Poes (2 jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Hogeboom2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:43
Locatie: Apeldoorn

Poes (2 jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Hogeboom2 »

Hoi,

Wij hebben hier thuis drie katten. 1 poes(Ciska) en 2 katers(Binkie en Frodo)
Ciska hebben we als eerste uit het asiel gehaald(toen was ciska 1 jaar), omdat we het zielig vonden dat ze alleen was, hebben we er een kitten bijgenomen(Binkie), Binkie werd al vrij snel geaccepteerd, al na een paar dagen.
elkaar wassen en samen slapen en spelen.

Na een tijdje vonden we het toch leuk om er een derde kat bij te nemen (Frodo), de acceptatie van Frodo duurde iets langer bij Ciska, maar ook dit kwam allemaal goed. Dus toen wasten ze elkaar en sliepen ook met zijn drieen bij elkaar.

Sinds een paar maanden komen ze ook buiten, wel alleen als wij thuis zijn. Maar van de een op de andere dag, blaast Ciska ineens naar Binkie en ze slaat hem ook. We weten niet de exacte oorzaak maar ciska en binkie zijn wel een keer de boom ingejaagd door een loslopende hond, we denken zelf dat het daar mee te maken heeft, maar we weten het niet zeker.

tussen Frodo en Ciska gaat het nog wel steeds goed, zij slapen nog wel samen en wassen elkaar ook.
tussen Frodo en Binkie gaat het ook nog steeds heel goed.

Alleen tussen Binkie en Ciska niet meer. Is er misschien iemand die een idee zou kunnen hebben wat het kan zijn, en kan ooit nog goed komen? want verder kan niemand ons helpen. we hebben ook al contact gehad met een therapeut maar dit heeft ook niet geholpen.

Wat ons wel opvalt, is dat Ciska buiten geen leuke poes is, je kan haar dan ook niet zo oppakken. (met blazen en grommen als gevolg.)
terwijl ze binnen juist hartstikke lief is tegen ons.

We hebben ze nu een weekje binnengehouden, dit lijkt wel iets te helpen. Ciska blaast nog wel naar binkie maar echt slaan is er niet meer van gekomen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor zo'n lang verhaal, excuses daarvoor als dat niet het geval is.
En ik hoop dat iemand ons misschien kan helpen.

Groeten Patrick
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: poes (2jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door sandy »

Als ze vaak buiten komen krijgen katten een andere geur, en het is natuurlijk erg spannend buiten ook.
Dat kan invloed hebben op haar gedrag, ook ten aanzien van de kater.
Dat bevestig je eigenlijk zelf al een beetje door te testen hoe ze is als ze weer binnen blijft.

Als onze kater ontsnapt is en weer thuiskomt word hij ook uitgebreid besnuffeld door de poezen en hij vind dat blijkbaar erg interessant, om ze te laten weten dat hij op avontuur is geweest.
Maar ze ruiken dat dus wel degelijk, denk dus ook het contact met andere katten.
Ik vrees dat daar niet zoveel aan te doen is behalve dan inderdaad gewoon binnenhouden, of een ren maken zodat ze een beperkte vrijheid hebben maar toch buiten zijn.
Wellicht dat dat helpt.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Hogeboom2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:43
Locatie: Apeldoorn

Re: poes (2jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Hogeboom2 »

Nu ze binnen blijven blaast Ciska nog wel eens naar Binkie, maar toch al een stuk minder ((en Binkie aanvallen heeft ze niet meer gedaan.)) Zou dit na verloop van tijd weer helemaal over kunnen gaan?
We houden Ciska wel in de gaten, wanneer ze weer naar binkie wil gaan blazen dan probeer ik haar af te leiden, door met haar te spelen.

Wat ik vergeten was te melden, Binkie is erg klein voor zijn leeftijd (hij is nu 1,5) en volgens de dierenarts wordt hij ook niet veel groter. een gemiddelde europese korthaar kater is wel bijna 2x zo groot. zou dit er ook nog iets mee te maken hebben?

want wat het vreemde is, alle drie de katten gingen gewoon naar buiten en tegen Frodo heeft Ciska dit gedrag nooit vertoont.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: poes (2jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Kattenbella »

Ik neem aan dat ze alledrie geholpen zijn en dat dat het probleem niet kan zijn ;-)
Vertoonde Binkie kittengedrag naar Ciska toe? Moederpoezen kunnen dit zat worden en vooral aan de mannelijke jongen laten weten dat ze het niet meer willen.
Ze is ook de enige poes. Hier zijn de poezen over het algemeen sowieso iets feller.

Het kan zijn dat de rollen verschuiven, dat ze vind dat Binkie nu een grote vent is en zichzelf moet redden. Als dat zo is komt het vanzelf wel goed.

Wat zei die gedragstherapeut ervan trouwens?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Hogeboom2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:43
Locatie: Apeldoorn

Re: poes (2jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Hogeboom2 »

Ze zijn inderdaad alle drie geholpen.
Wat versta je precies onder kittengedrag? misschien een domme vraag maargoed. :icon_shifty:

in het begin hadden wij wel het idee dat Ciska een echt moedertje was ten opzichte van Binkie, ze kwam ook voor Binkie op toen hij werd aangevallen door een grote kater bij ons uit de buurt.
Maar dat idee hebben we eigenlijk de laatste maanden niet meer.

De gedragstherapeut kon er ook moeilijk antwoord op geven, zij had gezegd dat het waarschijnelijk door dat "bomen-incident" kwam en dat binkie daar nu de schuld van krijgt. maar ook wat jij schreef dat de rollen verschuiven en dat ciska wil laten merken wie de baas is.

ik heb ook een keer ergens gelezen dat als je meerdere katers met 1 poes hebt, dat de poes dan vervelend gedrag kan gaan vertonen naar de katers toe en dat het dan verstandig is om er nog een poes bij te nemen.
maar dit lijkt mij eigenlijk niet de juiste oplossing.

Ik ga morgen de gedragstherapeut nog een keer bellen, om te kijken of er nog iets anders kan zijn.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: poes (2jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Muizenis »

Het boom-incident zou inderdaad best weleens de oorzaak kunnen zijn. Ciska associeert een erg nare en angstige ervaring met Binkie. Dat ze hem daar "de schuld" van zou geven vind ik een "menseneigenschap aan een kat ophangen". Als ze buiten zijn zou die associatie weer boven kunnen komen waardoor ze dit gedrag gaat vertonen. Ik denk dat voorlopig samen binnen houden de beste oplossing is, net zolang totdat Ciska de andere kat weer helemaal vertrouwd. Ben wel benieuwd wat die gedragtherapeut er verder over te zeggen heeft ;-)

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Hogeboom2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:43
Locatie: Apeldoorn

Re: poes (2jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Hogeboom2 »

Heb vandaag de gedragstherapeut gesproken en ze bleef er toch bij dat het met "boom-incident" te maken heeft.
Ook omdat Ciska soms bang is voor Binkie. wanneer Ciska weer blaast, rent ze daarna keihard weg. :???:

De gedragstherapeut komt 11 augustus langs om het gedrag van de katjes te beoordelen en dan gaan we verder kijken wat te doen.
Tot die tijd hou ik ze toch maar binnen, want naar mijn mening gaat dat toch beter en probeer zoveel mogelijk met ze te spelen. ook als ciska weer neigingen krijgt om te gaan blazen en grommen dan spring ik daar meteen op in, door Ciska af te leiden met een balletje of iets dergelijks.

dat is ook het advies wat we hebben gekregen van de gedragstherapeut.

Ik hoop dat we 11 augustus meer weten of dat het in de tussentijd al beter gaat.
Hogeboom2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:43
Locatie: Apeldoorn

Re: Poes (2 jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Hogeboom2 »

Hoi,

Het is echt ongelooflijk maar ciska en binkie zijn van het een op het andere moment weer dikke maatjes.
ze wassen elkaar weer volop en liggen ook weer samen.

Morgen zou de gedragstherapeut langs komen, maar die hebben we gebeld en ze zei dat het verstandig was om de afspraak te annuleren, omdat het nu ineens zo goed gaat. mocht het onverhoopt toch weer misgaan, konden we altijd een nieuwe afspraak maken.

het gaat nu al weer een paar dagen goed tussen die twee. sinds ze elkaar weer uitgebreid gewassen hebben is het blazen ook weer helemaal voorbij, terwijl er voor die tijd toch nog elke dag geblazen werd.

ik denk wel dat we ze gewoon een tijd binnen houden, want sinds ze binnen zijn, zijn ze veel liever en spelen ze ook weer vaker met elkaar. Ciska is de laatste tijd niet meer zo lief geweest als nu. ze zeuren ook helemaal niet meer dat ze naar buiten willen. in het begin nog wel, toen zaten ze steeds te wachten tot de tuindeur openging.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Poes (2 jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Muizenis »

Kats wegen zijn ondoorgrondelijk ;-)

Maar fijn om te lezen!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Hogeboom2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:43
Locatie: Apeldoorn

Re: Poes (2 jaar) blaast ineens naar kater (1,5 jaar)

Bericht door Hogeboom2 »

Het gaat nog steeds heel goed,

We hebben via een kennis nog een kitten erbij kunnen krijgen. na goed informeren of dit wel kon hebben we toch besloten om het kitten te nemen.

we hebben haar sinds zondag en het gaat nu al heel goed tussen het poesje en de andere drie katten.

Chanoek is onze nieuwe huisgenoot het kleintje op de foto:

Afbeelding

Chanoek is nu 10,5 weken oud
De andere poes is ciska.

als ik meer foto's heb zal ik ze hier opzetten.
Plaats reactie