Wanneer mag Beertje naar buiten?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Sibby »

Onze nieuwe asielkater is nu iets meer dan een week bij ons. Nog steeds hetzelfde eigenlijk.....hij zoekt geen contact met onze andere 4 poezen of met ons (tenzij we iets aan het eten zijn!).
Gezien dit onze eerste volwassen kat is dat we adopteren, weet ik niet echt goed wanneer ik hem buiten mag laten. Bij onze andere katten (na de verhuis) was dit reeds na 1,5 a 2 weken.
Het probleem is dat hij nog steeds depressief overkomt en constant (dag en nacht) miaauwd om naar buiten te mogen....
Ik weet niet of hij zal terug komen eens we hem buiten laten! Hij is 2 jaar en nog niet gecastreerd. We wilden hem eerst wat laten wennen aan ons en zijn nieuwe omgeving vooraleer we hem lieten castreren (en pijn laten voelen).
Wat doen we want het is heel moeilijk om 's nachts verschillende keren te moeten opstaan om hem een knuffel te geven zodat hij terug stil is....
Zou ik hem na 2 weken in zijn nieuwe thuis buiten kunnen laten denk je?
Radeloos....slaap te kort en pijn in mijn hart om hem zo ongelukkig te zien!
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Ik zou hem nog binnenhouden omdat hij nog moet wennen aan zijn nieuwe huis. Opzich kan hij wel ongecastreerd buiten, dat deed ik met Sam (nu 7 maanden en gecastreerd) eerst ook omdat hij nog te jong was om gecastreerd te mogen worden, maar hij toch graag mee wou naar buiten met m'n andere kat.
Ik had Sam 4 weken binnengehouden.

Ik zou hem wel zo snel mogelijk laten castreren, da's wel beter. Ik heb toevallig geluk gehad met Sam dat hij niet wegliep of ging vechten met andere katers waardoor hij een groter kans heeft om ziektes op te lopen. Ook heb je dan kans dat hij niet overal gaat sproeien.

Waar laten jullie hem 's nachts? Misschien vind hij het fijn om bij jullie te liggen?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door JLC »

Ik zou proberen hem zeker 4 weken binnen te houden. Dan kan hij goed wennen aan het huis. Verder zou ik ook een afspraak maken om hem te castreren. Dan heb je minder kans dat hij gaat zwerven en vechten met andere katers.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Sibby »

Alle 5 poezen kunnen momenteel zowel beneden als boven slapen (deur staat open) omdat we hen niet teveel stress wilden bezorgen om allemaal samen in de living en keuken te moeten/laten slapen. Het bed is momenteel in beslag genomen door mijn man en ik en onze 2 kleinsten. Beertje slaapt af en toe in onze slaapkamer maar gewoon op de grond. Beneden heeft hij zijn eigen plekje gevonden en dat is mijn man zijn bureaustoel. In zekere zin heeft hij zijn plek gevonden in ons "gezin" maar toch reageert hij anders dan alle andere poezen in heb gekend vandaar ik niet zeker ben wanneer hem buiten te laten.
Af en toe valt hij eens de anderen aan maar dat is meer sporadisch dus ik zit niet echt in met grote gevechten buiten. Oef!
Hij is gewoon zo ongelofelijk depri en ik denk (gezien hij een vondeling was) dat hij zich echt wel beter voelt buiten....met de mogelijkheid om lekker binnen te eten en te slapen. Hij kende blijkbaar het kattenluikje niet maar na de andere poezen te zien binnenkomen (naar buiten staat op slot) begint hij wel interesse te hebben voor het ding :-).
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door sandy »

En geen kans om eventuele poezen te bevruchten, dus erg belangrijk om eerst te zorgen dat hij gecastreerd is.
Dan kan je hem wellicht eerst aan een lijntje buiten laten zodat hij zn eigen omgeving kan leren kennen, hoef je niet bang te zijn dat hij wegloopt en hij kan even een frisse neus halen tot hij goed genoeg is gewend aan de omgeving en zn huis terug kan vinden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Sibby »

Is echt jammer dat je het hem niet gewoon kan uitleggen waarom en hoe of wat!
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door rieneke »

ik zou de kater zsm laten castreren, en hem dan pas buiten laten.
ongecastreerd is het risico te groot dat hij terug gaat zwerven.
ook heeft hij goede kans in vechtpartijen verwikkeld te raken, met risico op oa kattenaids.
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Sibby »

inderdaad.....van mijn hart een steen maken. Hem volgende maand laten castreren en dan pas buiten laten. Ocharme, vind het toch wel heel erg voor ons Beertje hoor. nog een paar weken van miaauwen en zich volkomen ongelukkig voelen....Zoals ik zei, jammer dat je het hen niet kan uitleggen.
En een bloemetje aan de buren voor zijn nachtelijk lawaai :-)
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Cari »

Ik zou hem onmiddelijk (en niet pas volgende maand) laten castreren. Na de castratie moet je hem ook nog even binnenhouden, want de hormonen razen dan nog steeds door zijn lijf en hij is dan ook nog in staat een poes te dekken. Als je hem nu ongecastreerd naar buiten laat, is de kans groot dat hij aan de wandel gaat tot hij een leuke poes vindt. Hij heeft geen band met jullie en jullie zijn eigelijk alleen nog maar goed voor 't eten. Je loopt dus een groot risico dat hij ervandoor gaat, ongewenst poezen zwanger gaat maken, verzeild raakt in vechtpartijen en daardoor ook mogelijk (dodelijke) ziektes oploopt.
Een castratie stelt echt niet veel voor. Meestal lopen katers, als ze 's ochtends geholpen zijn, 's avonds al weer rond of er nooit iets gebeurd is. Als hij gecastreerd is, zal hij waarschijnlijk ook aardiger worden naar je andere poezen toe.
Kortom, laat die tijd dat hij binnen moet blijven, zo snel mogelijk achter de rug zijn door hem gauw te laten castreren.
En ik zou dat luikje nog maar even afgesloten houden naar buiten toe, want reken maar dat hij zo achter een voorganger aanwandelt ;-)

En dat mauwen zal na zijn castratie warschijnlijk ook minder worden, want de drang om naar buiten te moeten wordt meestal ook minder.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Umimeis »

Toen mijn katten net gecastreerd waren huppelden ze diezelfde avond nog in het rond, vooral Sam, die wou meteen weer naar buiten wat ik natuurlijk niet heb toegelaten :lol: . Het is maar een 'kleine ingreep'.
Bij een poes is de ingreep groter en die heeft er langer last van.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door puck0906 »

Ik hoor het teveel om mij heen dat katten verdwijnen of plat gereden worden als ze zo snel al naar buiten gaan dus ik wacht nog even. Ik heb in augustus 2 kleintjes gekregen en die mogen pas naar buiten als het weer weer beter wordt. Ik laat ze nu wel aan een tuig met 5 meter verlenging er aan maar ze talen er nog niet echt naar. Komt vanzelf wel. Ik zou er niet te veel haast mee maken. Hij moet eerst op zijn gemak zijn en dan zou ik hem pas naar buiten laten. Dit is nog veel te vroeg...... Succes!
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Sibby »

We zullen hem pas volgende maand laten castreren en niet deze maand omdat we deze maand een paar duizend euro aan achterstallige belastingen hebben mogen betalen (men had blijkbaar plots beseft dat we in 2006 en 2007 echt nog niet genoeg betaald hadden). We hebben nu de keuze tussen hem castreren en laten verhongeren of onze laatste centen te gebruiken om voor onszelf en de poezen eten te kopen.Ik denk dat je wel zal inzien dat hem volgende maand laten castreren in dit geval de beste oplossing is...
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door daantje »

Worden katten in de Belgische asielen dan niet gesteriliseerd/gecastreerd voordat ze geplaatst worden?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Sibby »

Ik denk gewoon niet overal. Is wel gek want Beertje zat daar al verschillende maanden...
Wolfje en Beertje komen uit het asiel van Brugge en ze zijn beiden gechipt. Mereltje daarintegen komt van asiel Oostende maar zij is niet gechipt. Waarschijnlijk verschillende asiels, verschillende wetten i.v.m. steriliseren/castreren en chippen....
De prijzen zijn ook niet hetzelfde....Brugge: 20 euro voor een poes, Oostende: 60 euro. Zou eigenlijk niet mogen vind ik.
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Charlie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2010 14:05

Re: Wanneer mag Beertje naar buiten?

Bericht door Charlie »

Ik heb ook een asielkat.. nu 5 weken.. en hij gaat nu af en toe de tuin in en dan steeds een beetje langer.. En hij wordt steeds meer een echte held :P
Plaats reactie