# Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
LadyM
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2009 15:42

# Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door LadyM »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus hoop dat dit onderwerp op de goede plek staat. Ik zit er al een tijdje over te denken om een kat of poes (maakt me niet zo veel uit) of misschien wel 2 aan te schaffen. Echter zijn er een aantal dingetjes waardoor ik me afvraag of het wel kan, want ik wil het wel goed doen en ze moeten het dan ook wel goed bij ons hebben.
We wonen in een flat dus hebben geen tuin. We werken allebei dus overdag is er eigenlijk niemand bij ons thuis. Mijn vriend vind dit zielig voor de eventuele kat of poes.
Dus ik heb een paar vragen;
1. Kan je een kat houden in flat, dat die dus niet naar buiten kan?
2. Maakt het uit dat je overdag niet thuis bent? 's Avonds natuurlijk wel?
3. Hoe lang kan je een kat alleen laten? Kan dit bijvoorbeeld voor 1 of 2 nachtjes?
4. Is het verstandiger om dan 2 katten te nemen?
5. Waar moeten we opletten bij het aanschaffen van een kat? Ik ga wel als we het gaan doen, een of twee katten uit het asiel halen, daar zitten genoeg katten die een huis zoeken.
6. Hoeveel eet een kat ongeveer per dag? En eet een kat zowel brokken als blikvoer?

Verder zijn natuurlijk alle tips en/ of ervaringen welkom. :smile: Ik wil me eerst goed gaan informeren, voordat we daadwerkelijk een kat nemen. Ben wel van plan voor een volwassen kat te gaan. Heb al wel een hele leuke gezien op de site van het asiel. Daar stond ook bij, kan ik tuin: nee. Dus misschien heel geschikt.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Miriam
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door Mandy »

Ik kan je misschien een paar vraagjes beantwoorden..
Wij wonen ook op een flat met 2 katten en dat vind ik gewoon goed gaan!
Omdat wij ook wel eens een heledag weg zijn hebben wij een 2e kat erbij gehaald.
Wij hebben de heledag door brokjes staan en krijgen 1x per dag een half zakje whiskas natvoer.
Love cats
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door JLC »

Ik zou twee katten nemen, zeker als je overdag werkt. Als je voor kittens gaat, dan zou ik ze uit een nest halen. Als je ze uit het asiel haalt, dan moet je je goed laten voorlichten over de karakters van de katten. Je moet wel twee katten hebben die wat leeftijd en karakter bij elkaar passen. Ik zou dus geen kitten en een oudere kat bij elkaar plaatsen. Een kitten wil spelen en een oudere kat veel minder of niet.
Een vriendin van mij woont op een flat en heeft twee katten die ook nooit buiten komen. Dus het kan wel. Zij heeft wel een grote krabpaal in de woning staan. Ik denk dus wel dat je voor voldoende vermaak moet zorgen. Volgens mij kan een kat wel een nachtje alleen zijn, echter ik zou dit niet doen als het om kittens gaat. Kittens hebben opvoeding nodig.
Mij katten krijgen elke dag droge brokjes (Hills) en die zijn de hele dag beschikbaar. 's Avonds krijgen ze elk een half zakje natvoer (Hills).
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door Sannie_xx »

Zeker als het om volwassen katten gaat die je uit het asiel haalt kan het wel. Daar kun je immers vragen om een kat die gewend is binnenkat te zijn en evt die gewend is regelmatig alleen te zijn. Sowieso het eerste, want katten die gewend zijn de hele dag buiten te zijn kunnen niet altijd meer gemakkelijk binnenkat worden. In het geval dat de kat wel gewend is aan meer gezelschap, dan kun je het beste voor twee katten kiezen. Dat is wel gezellig voor ze, en dan hoef jij er minder mee te zitten dat je er overdag niet bent. Dan hebben ze meestal wel veel aan elkaar. Dan is het misschien leuk om een stel uit het asiel te halen dat elkaar kent? Asielen hebben vaak katten die ze alleen maar samen willen plaatsen omdat ze elkaar al zo'n beetje hun hele leven kennen.
Dat scheelt jou weer 'zullen ze elkaar wel aardig gaan vinden'-stress.

Succes met de beslissing!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door Seemy »

Let er zeker op als je een kat of 2 katten uit het asiel haalt, dat ze niet al gewend zijn aan veel naar buiten gaan, of echte buitenkatten zijn... Het worden nu binnenkatten omdat ze bij jullie niet zomaar naar buiten kunnen.
En of ze samen kunnen....

Bij kittens laat je ze vanaf het begin af aan wennen dat ze niet naar buiten gaan.
Wij hebben ook een binnenkat en dat gaat prima. Zomers en met mooi weer gaat hij wel in de afgezette tuin, maar verder is hij altijd binnen.

Neem er 2 vanaf het begin, echt :grin: ! Wij hebben er 1 genomen en je krijgt er zeker weten spijt van 8-) ! En dan moet je er later nog 1 bij nemen (is ook leuk ;-) , maar als ik het over mocht doen, ging ik gelijk voor 2) Vooral als jullie beide werken, en veel weg zijn, is het veel leuker als er nog een 2e kat thuis is! En je gaat je toch wel soort van schuldig voelen hoor, dat hij zoveel alleen is... :oops:

En eten; Onze kat heeft de hele dag RC-brokjes en water staan, dus kan eten/drinken wanneer hij wil. Verder krijgt hij 's morgens, 's middags en 's avonds een heel klein beetje brokjes gemixt met wat natvoer. Echt maar een klein beetje/hapje, is meer voor de verwennerij ;-) en lekkernij
Alleen brokken is eigenlijk voldoende.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door nona_toma »

Ik ben het eens met de gegeven reacties. Van kittens kun je binnenkatten 'maken', maar hebben opvoeding nodig. Volwassen katten dienen al binnenkatten te zijn en het is inderdaad het makkelijkst als ze elkaar al kennen. Wij hebben ook eerst 1 genomen, later een tweede, maar ik had ook liever twee te gelijk genomen. Het aan elkaar wennen duurde een tijdje.

Wij hebben een vrij klein appartement en hebben 2 grote krabpalen in huis. Beide zijn hoog zodat ze lekker kunnen klimmen, dit doen ze nu op de krabpaal ipv op het aanrecht. Zorg ook dat je voldoende speeltjes in huis hebt (eigen gemaakte bevallen beter dan de dure uit de winkel, denk hierbij aan propjes papier, touwtjes e.d.). Je katten bewegen minder door dat ze binnen zitten, op deze manier krijgen ze wat beweging en vervelen ze zich niet (dus slapen ze minder).

Voor t eten gaven wij altijd Royal Canin indoor, dit is speciaal voor de binnenkat. Dit is een hoogwaardig merk wat volledig uitgebalanceerd is. Behalve een bak water hebben ze naast de brok al alles wat ze nodig hebben. Dit eten lijkt in aanschaf duurder, maar hier hebben ze minder van nodig dus is goedkoper en gezonder dan de 'whiskas' merken. Wij gaven elke dag 2 of 3 porties die je kan afwegen op het gewicht van de kat. Doordat 1 kat bij ons erg schrokt eet hij al het eten van de andere kat op, dus de hele dag laten staan werkt niet. Ook geven wij nog een pasta ivm haarballen. Buiten eten katten gras om de haarballen uit te spugen, aangezien ze dit binnen niet krijgen, geven wij dagelijks elk wat pasta, dit is in een tube te krijgen.
Wij zijn zelf op kant en klare versvoeding over gegaan. Dit is puur natuur (hier zit dus echt vlees in, niet de 4% die whiskas aanbiedt) en word veel beter verteerd. Maar dat is weer een ander onderwerp om je in te verdiepen.

Als je voor 2 katten gaat, zorg dat je voor elke kat een kattenbak (toilet), waterbakje, voerbakje en lekkere ligplekjes hebt.

Voor de kattentoilet gebruiken wij silica korrels, deze zijn in verschillende merken te verkrijgen. Voor 1 kat kan je dan een maand met je kattenbak doen voor deze volledig verschoond hoeft te worden. De korrels zorgen ervoor dat het vocht word opgenomen, ook uit drolletjes, hierdoor verdwijnt de stank sneller. Je hoeft alleen dagelijks drolletjes te scheppen en de bak door elkaar te husselen, vergt dus weinig onderhoud ;-)

Denk ook aan ontwormen, ontvlooien en eninten. Dit geldt voor kittens ook weer anders dan volwassen katten. Voor kittens is een apart schema, binnenkatten laat ik 2x per jaar ontwormen en ontvlooien en worden 1x per jaar ge-ent. Over de entingen zijn de meningen verdeeld.

Volgens mij heb je nu al een hele hoop info erbij.
Succes en goed dat je zo bewust bezig bent met een katje aanschaffen en de verzorging die erbij hoort leren.
Veel plezier met je nieuwe katje(s) alvast!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door Sannie_xx »

Een kattenbak per kat? Die van mij delen er gewoon eentje samen... als het er drie of vier zouden zijn zou ik zeker wel twee kattenbakken neerzetten. Of een kattenbak op elke verdieping als je meerdere verdiepingen hebt. Maar is op een gelijkvloers appartement een kattenbak per kat apart echt nodig?
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door nona_toma »

Ik kreeg dit geadviseerd omdat wij de tweede kat later namen. Toevallig is zij enorm kieskeurig.. als de bak niet elke 2 week word verschoond doet ze het dezelfde dag netjes op de mat bij de voordeur :-P Ook hebben zij lang nodig gehad om te wennen, als oorzaak werd ook genoemd dat er voor elke kat een kattenbak moet zijn omdat ze het soms gewoon niet bij elkaar in willen doen.
Verder las ik de tip op vele sites.. ik las zelf alle katten +1.. dus dan zouden we zelfs 3 bakken moeten nemen.
Dus uit voorzorg hebben wij gelijk in het begin voor elk kat 1 genomen, maar als 1 bak kan zou ik dit doen!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Vragen over eventuele aanschaf kat/poes

Bericht door Sannie_xx »

Oh ja, onder die omstandigheden snap ik het wel.
Ik denk dat het hier wat nutteloos zou zijn. Ze gaan graag samen op de kattenbak :-o :lol:
Gesloten