Veilige plek bevuilen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Toedy-Sammy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2009 19:34

Veilige plek bevuilen

Bericht door Toedy-Sammy »

Sinds 3 maanden woon ik samen met mijn vriend en heb mijn 5jaar oude poes (Toedy) meegenomen. Wij gingen ervanuit dat zij het met de drie aanwezige katten (2 poezen (Sheila-12 en Skunkie-9) en een dikke rode kater (Sammy-7)) wel zou uitvechten.
Sheila was geen probleem, Skunkie word gedoogd, maar Sammy is over duidelijk de baas en Toedy is doodsbang/wil zich niet overgeven?.
We hebben voor Toedy een eigen plek gecreeerd, zodat ze een "veilige" plek zou hebben, maar Toedy (een echte buitenkat) komt niet meer van haar plaats en sinds 2 weken plast en poept ze op haar plek (naast haar eten en drinken).
Ik ben ten einde raad, Toedy is overduidelijk niet gelukkig (doffe vacht).
Ik durf haar ook niet naar buiten te laten, omdat ik bang ben dat ze niet meer terug komt.

Ik heb het advies gekregen om beide dieren in een kleine ruimte de rangorde te laten bepalen (uitvechten), maar vind dit best eng (ookal knippen we de nagels).
Heeft iemand voor mij de gouden tip om deze 2 dieren aan elkaar te laten wennen?????

Groet José
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Veilige plek bevuilen

Bericht door Umimeis »

Misschien kun je je de Feliwaystekker kopen bij de dierenarts. Deze scheid hormonen af die katten van nature ook afscheiden. Hierdoor kunnen ze zich sneller thuisvoelen. Dit werkte bij mij wel toen Flea aan Sam moest wennen.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Veilige plek bevuilen

Bericht door berg »

Hoi,
Als een kat niet van z'n plek komt en zijn behoefte vlak naast het voer doet, is ze overduidelijk niet gelukkig en waarschijnlijk
doodsbang. Is het niet mogelijk om ze voorlopig helemaal gescheiden te houden? En ze daarna 'opnieuw' bij elkaar te introduceren?
Om ze bij elkaar in één kleine ruimte te zetten om het 'dan zo maar uit te vechten' vind ik werkelijk een advies van niks; zo los je niets op,
alleen dat ze nog banger wordt waarschijnlijk.
Succes,
Jootje
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Veilige plek bevuilen

Bericht door rieneke »

ik sluit me aan bij jootje.
scheiden, tot rust laten komen, en langzaam weer introduceren.
neem hier rustig de tijd voor en overhaast niets.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Veilige plek bevuilen

Bericht door Roos en Minousch »

heb niets toe te voegen wat hierboven is gezegd, maar ondanks dat ik denk dat het niets medisch is, zou ik toch even urine laten testen bij de da.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Toedy-Sammy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2009 19:34

Re: Veilige plek bevuilen

Bericht door Toedy-Sammy »

Bedankt voor jullie reacties.
We hebben Toedy nu in een kattenbanch op de slaapkamer voor een paar dagen.
Het gaf haar direct rust, want een van de eerste dingen die ze deed was poepen op de kattebak!!!!
Daarna gaan we ze op voor beide nieuw terrein (we hebben een grote zolder waar geen katten komen) opnieuw aan elkaar voorstellen.
We knippen uit voorzorg wel ff de nagels.

Ik hoop dat het goed komt.................
Gebruikersavatar
xXKroelkontXx
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2009 16:39

Re: Veilige plek bevuilen

Bericht door xXKroelkontXx »

Is het een idee om ze opnieuw te introduceren en inderdaad een feliway stekker aan te schaffen of Cattitude spray wil ook nog wel is helpen.

Maar dan ook zo introduceren de ene aan de ene kant van de deur en de ander aan de andere kant en laten snuffen. Zodra der maar gegromd of geblazen word deur dicht..En later opnieuw proberen en als dat goed gaat bijv. de deur open zetten en kijken wat het doet word er weer gegromd of geblazen oppakken negeren niks zeggen en weer terug in bijv. de hal zetten. en zo door gaan?

Ik hoop dat het lukt!
Plaats reactie