Niertjes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
carnerootje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2009 12:54

Niertjes

Bericht door carnerootje »

Hallo,

Ik heb een vraagje en hoop dat er iemand is die me kan helpen. Het gaat om een poesje van net (sinds juli) 8 jaar oud. Ze is al vanaf dat ze acht weekies oud is bij ons. Een klein, slank (volgens de da) en pittig ding. Ze slaapt veel minder dan de rest en is daardoor behoorlijk actief. Daarnaast kan ze eten tot het hikken aan toe en blijft zo "slank". Wijzelf vonden haar altijd al te mager (kunt haar ribben voelen) maar de da heeft het altijd afgescheept met "het is een mooie slanke poes". Tot afgelopen zaterdag...tijd voor de jaarlijkse controle en entingen. De da vond wel dat ze mager was...ze werd gewogen en bleek 2,95 kg te wegen. Nu heeft ze in al die jaren max. 3,4 kg gewogen en zit meestal rond de 3 kg. Ze heeft wel hier voorafgaand (ongeveer 2 weken) een infectie aan haar oogje gehad waarvoor ze 4-6 keer per dag (10 dagen lang) gedruppeld moest worden...geen pretje wat waarschijnlijk wel voor wat stress heeft gezorgd bij haar. Terugkijkend naar een bloedonderzoek in 2006, ureum 8,9 en creatinine 154, vond de da dat er maar eens bloed onderzocht moest worden. Wederom geen pretje...poes kreeg een roesje omdat het anders niet te doen was...trauma alom. De waardes kregen we vrijwel meteen, ureum 10,4 en creatinine 212. Conclusie: een nierpatiëntje wat meteen aan een nierdieet moet. Zit ze nu natuurlijk ook en gelukkig vindt ze het lekker. Wij uiteraard behoorlijk geschrokken en van slag, daar de dierenartsass. zei ook zo'n kat te hebben gehad die toch nog 4 jaar geleefd heeft. Nog maar 4 jaar....slik. Nu zijn die waardes naar voren gekomen terwijl ze "nog" geen klachten heeft, dus zijn we er vroeg bij. Maar wat ik me dan afvraag: moeten er geen andere onderzoeken gedaan worden? Je leest over acuut en chronisch nierfalen. Acuut is meestal nog te herstellen. Zou dit een acuut nierfalen kunnen zijn? Misschien doordat ze een ooginfectie heeft gehad....want je leest dat nierfalen ook door infecties (bijv. tandvlees) kunnen ontstaan??! Jullie begrijpen misschien dat onze hele wereld op z'n kop staat en dat alles zo anders is. Nooit zal het meer hetzelfde zijn als het moment zo vlak voordat we zaterdag naar de da gingen. Ze is sindsdien ook nog niet echt zichzelf....goed, zaterdag: een narcose gehad, een hoop vocht onderhuids toegediend, een spuitje om wakker te worden (werd ze nl niet echt, denk dat de da daar ook wel van schrok), een enting en ook nog eens ontwormpil. Daar zou ik me ook niet echt lekker door voelen, maar nu lijkt het of het een bevestiging is....ze is ziek.
Goed, een heel verhaal en ik hoop dat ik snel reacties krijg. Bedankt alvast!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Niertjes

Bericht door Roos en Minousch »

De waardes zijn aardig hoog, maar nog niet super hoog..
Roos* heeft nog 2 jaar geleefd...
die was pas 6.5 toen het ontdekt werd, en ze is nu bijna een half jaar geleden overleden, haar ureum was 25.3
en crea was 377, ze heeft na dit bloedonderzoek nog een week of 3/4 geleefd.
Ik wens je sterkte, maar voor hetzelfde geld slaat alles goed aan, en heb je haar nog een aantal jaar bij je.
Ps heb je ook Fortekor gehad?
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
carnerootje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2009 12:54

Re: Niertjes

Bericht door carnerootje »

Nee, nog geen Fortekor gekregen. Er is ook nog geen urineonderzoek geweest wat volgens mij ook wel het minste is wat ze kunnen doen. Gaan we wel op aandringen!
Wat waren de waarden van Roos toen het ontdekt werd? En wat voor behandeling heeft ze gekregen? Ik vind het zo zielig, hè. Tuurlijk weet je dat er een moment komt dat ze er niet meer zijn, maar op deze manier is toch niet wat je voor ogen hebt. Is er dan echt geen middel op de markt, die het nierfalen kan stoppen en zelfs de nierfunctie kan herstellen??

groetjes
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Niertjes

Bericht door Roos en Minousch »

Roos wilde niet meer eten, ze wilde wel, maar deed het niet, en na een aantal dagen naar de da gegaan, en hij heeft toen dus het bloedonderzoek gedaan.
De eerste keer dat er is gecontroleerd waren het ongeveer de zelfde waardes als dat jou kat nu heeft.(ook zij moest onder narcose, want ze liet de prik niet toe)
Roos is toen meteen op de fortekor gezet, en op dieetvoer RC Renal, maar dat luste ze nniet, ik heb eerst geprobeert haar weer aan het eten te jrijgen, en dat is gelukkig gelukt, en heb haar toen op Hills K/D gezet.
Dat is 2 jaar goed gegaan, en op een gegeven moment vond ze het niet meer lekker, en heeft ze verder met Minousch meegegeten van de blaasbrokjes, ik vond het belangrijste dat ze bleef eten.
Ze had overgewicht, maar toch zag je hoe mager ze werd, dus weer naar de da toe, en bloed geprikt, en toen kwamen deze hoge waardes eruit.
na 3 weken en wat vochtinfusen verder heb ik besloten voor haar dat het tijd was om te gaan.
Ik kon het niet meer aanzien hoe rot ze zich voelde, dus heb ik de moeilijke beslissing genomen. Ik denk dat ze moisschien nog wel een paar weken had, maar ik kon het niet.
Maar goed, met een goed Nierdieet en Fortekor kunnen ze echt nog prima oud worden, maar het kan ook erg snel gaan.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie