Chronische ontsteking in het gebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Tigerbeauty
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:55
Locatie: Apeldoorn

Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Tigerbeauty »

Ah mijn arme poes toch. :-(
Ik hoorde 2 dagen geleden ongeveer dat als ze moest gapen ze ook begon te mauwen van de pijn. :-(
Ik op zoek naar een dierenarts via internet. Nou de eerste twee bestonden niet eens, maar eindelijk 1 gevonden.
Voor ik dus donderdagmorgen naar de dierenarts wou om een afspraak te maken begon ze ook tijdens het eten pijnlijk te mauwen. Niet goed dus.
Ben ik vandaag bij de dierenarts geweest heeft ze een chronische ontsteking in haar gebit aan beide kanten. :pdthlp: Ik schrok me wild toen ik haar gebit zag. Ja, ikzelf kreeg haar kaken niet uit elkaar dus had helemaal niet gezien hoe het eruit zag, maar dat was niet fijn.

Nu moet ik dus snel geld bij elkaar rapen, want ze moet in 2 keer geopereerd worden.
Eerst de ene kant van het gebit en na een genezingsperiode van ongeveer 6 weken moet de andere kant gebeuren.
Grote kans dat ze zo dus geen of bijna geen tandjes meer heeft. Maar gelukkig heeft ze die niet nodig met eten.
Voorlopig, nu de tanden er nog in zitten mag ik geen harde brokjes meer geven. Alleen maar paté, maar dat vindt Beauty niet erg.

Nou, dit was niet het dierendagweekend wat ik voor ogen had en zodra ik thuis was ben ik eerst een cadeautje :catani: wezen kopen voor haar en daarna komt ze lekker luieren in mijn schoot.

Groetjes Nathalie en een pootje van Beauty
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Mandy »

aaagossie :-( wat zielig pffff..
Ik hoop dat alles goed komt, wel goed dat je meteen actie hebt ondernomen.
Wij hebben vandaag ook de DA kunnen bellen.
Mietsie die had haar tanden tamelijk geel en klein beetje rood tandvlees.
En merkte dat ze een klein beetje moeite had met eten, eten gaat wel nog gelukkig..
Ze gaat Maandag naar de DA voo het na te laten kijken..
Love cats
Tigerbeauty
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:55
Locatie: Apeldoorn

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Tigerbeauty »

ah, dat is ook niet fijn voor Mietsie.

Ik ben ook erg blij dat ze nog eet. Hij wou me al pijnstillers meegeven, maar zolang ze zelf nog goed eet is er weinig pijn en zijn pijnstillers nog niet nodig.
Maar wat is dat toch he zo rond dierendag. :-( En jij succes maandag bij de DA

groetjes Nathalie en een pootje van Beauty
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Mandy »

Ja zeker is dat rot als het bijna dierendag is!
Maar dat komt wel goed gelukkig..
Ik wens jou ook heel erg veel sterkte.. :smile:
Love cats
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Boomer »

Ik snap even niet waarom ze 2 x onder narcose moet terwijl het ook (vaak) in 1 x kan.

Onze vorige kat is ook aan beide kanten geholpen in 1 operatie. Daarna wat vloeibaar / zacht eten en ze kunnen daarna weer alles eten.
Banjer was 17 jaar toen hij geholpen was en hield maar een paar kiezen over in zijn hele mond. In 1 x is beter voor je portemonee en je kat hoeft ook maar 1x geholpen te worden.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Zoeza »

Je zou in ieder geval kunnen informeren bij je da waarom hij het in 2 keer wil doen en of het niet in 1 keer kan. Scheelt je kat ook een hoop ellende. Succes!
Tigerbeauty
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:55
Locatie: Apeldoorn

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Tigerbeauty »

De DA zei dat net als bij ons, als de kiezen e.d. eruit moeten, je maar 1 kant per keer doet.

Terwijl de ene kant dus moet genezen gebruik je de andere kant om de eten, en de kat gebruikt dan de andere kant om het voedsel langs te laten glijden omdat ze dus niet kauwen.
Anders is haar hele mond 1 genezingswond waar ze niks mee kan.
Dat is wat hij mij vertelt heeft als reden, om haar 2 keer te laten opereren.

Groetjes Nathalie en een pootje van Beauty
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Ambertje73 »

Een paar van onze katten zijn ook geholpen aan het gebit.
Hier gebeurt het meestal in een paar keer.

Waardeloos, want zo'n beestje moet meerdere keren onder narcose en de stress die zo'n bezoek ieder keer weer met zich meebrengt is ook niet niks!
De kosten lopen elk bezoek flink op (vaak zo rond de 150-200 euro voor een paar tanden/ kiezen trekken).

Het enige wat onze DA zei, is dat het soms heel moeilijk is om bepaalde tanden/ kiezen te trekken. Dan bedoel ik niet het "rotte" gebit, maar de nog redelijk goede tanden.
Daar gaat aardig wat tijd in zitten en dan moet zo'n beestje lang onder narcose blijven.
Het probleem is, dat wanneer je een aantal tanden/ kiezen laat trekken, je met een paar maanden (3 mnd) weer hetzelfde geklooi hebt (onze ervaring).
Meestal beginnen de tandproblemen bij de kat rond hun 6e-8e jaar. Het maakt weinig uit of je je kat alleen brokken geeft of natvoer erbij. Het beestje heeft een goed gebit of slecht gebit.

Onze Britse Korthaar van 14 heeft een stralend wit gebit en eet alles door elkaar, terwijl onze HTK kat met een jaar of 7 zijn hele gebit moest laten trekken (hij is nu 11 jr). Hij heeft alleen zijn twee bovenhoektanden nog en kan gelukkig alles eten. Trouwens, een paar uur na de operatie zat meneer alweer te eten/ slobberen in een Gourmetje aangemaakt met wat water. Dus die operatie was noodzakelijk en we zagen meteen resultaat! :eangel:

Een slecht gebit hoeft niet aan het gebit zelf te liggen (snappen jullie het nog?) :smile:
Ik bedoel dat een kat met altijd een goed gebit zoineens een slecht gebit kan krijgen, doordat de nieren slecht gaan werken!

Wij hadden vroeger een poes die begon slecht te eten. Bij de DA werd een slecht gebit geconstateerd.
Jammer genoeg hebben ze voor de operatie geen bloedonderzoek gedaan (al onze katten ouder dan 5 krijgen VOOR elke operatie een bloedonderzoek om te kijken hoe de nieren er voor staan), want dan hadden ze gezien, dat haar nieren ophielden met werken.
Ze heeft een overbodige operatie gehad (kosten en stress van de kat/ ons niet meegerekend) en 2,5 maand later was ze er niet meer!

Dus dingen kunnen samengaan. Een rot gebit betekent natuurlijk niet meteen dat de nieren slecht zijn! Maar wees wel voorzichtig, want de nieren zijn wel kwetsbaar!
Laat bij elke operatie van je beestje een vochtinfuus aanbrengen. Dit zorgt ervoor dat de nieren minder belast worden. Kost een paar euro extra, maar dat is het zeker waard.
Tigerbeauty
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:55
Locatie: Apeldoorn

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Tigerbeauty »

Ja inderdaad, het is een duur grapje 180 per kant.
Ik ga navragen waarom hij per se 2 keer een ingreep wil doen.

Wel lees ik dat problemen vaak beginnen rond hun 6e of 8e jaar, maar hier ligt dan het dilemma denk ik. En misschien de keus van de dierenarts om het hierom in 2 keer te doen.
Beauty is nog maar een jong poesje.

Ik heb haar sinds 25 april dit jaar. Zij zat in een gezin waar veel huisdieren zaten door persoonlijke veranderingen daar. Hun waren dus op zoek naar een plek om die huisdieren onder te brengen en ik was op zoek naar een lief katje. Zo is zij in mijn leven gekomen.
Ze heeft geen medische gegevens en ze wisten ook niet hoe oud ze was.
Wel is duidelijk dat ze nog maar 1,5 a 2 jaar is.
Een schatting, maar ze is nog maar heel jong.
Ik wil ook nog graag een algemene controle bij haar doen, omdat ik haar medische geschiedenis niet ken. Ik weet namelijk niet eens of ze ooit is ingeënt e.d.

Ik weet het allemaal ook niet, ben geen dierenarts.
Daarom vind ik het wel fijn dat er mensen zijn die willen vertellen hoe het met hun huisdier is gegaan, zodat ik een groter beeld krijg en verhalen naast elkaar kan leggen.
Want alleen door dit bericht te plaatsen zijn er meer vragen die ik de dierenarts wil stellen.

Groetjes Nathalie en een pootje van Beauty
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Mandy »

Vandaag was ik dus naar de DA met Mietsie geweest!
Ze vonden haar nog te jong om iets aan de tanden te hebben.

Het is waarschijnlijk iets waar ze nog geen reden voor hebben.
Ze heeft antibiotica spuit gehad, en we moeten haar de tanden gaan poetsen met kinder tandpasta zei ze.
En ze mag geen vleesje meer hebben :-( :-(

Ik vind dit zo zielig :-(
Love cats
Tigerbeauty
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:55
Locatie: Apeldoorn

Re: Chronische ontsteking in het gebit

Bericht door Tigerbeauty »

Ik hoop dat de antibiotica gaat helpen en de tandpasta voor Mietsie. Dat tandenpoetsen gaat nog een karwei worden als ik daar zo aan denk. :eeh:

Beauty is ook nog een jong beestje, ik ga nog aan de DA vragen of dat de reden is dat hij in 2 keer wil opereren en zo niet, wat dan wel de reden is. En ik ben natuurlijk druk bezig om het geld te regelen :!: Dan kan ik een afspraak gaan maken.

Maar voor Mietsie is het wel balen dat ze geen vlees meer mag.
De DA zei dat zolang Beauty nog tanden had ze alleen maar pate e.d. mag en geen brokjes. En na de operatie brokjes... dus dan moet ze ook even afkicken van die lekkernij. :-(
Plaats reactie