Nieuwe kitten bij 3 jaar oude poes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
djmagich
Kitten

Nieuwe kitten bij 3 jaar oude poes

Bericht door djmagich »

Hallo,

Wij hebben eergisteren een nieuwe kitten (britse halflanghaar) gekocht.
Wij hadden al een 3 jaar oude lapjes kat.
Op dit moment lijkt het heel erg alsof ze elkaar niet kunnen luchten/zien.

Wij hebben ze afgelopen nacht samen in de schuur gehad, en er is niks gebeurd, de kitten lag lekker te slapen, en de poes begon te miauwen toen ze mij hoorde.
Darna is ze gelijk naar buiten gegaan, en wou later weer naar binnen maar durfde niet naar binnen.
Mijn vriendin heeft haar toen naar binnen getild en bij de etensbakjes neergezet, hierna is ze naar zolder gegaan, haar "plekje".

De oude poes lijkt wel een beetje bang voor de nieuwe kitten.
Wij zijn nu heel erg bang dat het niet goed gaat komen.

wie oh wie kan ons vertellen of dit natuurlijk is, of wat we er aan kunnen doen om hun aan elkaar te laten wennen?
Roos en Minousch
Panter
Panter

Re: Nieuwe kitten bij 3 jaar oude poes

Bericht door Roos en Minousch »

Leuk dat je een Brits Langhaar gekocht hebt.

Ik zou ze lekker in de woonkamer bijelkaar zetten, en lekker laten gaan ze moeten allebei wennen aan elkaar, en dat kan wel een paar dagen duren voordat ze lekaar geaaceppteerd hebben.
Maar mag ik vragen waarom in een schuur, en niet lekker in de woonkamer??
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
djmagich
Kitten

Bericht door djmagich »

Wij hebben ze samen in de schuur gedaan, omdat dit "neutraal" gebied is voor beiden, en niet perongeluk de meubels kunnen slopen ofzo :grin:

Als we ze samen in de woonkamer doen, dan moet de deur wel dicht denk ik, anders sprint de oude poes weer naar zolder.
De kitten kan ook wel naar zolder, maar is dat wel een goed idee? 't Is nl. het "veilige" plekje van de oude poes.
Roos en Minousch
Panter
Panter

Je moet gewoon kijken, als de oudere kat naar boven wil lekker laten gaan.
op een gegeven moment moet je toch de deuren open gaan zetten.
,
de schuur is natuurlijk wel neutraal gebied, maar is niet ideaal natuurlijk, ga je er dan uren bijzitten of zo, of laat je ze hun eigen gang gaan?
Bij heb ik het zo gedaan,

dit was trouwens met wolwassenkatten bijelkaar zetten, dat is nog veel moeilijker.

Ik heb de katten die er al waren in de kamer gelaten, en toen de nieuwe kat los gelaten, eerst gaan ze snuffelen en wat blazen en grommen, gewoon laten gaan, zolang ze elkaar dus niet aanvallen gaat het prima.
Na een half uurtje wennen aan elkaar heb ik de katten die er al waren 2 in dit geval naar de gang laten gaan waar naar ze naar boven kunnen.
daarna heb ik de nieuwe kat een uurtje of zo alleen laten wennen in de woonkamer, en daarna heb ik de deur weer opengezet.
de 2 katten waren zo nieuwsgierig dat ze eigenlijk al een half uur zaten te krabben aan de deur.
Daarna is de nieuwe kat gaan ontdekken, is naar boven gegaan is onder het bed gekropen, en na 1 keer haar op een plek vandaan gehaald te hebben is het goed gegaan.
je moet je er niet teveel mee bemoeien, maar let wel op dat ze alletwee eten en plassen enzo.
Hier heeft het 2 weken geduurd voordat ze volledig was geaccepteerd, met een kitten gaat het vaak veel sneller, en ook ik vind het spannend, want over 3.5 week komt er bij mij een Ragdolletjes bij, dus ik vind het ook eng, maar als ik zie hoe het gegaan is met de volwassen katten kan ik denk ik wel gerust zijn.

Probeer met ze te spelen met een hengeltje, dat wil ook wel wat afleiding geven, en die oude kat draait wel bij, aks je zorgt dat ze veilige plekjes hebben waar jij zkere ook bij kan koemn, dan is er niets aan de hand.

Ow ja....het is een kitten en het blijven katten, dus dan weet je dat ze misschien ergens aan gaan krabben, maar als je een goede grote krabpaal hebt, dan doen ze het daar aan ipv je bank.
Lieve Roos* rust zacht
djmagich
Kitten

Bericht door djmagich »

Okee, ik heb inderdaad een heletijd bij de poes en de kitten gezeten.
De schuur is meer ingericht voor de dieren hoor, niet een "garage"
't Lijkt net of het de kitten helemaal niks uitmaakt.

De poes heeft het er moeilijker mee.
Ik houd de poes goed in de gaten op zolder.
Neem ook wel es wat eten enzo mee, gisteren kwam ze ook wel naar beneden dat ze naar buiten wou.

Maar zodra ze de andere ziet/hoort is het hommeles.
'k Voel me er niet echt prettig bij zeg maar...

Als ik aan het werk ben kan ik ze ook allebijde in de hal laten, dan kunnen ze beide alle kanten op.
Is dat misschien ook een goed idee?
De kleine zal hoe dan ook op onderzoek uit gaan, en dan krijgen ze hoe dan ook een confrontatie.
Roos en Minousch
Panter
Panter

Op een gegeven moment moet dat moment toch een keer komen.
Probeer de oude kat lekker veel aandacht te geven.
Je zou ze als je weg bent natuurlijk best apart kunnen zetten, maar mijn idee is dat het sneller zal gaan als ze bijelkaar blijven.
Misschien hebben hier mensen nog een ander idee over, maar dit is mijn ervaring.

Succes
Lieve Roos* rust zacht
djmagich
Kitten

Bericht door djmagich »

Dank je voor je antwoord!
Uiteraard zijn reacties van andere mensen welkom!

Wij hopen dat het allemaal goed gaat! :epray:
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

Als ik je een advies mag geven,zou ik ze beiden ook gewoon in de huiskamer laten en laten wennen aan elkaar. Juist door ze in de schuur of waar dan ook te houden, benadruk je de nieuwe situatie. Terwijl ze in alle rust aan elkaar moeten wennen in hun leef omgeving. Gemakshalve ga ik er van uit dat dat de huiskamer is,dus heb even geduld. Meestal duurt het ca 1 week voor ze elkaar accepteren. Blazen en grommen is een natuurlijke reactie en zoang er geen gevechten uitbreken, moet je niet tussen beide komen. Geef je oudere kat wat extra aandacht, maar ook niet te veel. Zoals gezegd benadruk je voor beide nu dat ze in een nieuwe situatie zitten en kan het acceptatie proces alleen maar langer duren. Als wij een nieuwling kregen werd die ook gelijk in het diepe gegooid en moest wennen aan een groepje, maar ook onze ervaring is dat het na een week weer vredig is. Dus heb geduld!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
djmagich
Kitten

Bericht door djmagich »

Ik ga zeker geduld hebben :)
Heb ze nu samen in de kamer, de oude poes ligt heel relax op de grond te kijken wat de nieuwe poes doet.
Als ze in de buurt komt, uiteraard blazen/grommen.
De nieuwe kitten, die doet er niet zo moeilijk over, die vindt het allemaal wel best volgens mij.

Ook wil ze heel graag naar buiten, maar wij willen, zolang we thuis zijn, haar binnen houden samen met de andere kat.
Dan kunnen ze toch wennen.
Als wij weg zijn mag ze wat ons betreft naar buiten, of is dit ook niet juist om te doen? :oops:
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ik heb Flea en Sam ook gewoon meteen de eerste dag in de woonkamer gezet. In het begin was dat ook grommen en blazen en zelfs uithalen, maar na een week ongeveer werd dit minder....(het kan soms nog wel langer duren)
Je zou eventueel een feliwaystekker kunnen kopen bij de dierenart of druppeltjes valeriaan op een oud kleedje/dekentje verspreiden, hierdoor worden ze allebei wat rustiger van.
Hoe dan ook ze zullen wel aan elkaar moeten wennen want ze komen elkaar dagelijks tegen.
Ik zou juist je oudere kat gewoon zijn gangetje laten gaan. Ik liet Flea ook gewoon buiten of op zolder.
Het is wel belangrijk dat hij ook ergens een rustig plekje heeft.
En verder je oudere kat veel aanhalen en knuffelen, op deze manier merkt hij dat hij nog steeds welkom is en dat jullie ook nog veel van hem houden.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 15 jul 2009 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Mijn oude poes doet dit ook met mijn kitten. Bindi wil alleen maar spelen met haar, maar Coco heeft daar 90% van de tijd geen zin in en blaast dan naar haar. Gewoon laten gaan. Ze rennen wel eens achter elkaar aan of stoten dingen om.. c'est ca. Gisteren lagen ze ineens samen op 1 stoel te slapen en vanmorgen was het weer blazen en stoeien. De oude poes moet gewoon wennen aan de drukte van een kitten en dan heeft veel meer tijd nodig dan met twee jonge diertjes omdat oude katten nu eenmaal zich niet zo snel kunnen aanpassen aan een nieuwe situatie.

Komt goed! ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter

Bedoel je de oude kat naar buiten of de nieuwe??
Heb je een tuin die is afgeschermt?
Lieve Roos* rust zacht
djmagich
Kitten

Bericht door djmagich »

Roos en Minousch schreef:Bedoel je de oude kat naar buiten of de nieuwe??
Heb je een tuin die is afgeschermt?

De oude kat naar buiten :) Nee geen afgezette tuin.
De oude kat is wel vaker buiten geweest dus dat zit wel snor.
djmagich
Kitten

Bericht door djmagich »

Gisteravond leek het al wat beter te gaan.
Wel veel grommen en blazen.

De oude poes is vannacht buiten geweest, nu nog niet thuis, maar is wel vaker wat langer weg.

't Viel mij en mijn vriendin wel op, dat ze toch wel kijken waar wie is.
Dat is een goed teken toch? :icon_shifty:
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

Als je oudere kat het gewend is om naar buiten te gaan, zou ik haar dat gewoon gunnen. dan heeft zij ook even rust en kunnen ze in hun eigen tempo aan elkaar wennen. Dat ze elkaar goed in de gaten houden is logisch, of dit al een goed voorteken is durf ik niet te zeggen want ze kunnen elkaar ook in de gaten houden om maar geen verassingsaanval te krijgen ofzo. Het blazen en grommen gaat meestal vanzelf over.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie