Blaasgruis en verhoogde waarde creatinine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Blaasgruis en verhoogde waarde creatinine

Bericht door Danielle1001 »

Hallo,

Afgelopen zondag heeft onze kater van 3,5 een epileptische aanval gehad. Na controle bij DA bleek dat hij blaasgruis heeft een een verhoogde creatinine waarde van 144 (moet lager zijn dan 141 volgens DA).

Morgen krijgen we de uitslag van zijn bloedtest dat verder is onderzocht op fosfaat (?).

DA adviseert nu met dieetvoer voor het blaasgruis te beginnen ipv dieetvoer voor nieren maar de nieren lijken mij meer kwaad kunnen? Wie heeft dit toevallig meegemaakt of kan hier advies over geven?

Gr

Danielle
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Blaasgruis en verhoogde waarde creatinine

Bericht door Ambertje73 »

Onze Jinx heeft al jaren last van toevallen en ook hij heeft blaasgruis.
Soms heeft hij een tijd een paar keer achter elkaar last van toevallen en dan een hele tijd niet meer....De ene keer is de toeval ook zwaarder dan de andere keer!

Hij zit op een struviet dieet, maar krijgt soms ook wel eens wat andere brokken.
Hij is al twee keer eerder in de kliniek geweest omdat hij niet meer kon plassen. Door een catheter en antibiotica is de boel weer op gang geholpen.
Tegenwoordig kunnen we hem vrij goed op het dieet houden. Hij heeft wel periodes dat hij moeite heeft met plassen, maar dan heeft hij teveel van de "verkeerde" brokken gesnoept. Aangezien wij 35 katten hebben, blijft er wel eens een bakje met "verkeerde" brokken staan en dan springt hij er natuurlijk meteen op.
Een streng dieet van een paar weken laat hem weer goed plassen.

Zijn toevallen zijn niet zo erg, maar wij zijn van plan om hem een tijdje op de Chinese kruiden te zetten (www.huisdierendokter.nl) om te kijken of hij daar baat bij heeft.
Zijn bloed is eigenlijk nooit gecheckt of zijn Creatinine te hoog was.

Maar in jullie geval kan een blaasgruisdieet wel goed zijn. Maar ik heb eens gekeken naar de voedingswaarde. Er zit nog 0,9 Fosfor in! En hoe hoger het fosforgehalte, hoe slechter voor de nieren. Kittens hebben bij hun groei een hoog gehalte aan fosfor nodig, maar naarmate een kat ouder wordt, moet dit juist minder worden.
Ik geloof dat ProPlan apart voer (brokken) heeft dat de nieren ontziet (0,69 fosfor).
Even overleggen met je DA dus.

Misschien werken zijn nieren door het blaasgruis niet optimaal en is het Creatinine gehalte daarom zo hoog? Weet niet, maar het kan zijn dat de waarden dalen als hij een tijdje struviet voer heeft gehad?

Succes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis en verhoogde waarde creatinine

Bericht door Adriana »

fosfor en een hoog fosfor-gehalte is heel erg slecht voor een nierkat.
veel da's kunnen zelf geen fosfor (IP) meten en daarom wordt het vaak niet onderzocht.

en in het voer:
hoe roder het vlees, hoe hoger het fosforgehalte. gekookte kip/kalkoen is dan vaak beter.

wat hier heel erg goed tegen verhoogde fosforwaardes heeft geholpen is renalzin van Bayer.
het werkt via de darmen en niet via de nieren en het is in gedroogde vorm* makkelijk toe te dienen.
Mo zat na een paar maanden voor fosfor zelfs beetje onder de referentiewaarde!

* veel katten vinden het niet lekker en als je kat zijn/haar nierdieet toch al met lange tanden eet, dan schiet dat niet op.
ik druppel uit het pompje een aantal klodders op een schoon plastic zakje en laat dat twee etmalen indrogen.
dat doseert ook veel makkelijker en verpakt in easypill of in een stukje gekookte kip is het dan hap-slik-weg.
Bayer heeft mij gemaild dat er geen bezwaar is renalzin in deze gedroogde vorm toe te dienen.
--------------
en danielle:
nierschade is vrijwel onomkeerbaar en het lijkt mij indd dat je nieren vóór moet laten gaan.
ik bedoel geen voer voor blaasgruis dat slecht is voor nieren, dat laatste moet toch op een andere manier op te lossen zijn?
(kijk eens bij barf.nl bij blaasgruis, daar staan ook heel erg veel tips als je er hier niet uit komt.)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Blaasgruis en verhoogde waarde creatinine

Bericht door Danielle1001 »

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties!

Vandaag uitslag gekregen van bloedonderzoek ivm fosfaat. Deze was normaal! Omdat creatine iets verhoogd was denkt de DA dat dit een andere oorzaak heeft dan de nieren zelf, ook omdat fosfaat en uream normaal waren.

Nu verder met dieet voor blaasgruis en over 4 weken wel controle.

GR

Danielle
Plaats reactie