# Een kat van 1 jaar of een kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Koolmees
Huiskat
Huiskat

# Een kat van 1 jaar of een kitten

Bericht door Koolmees »

Ik wil graag naar dit topic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=15844 verwijzen om te laten zien, dat ik heel goed weet hoe een kat te houden, maar dat ik nu toch met een dilemma zit.

Hoewel ik Binkie na 9 maanden nog steeds regelmatig mis, wil ik toch wel weer een andere kat. Inmiddels zijn wij wat woonkamer betreft wat kleiner behuisd en mijn echtgenote heeft dus nu wat bezwaren, die er met Binkie misschien ook wel waren, maar die komen nu wel weer naar boven. Zo wil zij niet veel last hebben van een kattenbak en wil ook geen kat die in de gordijnen hangt. Wij kregen Binkie destijds, toen die anderhalf jaar oud was, maar de eerste jaren viel hij haar regelmatig op onverwachte momenten aan. Dat is er gelukkig aardig uitgegaan, maar zij denkt (en ik weet het niet), dat een kitten beter te vormen is. Dat zou best waar kunnen zijn, maar mensen verzekeren mij, dat een kitten vrijwel altijd je bank en vitrages sloopt. Dus het lijkt kiezen uit twee kwaden.

Kunnen jullie mij adviseren wat te doen: een kat van één jaar (of anderhalf) of een kitten? En bestaan er inderdaad kattenbakken, die zo netjes afsluiten, dat je geen vervelende geuren ruikt?
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Een kat van 1 jaar of een kitten

Bericht door sandy »

Dat kittens per definitie alles slopen zijn fabeltjes.
Wij hebben hier 4 katten, 2 echt als kitten gekomen en 1 was 4 en halve maand, ook nog wel kitten maar toch net iets ouder.
Die hebben hier nog nooit wat gesloopt. En zeker als ze gezelschap hebben aan elkaar hoeven ze ook niks te zoeken om zich bezig te houden, zoals in een bank of in gordijnen hangen.
En als je zelf consequent bent zal je echt weinig problemen hebben met een kitten.
Mischien is een asielkat wat? Daar weten ze vaak alles over het verleden van een kat en weten ze wat wel of niet bij jullie past.
Kittens zitten er ook regelmatig overigens.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Een kitten heeft ook nog altijd een karakter. Het ene beestje is gemakkelijker op te voeden dan de ander. De 1 heeft maar een paar standjes nodig en zal nooit meer in je bank krabben, de ander zal het altijd af en toe blijven proberen. Het voordeel daarin van een volwassen kat in een asiel is dat het karakter wat meer bekend is. Je zult nog steeds nooit zeker weten hoe het beestje zich in jouw huis gaat gedragen, maar een beetje een idee van hoe welopgevoed een kat is en/of hoe het karakter is kan een hoop helpen. De eigenwijze stouterd die zich nergens wat van aantrekt - hoe heerlijk grappig ze ook zijn - kun je dan beter niet meenemen, maar de goedzak die het erg vind om een standje te krijgen.

Wat betreft de kattenbak; hoe meer de kattenbak voor ons prettig is in dat we er weinig tot niks van ruiken, hoe erger het vaak voor de kat is. En hoe erger uiteindelijk vaak weer voor jezelf. Een goed afgesloten kattenbak met luikje en koolstoffilter zal de meeste geurtjes BINNEN de kattenbak houden. En katten zijn ontzéttend zindelijke dieren, net als wij eigenlijk. Zit jij graag op een naar je eigen poep en plas stinkende WC? Katten ook niet. Die gaan dus een andere WC zoeken waar het wél schoon is en frisser ruikt. En zo heb je er een hoop meer last van.

DUs liever een open bak of overdekte ZONDER luikje erin. Als je de kattenbak dan dagelijks goed schoonschept heb je er zelf niet zoveel last van, en je kat vind dat ook hardstikke fijn. Twee vliegen in 1 klap :)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hai Koolmees,
Ik heb net je verhaal over Binkie gelezen en 't is wel duidelijk dat je zielsveel van 'm hield. Leuke kop had ie trouwens!
Bij je vrouw ligt 't blijkbaar toch iets anders :???: ? Omdat je het over een kleine woonkamer hebt: is dat dan de enige plek waar de kat mag komen? Het feit dat Binkie in zijn jonge jaren jullie 'aanviel', is vermoedelijk te wijten aan 't feit dat hij zijn speel- en jachtdrift op een andere manier niet kwijt kon. Als je nu zou besluiten 1 kitten te nemen, krijg je weer problemen. Die moet zijn energie kwijt en het "willen vormen" van je vrouw zal ontaarden in een constant verbieden van van alles en nog wat. Niet leuk voor de sfeer in huis en zeker niet leuk voor het kitten. Een kat van 1 of 1,5 jaar heeft nog steeds een hoop wilde haren en lijkt me ook niet ideaal.
Als de kat niet naar buiten kan, zou ik er sowieso 2 nemen, want ook een kat heeft recht op kontakt met soortgenoten. Twee kittens is een mogelijkheid, maar gezien je echtgenote, zou ik gaan voor een ouder koppeltje uit het asiel. Op www.dierenasiels.com kan je selecteren op "koppeltjes". Dan heb je er 2 die goed met elkaar overweg kunnen en de verzorger in het asiel kan je over hun karakter vertellen. Je weet zelf hou oud katten kunnen worden, dus een stelletje vanaf ca. 5 jaar lijkt me voor jullie en de katten het mooist. Dat de ruimte klein is, maakt niets uit. Voor 2 katten heb je niet meer ruimte nodig dan voor 1. Of je neemt een wat oudere poes die niet met soortgenoten om kan/wil gaan. Ook daar kan 't asiel je advies geven.

Wat de kattenbak betreft: je hebt ook zg. zelfreinigende. Die rollen de boel na gebruik ondersteboven en dan valt de viezigheid ergens onderin. Ik vind het zelf nogal vergezocht. Gewoon vaak schoonmaken. Zodra je wat ruikt, wegscheppen, da's toch niet zo'n opgave ;-) ? En inderdaad: geen klep ervoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gesloten