De buurhonden

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

De buurhonden

Bericht door lievelijn »

hallo allemaal,

Ik weet dat er hier meer mensen zijn met ervaring met honden. Nu heb ik zelf geen hond maar een aantal van onze buren wel. Over de meeste maak ik me geen zorgen, in het algemeen gaat het om goed opgevoede honden alleen de honden bij onze directe buren geven me een onrustig gevoel.

Het gaat om 3 American Staffordshire Terriërs (dat denk ik in ieder geval) van nu een jaar of 2 oud. Deze honden lopen de hele dag in de tuin. Ik hoor ze regelmatig (lees: meerdere keren per dag, langere tijd achter elkaar) piepen. Nu deed onze hond dat alleen als hij alleen was maar deze honden doen dat dus constant. Daarnaast worden ze eigenlijk niet uitgelaten maar doen ze hun behoeften dus grotendeels in de tuin. Hiervoor hadden ze een klein vuilnisbakje en daarmee werd wel gewandeld. Als de buurman thuis is gaat hij wel regelmatig een stuk met de honden fietsen. Heb het idee dat de buurvrouw er dus niet mee naar buiten durft. We hebben het er al eens over gehad thuis om de dierenbescherming te bellen maar de honden zien er dus verder prima gezond uit.

Als Vlinder of ik nu buitenkomen lopen ze meteen langs de afrastering (een hek van 1,70m met aan onze kant een coniferenhaag) heen en weer gelopen. Dat vind ik wel normaal gedrag, nieuwsgierig naar wat er is. Maar vaak gaan ze ook blaffen en grommen, vooral dat laatste vind ik een beetje verontrustend. Daarnaast zag ik er een van de honden dus aan het gaas staan knagen. Ik ben bang dat er vandaag of morgen dus een in de tuin staat of Vlinder te grazen neemt.

Haar binnen houden vind ik eigenlijk geen optie, maar de buren erop aanspreken is ook lastig. De verhoudingen zijn niet al te best zeg maar. Pap zegt dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, maar wil het eigenlijk voorkomen.. zou een hondefluitje kunnen helpen??
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: de buurhonden

Bericht door beestenbende »

Lastig problem, want je kan niet echt een gesprek met je buren aangaan, zoals ik het lees. Dit zijn honden die een strakke begeleiding nodig hebben en veel beweging. Ik ben bang dat je er niet veel mee kan, omdat ze verder wel gevoerd worden, ze worden alleen niet goed uitgelaten etc, dat is de verantwoording van hun baasjs. Tegen het knagen kan je denk ik nog wel het e.e.a. doen, door het gaas extra te verstevigen zodat ze niet strak in jullie tuin staan. Je vader geeft te kennen dat het allemaal wel los zal lopen en gaat dus ook niet in gesprek, ik denk dat jij dan ook niet meer dan dat kan doen. Maar vervelend is het wel. Hopelijk hebben andere goede tips voor je!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: de buurhonden

Bericht door Nyncke »

Dat is inderdaad erg lastig...
Ik zou ook het gaas verstevigen aan jullie kant van de tuin.

Tja, en hoe goed opgevoed ook, honden zijn dieren...die van mij zijn goed opgevoed, katten gewend maar als ze buiten een kat zien ( ook onze katten maar als ze gaan rennen) gaan de honden jagen.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: de buurhonden

Bericht door lievelijn »

Nee in gesprek gaan met ze werkt niet.. over andere dingen werkt al voor geen meter. Ik zorg dat ik wel altijd in de tuin ben als vlinder buiten is. Hek is ook van de buurman dus kan ik ook niet zomaar aankomen..

Het is ook vooral dat ik bang ben voor deze honden omdat ze dus een beetje "verstoord" overkomen. de honden van andere buren zie ik niet als een echt gevaar. ja die zullen er wel achteraan gaan maar zijn niet zo aggressief...

Dat een hond achter een kat aangaat vind ik niet meer dan normaal.. maar dit zijn mormels :-|
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: de buurhonden

Bericht door Umimeis »

Jou zou de evetueel er nog extra gaas tegenaan doen om het steviger te maken. En verder kun je helaas denk ik niet veel doen. Ja, het enige wat je zelf ook al aangaf, is met je buren praten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: de buurhonden

Bericht door lievelijn »

nee dat gaat dus juist niet werken.
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: de buurhonden

Bericht door sandy »

Of je zet er schrikdraad tegenaan, wedden dat ze het nooit meer doen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: de buurhonden

Bericht door Boomer »

Ieder hond bewaakt zijn terrein. Als je dan langs zijn hek komt zal het gaan blaffen en grommen. Dit is normaal waaks gedrag, meer niet.
Dat er een hond aan het gaas knaagt ( zeg maar) is gedrag dat hij eruit wilt. Zeker bij honden die te weinig uitgelaten worden, zie je dit gedrag vaak. Overigens ook bij andere dieren die te weinig uit hun verblijf komen.
Het is dus afhankelijk van de stevigheid van het gaas of je er iets aan moet gaan doen. Is het alleen kippengaas, tja daar zal die zo doorheen gaan. Maar is het stevig gaaswerk dan hoef je niet bang te zijn ( mits er gaten in zitten)

Mijn hond Janco ( een lab) piept ook af en toe in de tuin. Het klinkt dan heel zielig maar op dat moment wil hij gewoon aan andacht van iets dat hij hoort ( bv spelende kinderen) maar niet ziet. Als we dan zijn naam noemen is het meestal over.
Overigens gaat Janco buiten ook achter katten aan. Normaal gedrag, omdat iets op de vlucht gaat en hij daar achteraan moet gaan. Blijft een kat zitten dan kijkt Janco er niet eens naar om.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: de buurhonden

Bericht door sandy »

We hebben het hier wel over pitbull achtigen die meestal bij mensen zitten die ze alleen maar hebben omdat ze zo lekker agressief zijn en indruk maken.
Als dit ook maar enigszins van dat soort lui zijn hoef je niet eens te gaan praten, ik heb ze iets te vaak meegemaakt in de tijd dat ik nog een hond had.
Mischien kan je een vriendelijk briefje in de bus doen en dan kijken of ze er wat mee doen.

Dierenbescherming zal niks doen, die komen niet eens als je melding maakt dat je dagelijks geconfronteerd word met een of andere debiel die zn hond schopt en met een ketting slaat.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: de buurhonden

Bericht door Leonie89 »

ja, misschien een briefje inderdaad.. en dan heel subtiel dat je hebt opgemerkt dat het hek kapot aan het gaan is en dat je bang bent dat de honden ontsnappen..
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: de buurhonden

Bericht door Umimeis »

Ja, misschien is een briefje inderdaad een betere optie.
Maar ik zou het hoe dan ook kenbaar maken dat je 'last'van hun honden hebt en dat je je zorgen maakt om hun welzijn.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: de buurhonden

Bericht door lievelijn »

wat we ook erg gek vinden is dat het zulke jonge honden zijn maar dat we zenooit met elkaar zien spelen :???:

en denk dat als ik een briefje in de bus doe de verhoudiongen weer op scherp staan...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: de buurhonden

Bericht door Boomer »

Ik wil dus geen rassen over 1 kam scheren en eerlijk gezegd word ik hier steeds moe van. Iedere hond ( welk ras ook) kan je maken en breken.

Helaas is het wel zo dat bepaalde rassen negatief in het nieuws staan. Zeker als er ergens ( helaas) een ongeluk is geweest. Maar dat zijn inmiddels al heel veel rassen geweest. Zoals de herder, labrador, jack russel, dobberman, rottweiler enz. Ik ben het wel eens dat bepaalde soort mensen, speciaal een bepaald soort ras aantrekken. Maar dat wil nog niet zeggen dat deze honden dan meteen verkeerd opgevoed zijn. Dat ze behoefte in de tuin doen is een kwestie van opvoeden MAAR ook een kwestie van uitlaten. Veel mensen zien een tuin als uitlaat plek voor honden :-( Een hond wat zijn beweging krijgt zal ook rustiger in de tuin zijn.
Helaas ( en daar geef ik je gelijk in, Sandy) zie je ook veel verkeerd opgevoedde honden, maar dan ook in ieder ras.

Overigens zal een hondenfluitje niet helpen. Deze worden gebruikt om een hond te trainen en apporteren.
Moeilijk om het zo op afstand in te schatten omdat ik de situatie niet ken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: de buurhonden

Bericht door lievelijn »

Nou erg goed opgevoed zijn ze niet... en dat is ook deels waardoor ik me zo'n zorgen maak.
Wat ik zeg de andere honden in de buurt zijn goed opgevoed, en zullen luisteren als baasje of ik ingrijpen.. maar die honden. ben bang gewoon bang van ze (niet dat ik dat laat merken, zoveel weet ik ook wel van honden)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: De buurhonden

Bericht door beestenbende »

Het klopt dat een aantal rassen hebben te maken met vooroordelen. Wij hebben begin dit jaar een (overgenomen) goldenretriever moeten herplaatsen, want die viel oa uit baknijd en jaloezie (als ik Guus of Jimmy maar aandacht gaf) aan, maar heeft daarna ook nog op nieuwsjaardag Daniel van 7 jaar toen gebeten. Gelukkig niet hard, maar de schrik zat er wel in. Daarmee wil ik aangeven dat een goldenretriever, die bekend staan om hun lieve karakter met de verkeerde opvoeding en start ook agressief kunnen worden. Ik ben bang dat een briefje door de deur alleen maar een burenruzie uitlokt, maar ze wijzen op het hek, dat mogelijk kapot gaat kan echt geen kwaad.Sterkte!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie