Is blikvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Admin »

Beste mensen het is ondertussen moeilijk te zien waar dit topic nu nog over gaat... in ieder geval niet echt over of blikvoer slecht is. Blijf on topic, ajb.

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Anne_Zwarts »

Zal ik het dan terugschoppen naar het topic? Of in ieder geval een poging ertoe doen...

Mijn ervaring met blikvoer is dat katten er wel vreselijk van uit hun bek gaan stinken, dat lijkt mij ook niet goed voor ze?
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

dat hangt eerder af van het merk dan van het blik want met foliezakjes kun je dat ook hebben en zelfs met bepaalde soorten brokjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Anne_Zwarts »

Hmm, ik heb nog geen kat meegemaakt bij wie het niet gebeurde... En ik heb bij die van mij ook al verschillende geprobeerd...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

ik ben er nog niet achter welk stofje het precies is, maar sinds alle drie katers hier beetje RC kitten 36 krijgen als snoepje, ruiken hun bekjes fris.
daarvoor roken ze vond ik niet lekker. t zou de l-lysine kunnen zijn en ik moet dat verder nog uitzoeken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
spookie145
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2012 01:24

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door spookie145 »

Ik was ooit een keer op een bijeenkomst van een dierenarts en die zei dat er geen enkel kattenvoer wat in nederland verkocht werd echt slecht was. Het ene voer bevatte wat meer water dan het andere, maar zolang er kattenvoer op het blikje of op de zak brokken stond kon je het gerust aan je kat voorzetten en het maakte ook niet uit of je goedkoop of duur voer uit de supermarkt of uit de dierenspeciaalzaak had. Het kwam er op neer dat ook mensen met weinig geld te besteden, die het goedkoopste voer uit de supermarkt moesten kopen, het gewoon goed deden zolang het maar kattenvoer was en geen menseneten of hondeneten. Blikvoer of brokken maakte qua voedingswaarde ook niet uit. Wel zei hij dat katten van alleen blikvoer sneller last kregen van tandsteen dan katten die ook brokken aten. Het is trouwens niet waar dat katten geen groenten e.d. nodig hebben. Als ze bijvoorbeeld vogels of muizen opeten dan hebben die dieren namelijk ook granen in hun buik en zo krijgt de kat ze ook binnen. Dus vandaar dat je speciale diervoeders hebt en dat je ze niet uitsluitend rauw schoongemaakt vlees van de slager kan voeren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

t is maar wat je slecht vindt..
eigenlijk zou het over 'geschikt' kattenvoer moeten gaan.

bewezen is dat voer met hoge graan (vooral tarwe) gehaltes niet geschikt is om aan katten te voeren: kans op overwicht ( geeft kans op diabetes), tandplak/tandsteen en gebitsproblemen, niet verzurend genoeg en kans op blaasgruis/blaasontsteking..
de goedkoopste kattenbroks hebben het hoogste tarwegehalte: supers, Action, Aldi etc. kijk maar bij de ingrediëntenvermelding.. uitstekend hamstervoer! (bij wijze van spreken ...)

het verschil tussen blikvoer (= nat) en brokjes is het verschil in voedingswaarde en dat is logisch want blikvoer (tinnetjes - foliezakjes) bestaat voor ongeveer 80% uit water.. dus het maakt - afhankelijk van de hoeveelheid - wel degelijk verschil uit.

van het goedkoopste brokkenvoer heb je veel meer nodig en je loopt de kans dat het geld dat je uitspaart opgaat aan dierenartsrekeningen ivm blaasgruis!
dus goedkoop is hier duurkoop en dan heb ik het nog niet over de pijn en malaise bij die lieve katzels gehad.. dus liever niet doen denk ik..

bij Zooplus zijn uitstekende kattenbroks te koop die zeker in een grote hoeveelheid niet duur zijn. eerst wel uitproberen met kleine verpakking (bv Sanabelle - Happy Cat en verder zelf even zoeken of voedingstopics lezen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

spookie145 schreef:Ik was ooit een keer op een bijeenkomst van een dierenarts en die zei dat er geen enkel kattenvoer wat in nederland verkocht werd echt slecht was. Het ene voer bevatte wat meer water dan het andere, maar zolang er kattenvoer op het blikje of op de zak brokken stond kon je het gerust aan je kat voorzetten en het maakte ook niet uit of je goedkoop of duur voer uit de supermarkt of uit de dierenspeciaalzaak had. Het kwam er op neer dat ook mensen met weinig geld te besteden, die het goedkoopste voer uit de supermarkt moesten kopen, het gewoon goed deden zolang het maar kattenvoer was en geen menseneten of hondeneten. Blikvoer of brokken maakte qua voedingswaarde ook niet uit. Wel zei hij dat katten van alleen blikvoer sneller last kregen van tandsteen dan katten die ook brokken aten. Het is trouwens niet waar dat katten geen groenten e.d. nodig hebben. Als ze bijvoorbeeld vogels of muizen opeten dan hebben die dieren namelijk ook granen in hun buik en zo krijgt de kat ze ook binnen. Dus vandaar dat je speciale diervoeders hebt en dat je ze niet uitsluitend rauw schoongemaakt vlees van de slager kan voeren.

Sorry hoor, maar dat vind ik echt de grootste onzin.
Ik geloof best dat die DA dat gezegd heeft, dus geen aanval naar jou toe ;-) , maar ik ben het met vrijwel niets eens.
Maar het is wel geweten dat DA'n niet veel leren over voeding en je daar dus beter geen voedingsadvies kan gaan vragen.
Je kan beter zelf even het net afpluizen naar info over voedingsbehoeften van katten.

Groenten voor katten kan ik volgen, maar dan niet meer dan 5%. Maar granen ben ik absoluut tegen. Het ene graan is het andere niet, maar ik vind ze allemaal niet 'goed' voor de kat.
En er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen verschillende merken. Heel veel zelfs. Je merkt het ook zelf meteen aan de vacht, conditie, en algemene gezondheid van je kat. Dat gaat heel snel als je overstapt. Er zijn heel wat aandoeningen gelinkt met hoog graangehalte en laag vleesgehalte in de voeding, en waarschijnlijk nog meer dan tegenwoordig geweten is.

Er is ook heel wat rommel te koop als mensenvoer en dat zegt enkel dat het eetbaar is, dat je er niet van zal doodvallen, maar het zegt niets over of het gezond is of niet.
Dat is bij katten net zo. Of zelfs niet helemaal. Want er zijn anti-oxidanten (zoals DHA vb) die niet toegelaten zijn voor menselijke consumptie maar in dierenvoeder wel. DHA vb is aangetoont kankerverwekkend te zijn.
Dus ik zou maar opletten met de fabrikant van je dierenvoer zomaar op zijn blauwe ogen te geloven dat het goed is voor je kat.
Het is zelfs zo erg dat men bij kattenvoer eigenlijk erin kan steken wat men wil, als er maar niets schadelijks (volgens de normen) bij zit. Wat de kat dan nodig heeft van mineralen en vitaminen voegt men dan gewoon kunstmatig toe, zoals een vitaminenpil dus. Zo komt de kat niets tekort en mag men het compleet voer noemen. Of dat gezond is, is een andere vraag...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door castratenkoor »

Kijk eens naar alle topics over katten met blaasgruis, vaak al voor ze een jaar zijn. En dat is triest, pijnlijk en ziekmakend. En onnodig. Ligt meestal aan foute brokken.

Nee uitsluitend spiervlees geven is niet goed, maar beetje vlees naast een goede kwaliteit voer, werkt prima.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, over dat vlees had ik nog over gelezen. :grin:

Nee, enkel vlees, zoals mensen dat ook eten, is niet goed. Een kat eet ook niet enkel het vlees van een muis als ze die vangt.
Voor een evenwichtig menu heb je zowel bot, als vlees als organen nodig. In welke verhoudingen en welke organen je hoeveel moet toevoegen, daar kan je info over vinden, als je geïnteresseerd bent. Maar zelf samenstellen is niet eenvoudig en je moet goed weten wat je doet. Je vult dan namelijk niet aan met een vitaminenpreparaat maar de kat moet alles uit de onderdelen van dit menu kunnen halen.

Er zijn ook versvoeders te koop, kvv heet dat. Dan mengt de fabricant alle bovenbeschreven onderdelen in de juiste verhoudingen. Carnibest is daar een voorbeeld van.
Je hoeft dan niet na te denken, en kan het gewoon voeren zoals je blik en brok voert en daarme krijgt je kat alles binnen, alleen is het een rauwe voeding.
Dan weet je nog steeds niet helemaal zeker wat erin gaat, je moet de fabricant geloven, maar het is wel natuurlijkere voeding voor een kat dan brokken en blik. En er zitten geen schadelijke bewaarmiddelen in want het wordt gewoon in de vriezer bewaard.

Sommige mensen voeren ook prooidieren aan hun kat. Compleet en al. Dan is alles al in de juiste verhoudingen. Maar dan weet je dat een dier precies voor jou kat te voeden gestorven is, en daarom doe ik dat liever niet.
Kuikens wel, want die zijn toch over en sterven zowiezo (overschot van de legindustrie), maar geen verdere knaagdieren voor mij.
Barfende mensen geven meestal wat van de vleesindustrie voor menselijke consumptie overblijft, waar de mens niets mee doet. Zoals karkassen, vleesafsnijdsels, bepaalde organen (kalfsnieren zal je vb niet voeren want dat is niet te betalen omdat mensen het ook eten). Ook is er vaak wild over in het wildseizoen dat afgeschoten wordt ter bestrijding (gans is een mooi voorbeeld) maar er is niet voldoende vraag naar voor mensen. Dit wordt dan ook beter gevoerd dan ongebruikt weggegooid, in mijn ogen.

Maar goed, ik ben ook weer aan het afdwalen. :-)
alleszins, alleen vlees (spiervlees) geven, dat kan niet. Dan krijgen ze onvermijdelijk tekorten (all-meat-syndrome), maar met bot en orgaan in de juiste verhoudingen is het juist super goed en gezond voer voor de kat. Natuurlijker kan niet. ;-) Men noemt dat ook vleesvoeding omdat het dierlijke materiaal is, maar het is dus meer dan enkel vlees zoals wij dat zien.
Als je het eenvoudig wil houden voer je dan een goede kvv.

Ik voeg zelf ook wat groenten toe, omdat ik daar de meerwaarde van inzie. Maar de meeste mensen op vers bij katten doen dat niet. Dat hoeft ook niet echt. Maar ik vind het dus ook wel nuttig, om redenen waarop ik hier niet ga ingaan, maar het is niet omdat het in de prooi ook zit. Er wordt echter aangeraden niet meer dan 5% te geven en dat is nog veel meer dan de maaginhoud van de prooi. In brokken zit altijd stukken meer dan 5% plantaardig materiaal omdat men het zetmeel nodig heeft.
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat geen groenten voeren een stuk minder schadelijk is dan geen vlees voeren (wat goedkope brokken spijtig genoeg vaak doen) aan een obligate carnivoor als een kat. Wat onwetende DA'n ook mogen beweren.
De maaginhoud van de prooi wordt altijd als reden aangegeven, maar ze vergeten dat het maar een heel klein onderdeel is van de prooi, dat lang niet alle prooien van katten graan eten (zijn ook veel insectivoren bij welke maag dus dierlijk materiaal bevat), en dat sommige katten die maag zelfs laten liggen. Het plantaardig materiaal dat een kat op zelfgevangen prooi dus binnenkrijgt, is in mijn ogen verwaarloosbaar.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door paasnini »

Toen ik nog groen en onwetend was kregen mijn katten naast brokjes van RC iedere dag Gourmet. Ze barsten van de tandsteen.
Nu ik beter weet krijgen de katten naast diverse brokjes, natvoer (Almo, Schesir, etc) en KVV, mijn dierenarts is enorm tevreden, geen van mijn katten heeft een spoortje tandsteen.
Plaats reactie