Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Ocicatman »

Boven genoemd gedrag is daarom ook GEEN ECHT probleem en is ook fasinerend, en was ook ingecalculeerd. Ik heb pas een Bengaal gekocht nadat ik mij een jaar heb in gelezen en tientallen, tientallen sites heb bekeken en gelezen, zo heb ik al mijn katten gekocht.
En de Bengaal was de derde kat.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Camoth »

Okay, maar hoeveelste generatie is hij? Want bij 2 t/m 4 is onzindelijkheid een veelvoorkoment probleem. En op zich was dat niet echt antwoord op mijn vraag waarom je specifiek voor de Bengaal hebt gekozen ;)

De reden dat ik je dat vraag is omdat ik bijvoorbeeld eerst ook graag een Bengaal wilde. Maar toen ik zag hoe (sorry, dat vind ik gewoon) onhandelbaar ze kunnen zijn was ik snel genezen. Ik heb voor het totaal tegenovergestelde gekozen, de Birmaan :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Ocicatman »

Ik heb hem juist voor dat enigszins wilde gedrag gekozenen en omdat bengalen bekend staan om het feit dat het erg sociale katten zijn en dat klopt ook.
Volgens mij was het een F4 kat, ook hier bewust naar op zoek geweest, nog een groot gedeelte van het oorspronkelijke gedrag, maar sociaal met andere katten, vruchtbaar en zindelijk.
Laatst gewijzigd door Ocicatman op 27 jul 2009 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Camoth »

Klopt dat ze sociaal zijn.... met andere katten vooral :lol: Anyway: F4 is op het randje. Er is discussie over of je het een Bengaal mag noemen op F4 of vanaf F5. En dus zit het risico van de onzindelijkheid er bij F4 ook nog in. Ik durf er geen percentages of whatever over te noemen, maar het is wel een probleem wat bekend is bij Bengalen die rond die generatie zitten.

Desondanks natuurlijk gewoon naar de dierenarts gaan en eventueel een gedragskundige als de dierenarts niets kan vinden (als je dat geduld en geld nog op kan brengen). Ik hoop echt voor jullie allemaal daar dat het nu snel opgelost wordt. Zou het echt heel erg zonde vinden als je hierdoor je kat naar het asiel brengt of iets aan zou doen (dat laatste doe je hopelijk echt niet).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Camoth »

Vanaf de vijfde generatie (bengaal x bengaal) spreken we van de Stud Book Traditional (SBT) . De meeste huidige bengalen komen uit bengaal x bengaal kruisingen het enigste wilde wat zij nog gemeen hebben met hun wilde voorouders is hun spectaculaire uiterlijk. Alleen bij de hele vroege generatie's (F 1 t/m F 4) stroomt er nog een percentage wild bloed door de aderen.
Bron: Cattery Spotselot
De eerste drie generaties zijn hybride, ook wel "Foundation Bengals" genoemd. Officieel spreek je pas over een Bengaal vanaf de vierde generatie ( F4 ), ook wel SBT ( studbook tradition ) genoemd. Naast vruchtbaarheidsproblemen zijn er nog andere problemen in de vroegere generaties zoals; onzindelijkheid, schuwheid enz.
Bron: Bengal Spirit


Om maar even de verwarrende informatie weer te geven die er is.
Laatst gewijzigd door Admin op 27 jul 2009 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links verwijderd, naam laten staan.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Gita »

Off topic. De helft van de Bengaalse site doet het niet. Maar wat een prachtige katten die Bengalen.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

hoi,
doet hij wel iets op de bak of helemaal niks?
Onze Loekie hebben we bij een vrouwtje thuis opgehaald (zij werkte bij het asiel) en daar was hij zindelijk, 9 maanden oud, van de straat. Thuis bij ons deed hij wel poepen op de bak en soms ook plassen. Maar dat plassen deed ie ook graag op verschillende plaatsen in de rest van het huis.
Nu hebben wij dat afgeleerd door elke keer dat hij (en Saartje dus ook) op de bak waren geweest ze een snoepje te geven. En het werkt, we hebben niks meer van hem gevonden :)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Camoth »

Gita schreef:Off topic. De helft van de Bengaalse site doet het niet.
Ja zag het inderdaad. Heel jammer. En het zijn zeker prachtdieren. Dat was wat mij er in het begin naartoe trok, het uiterlijk (jaja, beauty is only skindeep ;) ).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Umimeis »

Camoth schreef:Op zich is ook dat typisch Bengalen gedrag. Vervelend absoluut, maar wel te verwachten op zich. Ik wil niet eigen schuld, dikke bult zeggen, maar waarom heb je eigenlijk in de eerste plaats voor een Bengaal gekozen in deze al vrij grote kattengroep?
Ik heb dit topic maar eens bijgelezen...en ook ik vraag me af waarom je voor een Bengaal gekozen terwijl die wild vaak gerdrag vertonen.
Heb je niet van te voren uitgezocht of hij wel pastte bij de rest vd groep?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door rieneke »

is de urine nagekeken??
dat is al meerdere malen gevraagd, maar nog niet beantwoord, of ik moet er overheen hebben gekeken.
blaasproblemen uitsluiten is stap 1 bij onzindelijkheid.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Cari »

Er wordt wel meer niet beantwoord :???: Het topic is veranderd in "waarom een bengaal?".
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Ocicatman »

De urine is nog niet nagekeken, want toen het probleem begon poepte hij ook overal in huis.
Er wordt door sommige mensen iets te snel en te amateuristisch geoordeeld zonder echte kennis van zaken.

Voordat ik deze kat heb gekocht heb ik mij behoorlijk ingelezen en verdiept in de materie, ook gemaild met vele catteries. De cattery waarvan ik de kat heb gekocht, had ook nog nooit dit probleem meegemaakt met haar katten. Ik ben nu aan het verifieren welke F nummer deze kat nu is, toen ik hem kocht wist ik en dit was een betrouwbaar F nummer, dus zonder de problemen welke bij de lagere nummers op kunnen treden.
De cattery wist ook welke katten ik al had (dit overleg ik altijd, als ik een kat aanschaf) en dat was geen probleem en is ook geen probleem gebleken. Geen van de andere katten uit het nest heeft dit probleem (DUS GEEN probleem met de rest van de groep, daar heb ik ook nooit over gesproken!).
NOGMAALS goed lezen, het enigszins wilde karacter van de kat is NIET het probleem, want daarvoor hem ik hem gekocht, de Bengaal staat er bijv. ombekend dat hij eerder vlucht dan in de aanval gaat, hij goed goed omgaat met de andere katten (staan ze ook om bekend) en is opzich als je met dat enigszins wilde karakter kan leven (en dat kan ik) een super kat (daarom ben ik ook behoorlijk radeloos, want ik wil hem niet kwijt, maar zit nu aan en misschien al over een grens). Voordat ik deze of ander katten kocht heb ik mij verdiept alle rassen met het eigenschappen.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door daantje »

Ik geloof best dat je wist waar je aan begon, hoor ;-) en verder is het ook niet relevant in dit topic ;-) . Het kan het alle katten, welk ras dan ook overkomen, alleen je zit er nu toch mooi mee :???:
Urine is nog niet nagekeken, dat zou ik zeker toch even laten doen. Maar het grit in de kattenbak... Is dat heel anders als wat de fokker gebruikt heeft?
Bij ons was dit dus gewoon echt het probleem ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door rieneke »

dan toch eerst urine opvangen en na laten kijken.
dat hij daarnaast ook buiten de bak poept(e) wil niet zeggen dat er geen blaasprobleem is.
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Ocicatman »

Bedankt voor deze reacties.
Toen ik hem als kitten kocht gebruikte ik Biokats Premium (met zo'n lekker baby poeder geurtje), en toen het probleem toen begon en ik erachterkwam hem ik heb behoorlijk aangepakt en toen ging het weer goed.
En ik denk echt dat het gewoon een ernstig gedragsprobleem is, hij let dus ook echt op of ik even niet oplet (op zich ondanks de ellende, echt fasinerend), en je ziet aan zijn ogen dat hij weet, ik ben gesnapt. Nu bebruikt een goede betoniet uit de supermarkt (de duurste, absorbeert erg goed).
Ik heb ik een Maine Coon met een urine probleem, die begon ook soms ergens wat te plassen, maar dat probeerde hij wel te vermijden, dat heb je echt heel snel door, en toevallig werd het in het weekend een urgent ernstig probleem, en is hij gekathetriseerd (fout gespeld?), en op speciaal SD voer etc..
Als ik een reactie van de cattery heb ga ik contact opnemen met de dierenarts (gedragstherapeut).
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Plaats reactie