# Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

# Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Hallo allemaal!

Ik wilde mezelf even voorstellen en laten weten dat ik en mijn vriend misschien over een tijdje 2 katjes in huis willen nemen.


Maar laten we beginnen bij het begin :).

Ik ben Carola en sinds 4 maanden woon ik samen met mijn vriend (Chris) in een mooie eengezinswoning. Mijn tropische visjes en kikkertjes zijn meeverhuisd maar ik mis het toch wel heel erg om katten om me heen te hebben. Bij mijn ouders thuis heb ik namelijk altijd katten om me heen gehad en ik weet niet beter dan dat er altijd een lief warm bolletje haar op mijn schoot nestelt zodra ik op de bank ga zitten.

Mijn vriend werkt veel, en ik ben veel thuis. Dus begint het katten-gemis best groot te worden.

Maarja, is ons huisje wel katten/kitten-proof? kunnen we alles wel betalen? (maandelijkse kosten, dierenarts etc.) en nog 1001 vragen.
Daarnaast vinden we beide blauwe russen waanzinnig mooie katten en komt de algemene karakter omschrijving heel erg overeen met het soort poes wat wij zoeken (rustig, kan af en toe alleen zijn, is speels etc.) Al zal het voor iedere kattenpersoonlijkheid wel wat verschillen.

Afijn, we zijn ons allebei lekker aan het inlezen op internet, praten er veel over met elkaar en andere katten eigenaren en hebben nog niet bijzonder veel haast om ze in huis te nemen. (al word de drang wel steeds groter bij het zien van allemaal lieve kitten foto's haha).

Groetjes, Carola & Chris
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Cari »

Hai Carola, welkom!
Leuk dat jullie erover denken 2 pluizenbolletjes in huis te nemen. Blauwe Russen zijn inderdaad prachtig, maar verkijk je niet op de beschrijving "rustig, kan af en toe alleen zijn, is speels..." Dat geldt nl voor héél veel katten :grin:
Als je je zorgen maakt om de kosten, zou je ook kunnen denken: "Ik neem geen raskittens, maar asielkittens en van het geld dat ik daarmee uitspaar, verzeker ik ze." Het is maar een ideetje. In ieder geval heel goed van je om voor 2 te kiezen (alleen is maar alleen....)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Bedankt voor je berichtje!


Alleen is inderdaad maar alleen, vandaar dat we 2 katten willen. (of ik in ieder geval, Chris kan zich er nu in vinden maar moest toch even overgehaald worden). :grin: :eangel:

Mijn ouders hebben altijd htk-katten gehad. Schatten van beesten (2 in ieder geval, mama poes liep wel in huis rond maar is als wilde kitten binnen gehaald en nooit echt aanhankelijk geworden).

Met mijn moeder zat ik als klein meisje bij haar op bed katten-boeken te bekijken, ze heeft er een halve kast mee volstaan. We praatte erover hoe mooi de siamezen waren, en hoe mijn moeder 'later' nog wel een siamees zou willen hebben.

Nu is mijn moeder chronisch ziek en heeft nog maar 1 van de 3 katten over (die nu 19,5 jaar oud is). Een siamees zal er dus nooit meer inzitten voor haar.

Mijn voorliefde voor siamezen is niet zo heel erg groot al vind ik het wel mooie katten. De blauwe rus daarentegen heeft qua uiterlijk en verhalen mijn hart gestolen. Gezien het feit dat je toch ongeveer 14 jaar (of minimaal19,5zoals bij de kat van mijn moeder) eraan vast zit. Is de vraag of ik ga voor mijn droomkat die "veel" geld kost en dan misschien maar even moet wachten tot we financieel nog stabieler zijn wanneer dit nodig zal zijn (want naar mijn rekensommetje moet het toch makkelijk gaan lukken).
Of dat we voor 2 htk-katjes gaan en dat mijn droompje blijft liggen, net als dat bij mijn moeder gebeurd is.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door ktje »

wij hebben een gewone htk poes maar meeste denken dat het een raskat is. Zo dus wel kosten gespaard maar een super mooie kat. (kun je ook voor gaan, maar ook zitten er soms gewone raskatten in een asiel!).

En tja htk katten je moet het net treffen qua karakter, maar in asiels weten ze meestal wel het karakter van een kat. Maar zels met raskatten kun je er een paar tussen hebben zitten die hele andere eigenschappen heeft die eigenlijk bij dat ras horen, dus prik je niet teveel vast op karakter eigenschappen van sommige raskatten.

Hieronder even een foto van onze Ziva:
Afbeelding
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Welkom op het forum Infinite!

Je kan ook een Blauwe Rus nemen en (ongeveer) tegelijkertijd een kitten uit het asiel nemen natuurlijk. Ik heb zelf ook 1 raskat en 1 HTK poes. Gaat prima samen. Of je kan voor een/twee herplaats Russen kiezen. Dat zijn dan vaak geen kittens meer, maar die zijn wel goedkoper en daarvan is het karakter bekend.

Ik hoop dat je hier de informatie vind die je zoekt!

edit: voor herplaatsers kan je deze site in de gaten houden http://www.herplaatsing.nl/
Laatst gewijzigd door Camoth op 13 nov 2009 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Cari »

Ik snap 't, Infinite. In ieder geval gebeurt alles weloverwogen ;-)
Ik wilde jaren geleden er ook een siameesje bij. Ik heb toen van Marktplaats een 3e of 4e hands redpoint siameesje gekocht. Ik wil niemand Marktplaats aanbevelen,maar ik ben nog altijd heel blij met mijn meisje. Soms is MP wel een uitkomst.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Ziva ziet er inderdaad schitterend uit ktje :)

En het asiel is inderdaad het overwegen waard. Het geeft ook een goed (beter?) gevoel om een kat een nieuw en misschien ook beter huisje te geven dan waar ze vandaan kwam.
Ik ben alleen een beetje huiverig voor het idee dat ze misschien verwaarloosd zijn in het verleden, en daaraan een trauma o.i.d. aan overgehouden hebben.

Denk ik dat helemaal verkeerd? Hoe zien jullie dit?
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Soms is dat zo inderdaad, maar dat hoeft echt niet. De meeste mensen die een kat naar het asiel brengen zijn wel mensen die het iets kan schelen hoe het de kat vergaat (het kost immers nog een behoorlijke duit om een kat naar het asiel te brengen).

Mijn Coco die uit het asiel komt is vermoedelijk niet altijd even netjes behandelt en heeft daar inderdaad wel een tik van meegekregen. Ik kan daar wel mee omgaan en probeer er gewoon rekening mee te houden. Maar ik weet van genoeg mensen van dit forum die hele lieve, aanhankelijke katten uit het asiel hebben gehaald, dus het hoeft lang niet altijd zo te gaan hoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Cari »

Er zullen best katten tussen zitten met een naar/minder leuk verleden, waar ze een trauma van hebben overgehouden, maar het gros is gewoon lief. De meeste katten in asiels zijn vondelingen. Daarvan is dus niets bekend, maar een goed asiel kan je vertellen hoe ze zijn en wat je ongeveer kan verwachten. Er zijn veel minder afstandskatten, simpelweg omdat katten makkelijk gedumpt worden. Afstand van je kat doen kost geld en dat hebben mensen er niet altijd voor over. Een asiel geeft ook altijd een proefperiode.

NB: een verwaarloosde kat kan juist enorm dankbaar zijn voor alle aandacht en liefde ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Leg jij dat laatste Coco eens even uit voor me aub Cari :lol: Poes is verwend tot op het bot door mij, maar dankjewel zeggen, ho maar! ;-) :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Oke, dat zijn eigenlijk wel dingen die ik verwacht had, maar zeker niet in de negatieve zin. Misschien moet ik maar eens een kijkje gaan nemen bij het asiel en kijken naar de stand van zaken daar.


Ik ben een prijslijstje aan het maken om een inzicht te krijgen van de kosten p/m. Misschien kunnen jullie me verder helpen en er commentaar op leveren?

Kattenprijzenlijstje:

Krabbelpaal: euro 60
Kattenbak: euro 17
Voederbakjes euro 4 p/s x 5= 20
tuigje euro 6x2 euro 12
Speeltjes euro 10
Reistas 20 euro
Kam & borstel (?10?)

Kattengrit 10 per zak
Droogvoer 2,00 voor een pak
Blikvoer0,50 – 0,80 cent per blikje

ontvlooi (frontline) 16 euro 3 ampullen?
ontworm (frontline) ?

Ik heb geen idee hoeveel the average kat eet in de maand en hoevaak hij/zij ontwormt en ontvlooit moet worden!? Wanneer het echt blauwe russen worden zullen ze niet vrij rondlopen buiten, maar aan een tuigje gaan wanneer ik ook thuis ben en in de tuin zit.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Cari »

Camoth schreef:Leg jij dat laatste Coco eens even uit voor me aub Cari :lol: Poes is verwend tot op het bot door mij, maar dankjewel zeggen, ho maar! ;-) :lol:
Dat zie jij verkeerd - haar tevreden gedoezel op een comfortabel plekje, haar enthousiasme bij de voerbak en een per ongeluk gegeven kopje - dat zijn de tekenen :lol: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Ohw laat maar :) Ik heb net een topic gevonden waar best veel kosten-info in staat
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Infinite schreef:Oke, dat zijn eigenlijk wel dingen die ik verwacht had, maar zeker niet in de negatieve zin. Misschien moet ik maar eens een kijkje gaan nemen bij het asiel en kijken naar de stand van zaken daar.


Ik ben een prijslijstje aan het maken om een inzicht te krijgen van de kosten p/m. Misschien kunnen jullie me verder helpen en er commentaar op leveren?

Kattenprijzenlijstje:

Krabbelpaal: euro 60
Kattenbak: euro 17
Voederbakjes euro 4 p/s x 5= 20
tuigje euro 6x2 euro 12 Goedkoopste tuigje wat ik ken is 4,-, maargoed, dat zijn de kosten niet ;)
Speeltjes euro 10
Reistas 20 euro Is dit voor beide katten? Want dan denk ik dat je minstens het dubbele moet rekenen
Kam & borstel (?10?) ja hoor, bij de meeste katten hoef je sowieso niet bijzonder veel te borstelen

Kattengrit 10 per zak Ligt eraan hoeveel er in de zak zit en welk merk. Ik betaal 5 euro per zak en daar doe ik met twee katten 1,5 week mee
Droogvoer 2,00 voor een pak Dat ga je niet redden. Zou voor goeie kwaliteit gaan en dan een grote zak kopen, 7 kilo ofzo. Dan ben je meestal tussen de 30,- en 40,- kwijt, en daar doe ik zo 2 a 3 maanden mee met twee katten. Met een zakje van 2 euro doe je nog geen week met twee katten.
Blikvoer0,50 – 0,80 cent per blikje

ontvlooi (frontline) 16 euro 3 ampullen?
ontworm (frontline) ?
Ik zou hier voor Stronghold kiezen, dat ontwormt en ontvlooit tegelijkertijd. Dat kost ongeveer 27 euro voor 3 ampullen. Te koop bij de dierenarts en tegenwoordig ook steeds vaker in de dierenwinkel. Anders kan je ook kiezen voor ontvlooien met Advantage ( 17 euro) en 4 keer per jaar ontwormen met Milbemax ( 12,95 euro voor 5 tabletten). Frontline werkt bij veel vlooien inmiddels niet meer, dus dat zou ik niet kiezen.

Ik heb geen idee hoeveel the average kat eet in de maand en hoevaak hij/zij ontwormt en ontvlooit moet worden!? Ontwormen gebeurt meestal 3 a 4 keer per jaar en ontvlooien mag 1x per maand. Ik ontvlooi alleen als mijn katten vlooien hebben (vlooienkam kopen en elke week goed doorkammen, haren op een keukenpapiertje leggen, beetje nat maken met water. Komt er roestbruine kleur vanaf, dan heb je vlooien). Niet iedereen is het trouwens eens over wanneer je moet ontvlooien of ontwormen. Maar de meeste dierenartsen adviseren maandelijks ontvlooien en 3 a 4 keer per jaar ontwormen. Wanneer het echt blauwe russen worden zullen ze niet vrij rondlopen buiten, maar aan een tuigje gaan wanneer ik ook thuis ben en in de tuin zit.
In het rood heb ik geschreven ;)

edit: nog een kleine toevoeging:

Goed voer is niet Whiskas (of praktisch elk ander merk wat je in de supermarkt koopt). Wat over het algemeen als goed droogvoer wordt beschouwd zijn bijvoorbeeld:
* Prins VitalCare
* Sanabelle
* Royal Canin
* Hills

En wat ik persoonlijk het beste vind (maar dat is ook wel duur en soms lastig te krijgen)
* Orijen
* Applaws
Dat is omdat deze merken geen granen bevatten (dat hebben katten niet nodig), geen kleurstoffen en andere toevoegingen en een hoog percentage vlees.
Deze merken kan je hier kopen: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_droog

Natvoer daarentegen is wat merk betreft minder belangrijk, omdat ze daar minder van krijgen. Geef je veel natvoer (wat goed is voor je kat, vanwege het hoge vochtgehalte) kies dan voor merken als Applaws, ShinyCat, Almo Nature. Let op de ingredienten: er mag geen suiker, graan of kleurstof inzitten. Deze merken koop je o.a. bij de dierenspeciaalzaak, maar je kan het ook op de site bestellen die ik bij het droogvoer heb gezet (zooplus).
Laatst gewijzigd door Camoth op 13 nov 2009 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Cari »

Ik had bet een heel bericht samengesteld en toen verscheen Camoth met min of meer hetzelfde.
En meteen jij daarop met "laat maar"

:roll:

Ik wil alleen nog even dit toevoegen en dat gaat niet over de kosten:

Het feit dat je je raskat niet vrij naar buiten wil laten, moet je ook even goed tot jezelf laten doordringen. De meeste katten vinden een tuigje niet echt leuk. Je hebt ook kans dat je daar problemen mee gaat krijgen, omdat je katten graag naar buiten willen, op momenten dat het jou niet schikt. Frustratie ligt op de loer...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gesloten