Verkoudheid bij kat

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Verkoudheid bij kat

Bericht door Smaba »

Mijn kat Smartie is zwaar verkouden :-(
Dit is de diagnose die ik meekreeg toen ik vanmorgen met haar naar de dierenarts ging.
(Ik zou eerst Woensdag gaan,op afspraak,maar ze kreeg Zondagavond koorts en toen heb ik metéén vanmorgen DA gebeld en ik kon direct komen).Fijn hoor!!
Omdat ze opgezette kliertjes in haar nek had en wat verhoging(38,9),heb ik een afspraak gemaakt en ik kon direct terecht bij de dierenarts.
Fijn!.:catani:
De medicatie die ze meekreeg is Cavasan oogzalf,omdat ze ontstoken oogjes heeft,en clavubactin 50/12.5mg tablet als antibiotica voor haar zware verkoudheid.
Afbeelding
De dierenarts zei dat dit géén niesziekte was,maar een zware verkoudheid.Alle andere katten (2 oppas en nog 1 eigen) hoeven NIET naar dierenarts want die vertonen geen verschijnselen.Smartie is alleen vatbaarder voor verkoudheden bij katten als oppaskatten Ratje en Beertje en eigen kat Banjer.Ik mag ze gewoon bij elkaar laten lopen.Temeer omdat alle andere katten gewóón hun geldige entingen hebben.
Afbeelding
Zodra Smartie koortsvrij is een week,zal ze haar herhalingenting krijgen.Deze is nu uitgesteld vanwege deze verkoudheid bij Smartie.
:cathappy:
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door Ambertje73 »

Blijkbaar gaat dit rond, want ik heb ook een paar katten met deze verschijnselen gehad.
Drupoogjes, beetje snotteren en hoesten, maar ook opgezette klieren, koorts en slikken alsof ze last hebben van een haarbal.
Het is een hardnekkige verkoudheid, maar ze moeten er zelf weer bovenop zien te komen! AB kan altijd een beetje helpen, maar voor zo'n verkoudheid ben ik daar niet zo'n voorstander van. Een mens die verkouden wordt, kan er ook goed ziek van zijn.

Een paar weken zijn ze er zo zoet mee. Gewoon zorgen dat ze niet op de tocht liggen en iets meer "lekkers" voeren, want ze kunnen dan wel wat extra's gebruiken.
Hopelijk is ze snel weer de oude!
Succes ermee!
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door berg »

Hoi,

Nou reken maar van yes dat ik mijn katten niet zwaar verkouden laat rondlopen en ook naar
de dierenarts ga om antibiotica te halen. Een kat is geen mens en 'uitzieken' is meestal
nog zieker worden (en ik spreek uit ervaring).
Als ze er weer bovenop zijn kun je natuurlijk proberen de weerstand te verhogen met
homeopatische middelen. Maar eerst beter en dan weerstand verhogen.

Groeten,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door Mandy »

Nou in ieder geval veel beterschap, en het is goed dat je meteen naar de DA bent gegaan!
Want van een verkoudheid voeld een mens zich al super slecht laat staan een kat!
Ik hoop dat die snel opknapt..
Love cats
miena
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2009 18:47

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door miena »

mijn kat is ook erg verkouden, het druppelt uit zijn neus en niest best veel. Hij ligt de hele dag te slapen. Waarschijnlijk is zijn weerstand aangetast omdat hij van de da prednoral heeft gekregen. vanmorgen heb ik de dierenarts gebeld, en die zei dat het niks ernstigs was. Ik hoop maar dat het snel over gaat, anders ga ik van de week nog een keer naar de da.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door sandy »

Ik ben helemaal geen voorstander van al die chemische middelen.
Je kan beter iets natuurlijks geven zoals echinacea force met catsclaw en plantago, een enorme boost voor het immuunsysteem, heb je geen troep nodig ook.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door Umimeis »

Ik ben het met Berg eens. Je kunt beter naar de DA gaan voordat je van alles gaat uitproberen met homeopatische middelen. Voor hetzelfde geldt hebben ze geen vekoudheid, maar toch wel niesziekte.

Mijn kat had dit ook een tijdje geleden. Het bleek een flinke virusinfectie aan de voorste luchtwegen te zijn. Na 2 AB prikken was hij er zo weer bovenop. Dus hij had echtwel AB kuur nodig.
Gelukkig had hij geen koorts.
Het is dat hij weer snel beter moest zijn want het gebeurde net een paar dagen voor dat ik met vakantie ging en ik wou m'n moeder en m'n vriendin niet achterlaten met een vekouden kat, dus vandaar dat ik hem toch maar 2 AB prikken heb laten geven. Anders had ik heel misschien ook wel wat natuurlijkere middelen uitgeprobeerd.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door sandy »

Zelfs voor niesziekte is dit een heel probaat middel en volledig onschadelijk.
Beter dan ze voldouwen met medicijnen wat weer een aanslag is op het lichaam.
Ik adviseer je om bij de ab een pro-biotica te geven om de balans te herstellen trouwens.
Ik geeft zelf protexin op advies van iemand anders op het forum hier die verstand van zaken heeft.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Verkoudheid bij kat

Bericht door Umimeis »

Ik kies er liever voor om naar de dierenarts te gaan, dan weet ik zeker dat mijn katten sneller zullen genezen.
Ik zeg niet dat homeopatische middelen niet zullen helpen ofzo, maar ik kies voor zekerheid, ook al kost het me klauwen vol geld. En ik heb toch een huisdierenverzekering, krijg 80% vergoed.
Ik ga niet zelf uitvogelen/dokteren wat misschien kan helpen wbt homeopatische geneesmiddelen.
Plaats reactie