Gechipt en dood

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Gechipt en dood

Bericht door Sibby »

Kan iemand mij zeggen of dode poezen (ongeval, langs de kant van de weg) gecontoleerd worden? Of de mannen van het "vilbeluik" (in België dan) de mogelijk hebben om de poezen te controleren zodat ze de eigenaars kunnen opsporen via chip?
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Gechipt en dood

Bericht door Leonie89 »

wat is het vilbeluik?

in Nederland checken ze bij dode dieren wel op chip.. onze buurvrouw was haar kat kwijt.. later is de kat terug gevonden in de IJssel.. ze werd opgebeld door de dierenambulance door de chip.. bij het asiel heeft ze hem toen geïdentificeerd..
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Gechipt en dood

Bericht door Umimeis »

Hier worden gevonden dode katten en honden wel gechecked of ze gechipt zijn.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Gechipt en dood

Bericht door Ambertje73 »

Hier in het noorden wordt niet gecheckt of ze gechipt zijn. Misschien wel als de dierenambulance er zich mee bemoeit, maar niet als de dierenafhaalservice (vind kadaverdienst zo'n verschrikkelijk woord! :-( ) ze rechtstreeks van de straat haalt.
Belachelijk gewoon!

Wat wij doen, is een dode kat niet aan de weg laten liggen! Of we melden het bij de dierenafhaalservice of we nemen ' em zelf mee. :shock:
Gelukkig hebben wij altijd wel een vuilniszak in de auto liggen. Als een kat er nog enigszins toonbaar uit ziet, dan maken we een foto. Daarna kijken we of we iets bijzonders aan het dier zien (vachtkleur, rare vlekken, etc) en dan wordt het beestje bij ons in de tuin begraven.
Vervolgens zetten wij een advertentie op Marktplaats of zoeken we op vermiste katten. We maken ook wel eens een melding bij Amivedi.

Misschien denken jullie nu wel: bah, wat raar! Maar je laat zo'n beestje toch niet aan de weg liggen?
Als het een mens was geweest, dan hadden zich er ik weet niet hoeveel mensen om bekommert.
Gelukkig hebben we dit nog niet zo vaak hoeven te doen, maar dat is het minste wat je nog voor zo'n beestje kunt doen, toch?

(Even een note: Aangezien ik in de uitvaartwereld heb gewerkt, ben ik wel iets meer gewend dan een dode kat (tenzij het beestje van mezelf is, want daar kan ik natuurlijk NIET tegen!)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Gechipt en dood

Bericht door Camoth »

Wel goed dat je dat doet Ambertje73. Misschien dat er met een lokaal asiel of DA wat te regelen valt om in het vervolg op chip te controleren?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Gechipt en dood

Bericht door Umimeis »

Ik heb bij de Gemeente Hoogezand - Sappemeer gewerkt afdeling Stadsbeheer en Milieu.
Daar heeft de buitendienst/reinigingsdienst (die naast het leeghalen van containers, weghalen van zwervuil enz. ook regematig dode dieren afhaald) wel een apparaat die de chip van gechipte honden en katten afleest.
Als de kat of hond (maar vooral katten) nog toonbaar waren om op de foto'gezet te kunnen worden, dan deden we dat ook. De foto's zette we dan in de computer.

Ik werkte daar als telefoniste en kreeg regelmatig telefoontjes van mensen waarvan hun kat vermist was.
We verwezen ze dan door om dan langs het Afval Aanbreng Punt te gaan om daar de foto op te vragen van hun kat mits we een kat hadden gevonden die aan het uiterlijk voldeed.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 22 nov 2009 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Gechipt en dood

Bericht door rieneke »

ik zou dat vilbeluik gewoon eens bellen, en je vraag stellen.
in nl hebben de meeste dierenambu's wel een chiplezer, maar veel reinigingsdiensten hebben die nog niet helaas.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gechipt en dood

Bericht door Kattenbella »

Amber, zou het niet iets voor jullie zijn zelf zo'n aflezer aan te schaffen?
Ik vind het echt super die moeite die jullie nemen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Gechipt en dood

Bericht door Camoth »

Maar Bella, weet je hoe duur die dingen zijn? :shock:

Dit is de goedkoopste die ik kan vinden: https://www.dierapotheker.nl/product/Ov ... string=458

159 euro :icon_shifty:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gechipt en dood

Bericht door Kattenbella »

Het hangt ervan af hoe vaak je het nodig hebt. Misschien kan je een tegemoetkoming vragen van de dierenbescherming.
Ik kan ook niet in andermans knip kijken natuurlijk ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Re: Gechipt en dood

Bericht door Sibby »

Bedankt iedereen voor de vele reacties. Vilbeluik is inderdaad de kadaverdienst. Vroeg het me gewoonaf want voor mezelf is het erger om een poes te hebben die vermist is dan dood.....Ik heb in de loop der jaren reeds verschillende poezen moeten een spuitje laten geven wegens ziekte, heb er al eentje gehad die aangereden was door een wagen (dood)....maar nog nooit een poes gehad die voor lange tijd vermist was. Dit moet vreselijk zijn!
Ikzelf neem geen dode dieren van straat maar heb wel al eens een poes gevonden op straat met verbrijzelde achterpootjes die ik naar de dierenarts heb gebracht. Gewonde dieren kunnen altijd op me rekenen! Maar proficiat aan diegenen die het wel (aan)kunnen!
Zal morgen eens telefoneren naar de gemeente om te vragen of dode dieren gecontroleerd worden...
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Gechipt en dood

Bericht door Ambertje73 »

Ik heb wel eens zo'n ding op Marktplaats gezien, maar ze zijn vrij prijzig!
Gelukkig hebben we al een paar keer een baas gevonden (van zowel dode katten als van twee levende) en die, kwamen we later via de baas achter, waren niet gechipt!

Vorig jaar hebben we met Oud en Nieuw zelfs een kat gevonden die helemaal in paniek was door het vuurwerk!
Hij rende steeds dezelfde drukke kruizing over en dreigde aangereden te worden. Niemand greep in, behalve mijn moeder. :grin:
Zij zat te wachten in auto toen ik even een winkel binnen ging. Toen ik terug kwam, zat de kat (Andros) mooi op mijn moeder's schoot.
Als ze hem niet van de kruizing had geplukt, was hij nu dood geweest! :-(

Via Marktplaats (adv. met foto) kwamen we binnen twee dagen erachter wie zijn baas was. Andros heeft die twee dagen bij ons gelogeerd in een bench, want hij moest niets van andere katten hebben! Zijn baas was zo gelukkig toen we hem thuis afleverden! We kregen een ENORME bos bloemen als dank je wel.
Nou, dat is toch leuk, of niet! :eclap:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gechipt en dood

Bericht door Kattenbella »

Daar doe je het voor :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Gechipt en dood

Bericht door Umimeis »

Wat prachtig om te lezen Ambertje! :eclap: Respect! Waren er maar meer van dat soort mensen die dat deden.
Ik zou het ook wel weten als ik zoiets zou meemaken.........vangen die kat (of hond).
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Gechipt en dood

Bericht door Tazke »

Goed van je Ambertje. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Voor een mens, voor een poes, voor een hond, zelfs voor een vogel. Mijn man heeft kippen en fazanten en als daar iets mee is moet hij ook van mij naar de DA. Gelukkig denkt hij daar hetzelfde over.

Vorige week een kitten uit het asiel gehaald en hoorde daar dat gevonden (dode) katten niet gecheckt werden op een chip.Denk er nu sterk over om een hanger te bestellen, waarop staat: "ik ben gechipt".

Overigens ik hou mijn kittens angstvallig binnen, omdat ik bang ben dat er iets gebeurd. Tot nu toe vinden ze het prima en willen ze niet naar buiten. I keep my fingers crossed!
Mickey en Juultje, our greatest love!
Plaats reactie