Kitten is een lastige eter

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Uumie
Panter
Panter

Kitten is een lastige eter

Bericht door Uumie »

Hoi allemaal,

Ik wil dit toch even voorleggen aan jullie, ondanks het advies van de DA.
Ons kitten Charlie is nu 11 weken. Hij komt uit een oepsnestje van de vader van een vriendin van me. Helaas heeft hij in het asiel niesziekte opgelopen. We waren daar omdat onze DA daar op dinsdag en donderdag werkt, en Charlie nog entingen etc. moest hebben. Er was helaas geen plaats meer behalve op die dinsdag, anders waren we wel naar de praktijk gegaan. We wilden hem gewoon zo snel mogelijk laten enten.
De niesziekte is op zijn keel geslagen, wat veel slikken, hoesten en kokhalzen betekent. Hij heeft er een prik voor gehad en moet nu pilletjes slikken, wat prima gaat als we het verstoppen in tonijn (zijn lievelingshapje ;)).

Het probleem is echter, dat hij door zijn keelpijn (vermoeden we) niet veel eet. Het liefst de hele dag kittenmelk, tonijn in water en superzacht geweekte kittenmousse. Maar veel gaat er nog steeds niet in. De DA zei ook dat hij had moeten aankomen in die week die hij hier nu is, maar dat is niet gebeurd. :-( Dat vind ik echt heel erg en ik voel me daar best schuldig over. Verder is hij wel actief, alert en zijn ontlasting is in orde. Als je het eten buiten beschouwing laat, zou hij een normaal kitten zijn. De DA gaf ons het advies om hem maar te geven wat hij lekker vindt, aankomen is belangrijker dan gezonde voeding, zegt ze. Maar ik heb daar een beetje twijfels bij. :oops: Ze raadde ons bv. aan om slagroom met yoghurt te mengen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor een kitten. Of denken jullie dat het wel kan?

Ik heb eigenlijk (na dit lange verhaal ;)) twee vragen aan jullie:
- Wat moet een kitten van 11 weken ongeveer wegen? Charlie weegt nu 1,3 kilo, maar ik heb geen idee of dat goed is. Ik heb al op internet gezocht, maar daar staat elke keer wat anders.
- Hebben jullie nog tips om Charlie toch gezonde voeding te geven, ondanks dat hij niet goed kan slikken/eten? Vooral smakelijke prakrecepten zijn welkom ;)

Alvast bedankt!!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Boomer
Jaguar
Jaguar

Re: Kitten is een lastige eter

Bericht door Boomer »

Wat voor injectie en pillen heeft hij gehad ? Antibiotica?
Ik had wel verwacht dat de injectie en pillen inmiddels wel aangeslagen zouden hebben. Je bent al 4 dagen verder( dins niet meegerekend). Dit vind ik dus erg vreemd. Ik zou maandag hierover met de DA bellen als het no hetzelfde is.

Verder zou ik hem gewoon nat voer geven, alles wat hij wil eten. Het belangrijkste is dat hij eet en het gezonde komt vlg week wel weer. Hij moet eerst beter worden. Bij de dierenzaak heb je hills blikjes , probeer die eens (desnoods met tonijn erdoor geprakt).

Heel veel sterkte !!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Je kan bij je dierenarts een blikje AD voer van hills halen. Dat is heel geconcentreerd voer wat bestemd is voor katten die een operatie hebben doorstaan en die moeten aankomen. Je kan het aanlengen en desnoods met een spuit ingeven.
Ik weet niet of je katje daar te jong voor is, maar leg het voor aan je dierenarts en anders toch met iets anders een beetje dwangvoeren. dwz met een spuitje voorzichtig aangelengd voer in het bekje ingeven en natuurlijk verder de lekkere dingen aanbieden.

Spuitje zonder naald ;-)
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 15 aug 2009 13:22, 3 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roos en Minousch
Panter
Panter

Bericht door Roos en Minousch »

Probeer eens wat brokjes te weken in water of melk.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Uumie
Panter
Panter

Bericht door Uumie »

Bedankt voor de tips allemaal! Daar heb ik echt wat aan.
Boomer, hij heeft een ABinjectie gehad inderdaad, en hij slikt Synolux, 2x daags een half tabletje. Ik vind inderdaad ook dat zijn herstel vrij langzaam gaat. Maandag maar weer de DA bellen! Ik merk wel dat het beter met hem gaat dan eerst, hij kokhalst niet meer en zijn miauw komt terug (hij was een paar dagen schor).
Ik zal maandag dan ook vragen naar die Hill's blikjes, wie weet dat dat helpt.
Brokjes weken in water of melk helpt niet, dat negeert hij gewoon (en dan bedoel ik echt negeren, het is niet zo dat als hij écht honger heeft het wel gaat eten). Ik durf het ook niet aan om hem dat voor te zetten, hij is net goed bezig met aankomen door al het lekkers. Eerst maar wachten tot hij hersteld is inderdaad, en dan wat strengere 'voerregels' invoeren. ;)
Boomer
Jaguar
Jaguar

Bericht door Boomer »

Met de injectie en de AB tabletten moet je binnen 3 dagen resultaat hebben, anders werkt het niet. Dat wil niet zeggen dat het dan binnen 3 dagen helemaal over is, maar wel verbetering.
Uumie
Panter
Panter

Bericht door Uumie »

Nou, er is wel wat verbetering, maar ik weet niet zeker of het genoeg is. Hij is een stuk actiever (voorheen sliep hij de hele dag, of zeurde alleen maar om eten, wat hij vervolgens niet at). Nu speelt hij met Morisson, zit achter alles aan en is gewoon een stuk ondeugender. Echt een kitten, zeg maar. Het kokhalzen is voorbij en hij heeft nog maar 1x gehoest, iets wat voorheen toch wel 2x per dag gebeurde. Hij eet wat meer dan eerst (dan wel alleen lekkere dingen), en hij is niet meer schor.
Dus verbetering is er wel, maar niet zoveel als ik gehoopt/verwacht had. Het is jammer dat het nu weekend is, maar maandagochtend hang ik denk ik weer aan de telefoon, tenzij Charlie dit weekend ineens compleet beter wordt natuurlijk. ;)
Boomer
Jaguar
Jaguar

Bericht door Boomer »

Ik denk dat je niet mag klagen met het aanslaan van de medicatie. Er zit best goed verbetering bij Charlie , als ik het zo lees. Helaas willen mensen dat alles meteen genezen is, maar helaas werkt dat zo niet. Vergeet ook niet dat Charlie weinig gegeten heeft en daardoor ook verzwakt is. Biedt hem ook meerdere malen per dag eten aan, als hij maar kleine beetjes eet.
Het belangrijkste is dat hij nu weer aansterkt door goed te gaan eten. Dan komt het wel goed :)
Uumie
Panter
Panter

Bericht door Uumie »

Oei, nee, dat verwachtte ik ook helemaal niet hoor. ;) Ik snap dat die medicijnen geen toverdrankjes zijn en dat het wel even duurt voordat hij genezen is. Het is gewoon dat het al heel lang geleden is voor mij sinds ik een kitten heb gehad (13 jaar geleden), en ik soms niet meer weet wat normaal is en wat niet. Hij eet nu zo'n 6 keer per dag (en 's nachts staat er ook een bordje tonijn voor hem op een plek waar de groten niet bij kunnen), en het gaat er wel redelijk in. Hij verliest natuurlijk ook veel energie met spelen denk ik.
Gita
Huiskat
Huiskat

Bericht door Gita »

@Slagroom en joghurt. Dat zou ik niet zo snel geven, tenminste niet meer dan 1 likje ivm risico op diaree.

Volgens mij moet het met alle tips hierboven ook lukken om te kitten wat vetter te mesten. Misschien lust het beestje ook andere vettere vis ipv tonijn? Ook met te veel vet een beetje oppassen denk ik ivm diaree.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Nutrigel is ook een prima middel om je kat weer aan het eten te krijgen. Te bevragen bij je dierenarts ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Boomer
Jaguar
Jaguar

Bericht door Boomer »

Ik heb even gekeken bij google naar een groeischema van katten. Zover ik kan vinden op google is Charlie normaal op gewicht.
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

je katje is inderdaad prima op gewicht, en dat hij een weekje niet aankomt omdat hij wat ziekjes is, vind ik niet zo gek.
verder zit er verbetering in zo te horen, dus ik zou me niet al te druk maken.
dat je kleintje maar snel verder op mag knappen!
Uumie
Panter
Panter

Bericht door Uumie »

Oké, dank jullie wel allemaal! Ik ben blij dat het allemaal meevalt.
Ik wilde het gewoon even voorleggen aan de experts hier ;) Zoals ik al zei is het 13 jaar geleden sinds ik voor het laatst een kitten had, en toen zorgden mijn ouders er voornamelijk voor. Soms weet ik dus even niet meer wat nou normaal is bij kittens en wat niet. Ik heb me vantevoren, voordat Charlie kwam, echt wel ingelezen in het houden van een kitten, maar de boekjes die ik heb gaan toch voornamelijk over slaapplekken, kattenbakken en de juiste voeding. Eigenlijk meer over dagelijkse verzorging, parasieten en dergelijke dan echt problemen met eten enzo. Dit probleem kwam nergens terug.
Ontzettend bedankt voor jullie hulp, en als ik jullie mag geloven (wat ik lekker doe ;-) ) dan gaat het helemaal goedkomen!
Boomer
Jaguar
Jaguar

Bericht door Boomer »

Het komt ook allemaal goed, daar twijfel ik geen moment aan :)

Hoe gaat het eten nu ?
Plaats reactie