Buitenkat leren binnen te blijven

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Buitenkat leren binnen te blijven

Bericht door wdb »

Kan ik een 10 jaar oude buiten kat leren om binnen te blijven en op de kattenbak leren?
Of is dat erg moeilijk omdat ze het niet is gewend?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door Umimeis »

Het lijkt me moeilijk om een buitenkat van 10 jaar aan te leren om binnen te blijven en op de kattenbak te laten doen.
Ik zou hem lekker buiten laten zoals hij gewend is, daarmee zal hij misschien wel het meest gelukkigst zijn.

Mijn ene kat van 1 jaar was ruim 4 maanden toen hij bij me kwam en was al een echte buitenkater. Het is me dus ook niet gelukt om hem binnen te houden. Mijn andere kat van 6 maanden gaat ook al naar buiten.
Buiten hebben ze meer hun vrijheid en binnen bij mij niet. En bovendie heb ik ook geen thuin die ik kan afzetten. Wel heb ik een kattenluikje in de voordeur, zodat ze kunnen kiezen (of bij slecht weer) naar binnen willen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door rieneke »

het is mij prima gelukt met 4 katten die toendertijd tussen de 6 en 7 jaar waren.
het is een kwestie van de lange adem, in het begin konden ze enorm zeuren.
maak het binnen wel aantrekkelijk voor ze, zodat ze zich niet rotvervelen.
de bak zou ik in eerste instantie vullen met aarde.
als dat goed gaat kan je later langzaam wisselen naar grit.
Gebruikersavatar
Mireille
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2009 14:28

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door Mireille »

Ben erg benieuwd waarom je het de kat zou willen leren niet naar buiten te gaan en op de kattenbak te moeten als hij lekker buiten gewend is.
Persoonlijk zal ik nooit een kat van die leeftijd binnen willen houden wanneer hij gewend is buiten te zijn.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door rieneke »

ik had toendertijd geen keus.
na een verhuizing bleven de katten teruglopen naar het oude huis, waarbij ze twee zeer drukke wegen en een spoor moesten oversteken.
liever een binnenkat dan een platte kat.
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door Zoeza »

ik denk dat het met veel geduld wel moet lukken en natuurlijk voldoende afleiding. Maak het leuk om binnen te blijven.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Buitenkat leren binnen te blijven

Bericht door Kattenbella »

Hier ook veel oudere katten die eerst buiten gewend waren. Ze vinden het prima binnen. Wel kunnen ze de ren in.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door Cari »

rieneke schreef: liever een binnenkat dan een platte kat.
Dat vind ik mooi gezegd :lol: !

Het is heel erg afhankelijk van het karakter van je kat of hij binnen kan aarden of niet. Veel katten leggen zich er uiteindelijk bij neer, maar sommigen worden echt ongelukkig en gaan probleemgedrag vertonen. Aan de andere kant zijn er ook doorgewinterde zwerfkatten, die je later "met geen stok meer naar buiten krijgt" , maar die hebben 't buiten ook niet fijn gehad.
Ik zou zeggen (ik neem aan dat je er een goede reden voor hebt), gewoon proberen, met veel afleiding. De katttenbak hebben ze meestal snel door, want daar is het toch het fijnste graven ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door Umimeis »

Mireille schreef:Ben erg benieuwd waarom je het de kat zou willen leren niet naar buiten te gaan en op de kattenbak te moeten als hij lekker buiten gewend is.
Persoonlijk zal ik nooit een kat van die leeftijd binnen willen houden wanneer hij gewend is buiten te zijn.
Ik ben het hier zeer mee eens.
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: buiten kat leren binnen te blijven

Bericht door Zoeza »

Wat vind je hier van dan? rieneke schreef: liever een binnenkat dan een platte kat.
Plaats reactie