Poes té gehecht aan ons?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Poes té gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

Onze poes Tama hebben we nu 2.5 maand. In het begin was ze wat verlegen maar ze voelt zich steeds meer op haar plaats en blijkt echt een topkat te zijn. Afgelopen 2 weken is ze er zelfs achter gekomen dat onze schoot/buik/benen ideale plaatsen zijn om te liggen..erg gezellig!

Afbeelding
(zo wordt computeren weer een teamsport :lol: )

Ze miauwt 's nachts veel..en ja daar hebben we last van. Maar het gaat nu niet echt om ons, maar om Tama. We zijn geen experts in kattengedrag, maar het lijkt echt alsof ze geen moment alleen gelaten wil worden, alsof ze dus té gehecht aan ons is. Ze mag bijvoorbeeld niet de slaapkamer in, maar als wij in de slaapkamer zijn (met dichte deur) gaat ze voor de deur liggen te miauwen. Dit doet ze zelfs als wij slechts voor 30 seconden in de slaapkamer zijn, of zelfs als er iemand op de wc zit. Ze heeft echte de drang om ons te volgen. Als ik in de kamer zit en ze naast mij ligt te slapen en ik loop even stil naar de keuken, dan wordt ze wakker om mij direct te volgen. Volgens onze buren miauwt ze ook continu als wij van huis zijn (de buren vinden dit gelukkig geen overlast, beide buren hebben 2 katten dus veel begrip er voor). Eenmaal thuis zorgt ze ook er voor dat ze nooit verder dan 1 meter uit onze buurt is.

Herkent iemand in dit gedrag een eenzame poes, of is ze gewoon een beetje nieuwsgierig?

We hebben zelf zitten te denken aan een tweede kat erbij..maar:
-Geen garantie dat dit het probleem oplost
-Tama was op haar vorige adres echt het buitenbeentje in een groep van 10+ katten. We willen haar dus niet opnieuw laten ondersneeuwen
-We hebben al eerder 2 katten op deze kleine ruimte (44m2) gehad..maar ik vind het toch een beetje krap

En natuurlijk zitten te denken aan haar 's nachts op de slaapkamer te laten..maar:
-Misschien hecht dat haar nog meer aan ons, zodat ze zich nog zieliger voelt overdag
-We willen haar eigenlijk niet op de slaapkamer hebben
Laatst gewijzigd door Kiwi op 29 okt 2009 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Leonie89 »

ons katertje doet dit ook wel..
als we de slaapkamerdeur dicht houden begint hij meteen te mauwen, ookal is het maar voor 30 sec..
wij hebben 2 katten en ik merk wel dat hij minder aanhankelijk is als de andere kat wakker is.. dus een tweede kat is denk ik voor jou wel een goed idee.. hij zal zich dan misschien ook wel minder eenzaam voelen als jullie niet thuis zijn..
wij hebben s nachts de slaapkamerdeur altijd open.. vaak liggen ze op bed, maar lang niet altijd.. het is meer het idee dat er geen dichte deur tussen hem en ons zit, want als we de deur dicht doen begint het mauwen direct weer..
ohja en wij wonen op 50 vierkante meter, dus bij jullie zouden 2 katten best passen hoor :)
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

De slaapkamerdeur open vind ik zelf niet echt een fijn idee. Ik deel graag onze woning met een kat, maar één kamer waar ze niet bij kan komen is ook wel ideaal. Ik was vorige week bijvoorbeeld bezig met een grote puzzel, die door het formaat zeker op de grond moet blijven liggen. Als Tama er bij kan, mis ik de helft van de stukjes. Vandaar dat hij in de slaapkamer lag. Ook het slapen met een kat vind ik niet erg fijn.

Omdat de kat niet op de slaapkamer mag komen, blijft er slechts 30m2 kattenruimte over. :-(
Misschien moest ik toch maar eens bellen met de cattery..
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Leonie89 »

30 m2 vind ik nog geen te kleine ruimte hoor.. als ze met elkaar kunnen en genoeg te doen hebben (krabpaal, speeltjes) dan zie ik het probleem niet..
persoonlijk vind ik het heerlijk om met katten te slapen, maar ik begrijp dat niet iedereen die mening deelt ;-) en het puzzel idee ook (bij ons ging de albert heijn voetbalpuzzel eraan..... :( )
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Claudia007 »

Ik heb dat probleem niet.
Waar ik ben is Sting ook. Ze heeft zelfs haar eigen plek in ons bed :roll:
Alleen als wij weg zijn mag ze niet in de woonkamer maar dat komt omdat de vogel daar zit.
Maar mevrouw gaat slapen en word eens wakker wanneer wij thuis komen....teminste zo lijkt het :lol:
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Boomer »

Volgens mij doet ieder kitten dit. Het is en kwestie van volhouden.
Hier hebben ze het ook gedaan, en dan waren ze met zijn 2en. Nu hoor je ze niet meer.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Cari »

Dit poesje is gewoon hartstikke blij met jullie en houdt van jullie. Dat ze er 's nacht ook bij wil zijn, is alleen maar logisch. Schildpadjes kunnen heel aanhankelijk zijn en hebben vaak niet zoveel met andere katten. Misschien kan je haar een eigen plekje geven op de slaapkamer. Ze zal er heel dankbaar voor zijn en overdag echt niet zieliger door worden ;-) Ze is enig kind en heeft jullie gezelschap gewoon nodig.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

Bedankt voor de reacties!

@ Boomer: ze is 1.5 jaar, dus niet echt een kitten meer.
@ Cari: dat ze blij met ons is vind ik heel fijn :grin:. Het eigen plekje in de slaapkamer hebben we wel over gedacht..maar ik weet niet of het mogelijk is om een mooie mand daar neer te zetten waar zij dan in gaat liggen? Over het algemeen zijn katten nogal eigenwijs qua ligplaats..Tama zal ook liever op bed gaan liggen in plaats van in de mand... :ehand:
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door beestenbende »

wij hebben 5 binnenkatten en wilden ze ook niet op de slaapkamer hebben, maar zijn daar op terug gekomen. Eigenlijk ligt er altijd maar 1 aan onze voeten en ligt de rest op de grond, last hebben we niet van ze, dus het proberen misschien toch wel waard.Ook een 2e kat erbij zou ik zeker overwegen. Anders is het domweg een kwestie van volhouden.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door loek »

Hoi Kiwi
Dit zou bijna mijn vraag kunnen zijn. Zit me de laatste tijd ook af te vragen of mijn katten te afhankelijk van mij zijn.
Ze zijn nu bijna 7 maanden. Ze mogen ook niet in de slaapkamer. Het is denk ik een maand geleden begonnen met ' s ochtends miauwen vlak voordat mijn wekker gaat. (ook in het weekend als mijn wekker dus niet gaat!) Het is 1 nacht voorgekomen dat ze de hele nacht af en aan zaten te miauwen. Gelukkig is dat niet meer voorgekomen. Diesel gaat aan de klink hangen dus die laat zichzelf ook binnen. Klinken omhoog...maar zelfs dan lukt het als hij wil. (staat dus vanalles voor mijn deur 's nachts, om de deur dicht te houden)

Ik ben 1 keer opgestaan in het begin om ze eten te geven, dacht dat dit het was namelijk. Toen dat dus niet bleek te helpen, heb ik ze constant genegeerd. (ook al moest ik de kamer uit, echt even wachten tot het weer stil was en dan weer de kamer uit) Het lijkt (afkloppen) te helpen nu. De afgelopen 2 dagen heb ik ze niet gehoord. Wel op het moment dat ik opsta, en ze me dus horen staan ze meteen voor de deur.

Maar...daarnaast als ik de was aan het ophangen ben in 'het kleine kamertje' (waar ze ook niet mogen komen...gezien de was) staan ze voor de deur te miauwen. Als ik in de keuken sta staan ze regelmatig te miauwen. (en krabbelen, en springen naar klink) En sinds kort ook als ik op de wc zit!
Het is vooral Diesel die het doet (die krijgt ook deuren open) maar Muis is er altijd bij. (echt zo'n meeloper haha)

Als ik dan eenmaal in de woonkamer ben dan kunnen ze me weer strak gaan negeren trouwens hoor haha.

Ik vind het ergens heel schattig! Maar ook wel zielig. En ik kan alleen maar hopen dat ze dit niet doen als ik niet thuis ben. Ik geloof wel dat ze het dan niet doen. (maar wil het ook niet weten als het wel zo is eigenlijk....zou ik echt heel erg vinden) Er zijn nooit deuren opengemaakt bijvoorbeeld als ik er niet ben.

Als ik thuis ben dan zit Muis het liefste de hele tijd op schoot. Ze kan me echt gaan 'dwingen' om te gaan zitten zodat zij er dan weer bovenop kan gaat zitten. Blijft ze miauwen tot ik ga zitten. Plof mevrouw erbovenop en het is weer goed. Ook iets wat ik ergens heel schattig vind. Maar ergens denk ik ook: ja dat kan eigenlijk niet! Wie is hier nou de baas?.....nou mijn katten dus haha.

Dus allemaal dubbele gevoelens. Ik wil gewoon dat ze een gelukkig leven hebben zonder mij. En dat ik een leuke bijkomstigheid ben op sommmige momenten. Aan de andere kant zou ik het ook niet leuk vinden als ze volkomen langs me heen zouden leven....Dus tja wat wil je dan? Eigenlijk de middenweg......Vooral voor henzelf! Want ben zo bang dat ze ongelukkig zijn op momenten dat ik er niet ben. Het lijken soms wel honden ;-)

Maar misschien interpreteer ik hun gedrag wel niet goed?

Wat betreft een tweede kat. Dat kan denk ik wel helpen. Maar mijn ervaring is dus dat de 1 de ander toch wel 'meeneemt'. Als Muis alleen was geweest was ze denk ik niet op het idee gekomen om naar klinken te springen. Maar nu staat ze wel achter Diesel om de deur door te gaan als Diesel dat voor haar regelt.
Maar ja ligt ook aan je katten....da's natuurlijk altijd zo.

(maar uhm dit lijkt een heel klaagverhaal....ik ben wel nog steeds heeeel heel blij met mijn dropjes hoor! ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Cari »

Laat die katten toch lekker bij je slapen! Katten zijn soms net kleine kinderen: dat wat NIET mag, is altijd 't leukst :lol:
Ik heb 6 katten die allemaal vrij op bed kunnen liggen en ook nog 3 kleine honden, maar er is er niet 1 die me voortijdig wekt. Als ik vroeg op moet, ben ik de eerste en als ik tot 10.00 uur blijf liggen, ben ik nog steeds de eerste :grin: . NOOIT meteen eten geven na het opstaan :ehand:
Oke, je hebt haren op bed, maar dat is ook het enige nadeel dat ik kan bedenken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door loek »

Hoi Cari
Bedankt voor het meedenken! Maar dit omvat niet het 'probleem'. En volgens mij ook niet die van Kiwi (correct me if i'm wrong, Kiwi). Het is niet alleen het niet op de slaapkamer mogen. Maar het feit dat je katten overal willen zijn waar jij bent...tot op het toilet. In in het geval van Kiwi, is haar kat ook nog eens 'op zoek naar haar baasje' wanneer ze er niet is. (ik kan alleen maar hopen dat dit bij mij niet zo is)

De vraag is eigenlijk: is dit zielig? En zo ja wat kun je eraan doen. Als mens zijnde interpreteer ik het als zielig. (zijn ze wel gelukkig als ik er niet ben?) Maar soms denk ik ook: ach joh het zijn katten die denken niet als mensen, en kunnen ook op andere redenen zo gaan miauwen voor je wc deur. (gewoonte, verwachtingen etc.??)

Daarnaast is inderdaad dat miauwen, krabbelen, beuken en klinkhangen ook weleens irritant. (vanmorgen was ik ook al lekker wakker om 7.05...gelukkig is de wintertijd wel al doorgekomen geloof ik ;-)) Maar het belangrijkste is: 'wat betekend dit gedrag'? En heeft dit gedrag iets te maken met 'te afhankelijk zijn' van 'de mens' (mij in dit geval). En zo ja, of zo nee wat kun je er evt. aan doen. Hebben meer mensen deze ervaring? Kan het vanzelf overgaan, is het een fase? Of kun (en moet?) je er actief iets aan doen?

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb verwoord....Blijft soms last om te omschrijven.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Cari »

Loek, je hebt gewoon hele aanhankelijke katten, die ook heel nieuwsgierig zijn naar wat jij allemaal doet. Juist de plekken waar zij niet mogen komen zijn heel intrigerend voor ze, "daar moet het allemaal wel héél spannend zijn!" Ze willen 't zien, er ook bij zijn.
Volgens mij is toch het beste wat je kan doen ze er zoveel mogellijk bij laten. Dan gaan ze na verloop van tijd vanzelf inzien dat het allemaal lang niet zo spannend was als ze "dachten". Als ze altijd bij je kunnen zijn, gaan ze je ook meer loslaten. Ze zullen je minder gaan claimen. Je zegt het zelf eigenlijk al Loek:
Als ik dan eenmaal in de woonkamer ben dan kunnen ze me weer strak gaan negeren trouwens hoor haha.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Ambertje73 »

Een tweede kat is , denk ik, geen oplossing Kiwi.
Aangezien wij al wat schildpadjes (zonder wit) hebben gehad/ nog steeds hebben, lijkt het me geen goed idee om er een kat bij te nemen.
Schildpadjes zijn over het algemeen heel lief tegen mensen, maar de meeste (niet allemaal dus!) zijn niet zo lief/ tolerant t.o.v. andere katten.
Ze zijn vaak wat pinnig, dominant en weten heel goed wat ze willen! Het klinkt heel raar, maar de kleur van de kat zegt soms wel een beetje over het karakter van katten (echt waar)!. Over zwart witte katten: hoe meer zwart, hoe dominanter, de rode katten zijn vaak sukkels (goed bedoeld hoor!) en wat onhandig. De grijze zijn super aanhankelijk naar mensen (slijmjurken) en de helemaal zwarte zijn vaak wat teruggetrokken/ rustiger, maar als ze kwaad gemaakt worden dan berg je maar (Dr. Jeckell, Mr. Hyde karakter).

Maar goed: onze Birmanen mogen ook graag miauwen en 's nachts aan de deur krabben! Als ze boven zitten, dan krabben ze aan de deur dat ze naar beneden willen en als ze beneden zitten, dan krabben ze daar. Je wordt er wel eens gek van. Afleren kun je het ze niet. Ik heb wel eens geprobeerd ze een tik met de vliegenmepper te geven. Dan krabben ze 5 min. niet en dan begint het weer. Een plantenspuit helpt ook niet. Ik denk dat ik de afgelopen dagen weer extra last heb omdat het morgen (2 no.) volle maan is. Dan zijn de meeste katten onrustig, praten en krabben meer! Wij hebben twee katten die af en toe last hebben van toevallen (epilepsie). Vlak voor volle maan krijgen ze ook vaak een toeval.

Er zijn zoveel dingen die kunnen bijdragen aan "abnormaal" (aanhankelijk) gedrag, maar die zijn allemaal al genoemd. Het juist niet mogen van bepaalde dingen nodigt natuurlijk uit voor kattenkwaad/ ander gedrag.

Een kat is eigenlijk een geboren egoïst.
Een mens kan heel handig zijn voor: het eten, knuffelen en lekker op schoot hangen. Zolang ze (de meeste) een soortgenoot hebben, genoeg te eten & goede (medische) verzorging krijgen plus lekker warm kunnen liggen.....
Wat wil een kat nog meer? Ik denk niet dat een kat dan ongelukkig is, toch?
Eigenzinnige beesten, maar dat spreekt mij juist aan in katten :lol:
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door loek »

He Cari
Ja daar zit inderdaad misschien wat in. Ik zal het nogmaals in overweging nemen: alle ruimtes open. Maar goed als we het dan bijv. toch weer effe hebben over dat slapen. Ik heb weleens bij ze in de woonkamer geslapen, en da's niet te doen. Ze hebben om het uur weer weer effe zin in een half uur rennen. (over je heen etc.) Ik weet natuurlijk niet of dat komt omdat ik in hun 'domein' kwam. "s nachts is de woonkamer van hun. Of dat ze dat ritme gewend zijn. Dus dat vind ik nog wel een lastige stap. Wat als ik ze in de slaapkamer laat en ze maken er iedere nacht zo'n dolle boel van? Da's dan wat betreft irritantheid nog erger. Dus als dat blijkt wil ik ze toch weer uit de slaapkamer......en da's natuurlijk helemaal geen doen, als ze eenmaal in de slaapkamer hebben mogen komen.
Iniedergeval bedankt voor het meedenken.

Zijn er geen mensen bij wie het gewoon goed gaat, en een kat niet eens de interesse heeft voor een 'verboden kamer'? Is het niet toch een kwestie van volhouden?

Ambertje, grappig van die kleuren. Ik weet niet of ik het helemaal geloof maar vind dat soort dingen wel leuk om te lezen. Waar heb je die info vandaan? Vraag me af hoe het zit met katten die veel wit hebben. (met zwart of rood...) zoals die van mij ;-)
gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie