Enkele probleempjes met jonge kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Dirt
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2009 16:12

Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door Dirt »

Mijn vriendin en ik hebben een weekje geleden twee katjes gekocht (ze zijn nu ongeveer 10 weken oud)

De ene, een gestreepte "tijgerin", is zeer rustig, slaapt veel, en eet rustig

De andere is zeer actief, speelt vaak met zichzelf, en met haar, wat zeker geen probleem is, maar er zijn toch een paar puntjes die wij raar vinden:

Hij gromt ALTIJD als hij eten krijg, en eet heel onrustig, als we hem een stukje kalkoen ofzo willen geven trekt hij het uit onze handen en loopt er al grommend mee weg om het dan ergens rustig te gaan opschrokken. Ook als hij gewoon uit zijn kattenbakje eet, gromt hij, zelfs als wij er niet dicht bij staan, en ook daar schrokt hij een paar grote brokken naar binnen, loopt dan een eindje weg en eet het daar op, om dan vervolgens de rest rustig op te eten.

Wat is de oorzaak van zo'n gedrag? Als we hem een stukje vlees willen geven, bijt hij ook vaak in onze vingers, en hij wordt ook agressief als je iets uit zijn mond wil halen. Ze krijgen zeker genoeg eten, meerdere malen per dag.

Als laatste had ik graag geweten hoe je zo'n gedrag afleert, als hij iets stout doet, proberen we hem eerst aan zijn nekvel te nemen en "neen" te roepen naar hem, maar als hij niet stopt, geven we hem een tik op de poep en steken hem alleen in de badkamer voor 15 min ofzo. Is dat een goede oplossing?
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door Medusa »

Je kitten zal waarschijnlijk moeten vechten hebben voor zijn eten vroeger, bijvoorbeeld omdat ze allen uit één bord eten kregen en hij / zij als kleinste er moeilijk bij kon. Als je hen nu elk apart geeft zal hij het wel afleren. Hij zal immers leren dat hij op tijd en stond eten krijgt en dat hij genoeg krijgt, gaat wel over.

Wat zijn agressieve karakter betreft: als hij bijt roep je best hard auw zodat hij zich verschiet en negeer hem dan, niet opppakken, niet naar kijken, gewoon weglopen en straal negeren. Bij het nekvel pakken, eerlijk gezegd ben ik daar niet voor te vinden, hem negeren is het beste. Hem opsluiten is mi ook niet de ideale oplossing, tenzij hij echt zo opgewonden is dat hij wat moet afkoelen. Als dat niet zo is ga je hem mateloos frustreren en gaat hij jou rechtstreeks associeren met piijn (nekvel) en frustratie (opsluiten) - zo ga je er mogelijks een bang en schuchter kitten van maken

Wat bedoel je eigenlijk met "als jij iets doet dat hij niet mag". Je reactie hangt af van wat hij doet. Bijt hij, klauwt hij dan ga je tewerk zoals hierboven. Doe hem geen pijn om bovenstaande redenen. Klauwt hij aan je bank / tafel,hangt hij in je gordijnen enz.. dan gebruik je best een waterspuit of maak je lawaai op een manier dat hij niet weet dat jij dat doet, hij voelt iets dat hij onaangenaam vindt en associeert het niet met jou maar met de handeling zodat hij gaat vermijden om die handeling te stellen.

Katten en vooral ondeugende kittens opvoeden vergt tijd, hou dat in hoofde.

Veel succes
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door sandy »

Daar kan ik niks meer aan toevoegen alleen één opmerking.
Nooit nooit een dier slaan, hoe zacht ook, hij zal bang worden voor je handen en dan ben je nog verder van huis.
Opsluiten is ook geen optie, op het moment dat jij hem opsluit is hij al vergeten wat er is gebeurt en het opsluiten werkt alleen maar vreselijk frustrerend.
Ga zelf maar verplicht in een kleine ruimte zitten, dat ga je niet leuk vinden ;-)
Rammelen met bv een sleutelbos is heel effectief, of laat dat hard op de grond vallen op het moment dat hij iets doet wat niet mag.
Daarna troosten(eventueel als negeren niet helpt uiteindelijk) bevestigd voor hem dat er net iets verschrikkelijks gebeurt is, hij schrok van een geluid toen hij iets deed wat niet mocht.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Dirt
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2009 16:12

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door Dirt »

Ok, heb jullie raad opgevolgd, en ik hoop dat het zal werken.

Nu is er wel een bijkomend "probleempje"; het vrouwtje (die dus normaal rustig is), begint soms ook te grommen als ik wat te eten geef.

Ze lopen ook allebei constant achter me aan als ik naar de keuken ga, en "smeken" dan om eten, terwijl ik vrij zeker ben dat ik genoeg geef, ze krijgen per dag ongeveer:

1.5 potje "nat" voedsel= 75g elk
Zoveel droge korrels als ze willen
Junior melk aangelengd met water
Een schilletje kalkoengebraad

Ze lijken nooit genoeg te hebben, en smeken constant alletwee om extra eten, terwijl ik toch vrij zeker ben dat ze allebei genoeg eten.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door loek »

Hoi Dirt

Ik kan me aanstuiten bij vorige dames, niet slaan en niet opsluiten. Wat ik gebruik is de plantenspuit. In mijn handen klappen met daarna opvolgend consequentie b.v. ze zitten op de eettafel, klappen en dan van de tafel af 'zetten'. En dat 'zetten' niet lomp maar zeker ook niet lief doen. Ik merk dat ik automatisch ook wel, 'nee', 'uh' of 'he' roep waar ze ook wel op reageren.
Als je de plantenspuit gebruikt, probeer dan zoveel mogelijk te zorgen dat ze niet zien waar het vandaan komt. (negeren dus) Op die manier heb je meer kans dat ze het ook niet doen als je er niet bij bent.
(helemaal voorkomen lukt dat helaas toch niet hoor...tenminste bij mij niet ;-))

Ik heb zelf ook twee kittens, broer en zus, nu bijna 6 maanden, toen ik ze kreeg 10 weken.
De karakters die omschrijft heb ik ook een beetje, 1 rustig en knuffelig de ander vooral heel actief en ondeugend.
Ik weet dat ze ook een beetje moesten 'vechten' om eten in hun oude huis. En ze kregen ook vaak eten toeggeooid (iets waar ik het niet mee eens ben), waar dat ook om gestreden werd. Grommen bij hun bakje heb ik nooit gehoord. Wel 1 keer toen Diesel wat gepikt had van de tafel en ik pakte het af...niet echt agressief grommen meer zo'n 'baalgrommetje'. Maar ja dat begrijp ik wel. Snapt dat beest veel, jij laat eten rondslingeren, ik heb het gevonden (ik heb gewoon eten gevonden) en dan pak jij het af! Snapt hij volgens mij niets van. (toch vond ik dat ik het opvoedkundig gezien moest doen ;-) maar valt misschien over te twisten)

Persoonlijk geef ik ze nooit iets te eten uit mijn handen. Omdat ik niet wil dat ze eten van mij pikken, en/of zitten te 'schooien' als ik zit te eten.
Dit heb ik extra consequent gedaan omdat ik ze dat heel erg moest afleren omdat ze dus anders gewend waren. Ze waren niet te harden in het begin als ik at, constant miauwen op de tafel springen etc. Was echt heel erg. Dat was vrij snel over toen ze door kregen dat ze toch echt niets kregen.
Ze krijgen van mij alleen maar brokjes in hun bakjes. Als ik ze wat extra's zou willen geven dan doe ik dat ook in hun bakjes. Ze krijgen verder eten (in hun bakjes ;-)) op redelijk vaste tijden. In het begin zaten ze iedere keer als ik uit de keuken kwam me miauwend aan te kijken, van 'krijgen we nu weer eten'. Ik vond dat ook een beetje zielig, dacht hoe moeten ze nou begrijpen dat ze niet altijd eten krijgen als ik uit de keuken kom! Maar ook dat begrijpen ze nu echt wel.
Het is met alles vooral een kwestie van: consequent zijn en gewoontes aan/ af leren. Als jij 7 van de 10 keer als je naar de keuken gaat ze ook daadwerkelijk eten geeft, dan is het logisch dat ze die andere 3 keer ook denken: etenstijd.
Als dat maar 1 van de 10 keer voorkomt, snappen ze vanzelf dat het meestal niet het geval is.

Waarom de ander nu ook gaat grommen weet ik niet. Mogelijk dat de 'eerste grommer' zo op het eten zit, en misschien zelf pogingen doet/ heeft gedaan (misschien wel succesvol) haar eten af te pakken, dat zij nu ook het gevoel krijgt dat ze haar eten moet bewaken.

Dat ze constant bedelend je in de keuken volgen, is misschien een questie van wennen: zoals ik hierboven ook schrijf door krijgen (en dat moet dan ook daadwerkelijk zo zijn!) dat ze meestal geen eten krijgen als je naar de keuken gaat.
Maar mogelijk, zou ik ook overwegen om ze minder te geven. Gewoon brokjes en water. Daar zullen ze dan in het begin heel erg aan moeten wennen, dus zal het 'gedrag' eerst erger worden vermoed ik. Maar als ze het eenmaal gewend zijn.
Nu krijgen ze zo vaak iets, dat ze ook gelijk hebben in veel gevallen dat ze inderdaad iets krijgen. Dus waarom dan niet tussendoor ook proberen.
Maar goed dat is iets waar misschien niet iedereen het mee eens is hoor. En wat misschien ook wel niet de oorzaak is. Het is meer mijn gevoel.

Ik heb bewust gekozen voor alleen brokjes en water om te voorkomen dat het 'hebberige katjes' worden. (heeeel heeeeel af en toe geef ik ze natvoer) Ze zijn niet hebberig maar ja of dat perse daardoor komt dat kan ik natuurlijk niet 'bewijzen'. Ik weet niet hoe het was geweest als ik het anders had gedaan.

Succes. En geniet van die ondeugendebeestjes.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door JLC »

Ik denk dat het verstandig het voedingsadvies van de fabrikant aan te houden. Vaak wordt per gewicht aangegeven hoeveel gram (droge) brokjes ze mogen hebben. Je kunt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid enigszins kunnen aanpassen (wat minder geven) als je dit combineert met natvoer. Een schilletje kalkoengebraad zou ik niet dagelijks geven. Je katten zouden wel eens te dik kunnen worden met deze hoeveelheden voer, tenzij ze dagelijks ook veel buiten zijn en ook veel bewegen.
Verder denk ik dat je het grommen moet negeren. Verder zou ik je katten apart voeren.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door Anaheim »

Het grommen bij het eten deed Toto hier ook altijd als ze natvoer kregen.Nu krijgen ze dit maar heel weinig maar als ze het kregen en ze waren met z'n 3-en aan het eten hoorde je Toto grommen.Na enige tijd is dit overgegaan maar soms wil ze het nog wel eens doen.
Denk inderdaad dat dat het "verdedigen" van het eten is.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door Camoth »

JLC schreef:Ik denk dat het verstandig het voedingsadvies van de fabrikant aan te houden. Vaak wordt per gewicht aangegeven hoeveel gram (droge) brokjes ze mogen hebben. Je kunt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid enigszins kunnen aanpassen (wat minder geven) als je dit combineert met natvoer. Een schilletje kalkoengebraad zou ik niet dagelijks geven. Je katten zouden wel eens te dik kunnen worden met deze hoeveelheden voer, tenzij ze dagelijks ook veel buiten zijn en ook veel bewegen.
Verder denk ik dat je het grommen moet negeren. Verder zou ik je katten apart voeren.
Maar dit zijn kittens van 10 weken oud... die mogen zoveel eten als ze willen. Die zijn nog in de groei.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door loek »

Camoth schreef: Maar dit zijn kittens van 10 weken oud... die mogen zoveel eten als ze willen. Die zijn nog in de groei.
Ik denk dat het niet heel veel kwaad kan iniedergeval als ze veel krijgen omdat ze nog in de groei zijn. (wat betreft dik worden dan dus!) Ik geef ze persoonlijk wel ook de aanbevolen hoeveelheid....het is speciaal kittenvoer, en er staan toch ook echt een hoeveelheid aangegeven. Ik denk dat als het echt niets uit zou maken er wel zou staan: geef ze gewoon net zoveel als ze willen (of dat in andere bewoordingen ;-))
Daarnaast denk ik ook (gelezen in een boek over katten ;-) maar vond ik een goede): waar je mee begint, 'moet' je mee doorgaan. Alles valt op termijn misschien wel af te leren natuurlijk. Maar je kunt beter maar beginnen bij een kitten zoals je het ook 'altijd' wil blijven doen.
En als deze katten altijd deze hoeveelheid (en verscheidenheid) krijgen...dan worden het wel katten met overgewicht.
Maar dat was even een zijstraatje.....
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door JLC »

Oeps, ik was even vergeten dat we het hier over kittens hebben. :oops:
Maar dat neemt niet weg dat je kittens niet moet laten wennen aan een schilletje kalkoengebraad.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Enkele probleempjes met jonge kat

Bericht door Camoth »

Nee dat kalkoen zou ik ook niet doen nee. Maar Bindi krijgt hier gewoon zoveel als ze wil te eten hoor. Dat is heel gebruikelijk en niks mis mee. Kittens krijgen sowieso meer eten dan volwassen katten (ook kwa hoeveelheid als je het zou afmeten) dus je kan ze op die manier al niet aanleren minder te eten. Gewoon zoveel brok geven als ze lusten. Na castratie kan je overwegen op volwassen brok over te gaan en dan moet je inderdaad wel gaan afmeten, want na castratie worden ze wel snel dikker.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie