Waar kan ik een vangstok kopen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Ingi
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:47

Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Ingi »

Ik zou graag een vangstok aanschaffen zoals die gebruikt wordt door dierenambulance medewerkers om bijvoorbeeld zwerfkatten te vangen.

Ik heb al op internet gekeken, maar ben niet echt wijzer geworden.

Weet iemand toevallig waar ik zo'n stok met een doorzichtige lus (die over de kop van de kat gaat en aangetrokken wordt) kan kopen?

Alvast bedankt en groetjes,

Ing
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Kattenbella »

Waarvoor wil je die gebruiken?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Camoth »

Uberhaupt vind ik het knap als je met een vangstok katten weet te vangen. Met katten is dat echt ontzettend moeilijk. Daar gebruikt de dierenbescherming meestal ook speciale kooien voor en geen vangstokken ;)

Maar ik ben ook wel nieuwsgierig waar je die voor wilt gaan gebruiken eigenlijk :grin:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door rieneke »

ik werk bij de dierenambu, en om een kat te vangen zou een vangstok zeker niet m'n eerste keus zijn.
liever zwiep ik er dan een flink vangnet overheen.
daarvoor kan je terecht bij hengelsportzaken.
Ingi
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:47

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Ingi »

Hallo,

bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een kat die niet meer binnen wil komen. het is een asielkatje en al erg angstig. het is een tijdje goed gegaan, maar nu dus helaas niet meer. hij zwerft buiten rond en ik kan hem zelfs niet te pakken krijgen om bv naar de dierenarts te gaan, hij is me te snel af. Ik heb alles geprobeerd, met lekkers, met geduld, maar niets werkt.

Ik wil per se met hem naar de dierenarts omdat hij volgens mij een wond aan zijn pootje heeft en ik wil hem ontwormen en ontvlooien. omdat ik dus een beetje ten einde raad ben, dacht ik aan zo'n vangstok, ik heb het op tv gezien en het zag er makkelijk uit en ook snel, maar misschien zijn zij heel erg behendig daarin geworden. een vangkooi daar zal hij nooit in trappen, omdat hij gewoon eten van mij krijgt. hij is verder ook niet aanvallend, alleen heel erg bang en daardoor niet benaderbaar.

Is een vangnet dan een beter idee? ik ben bang dat hij dan zo schrikt en dan weg probeert te komen en als dat hem lukt dan zit hij helemaal in de puree.

alvast bedankt voor jullie reacties,

groetjes,
Ing
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Camoth »

Je kan volgens mij de dierenambulance bellen en dan kan je daar tegen een bedrag een vangkooi huren. Dan helpen ze je volgens mij ook met het opzetten. Dat is ook voor de kat een minder stressvolle manier om hem te vangen dan met een vangstok denk ik.

Moet je even googlen op dierenambulance + jouw woonplaats.

Laat je ons weten hoe het lukt?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door rieneke »

wat een nare situatie!
verkijk je niet op het gebruik van een vangstok, een loslopende kat krijg je daar echt niet mee te pakken.
wij gebruiken de vangstok alleen bij bijvoorbeeld katten die klem zitten tussen twee muren of zo.
los daarvan zijn vangstokken peperduur.
ik denk dat je met een vangnet een betere kans hebt.
koop wel de grootste maat.
sla het over de kat heen, en houd het stevig op de grond gedrukt.
daarna kan je, eventueel met handschoen aan, de kat door het net in z'n nekvel grijpen, en in de transportbox doen.
mooiste is als je met z'n tweeen bent.
succes!
Ingi
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:47

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Ingi »

Dank jullie wel voor jullie nuttige tips en snelle reacties!


Ik heb eerder met vangkooien gewerkt toen ik nog vrijwilliger was bij het zwerfkattenproject.
het stikt hier van de zwerfkatten dus de kans is groot dat er een andere kat in loopt.

Misschien is zo'n net wel een goed idee, hij komt wel dicht bij voor eten, ik kan hem alleen niet aaien of pakken. Ik snap wel dat je het met zijn tweeen moet doen, aangezien hij er als ik het alleen doe er zo onder uit kruipt en hij zich voorlopig niet meer laat zien.

Ik zal een hengelsportzaak gaan zoeken op google, (vreemde gedachte om voor een kat naar een hengelsportzaak te gaan) ik hoop dat ze een hebben waar ik goed mee uit de voeten kan en waar hij niet zo heel erg van schrikt of zich kan bezeren.

Ik laat wel weten of het gelukt is,

nogmaals bedankt en groetjes,

Ing
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Cari »

Een vangstok is ontzettend traumatiserend voor een kat en het akeligste middel dat je gebruiken kan. Als je dat gebruikt, kan je verder wel vergeten dat die kat ooit meer vertrouwen in je gaat krijgen. Een vangnet is veel beter, maar een vangkooi is de beste oplossing. Je zegt dat hij daar niet ingaat, omdat je hem gewoon te eten geeft. Je moet hem verder ook geen eten geven. Zet het eten maar in de vangkooi. DIe hoef je niet meteen op scherp te zetten - laat hem er maar even aan wennen dat hij daar zijn eten krijgt. Met een beetje geduld lukt dat prima.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ingi
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:47

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Ingi »

ok dank je wel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Nyncke »

Als je je poes hebt gevangen, zou ik hem niet meer naar buiten laten, in ieder geval niet totdat hij niet meer bang voor je is.
De ruimte verkleinen zodat hij niet meer kan vluchten.

Helaas geen tips hoe je de poes kunt leren niet meer bang voor je te zijn, mij is het bij zwerfkatje niet gelukt.
Maar volgens mij moet er een topic zijn met hele goede tips...en anders zijn er vast mensen die het kunnen vertellen.

Verder, veel succes met je " Tramp"
Ingi
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:47

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Ingi »

Gelukt!!

en zonder vangstok of net. Hij was even afgeleid door een andere kat en toen pats! heb ik hem in een keer opgetild en mee naar binnen genomen. Hij is er nog beduusd van.....

Hij zit nu in zijn eigen kamertje, de wond op zijn poot valt heel erg mee. Hij heeft lekker gegeten en is ontwormd en ontvlooit. Verder heb ik hem lekker gekamd en hij ging zowaar spinnen en lekker liggen.

Hij zit nu heel zielig voor het raam bij de verwarming naar buiten te kijken naar al die mooie weilanden die hij nu niet kan afstruinen, maar het is niet anders voor hem helaas.
hij gaat eerst maar eens goed bij slapen en relaxen voordat ik hem weer naar buiten laat.

Hij zal altijd het gevoel houden dat hij naar buiten moet, maar toch is hij veel te lief om buiten alleen te struinen met zoveel katers in de buurt.

In elk geval houd ik deze tips in mijn achterhoofd, allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!


groetjes,
Ing
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Camoth »

Nou gelukkig maar! Zonder alle ellende van vangmiddeltjes toch weer binnen. :edance:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Cari »

Knap gedaan! Gelukkig is hij even lekker binnen en valt de wond mee. Misschien moet je hem gewoon even proberen binnen te houden, zodat ie toch wat minder voor je wegloopt. Hij is blijkbaar wel gewoon een tamme kat, want hij geniet nu van alle aandacht die hij krijgt. Zonde als je dat laat wegwaaien ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Waar kan ik een vangstok kopen?

Bericht door Kattenbella »

Knap dat het zo gelukt is :grin: Mooi ook dat hij zich al zo laat aanraken. Misschien geniet hij van de warmte binnen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie