Is blikvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

MarjanR
"Is het niet zo dat bepaalde ingrediënten van bepaalde percentages met elkaar samen werken voor een bepaald resultaat/reactie?"



Ik vind dat er absoluut meer transparantie moet zijn. Maar ik denk ook dat wij grotendeels te weinig tot geen kennis hebben, om sommige percentages van ingrediënten te kunnen beoordelen in hun functie en/of samenwerking met andere ingrediënten, maar dan nog vind ik dat de consument recht heeft op die gegevens. Als ik Jam koop, kan ik bijv. altijd zien hoeveel % aardbeien er in het product zijn verwerkt en of er appelsap als zoetstof/smaakmaker is gebruikt en hoeveel.
Nu kan ik een "super premium" (onbeschermde term) kattenvoer kopen en ik weet niet of er 10% kip of 50% kip in is verwerkt en of dit natte of droge stof betreft.
95% van de informatie (die meestal geen echte informatie is) op kattensites over voedsel, komt omdat wij (ik ook), meestal alleen het resultaat van een gevoel dat wij hebben over/bij een product doorgeven. "Haar vacht glimt weer", "ze gaat er door stinken", "volgens mij tast het de tanden aan" enz. enz. vaak allemaal verschillende meningen over eenzelfde product. Vaak is er geen enkel oorzakelijk verband, tussen een geconstateerd probleem met een enkele kat en het product. Dit is natuurlijk even generaliserend gezegd.
Wie weet op basis van ECHTE kennis, het verschil tussen de kwaliteiten/functies van soorten koolhydraten etc. Ik zie de een uit zijn dak gaan over het gebruik van tarwe, maar een ander weer over het gebruik van aardappel, terwijl het ene daadwerkelijke top merk kiest voor aardappel en het andere topmerk voor tarwe.

Maar als de ingrediënten gespecificeerd worden vermeld, kunnen er bij ons consumenten (kattenvrienden), wel vraagtekens oprijzen, als er bijv. vermeld wordt (droge) kip 13%, tarwe 25%, bietenpulp 23% rijst 12%.

Ik ben ook gewoon een leek op dit gebied, maar baseer mij bij mijn koop van kattenvoerblikjes eigenlijk voor 100% op basis van het percentage kip, lam, vis etc. (wordt bij natvoer gelukkig bijna altijd vermeld), dit kan ik als leek redelijk beoordelen en op wat ik kan betalen.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

ocicatman schrijft: Wie weet op basis van ECHTE kennis, het verschil tussen de kwaliteiten/functies van soorten koolhydraten etc. Ik zie de een uit zijn dak gaan over het gebruik van tarwe, maar een ander weer over het gebruik van aardappel, terwijl het ene daadwerkelijke top merk kiest voor aardappel en het andere topmerk voor tarwe. einder citaat

oeps, er is geen enkel topmerk met (een dergelijk hoog percentage) tarwe/zetmeel, er zijn nierdieetvoeders met eiwit uit tarwe en dat is iets anders.

tarwezetmeel is zeer zwaar verteerbaar en is zeker in die hoeveelheden een veel te grote belasting voor de alvleesklier. heb jaren lang te maken gehad met een diabeteskater, insuline spuiten en bloedsuiker meten (3x per etmaal op vaste tijden) en weet op basis van gemeten glucowaardes dat tarwe uit het oogpunt van tarwezetmeel absoluut ongeschikt is als kattenvoer. ook voor gezonde katzels.

dat is de reden dat de betere merken zoete aardappel gebruiken om brokjes aan elkaar te plakken, want zonder soort van zetmeel kun je geen brokjes maken.
en die merken houden het kh/zetmeelgehalte rond en onder 15%.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Het was maar voorbeeldje om het te verduidelijken, en het lukt, er blijken gelijk ernstige vraagtekens door dit voorbeeld op te rijzen. ;-)
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Admin »

Ocicatman/Adriana,

Gebruik bij voorkeur de citeer/quoteknop om tekst te quoten. Wil je tekst uit het laatste bericht quoten, sluit dan de gequote tekst in tussen [quote] en [/quote] tags.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Ocicatman »

Sorry, ik zat daar inderdaad wat mee te rommelen. :oops:
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Umimeis »

Ik heb zo juist bij Pet's Place Veendam Carnibest voor katten besteld! Ze hadden wel Carnibest voor honden,maar niet voor katten.

En is iemand hier ook bekend met het merk Renske? Dat is ook vers vlees voeding.
Het bevat geen kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen.
Ja ik ben nu vanalles aan het uitproberen.....
Ik heb daarvan net de vis en en kip variant gekocht.

EDIT:

Flea heeft zo net al iets van dat merk 'Renske' gegeten, nu Sam nog.
Ik denk dat Flea iets meer open staat voor versvoer dan Sam.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Admin »

Umi,

Je kunt het beste berichten over versvoeding in het daarvoor bestemde forum op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=86 plaatsen. Daar staat het beter op zijn plek ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Kadavir »

Ik heb pas een boel blikjes voer gekocht van smilla, dit zijn blikjes van 400 gram.
Volgens mij vind onze poes het heel lekker, ze begon in ieder geval enthousiast te eten toen ik het voorschotelde, maar ze eet er maar heel weinig van.. Ik had een blikje een week geleden open gemaakt en daar heb ik zeker 5 maaltijden uit kunnen halen. En toen had ik nog over!

Hoeveel blikvoer is normaal om te geven per maaltijd? Ik geef haar twee keer per dag eten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het wel geen week bewaren hoor!

En in een vershoudpotje over doen, want als je blikje ietsje beschadigd is, komen er giftige stoffen vrij als het open is (er zuurstof aan kan).

Maar ik zou ze hoogstens 2-3 dagen bewaren... In het vervolg misschien kleinere blikken kopen?

De hoeveelheid hangt er van af hoeveel ze voor de rest nog eet natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Kadavir »

Ja ik bedoelde ik had nog over na 5 maaltijden en dat heb ik maar weggedaan. Want ik had er volgens mij nog makkelijk 2 of 3 uit kunnen halen!
Nouschka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2011 14:43

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Nouschka »

Bij zo'n blikje gaat het in 1 x op met 3 of 2 katten. (als er eentje iets niet lust) Zo'n 100 grams kuipje gaat er ook in 1 x door. Ik geef savonds blikvoer en er staan door het huis verspreid diverse bakjes met verschillende harde brokjes.
1 poes lust alleen gekookte kipfilet, ong schoteltje vol per keer. Volgens mij moet je blikvoer in 2 dagen opmaken. Liever uit het blikje halen en overdoen in schaaltje en dan in de koelkast.
manon3

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door manon3 »

Op de vraag of blikvoer slecht is en over deze discussie wil ik het volgende kwijt:

Ik dacht altijd dat ik m'n Noorse Boskat goed en redelijk gezond te eten gaf, ze krijgt RC Indoor Long Hair brokken tegen haarballen( voorheen de RC Kitten 36 brokjes), iedere dag blikjes Shiny Cat en Almo Nature en/of Porta 21 en soms nog zakjes natvoer van Hill's, de light-versie omdat ze wat zwaarder is geworden na haar sterilisatie.
Nu ben ik vandaag voor het eerst op een engelstalige site" littlebigcat.com" terecht gekomen.
Op zich een prima site boordevol info maar van de artikelen over voeding ben ik enigszins geschrokken.

Brokken worden sowieso grotendeels afgeraden omdat de kat hierdoor een grotere kans op overgewicht en diabetes heeft.En brokken zouden absoluut niet helpen tegen tandsteen !!(hier wil ik meer over te weten komen!)
Speciale brokken zoals tegen haarballen en dergelijke worden ook afgeraden.
Alle soorten Light-voer wordt afgeraden.
Voer met gelei zou niet goed zijn dus dan zou Shiny Cat en Almo Nature Jelly afvallen.
Ook las ik ergens dat Almo Nature ongezond zou zijn omdat ze rozemarijn gebruiken.
Dan blijft er niet veel meer over om te voeren.

Ik heb vroeger HTK-en raskatten gehad en ze hebben allemaal in redelijk goede gezondheid een hoge leeftijd bereikt op uitsluitend Whiskas blikvoer en Brekkies brokjes.
Vroeger wist je gewoon niet beter.
Ook nooit nierproblemen gehad, misschien wel dankzij de grote hoeveelheden blikvoer en dus vocht dat ze binnenkregen.
Maar tegenwoordig wordt Whiskas bijna als gif bestempeld.
Heb ik dan gewoon geluk gehad met mijn katten?
Was het voer vroeger van beter kwaliteit dan nu? Dat denk ik niet.
Misschien laten we ons wel 'n beetje gek maken door al die berichten op internet over dierenvoeding.

Ik blijf mijn poes dan ook gewoon het voer geven dat ze nu krijgt, behalve dan dat ik over een tijdje wil overschakelen op brokjes zonder granen.En Almo en Shiny Cat blijft in mijn ogen voer van goede kwaliteit.
Het belangrijkste is dat je kat sowieso blikvoer krijgt.Of zakjes natuurlijk.Het is gewoon essentieel dat ze voldoende blikvoer en dus vocht binnenkrijgt.
Alleen brokken geven is uit den boze, wat sommige mensen en zelfs DA's ook beweren!
En je kunt altijd nog het duurdere natvoer afwisselen met een goedkoper merk.Af en toe een zakje Whiskas of zo kan echt geen kwaad anders hadden al mijn katten vroeger wel gezondheidsproblemen gehad.
En veel varieeren met smaken en merken is ook belangrijk zodat ze veel verschillende voedingssstoffen binnenkrijgen.
Groetjes.

ps. Ik lees net dat ik mijn reactie ook in de topic"goedkoop voer" had kunnen posten want dit verhaal gaat daar natuurlijk ook over. ;-)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door MarjanR »

Dan ben je waarschijnlijk op een forum terecht gekomen waar ze voornamelijk Barfen en KVV'en.
En dat is inderdaad vele male gezonder dan brokjes of natvoer uit blik/zakje.
Veel meer afgestemd op de kat zijn natuurlijke voedingsbehoefte.

Brokjes zijn niet goed voor de tanden omdat daar veel granen in zitten. Dat blijft op de tandjes plakken en dat veroorzaakt tandsteen. Plaatje compleet? Dus overstappen op een brok zonder granen is een heel goed idee!!! (vele variaties, ik ben nogal dol op Catlovers gold)
Voor de rest denk ik dat jij prima natvoer geeft, minimaal 70% vlees als ik het goed heb onthouden.

Wiskas is gewoon troep als je goed naar de samenstelling kijkt.
Die boren gewoon op het gevoel van de mens in die zich niet verder inlezen (zoals mij ook overkomen is, echt).
Maakt niet uit, als je niet beter weet en je katjes zijn gewoon gezond is er niets aan de hand.
(voordat ik beter wist heb ik ook 3 katjes naar de andere kant van de regenboogbrug zien gaan. 19, 18 en 16 jaar zijn mooie leeftijden. Als die kanker de hoek maar eens niet om kwam...).

Kortom; nee, het is niet allemaal zo zwart/wit. Het is een leidraad die je wilt oppakken wanneer je kat gezondheidsproblemen krijgt ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof ook niet dat brokken helpen tegen tandsteen of tegen haarballen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn....
Ik geef gewoon brokken en heel zelden natvoer. Zolang je katten voldoende drinken (op verschillende plaatsen aanbieden en eventueel een drinkfontein), zie ik het probleem niet.
In blikvoer heb je compleet en aanvullend voer, daar zou ik rekening mee houden.
Vers is natuurlijk ideaal, maar niet voor iedereen mogelijk (mij niet bevoorbeeld). Je kan ook gewoon wat vers, rauw vlees als aanvulling geven om de tanden schoon te houden.
Zolang ze maar als hoofdvoer een compleetvoer krijgen waar niet te veel bagger in zit, dat is het belangrijkste.
Granen zorgen inderdaad voor tandsteen, maar alle zetmelen, ook van aardappelen doen dat hoor. Dus graanvrije brokken gaan daarin niet zoveel verschil maken. Voor andere zaken is het natuurlijk wel een stuk gezonder en zeker aan te raden!
Als je zeker wil zijn om tandsteen uit te schakelen, kan je best rauw gaan voeren of blikvoer zonder granen en suikers geven. Maar dan nog zijn er naar het schijnt aandoeningen waar de tanden toch aangetast worden, wat je ook geeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door MarjanR »

(bietenpulp is een goede vervanger voor granen ivm binden. Just for information).
Maar inderdaad OOK barfers/kvv'ers kunnen last krijgen van tandsteen en andere ziektes.
Soms ontkom je er niet aan, helaas :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie