Vragen over overstappen van voeding

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Anaheim
Lynx
Lynx

Vragen over overstappen van voeding

Bericht door Anaheim »

Hey allemaal,

Ik ben van plan binnenkort over te stappen naar RC.Graag hoor ik jullie advies over het volgende.

Nu weet ik dat RC veel verschillende voeding heeft speciaal voor een mooie vacht, voor binnenkatten, tegen haarballen enz.

Nu wil ik waarschijnlijk voeding geven voor binnenkatten want mijn poezen komen niet buiten.Maar voor Romy is het verstandig om haar iets te laten afvallen. Ze is een flinke poes van 6 kilo :roll: .

Ze krijgen hier in de regel de hele dag brokjes.
Is het zo, omdat er in RC minder calorieen zitten, dat Romy vanzelf wat pondjes kwijtraakt als we overgaan op deze voeding?
Het is niet zo dat Romy de hele dag zit te eten maar ze is gewoon erg lui. :oops: Of zal ik voor Romy dieetvoer halen van RC?

En kan ik bij deze voeding gewoon overstappen op een ander soort?Dus van RC indoor naar RC mature?(ik noem maar iets) of zou ik dat ook steeds moeten mengen?

Graag hoor ik jullie wijze raad :grin:
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Cari
Tijger
Tijger

Re: Vragen over overstappen van voeding

Bericht door Cari »

Het is altijd raadzaam in het begin te mengen, maar wat belangrijker is, is dat Romy gaat afvallen. DIt bereik je dus nooit als je de hele dag brokjes hebt staan. Een eetgrage kat die lui is, daar moet je wat aan doen. Je kan het allerbeste voer gaan geven, maar dik is dik en nooit gezond.
Ik zou gewoon 2 x daags gaan voeren en probeer Romy met spelen in beweging te krijgen. Hoe dikker ze wordt, hoe luier ze zal worden. Je wilt toch geen theemuts :icon_shifty: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Anaheim
Lynx
Lynx

Bericht door Anaheim »

Ehmm..theemuts?Volgens mij is ze al een theemuts :lol:
Maar blijkbaar is voor haar op vaste tijden eten geven dus beter.Nou dan gaan we daar maar mee beginnen.
Tja en spelen heeft ze nooit echt gedaan.Pinky en toto vinden het heerlijk om achter een balletje aan te rennen of zo'n stok met een slinger er aan maar Romy is daar weer geen fan van.Volgende keer maar eens goed kijken wat voor variatie aan speeltjes ze nog meer hebben.

De eerste reden voor mij om over te stappen naar een premium-merk, was omdat Romy kale plekjes kreeg op haar pootjes.En nadat de DA eerst schimmel als diagnose stelde (wat het helemaal niet was bleek na een jaar!) kwam ik erachter dat het ook door voeding kan komen.Dus dat was de eerste reden om over te stappen maar een andere soort voeding is dus ook mooi meegenomen voor haar gewicht. :icon_shifty:

Dank je!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik wens je veel succes! Meet je de hoeveelheid eten wel af voor een kat van het juiste gewicht en niet voor de 6 kilo van Romy, want dan blijft ze groeien ;-) :lol: !

Wat ik zelf en tot nu toe alle katten een heel leuk speeltje vinden is de "catdancer" die je bij zooplus.nl kunt bestellen voor € 2,95.
Goedkoop, lange levensduur en katten kunnen het moeilijk weerstaan.
Wat je ook kan proberen, is zo'n balletje waar je brokjes in kan doen die er dan door te rollen, uitvallen. Die hoeveelheid haal je dan uiteraard van haar dagelijkse portie af. Maar of ze daar iets mee wil doen.... :icon_shifty: ....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Anaheim
Lynx
Lynx

Bericht door Anaheim »

Zooplus heb ik inderdaad al wel eens gekeken voor krabpalen maar niet voor speeltjes...bedankt voor de tip 8-)

En het eten zal ik goed afwegen voor Romy 600 gram op een dag toch ;-) :lol: nee geintje, zal het goed afwegen.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Ik weet vrij weinig van de verschillende soorten kattenvoer, maar ik weet wel dat je als je op nieuw voer wilt gaan overstappen dat je dit moet gaan mengen. Zo verklein je de kans dat de darmen en maag er slecht op reageren.

Eerste en tweede dag: 75% oud voer, 25% nieuw voer
derde en vierde dag: 50% oud voer, 50% nieuw voer
Vijfde en zesde dag: 25% oud voer, 75% nieuw voer
Laatst gewijzigd door MoniqueAmsterdam op 21 okt 2009 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Dieetvoer kan ik niet aanraden.

Coco heeft ook last van een licht thee-muts syndroom :lol: .
Die heb ik toen een paar maanden op Hill's light gezet, en rara, ze viel niet af, ze werd dikker. Zelfs toen ik nog maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid van haar streefgewicht gaf. Wat ik trouwens bijna dierenmishandeling vind, een kat zo weinig te eten geven. Nou ben ik dus opzoek gegaan hoe dit nu kan. Het was toch dieetvoer? Met extra koolhydraten voor een vol gevoel? (dit was nog voor mijn kennis over granen, suikers etc). Dit heb ik gevonden:
Obesitas en leververvetting
Dit zijn problemen die we vooral bij katten terug vinden. We hadden het al over het feit dat katten moeilijk de overmaat aan suiker (glucose) in het bloed kunnen wegwerken na een brokkenmaaltijd. Welnu, wanneer ze daar dan uiteindelijk toch in slagen, wordt deze glucose grotendeels omgezet in vet. Het toppunt is dat het bij ‘light’- en ‘indoor’-voeders zo mogelijk nog erger is gesteld: in een poging om het vetgehalte te verlagen, worden er nóg meer granen toegevoegd. En nóg meer granen wil zeggen: nóg meer koolhydraten… Het is dus niet verwonderlijk dat 1/3 van onze katten aan overgewicht leidt. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend: gewrichtsproblemen, huidproblemen, een nog hogere gevoeligheid voor urinewegproblemen en suikerziekte, en niet te vergeten: leververvetting. Want katten met overgewicht, die langer dan 48 uur moeten vasten of niet willen eten, om wat voor reden dan ook, lopen een groot risico op het ontwikkelen van ‘hepatische lipidose’, of eenvoudiger gezegd dus leververvetting. Dit is een zeer ernstige aandoening, die vaak fataal afloopt. Een snelle, agressieve behandeling is nodig, maar voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Een voeding rijk aan eiwit, met een matig vetgehalte en arm aan koolhydraten, is het beste om uw kat op optimaal gewicht te houden (of te brengen).
http://www.prooidier.nl/index.php?optio ... &Itemid=71

edit: wel zo handig als ik dan een alternatief biedt:
Ik zou gaan voor een voer zonder granen (Orijen of Applaws). Of zoals ik zelf doe, en dat lijkt bij Coco wel goed te werken; 50/50. Dus s'ochtends brokken en s'avonds natvoer/kvv (vers vlees) geven. Dat natvoer moet dan natuurlijk ook geen granen, suikers etc. bevatten. Daarbij het goeie advies wat hier al was gegeven. Voerballen, laserlampjes, speelgoedjes etc.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie