Nieuw poesje is bang voor oude poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Wallie81
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2009 10:25

Nieuw poesje is bang voor oude poes

Bericht door Wallie81 »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds een aantal dagen een jong poesje erbij.
Ik had al 1 poes en in het verleden ook nog een kater. De kater is onlangs helaas overleden na een botsing met een auto.
De oude poes en de kater konden erg goed met elkander overweg gelijk vanaf het begin.

Echter in de nieuwe situatie loopt het nog niet zo lekker.
Ze ruiken wel aan mekaar en beginnen dan alle2 te blazen. Als ik ze bij mekaar in het mandje zet dan sprinten ze alle2 een andere kant op. Ze willen wel samen spelen, maar als ze dan door hebben dat ze met hetzelfde spelen is het gelijk afgelopen. De nieuw kleine mauwt erg veel en de grote poes komt er dan op af om te kijken wat er aan de hand is. Dan begint het verhaal van blazen weer opnieuw. Ze eten en drinken wel tegelijk samen uit hetzelfde bakje.
Heeft iemand trucs/ tips om hier mee om te gaan.

Gr
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Ik heb een nieuw poesje erbij en die is bang voor oude poes

Bericht door ktje »

Geduld en afwachten. Geef ze wat tijd. Ze zullen niet meteen grote vrienden worden. De eerste paar dagen/weken/maanden zullen ze aan elkaar moeten wennen. Het is dan vaak grommen/blazen en verstoppen. Maar meestal komt het wel goed.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Ik heb een nieuw poesje erbij en die is bang voor oude poes

Bericht door Sannie_xx »

Inderdaad. Probeer het ook niet teveel te forceren door ze in hetzelfde mandje te zetten of op andere manieren 'vast' te houden vlakbij elkaar. Laat hen dat nog even zelf bepalen. Ze eten dus al tegelijkertijd vlakbij elkaar, dat is al heel goed. En verder kun je wat bemiddelen door ze te lokken met hetzelfde speeltje. Dan krijg je eerst inderdaad wat jij beschrijft; oeps, met wie ben ik nú aan het spelen? (blazen/grommen) Maar bekendheid doet leuker vinden, dus met geduld verder komt het vast in orde.
Wallie81
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2009 10:25

Re: Ik heb een nieuw poesje erbij en die is bang voor oude poes

Bericht door Wallie81 »

Goedemorgen,

Ik jullie advies opgevolgd en heb ze de afgelopen dagen rustig aan elkaar laten wennen.
Dit is een groot succes gebleken. Ze spelen samen, slapen in hetzelfde mandje en eten uit dezelfde bakjes.

Bedankt!

Gr
Gebruikersavatar
droppie2009
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2009 10:17

Re: Ik heb een nieuw poesje erbij en die is bang voor oude poes

Bericht door droppie2009 »

Nou kijk dat is super goed :edance: , meestal hebben ze even een paar dagen nodig om aan elkaar te wennen en dan zijn het maatjes voor het leven :grin:
Groetjes Desiree
Snowy en Smookey
*Droppie* 25-06-2009/08-12-2009
*Snoopy* 19-05-2009/02-10-2009
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ik heb een nieuw poesje erbij en die is bang voor oude poes

Bericht door Ambertje73 »

Gelukkig dat ze eindelijk aan elkaar zijn gewend! :smile:

Wij stoppen een nieuwe kat altijd eerst een paar dagen resp. paar weken (ligt eraan hoe de kat en omgeving reageert) in een grote bench.
Mandje, kattenbak plus etensbakjes erin. Vervolgens krijgt de nieuwe kat langzaam de geur van de omgeving.
Zo kunnen alle beestjes langzaam aan elkaar wennen zonder dat ze elkaar toetakelen.
Na een paar dagen pakken we de kat uit de bench en zetten die even in de kamer (met ons erbij). Dat doen we een paar keer per dag.
Gaat dat goed, dan laten we de bench een paar uur per dag open en als de nieuwe kat eraan toe is, komt deze zelf wel uit de bench.

Wij hebben 35 katten en het is ALTIJD goed gegaan op deze manier! Bij de één duurt het wat langer dan de ander, maar ze wennen allemaal.

Eén keer hebben we een kat opgevangen die hier niet paste. Hij was zo dominant dat hij alle katten hier probeerde de baas te zijn. Een aantal katten waren zo bang van hem, dat ze hard voor hem wegliepen, plassend en wel! :???: Hij was wel heel lief voor ons.
Hij is hier 6 weken geweest. Toen heeft de dierenambulance hem opgehaald en is hij weer geplaatst. Was niet leuk!!!
Gebruikersavatar
droppie2009
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2009 10:17

Re: Ik heb een nieuw poesje erbij en die is bang voor oude poes

Bericht door droppie2009 »

Zow jeetje 35 katten :shock: , jullie zijn een kattenopvang dan of niet of is het echt thuis???
Groetjes Desiree
Snowy en Smookey
*Droppie* 25-06-2009/08-12-2009
*Snoopy* 19-05-2009/02-10-2009
Plaats reactie