Bijten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Bijten

Bericht door xtaix »

Wij hebben Sam nu een poosje. Steeds als ik hem wil aaien bijt hij vaak, zo hard dat zijn tanden soms in mijn hand staan. Ik straf hem dan door heel hard AU! te roepen, hem in het nekvel te pakken, ik loop bij hem weg of met gebaar met mijn wijsvinger. Alleen wat hij soms doet als ik hem corrigeer is dat hij mij uitdaagt, en mijn dus soms grijpt op mijn hand of been als ik wegloop.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bijten

Bericht door Camoth »

Bijten doen eigenlijk alle kittens wel. Wat ik met Bindi heb gedaan is als ze bijt "nee" zeggen en haar dan op de grond zetten. Zo van: "dan mag je ook niet meer knuffelen".

Dat heeft heel goed geholpen, maar het is wel een kwestie van een lange adem hebben. Dit heb ik echt een maand lang moeten doen voordat ze ermee ophielt. Haar tenen-fetisj blijkt echter niet af te leren. Wie hier in huis met blote voeten loopt is geheid de klos :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Bijten

Bericht door loek »

Diesel beet ook weleens (Muis nooit). Ik hield mijn hand altijd stil, of ging erop zitten zodat hij er niet bij kon. En verder negeerde ik het altijd. Maar ik moet zeggen dat hij nooit zo hard heeft gebeten dat het echt pijn deed of dat ik tanden in mijn hand had staan.

Heel af en toe doet hij het nog steeds. Maar het is naar mijn idee meer een soort 'snuffelen' of spelen dan wat anders. Nog steeds negeer ik het dan gewoon, houd dan ook weer op, zo niet trek ik mijn hand weg, houd het alsnog op.

Maar bij jou ligt het net iets anders als ik het zo lees. Toch zou ik proberen het te negeren. Misschien vind hij het nu wel een leuk 'actie-reactie' spelletje. Of wordt hij onzeker/ angstig of boos van jouw vrij heftige reactie?????? Ik weet het ook niet hoor! Zit maar zo even hardop te denken.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Bijten

Bericht door ktje »

Ik zal in ieder geval stoppen met het in de nekvel pakken. Kitten is daar nu te oud voor en is het niet meer goed voor een kitten!

Ziva doet het bij ons ook af en toe nog. Ik zeg uhh of nee en zet haar op de grond. Daarna komt ze vaak meteen weer op schoot maar gaat niet meer buiten. Het is vaak een kwestie van volhouden.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Bijten

Bericht door Tember »

Ook Erwin bijt veel. Veelal is het spelen, hij bijt ook niet vaak hard. Als ik hem aan het aaien ben en hij bijt me dan, dan stop ik meteen en haal ik m'n hand weg. Als hem dan een paar minuten later weer aai, doet ie het vaak niet meer. Zo wel, dan moet ie van de bank af. Ik probeer hem dan te zeggen dat als ie niet lief tegen me kan doen, hij dan ook niet bij me mag liggen. Ik merk wel dat werkt, want het wordt steeds minder.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bijten

Bericht door Cari »

Is Sam je enige kat? Ik krijg de indruk dat hij gewoon niet de mogelijkheid heeft om zijn spel en jachtgedrag te kunnen uiten. Hij heeft dan geen zin in knuffelen, hij wil actie, stoeien en zijn krachten meten. Als ie dat niet met een ander kitten kan, dan maar met zijn mens :pdtduel:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Re: Bijten

Bericht door xtaix »

Sam is de enige hier. Hij heeft al wel van kitten af aan een knuffeltje, waar de heel hard mee stoeit maar dat is niet als echt stoeien met kat of mens. Wordt het niet minder als hij meer buiten komt? kan hij daar zijn energie kwijt...?
Cari schreef:Is Sam je enige kat? Ik krijg de indruk dat hij gewoon niet de mogelijkheid heeft om zijn spel en jachtgedrag te kunnen uiten. Hij heeft dan geen zin in knuffelen, hij wil actie, stoeien en zijn krachten meten. Als ie dat niet met een ander kitten kan, dan maar met zijn mens :pdtduel:
Ik denk eigenlijk dat je wel eens gelijk aan kan hebben.
Laatst gewijzigd door xtaix op 14 okt 2009 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Bijten

Bericht door Mandy »

Max heeft er ook wel eens een handje aan om te bijten.
Dan zeg ik hard nee, en zeg dat mag niet!
Dan zie je hem echt slikken :lol: hij weet dan dat het niet mag hihi.
Mja als ik ga wijzen met me wijsvinger dan vliegt hij me hand aan, en daarna hangt hij als een koala beertje aan me benen..
Love cats
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bijten

Bericht door Cari »

Sam is de enige hier. Hij heeft al wel van kitten af aan een knuffeltje, waar de heel hard mee stoeit maar dat is niet als echt stoeien met kat of mens. Wordt het niet minder als hij meer buiten komt? kan hij daar zijn energie kwijt...?
Hij is nu op een leeftijd waarop hij gaat bepalen hoe sterk hij is ten opzichte van anderen. Het is zo jammer dat je er niet nog een bij hebt, daar leren ze zoveel van en het voorkomt een hoop afwijkend gedrag. Ook buiten kan hij niet doen wat hij wil (nl. "vechten")
en ik zou hem zeker niet naar buiten laten voordat hij 6 maanden en gecastreerd is.
Is een 2e kat geen optie? Het is voor de kat echt veel gezonder en voor jou is het ook leuker. Sam kan dan zijn maatje bespringen i.p.v. jou. Ik zou dan wel een iets oudere (in ieder geval geen jongere) kat nemen, want zo te horen is Sam een kleine mannetjesputter ;-) .

Het feit dat hij zijn knuffel zo hardpotig aanpakt, zegt wel genoeg. Helaas gilt die knuffel nooit en leert Sam dus niet waar de grens ligt - hij gebruikt gewoon al zijn kracht.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Re: Bijten

Bericht door xtaix »

Een tweede kat is geen optie, Sam is al nu 10 maanden en gecasteerd. Maar hij kan bijvoorbeeld nog niet alleen in de woonkamer, dan is de vis denk ik weg en hij gaat dan dingen doen die niet mogen. Zo heeft hij net, toen hij heel even boven was tegen het behangen opgesprongen en nu was het behang losgegaan. Dit heeft hij al vaker gedaan en we maken hem dan duidelijk als wij het zien dat het niet mag. Zo heeft hij gisteren het brood wat op de trap lag, wat wij naar boven wilde brengen, maar alsvast opgemaakt en een plak brood eruit gehaald. Ook toen hebben wij hem gestraft, hij weet dat het niet mag want hij gaat dan op zijn rug liggen met zijn poten omhoog.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Bijten

Bericht door ktje »

Tja dnek toch dat je dan op het begin tekort geschoten hebt. Je hebt hem toen niet de dingen geleerd die niet mogen. En ik denk ook dat dit inderdaad uit frustatie is dat hijk geen speelmaatje heeft. Zo jammer. En eigenlijk zielig! Onze poes Ziva is nu 5 maanden. Maar heeft als voorbeeld onze poes van 2 jaar. Op het begin deed zij ook dingen die wij niet wilde. Maar tlekens consecent te zijn doet ze het nu niet meer.

Demnk ook dat je je kat verkeerd straft. Het werkt blijkbaar niet bij hem.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bijten

Bericht door Cari »

xtaix schreef:Een tweede kat is geen optie, Sam is al nu 10 maanden en gecasteerd. Maar hij kan bijvoorbeeld nog niet alleen in de woonkamer, dan is de vis denk ik weg en hij gaat dan dingen doen die niet mogen. Zo heeft hij net, toen hij heel even boven was tegen het behangen opgesprongen en nu was het behang losgegaan. Dit heeft hij al vaker gedaan en we maken hem dan duidelijk als wij het zien dat het niet mag. Zo heeft hij gisteren het brood wat op de trap lag, wat wij naar boven wilde brengen, maar alsvast opgemaakt en een plak brood eruit gehaald. Ook toen hebben wij hem gestraft, hij weet dat het niet mag want hij gaat dan op zijn rug liggen met zijn poten omhoog.
Die vis zal ook weg zijn, als Sam 15 jaar is en dat brood wordt dan ook nog aangevreten. Als ik een brood op het aanrecht laat liggen, zit er later ook een gat in. Gewoon niets eetbaars laten liggen! Een aquarium moet je van boven afsluiten, want een rondzwemmende vis blijft levenslang onweerstaanbaar. Zeker voor een kat die al niet weet waar hij met zijn energie en behoeften naar toe moet. Hoe meer je hem gaat straffen, hoe vervelender hij zal worden. Het feit dat hij gaat liggen met zijn pootjes omhoog is een onderdanig gebaar van een hond, maar zeer zeker niet van een kat! Of hij weet waarom hij gestraft wordt betwijfel ik zeer, maar als ie 't al snapt, is ie blijkbaar niet bereid zich aan te passen.
Als ie veilig naar buiten kan, zou ik dat zeker doen. Met 10 maanden is hij niet echt meer een kitten, hij is een gefrustreerde jongeman ;-) ! Geef 'm meer vrijheid i.p.v. hem te straffen!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Re: Bijten

Bericht door xtaix »

sinds hij hier was heeft alle aandacht gekregen, en ook meteen aangeven wat niet mag en wel. Ik merk wel dat het wat minder wordt. We willen proberen a.s. zondag alleen naar buiten te doen als het mooi weer is. Morgen lukt niet want dan ben ik jarig, allemaal enge mensen hier over de vloer.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Bijten

Bericht door loek »

xtaix,
Is hij al buiten geweest? En hoe gaat het?
Waarom is een tweede kat geen optie? Begrijp ik het goed dat het geen optie is omdat Sam nog veel dingen doet die niet mogen? Want dat is naar mijn mening juist verkeerd om denken. Volgens mij gaat hij minder stoute dingen doen als hij een andere kat heeft waar hij wat energie op kwijt kan. En dus ook minder moet zoeken naar (soute) dingen om zich te vermaken.

Naar mijn mening heeft achteraf straffen iniedergeval geen zin. Hier hebben ze ook weleens een zak met brood van de tafel afgetrokken en mooi mee genomen in hun kattentunnel. Zo'n 5 min. later kwam ik weer binnenstappen en zag het. Ik doe hier dan eigenlijk niets meer mee behalve het afpakken. Volgens mij denkt een kat alleen maar: daar ligt een zak met brood (dus eten en/of spelen), leuk! (bedankt zou ik bijna zeggen haha, dat dit voor me achter is gelaten). Daar is 'het baasje', baasje wind zich op, geen idee waarom, vind het niet zo prettig of zelfs alleen maar: 'ik voel spanning dus ik stress lekker mee'. Dat verband met dat brood legt zo'n kat echt niet meer. Die vind alleen maar dat je raar doet, of zelfs eng doet.

Dat denk ik hoor. Katten hebben sowieso geen besef van: 'ik' heb iets gedaan, en dus krijg ik straf. Die leggen alleen het directe verband als dit consequent altijd gebeurd met een situatie en/of plek. " als ik op de tafel zit, dan komt er een straal water op me af'
Dan weten ze volgens mij echt niet dat zij niet op de tafel mogen. Ze weten alleen maar dat er iets gebeurd wat niet fijn is, en dus laten ze het op een gegeven moment wel. Tenminste haha als je dit dus consequent altijd doet. Bij mij wagen ze dus nog weleens een tafeltje. Laatst pakte ik de plantenspuit en Diesel zette zich schrap om de waterstraal te 'ontvangen'. Maar bleef ondertussen dus mooi op die tafel zitten! Hij weet dus al: als ik op de tafel zit, heb ik een kans dat ik nat gesproten wordt. Als ik die blauwe plantenspuit zie dan weet ik het zeker. Maar verder komt zijn gedachte nog niet haha. (niet: als ik nou van de tafel af ga, of misschien zelfs er helemaal niet op ga dan is de kans nul op een waterstraal)

Maar goed....ik heb dus ook verre van perfect opgevoede katten. Dus heb allemaal leuke theorien...maar de praktijk is ook niet altijd zo, dat het kan of dat het werkt.

Hoop iniedergeval dat Sammetje zijn tanden een beetje bij zich houd ;-)

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Bijten

Bericht door Claudia007 »

In een boek wat mijn ma heeft staat dat bijten ook een vorm van liefde is :???:
Al denk ik dan fijne vorm van liefde.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Plaats reactie