Goeiemiddag,
Vandaag ben ik hier voor het eerst op het forum. Ik kwam op julie site terecht toen ik op zoek was naar informatie over wat mijn poes kan hebben. Ik kon het niet vinden dus ik denk ik open zelf een onderwerp.
Mijn bijna 14 jaar oude poes krijgt ineens een dikke bovenlip aan 1 kant. Hij kwijlt hierdoor heel erg. Weet iemand wat dat kan betekenen?
Alvast bedankt voor een reactie, mochten jullie een foto willen dan moet ik er even eentje maken. Ik hoor het wel.
Groetjes Helga
Dikke bovenlip van een poes
- Admin
- Administrator
- Contacteer:
Re: Dikke bovenlip van een poes
Hi Helga,
Welkom op het forum van De Kattensite!
Het kan meerdere oorzaken hebben. Het kan een abces zijn door een vuil wondje of door tandvlees- of gebitsproblemen (dat laatste is zeer goed mogelijk bij een kat van 14). Ook is het mogelijk dat zij een wesp heeft willen pakken en in de bek of op de lip is gestoken.
Probeer zelf even voorzichtig in de bek te kijken wat het eventueel zou kunnen zijn (zit er bijv. een angel in de plek of iets anders in het centrum van de bult en hoe ziet het gebit eruit). Het kwijlen zal daar ongetwijfeld mee samenhangen. Overigens, een kat die kwijlt, stopt er vaak niet uit zichzelf mee. De dierenarts kan je daarbij helpen.
Als je het niet vertrouwt, zou ik toch altijd even met de poes langs je dierenarts gaan, of in ieder geval even bellen.
Welkom op het forum van De Kattensite!
Het kan meerdere oorzaken hebben. Het kan een abces zijn door een vuil wondje of door tandvlees- of gebitsproblemen (dat laatste is zeer goed mogelijk bij een kat van 14). Ook is het mogelijk dat zij een wesp heeft willen pakken en in de bek of op de lip is gestoken.
Probeer zelf even voorzichtig in de bek te kijken wat het eventueel zou kunnen zijn (zit er bijv. een angel in de plek of iets anders in het centrum van de bult en hoe ziet het gebit eruit). Het kwijlen zal daar ongetwijfeld mee samenhangen. Overigens, een kat die kwijlt, stopt er vaak niet uit zichzelf mee. De dierenarts kan je daarbij helpen.
Als je het niet vertrouwt, zou ik toch altijd even met de poes langs je dierenarts gaan, of in ieder geval even bellen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
-
- Poema
- Contacteer:
Dit is waarschijnlijk een eosinofiel granuloom. Wij hebben ooit een een poes gehad met een dikke bovenlip. Ze zwierf hier rond en kon nauwelijks meer eten door die lip.
Het begon bij haar waarschijnlijk omdat ze onder het ongedierte zat (doordat ze een zwerver was) en zich wanhopig probeerde schoon te likken. Er ontstaat dan een klein wondje die alsmaar groter wordt door het veelvuldig wassen.
Ik zou meteen maar een afspraak maken bij de dierenarts, want het kan kanker worden indien het niet behandeld wordt!
Als wij haar destijds niet van de straat hadden gehaald, dan was ze verhongerd!
Bij de DA krijgt ze een paar spuiten en wat tabletten. Kuur wel helemaal afmaken, want zoiets is wel hardnekkig.
De dikke lip is bij onze poes na de behandeling iets geslonken, maar er zat zoveel littekenweefsel, dat ze haar mondje/ bekkie nooit goed meer dicht kon krijgen.
Maar alles is goedgekomen hoor! Ze vrat weer als een slootgraver, ondanks dat ze soms kwijlde. Jammer dan, toch? Hebben ze verder geen last van!
Dus ze kunnen we wel oud om worden.
Helaas is ze vorig jaar september overleden, ze was oud en op.
Succes ermee!
Gr.,
Amber en co.
Het begon bij haar waarschijnlijk omdat ze onder het ongedierte zat (doordat ze een zwerver was) en zich wanhopig probeerde schoon te likken. Er ontstaat dan een klein wondje die alsmaar groter wordt door het veelvuldig wassen.
Ik zou meteen maar een afspraak maken bij de dierenarts, want het kan kanker worden indien het niet behandeld wordt!
Als wij haar destijds niet van de straat hadden gehaald, dan was ze verhongerd!
Bij de DA krijgt ze een paar spuiten en wat tabletten. Kuur wel helemaal afmaken, want zoiets is wel hardnekkig.
De dikke lip is bij onze poes na de behandeling iets geslonken, maar er zat zoveel littekenweefsel, dat ze haar mondje/ bekkie nooit goed meer dicht kon krijgen.
Maar alles is goedgekomen hoor! Ze vrat weer als een slootgraver, ondanks dat ze soms kwijlde. Jammer dan, toch? Hebben ze verder geen last van!
Dus ze kunnen we wel oud om worden.
Helaas is ze vorig jaar september overleden, ze was oud en op.
Succes ermee!
Gr.,
Amber en co.
Dank je wel voor jullie reacties. Gelukkig eet onze poes nog wel. Maar ik ga er zeker even naar laten kijken, lijkt me de beste oplossing.
Kwijlen mag ze altijd als ze maar wel beloofd nog mijn 6 jaar mee te gaan, want zonder haar kan ik nog lang niet.
Fijne zondag!
Groetjes Helga
Kwijlen mag ze altijd als ze maar wel beloofd nog mijn 6 jaar mee te gaan, want zonder haar kan ik nog lang niet.
Fijne zondag!
Groetjes Helga
Vanmiddag dan eindelijk naar de dierenarts geweest. Het is een soort koortslip met een moeilijke naam. Ze heeft vandaag een prik gehad en over 2 weken moet ze er nog 1.
Dan moet het als het goed is weg zijn maar het kan best zijn dat ze er dan nog 1 moet (a 35,50 per keer
) De prijzen weten ze ook wel zeg. Voor al om dat de prik maar 9,90 kost. Maar goed je moet wat over hebben voor je beesten.
Ik denk ik laat het jullie nog even weten.
Groetjes Helga
Dan moet het als het goed is weg zijn maar het kan best zijn dat ze er dan nog 1 moet (a 35,50 per keer

Ik denk ik laat het jullie nog even weten.
Groetjes Helga