Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Boefke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2009 20:38
Locatie: Tilburg

Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Boefke »

Wie ooh wie kan me advies geven en zo helpen?
Sinds 15-10-2009 heb ik een katertje gekocht bij het asiel: een zwarte kortharige van 4 maanden. (Boefke)
Gisteren heb ik een katertje van 4 maanden opgehaald (bikkel) bij iemand thuis. (Deze deed ze weg omdat deze heel speels is naar de moeder toe en de moeder geen zin heeft om zo vaak met haar te spelen).
Katten moeten nou eenmaal aan elkaar wennen.
En aangezien Boefke als eerste gekomen is in huis, leek het mij dat deze dan de baas zou zijn. In het begin had hij een dikke staart en zijn haren op zijn rug stonden omhoog, maar hij heeft het nieuwe katje gerespecteerd en geaccepteerd. Maar de kater die ik gisteren opgehaald heb gromt constant als Boefke in de buurt komt (die wil natuurlijk spelen, snuffelen etc, da ken je wel), hij blaast en haalt uit.
Ik had echt verwacht dat ons Boefke dat zou doen omdat hij de baas is nu, maar het is het tegenovergestelde. Ik weet dat t de tijd nodig heeft om aan elkaar te wennen en voor Bikkel aan ons en aan het huis
Kan iemand mij advies geven? Ik had gehoopt dat ze uiteindelijk beste vriendjes zouden worden etc, maar zoals ik het nu bekijk ben ik bang dat dat ver te zoeken is.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Nicole
(en ook een pootje van Boefke en Bikkel)
Laatst gewijzigd door Boefke op 10 nov 2009 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaresse van Boefke en Bikkel! :D
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Nyncke »

Oh, als ze zo jong zijn moet je ze even de tijd geven. Soms duurt het wat langer dan de andere keer.

Mijn Binkie, die inmiddels 7 is neemt er een half jaar voor om "indringers" te accepteren maar daarna is het helemaal prima.
Toen hij 4 maanden was, duurde dat veel korter, er logeerde eens een 2-tal hier gedurende 5 weken, dat was binnen een week koek en ei, met de jongste( 2 jr)
( de oudste- 5 jr- was erg ongelukkig bij ons )
Boefke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2009 20:38
Locatie: Tilburg

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Boefke »

Oke bedankt voor je reactie!
Ik weet dat ik ze de tijd moet geven om te wennen aan elkaar en voor Bikkel ook t wennen aan het huis.
Maar zo is ook geen pleziertje zowel voor ons niet als voor Boefke
Ik wacht gewoon af!
Groetjes
Trotse eigenaresse van Boefke en Bikkel! :D
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Ambertje73 »

Je moet de nieuweling nooit zomaar bij de kat die al in huis is zetten.
Ook al is deze kater ook nog maar net bij jouw binnen. Ze moeten aan elkaars geur wennen.
Je had beide katers ook op een andere kamer bij elkaar kunnen zetten. Dan staan ze allebei op onbekend terrein!
ze zullen vast aan elkaar wennen, maar nu duurt het waarschijnlijk wat langer.

Wij hebben 35 katten en het is ons één keer niet gelukt om een kat hier te laten wennen.
De nieuwelingen komen hier de eerste dagen in een grote bench, zodat ze de geur van het huis kunnen krijgen.
Daarna laten we de kat, onder toezicht, af en toe buiten de bench.
Het werkt echt!
Boefke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2009 20:38
Locatie: Tilburg

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Boefke »

Ík heb Bikkel als eerste in de reismand gelaten en Boefke er bij betrokken, ze snuffelden aan en elkaar en miaauwden naar elkaar.
Daarna heb ik Bikkel uit de reismand gehaald en op de bank geplaatst.
Voor dat ik ging slapen heb ik ze op een (lege) slaapkamer gezet met 2 mandjes, drinken, eten en een hoop speeltjes. Vanacht een hoop gegrom en geblaas gehoord van Bikkel en alleen maar speels gemiaaw van Boefke.
Nu zitten ze alle 2 in de woonkamer en Boefkje brengt nu speeltjes naar Bikkel toe (alleen die gromt, blaast en haalt nog steeds uit naar Boefke)
Ik hoop echt dat het strax beste vriendjes worden, samen spelen en wie weet wel naast elkaar in slaap vallen
Thanx voor jullie reacties en adviezen! Deze zijn nog steeds welkom, hier kan ik alleen maar van leren!
Ik denk dat ik nu het beste Bikkel (de nieuweling) in de reismand kan gaan doen, wat denken jullie?
Groetjes Nicole
Trotse eigenaresse van Boefke en Bikkel! :D
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Nyncke »

...helaas ik heb daar geen ervaring mee....
moosje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009 15:08

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door moosje »

ik denk wel dat het mogelijk is om ze gelijk aan elkaar te laten wennen. dat was hier namelijk ook het geval. sam is hier in september gekomen. 2 weken terug kwamen tom en moos. Ook hier was het eerst wat blazen en dikke staart.
ik had wel besloten dat als sam er genoeg van kreeg ik hem naar boven zou doen totdat hij zelf weer naar beneden wou. Dit deed hij dan ook zo nu en dan.
Twee dagen later ging het al stukken beter dan eerst en sam en moos speelden heel mooi.
Nu twee weken later liggen ze zelfs bij elkaar te slapen!
ze maken elkaar schoon en spelen erg gezellig.

ik zou het wat tijd geven en de eerste kater zijn eigen plekje geven waar hij ook veel was voordat de tweede kwam. (waar de tweede dan niet mag komen)
en ze verder een beetje te laten. (het moet niet uit de hand lopen natuurlijk)

veel succes en ik hoop dat het dikke vrienden worden
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door rieneke »

bij zulke jonge katjes zal het niet lang duren voor ze aan elkaar gewend zijn.
laat ze maar gaan, het heeft geen zin er eentje in de reismand te stoppen.
alleen 's nachts opsluiten op een kamertje is niet zo fijn, geef ze wel de kans elkaar te ontlopen.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Ambertje73 »

Zoals ik uit je verhaal kan opmaken, is er al beslist wie de baas is. Aangezien Boefke speeltjes naar Bikkel brengt, lijkt het mij dat hij Bikkel als baas ziet.
Hij stelt zich onderdanig op!
Het heeft nu ook weinig zin meer om één van beide in een bench of reismand te stoppen.
En het is ook wel zo dat kittens snel aan elkaar wennen hoor.

Wij hebben een grote groep en een kitten hier introduceren gaat heel snel. Waarschijnlijk omdat het kittten zich meestal onderdanig opstelt.
Een oudere kat introduceren kost meer moeite. De nieuwelingen komen allemaal eerst in een bench om de lucht te krijgen.
Een kitten loopt hier meestal al binnen een paar dagen vrij rond ('s nachts natuurlijk niet), maar een oudere kat heeft toch iets meer tijd nodig om te wennen. De rest van de groep ook natuurlijk, want de rangorde moet (iedere keer als er een nieuwe kat bij komt) opnieuw bepaald worden.

Soms gaat de gewenningsperiode heel snel, maar op dit moment hebben we een poes van 10 jr die moet wennen. Helaas heeft onze achterbuurvrouw een ongelukje gehad (heup gebroken, 88 jr.) en kwam ze in een verzorgingstehuis terecht. Haar kat moest anders naar het asiel. Dat vind ik geen optie voor een kat van 10! :-(
Maar goed: "Wichie", zoals we haar genoemd hebben, heeft de eerste paar weken alleen maar in de bench gezeten. Ze was maar één andere kat gewend geweest en keek haar ogen hier uit. :lol:
Op een gegeven moment hebben we de deur van de bench open gelaten, zodat ze zelf kon bepalen, wanneer ze eruit wilde komen.
Sinds vorige week (ongev. 8 weken na binnenkomst) hebben we de bench opgeruimd en zit ze in een kamer aan de woonkamer. Gisteren (toen de meesten van de groep sliepen) kwam ze heel voorzichtig tevoorschijn om de kamer te inspecteren. We laten haar zelf het tempo bepalen en dwingen haar nergens toe.
We zetten haar wel eens in de kamer (als het rustig is), maar dan heeft ze benen tekort om naar "haar" kamertje te rennen. Krijgt ze ook een beetje beweging :lol:

Op deze manier is het hier altijd goed gegaan.
Ik denk dat jouw kittens ook wel snel aan elkaar gewend zijn. Zodra Bikkel in de gaten krijgt, dat hij de baas is, zal het grommen wel ophouden. Hoewel, ze grommen natuurlijk ook we eens tijdens een spelletje.
Het zal wel goed komen !!!

Succes! 8-)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Umimeis »

Ik had Sam meteen uit zijn reismandje gehaald en mijn andere kat er gewoon erbij gelaten.
Het was de eerste 4 weken wel grommen, blazen en flink uithalen, maar toen ik die feliway stekker bij de dierenart had gekocht werd dat minder.
En nu 4 maanden later zijn ze dikke maandjes.

Dus ik zou ze ook gewoon laten gaan, ze zoeken het onderling zelf wel uit.
Boefke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2009 20:38
Locatie: Tilburg

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Boefke »

een feliway stekker? nooit van gehoord...
heb net ffe op google gekeken en lijkt mij wel handig.. maar nu nog niet.. ze moeten eerst wennen en dan als het echt niet beter gaat miss dat ik er ene ga halen.
volgens mij verkopen niet alle dierenartsen dat? en hoeveel kost die ongeveer?
thanx!
groetjes
Trotse eigenaresse van Boefke en Bikkel! :D
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Cari »

Ik vind de feliway stekker vrij prijzig, zeker gezien het feit dat het vaak ook weinig effect heeft. Ik denk dat mensen vaak van mening zijn dat de feliway stekker het werk heeft gedaan, terwijl dat in feite de tijd was. Bij katten kunnen dingen soms langzaam gaan ;-) , maar meestel wennen ze wel aan nieuwe situaties, ook zonder die vermeende wondermiddelen.

Ik denk dat bij jouw katertjes helemaal goed gaat komen. Boefke is in ieder geval heel sociaal en Bikkel moet gewoon even wennen. Dat hij gromt en blaast als Boefke bij hem komt, is alleen maar angst en onzekerheid. Ze zijn beiden jong en dan gaat het wennen echt heel snel. Ik zou verder geen moeilijke dingen als opsluiten of van elkaar scheiden. Speel met allebei, geef ze evenveel aandacht en forceer niets. Ze vinden zelf hun weg wel in hun eigen tempo. Heb even geduld ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Umimeis »

Bij mij hielp de stekker anders wel hoor.....dat was mij wel het geld waard.
De kosten kunnen verschillend zijn per DA, die van mij kostte €29,95 of zoiets.
Maar je kunt ook valeriaandruppels gebruiken, dat is goedkoper. Deze kun je bij de drogist of een dierenspeciaalzaak kopen.
Boefke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2009 20:38
Locatie: Tilburg

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Boefke »

Hallo iedereen,

Afgelopen maandag avond Bikkel in huis gehaald
Boefke en Bikkel zijn nu redelijk aan elkaar gewend, ze eten zelfs uit 1 etensbakje, terwijl ik er 2 gevuld heb staan. Is een goed teken dus:d
T leek er op dat Bikkel de baas zou worden, omsdat Boefke hem speelgoed gaf en Bikkel regelmatig achter Boefke aan zat etc.
Maar als Bikkel bv. in de gordijnen hangt (was hij bij zijn oude adres niet gewent, daar hingen geen gordijnen) of hij rent naar boven, dan loopt Boefke hem achterna en jaagt hem als het ware weg bij de gordijnen of zorgt er voor dat Bikkel toch naar beneden gaat.
Ze kunnen zelfs lekker dicht naast elkaar slapen op de bank en samen spelen, maar toch moet ik regelmatig even ingrijpen, ze mogen van bij best stoeien en ffe uitvechten wie de baas gaat worden, maar als ik zie dat de ene een flinke pluk haren in zn bekje heeft, vind ik t toch ietsjes te ver gaan.
Aanstaande dinsdag gaan ze alle 2 naar de dierenarts, dan worden ze alle 2 gecastereerd. Ze begonnen alle 2 al met sproeien en ik had de dierenarts opgebeld (want voor boefke stond al een afspraak in december omdat hij dan 6 maanden is) en haar leek het beste om het nu 1 maand te vervroegen.

Ik houd jullie snel weer op de hoogte!

Groetjes Nicole, Boefke en Bikkel
Trotse eigenaresse van Boefke en Bikkel! :D
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wie ooh wie kan mij helpen: 2 katers

Bericht door Leonie89 »

klinkt goed inderdaad!! na 4 dagen al gezellig samen slapen.. en tuurlijk zullen ze nog wel eens onenigheidjes hebben, maar dat komt vast helemaal goed!!
spannend dinsdag!! ons katertje is precies een week later aan de beurt..
Plaats reactie