Vent te dik

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
chellemi
Huiskat
Huiskat

Vent te dik

Bericht door chellemi »

Ventje eet veel te veel. Ventje en Ivy krijgen iedere dag 's morgens en in de avond een klein bakje met brokjes, precies goed afgewogen.
Ivy eet vaak 's avonds niet of laat de helft staan. Die vind het veel fijner om een bakje te hebben staan de hele dag en af en toe eens wat te nemen.
Ivy is goed op gewicht en eet ook precies totdat ze genoeg heeft. Ventje weegt onderhand bijna 6 kilo en is net een jaar oud.
Hij vreet altijd snel Ivy's bakje leeg als ze net wegloopt. Ook als ik Ivy 's avonds een beetje geef wat ze nog over had van wat ze rond 17:30 uur, dan is Ventje er als eerste bij om alles snel op te eten wat dus eigenlijk nog van haar was. Ventje eet dus dubbel. We letten er goed op maar soms zijn we net te laat en heeft Ventje het bakje van Ivy alweer opgegeten. Ook is ie vaak op de grond naar kruimels aan het zoeken en vreet gerust een stuk sla of ui op wat naast de prullenbak is gevallen.hij was goed afgevallen toen we deze hoeveelheid in het begin gaven, maar heeft er nu weer een vetkwab bij en eet alles wat ie tegenkomt.
Lijkt wel alsof hij altijd honger heeft. (We geven hen allebei Technical Adult kip.)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Afbeelding
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Camoth
Tijger
Tijger

Re: Vent te dik

Bericht door Camoth »

Je kan een aantal dingetjes doen:

- Meer bewegen (spelen)
- Minder eten geven (en erbij gaan staan als de katten eten, zodat hij niet uit het andere bakje kan smikkelen)
- Overstappen op light voer (Hills Light, RC Light oid), maar ook dan zal je erbij moeten blijven als ze eten

Iets anders kan ik zo snel niet bedenken.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
nona_toma
Lynx
Lynx

Bericht door nona_toma »

Komen je katten ook buiten en spelen ze ook veel?
Wat snelle tips:
- overgaan op RC, hills e.d. Hoeft denk ik niet eens light te zijn, want van deze brok worden ze gauw vol, dus minder nodig
- Overgaan op versvoeding, hier zit een minimaal percentage koolhydraten in wat in brok dus wel veel zit (dikmaker)
- Katten apart laten eten, zo hoef je ook niet continu op de bakjes te letten. Wanneer de de een klaar is, zet je het bakje weg en kan Ventje er weer bij
- eten verstoppen door het huis in, zo moet hij werken voor zn eten
- bij de dierenwinkel heb je ballen waar je brokjes in kunt doen, hier zit een opening in, dmv rollen komen de brokjes eruit en moet hij er ook voor werken

Succes
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Oja de voerbal, die was ik nog vergeten ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
chellemi
Huiskat
Huiskat

Bericht door chellemi »

Hey, die bal dat is een leuk idee! Dankjewel!!

Wij gaven ze eerst IAMS, en daarna Hills, daarna Royal Canin. Omdat ze zoveel last hadden van zachte en stinkende ontlasting, zijn we op Technical overgegaan.
Nu is de ontlasting perfect, alleen wil Ventje altijd veel meer eten. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om weer over te gaan op ander voer.
Maar misschien kunnen we het nog wel eens proberen om ventje iets minder te laten eten, want we zijn wel riant met afwegen van het voer. als we uitschieten dan geven we het meestal ook zo aan Ventje.
Of wat ik ook kan doen is als ik net wakker ben een heel klein beetje geven, en 3 kwartier later als ik weg ga nog een klein beetje. en dan 'savonds ook verspreid over de avond 2x kleine beetjes.
Misschien raakt hij dan wel eerder verzadigd..
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
nona_toma
Lynx
Lynx

Bericht door nona_toma »

Oh jeetje, dan snap ik dat je er weinig zin in hebt om weer op ander voer over te gaan.
Men zegt dat een katten maag na 3 a 4 uur weer leeg is, dus als je de mogelijkheid hebt om het eten te verdelen over de dag zou ik dat wel doen.
En ik denk trouwens dat hij wel gewoon verzadigd is hoor. Mijn katten schreeuwen ook altijd moord en brand wanneer ik met eten aan kom, terwijl ze hier nooit wat te kort komen. Doen ze net of ze nooit wat krijgen. ;-)
Maar ik denk dat je sowieso al de goeie kant op gaat hoor, je weegt netjes je eten af. Nou is het wel zo dat wat er geadviseerd word om te geven gaat over de gemiddelde kat, jou kat kan daar boven en daar onder liggen. Dat zijn richtlijnen, voor elke kat is dat weer anders.
Maar de kat naar zijn eten laten zoeken en veel spelen is denk ik de beste manier om hem af te laten vallen..

Oh en wat me nog te binnen schiet.
Bij ons is het een dagelijks ritueel om tijdens een middagpauze brokjes weg te schieten.
De een is hier actiever in dan de ander..
Ik lig zelf lang uit op de grond, beweeg dan heel snel met mijn hand over de vloer en schiet uit eindelijk een brokje door het huis.
Mijn katje vind dit zo spannend dat hij net als een tijger zo laag gaat liggen en keihard achter het brokje aan schiet.
Vind hij helemaal fantastisch en is ook nog eens goed voor zijn conditie.. ook voor jezelf leuk om te doen :-P
Of als we lui zijn verplaatsen we dat naar 23.00 uur 's avonds.. als we op bed liggen lopen we brokjes over de bedden heen te schieten. Dat is erg moeilijk met maar 1 nachtlampje en dikke dekens 8-)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie