Mijn katten maken ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
JC27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2009 22:09

Mijn katten maken ruzie

Bericht door JC27 »

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb sinds een half jaar een nieuw appartement met balkon met daaromheen een net om mijn 2 katten (vrouwelijk) hier te houden. Op de achterplaats (van ca. 40 woningen, op daken van winkels met hier en daar tuintjes en schuurtjes) lopen namelijk veel andere katten en ook honden. Ik hou ze daar bewust van weg (zijn ze ook niet gewend). Vandaag zijn ze voor de derde keer ontsnapt (ze klimmen gewoon omhoog het net in). Eentje (Karen) bleef dicht bij het balkon, de ander, veel nieuwsgieriger (Jack) liep allerlei daken en tuinen af. Ik zag Jack contact maken met een andere kat (ik denk een kater) en daarna was ze 3 uur weg. Ik bleef zoeken en zoeken, ze reageerde nergens op. Ondertussen bleef Karen janken bij het balkon.

Na 3 uur vond ik Jack terug en bracht ze allebei terug op m'n balkon. Eenmaal binnen begon het gedonder. Vooral van Karen (die bij het balkon gebleven was). Ze deed net alsof ze d'r zus niet kende en begon meteen te blazen, keihard gillen en staart en rug ging omhoog. Nu hebben ze al meerdere confrontaties gehad (niet echt vechten, maar wel proberen uit te halen). Nu blijven ze elkaar ontwijken, maar ze kijken wel de hele tijd wat de ander aan het doen is, ze komen het liefst niet bij elkaar in de buurt. Het is net alsof je twee vreemde katten bij elkaar zet.

Wat kan ik doen? Mag ik me er mee bemoeien? Mag ik boos worden? Moet ik het ze uit laten vechten? Moet ik ze vannacht wel in dezelfde ruimte laten? Ze zijn allebei enorm gespannen, terwijl ze voorheen altijd dikke maatjes waren.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven...

Groet,
Johnny
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Mijn katten maken ruzie

Bericht door nona_toma »

Het schijnt wel vaker te gebeuren. Dit klinkt hetzelfde als dat een kat naar de dierenarts is geweest, de andere kat word dan wat vijandig door andere geuren e.d.
Ik heb zelf altijd het advies gekregen om me niet met ruzies te bemoeien, tenzij het echt tot bloedens aan toe gaat. Ze moeten misschien weer een soort rangorde bepalen en daar hebben mensen geen invloed op. Als je ingrijpt/boos word kan de kat zelfs banger voor jou worden.
Mocht het te ver gaan dan kan je ze het beste uit elkaar halen, zonder dat ze door hebben dat jij het doet. Bijvoorbeeld door een bos sleutels te laten vallen.
Zelf zou ik ze wel in aparte kamers doen, zodat beide wat rust hebben. Anders heb je kans dat ze beide continu gespannen blijven wat me de situatie ook niet goed doet.

Heel veel succes
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Mijn katten maken ruzie

Bericht door Roos en Minousch »

1 vraagje zijn ze beide gesteriliseerd?
dat zou de reden kunnen zijn waarom ze willen ontsnappen.
Verder zou ik ze langzaam weer aan elkaar laten wennen, maar zolang er bloed vloeit zou ik er niet te veel aan doen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
JC27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2009 22:09

Re: Mijn katten maken ruzie

Bericht door JC27 »

Roos en Minousch ; ook bedankt voor je antwoord hier! Ik heb het probleem op 3 fora gezet, zodat ik zo snel mogelijka antwoord kreeg van andere kattenbaasjes. :)

Nona_Toma, bedankt voor je tip. Heb ze vannacht uit elkaar gehouden, zojuist van ruime gewisseld en ik wissel ze straks nog een keer en dan ga ik kijken hoe het ervoor staat...

Groet,
Johnny
JC27
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2009 22:09

Re: Mijn katten maken ruzie

Bericht door JC27 »

Ze hebben het weer goedgemaakt!!! =)

Zondagnacht had ik ze weer apart gezet, maandagochtend voordat ik ging werken heb ik ze weer gewisseld van ruimte (met schuifdeur er tussen) en na het werk weer omgewisseld zonder dat ze elkaar zagen. Na een kwartier heb ik de schuifdeur een paar centimeter opengezet en gingen ze beide met hun pootje erdoor, ik dacht al te zien dat het meer op spelen leek dan uithalen. Toen heb ik de schuifdeur helemaal opengezet en ze gingen snuffelen aan elkaar neus en alles was weer prima sinds gisteravond! Sindsdien is het alsof er nooit iets is voorgevallen...

Bedankt voor jullie tips.

Groet,
Johnny
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Mijn katten maken ruzie

Bericht door nona_toma »

Super! Fijn dat het weer goed is!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie