Aantal vragen over opvoeden kitten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Isabelsedai
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2009 14:44

Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Isabelsedai »

Beste allen,

Ik heb een aantal vragen over het opvoeden van een kitten. (Karel). Ik heb hem net een aantal dagen. Hij is nu 8.5 week oud. Het gaat allemaal wel heel goed, maar heb toch een aantal vragen.

-Karel kauwt op heel veel dingen, zoals gordijnen en de bank. Hij doet dit vooral tijdens het spelen.
Moet ik hier wat van zeggen? Of is dit een fase dat overgaat?

-Hoe maak ik hem het duidelijker als hij iets niet mag? Hij mag bijvoorbeeld niet op de eettafel. Ik zeg op dat moment luid nee en haal hem van de tafel af, maar hij lijkt niet echt onder de indruk.
Ik heb ook een plantenspuit, maar als ik die gebruik is hij even afgeleid en verbaasd, maar hij associeert het niet met het gedrag. Moet ik gewoon blijven doorgaan met nee zeggen, of moet ik het op een andere manier zeggen? Ik wil ook niet te gevaarlijk klinken, omdat ik hem nog maar 4 dagen heb en ik wil de beginnende relatie niet in gevaar brengen.

-Ik heb kittensnoepjes, alleen hij snapt volgens mij niet wat hij er mee moet of vind ze niet lekker.
Hebben jullie een ander idee? Of zou ik volwassen snoepjes kopen of zou hij binnenkort daar wel mee om weten te gaan?

-Ik heb gelezen dat het handig is om een kat ook regelmatig te borstelen, alleen Karel wil niet echt stil zitten. Hij vind het wel leuk om af en toe naast je te zitten. Moet ik het gewoon blijven proberen?
Is het belangrijk dat hij geborsteld wordt? (hij is kortharig)
Hoe moet ik het überhaupt doen met op schoot zetten? Hij is niet bang, maar wil ook niet op schoot zitten, naast je zitten is wel prima en als ik hem aai dan knort hij wel. Moet ik hem wel steeds proberen om op schoot te zetten ?

-Ik wil hem op een gegeven moment ook af en toe wat vlees geven als extra naast brokjes. Hoe pak ik dat aan? Ik heb van de dierenarts van die zakjes van RC en Iams gekregen, zal ik die als eerste proberen?

-Een kat mag toch rundergehakt, tartaar, kip? Mag hij ook andere dingen zoals een stukje karbonade (zonder bot). En hoe pak ik dat het beste aan? Het lijkt me niet dat ik het moet geven als ik aan het koken ben, omdat hij dan elke keer gaat bedelen. Is het handig na het eten?

-Wanneer kan ik hem laten wennen aan mogelijk een halsbandje of een tuigje?

-Moeten de nagels geknipt worden of moet ik hem eraan wennen?

Heleboel vragen, maar het is mijn eerste kat. (Daarom o.a. ook gekozen om te beginnen met een kat, ook vanwege 2 konijnen en 2 cavia's )

m.v.g.

Isabel
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Aantal vragen over opvoeden Kitten:

Bericht door lievelijn »

een boel vragen.. zal even even korte antwoorden geven.. voor uitgebreid antwoord raad ik je aan de zoek functie te gebruiken!! rechtsbovenin. het forum is een flinke bonk aan info en hiermee vindt je vast alles wat je weten wilt!
Karel kauwt op heel veel dingen, zoals gordijnen en de bank. Hij doet dit vooral tijdens het spelen.Moet ik hier wat van zeggen? Of is dit een fase dat overgaat? &-Hoe maak ik hem het duidelijker als hij iets niet mag? Hij mag bijvoorbeeld niet op de eettafel. Ik zeg op dat moment luid nee en haal hem van de tafel af, maar hij lijkt niet echt onder de indruk.Ik heb ook een plantenspuit, maar als ik die gebruik is hij even afgeleid en verbaasd, maar hij associeert het niet met het gedrag. Moet ik gewoon blijven doorgaan met nee zeggen, of moet ik het op een andere manier zeggen? Ik wil ook niet te gevaarlijk klinken, omdat ik hem nog maar 4 dagen heb en ik wil de beginnende relatie niet in gevaar brengen.
ja je moet hier nu al op reageren!! de plantenspuit of hard uhu zeggen en weghalen zijn goede methoden. Maar je moet t consequent een tijdje volhouden. Als t katje last heeft van zijn tandjes (nog vroeg maar kan) zou ik hem lekker speelgoed geven waarop hij flink kan bijten.

-Ik heb kittensnoepjes, alleen hij snapt volgens mij niet wat hij er mee moet of vind ze niet lekker.Hebben jullie een ander idee? Of zou ik volwassen snoepjes kopen of zou hij binnenkort daar wel mee om weten te gaan?

ik gaf vlinder het liefst een ander soort kittenbrokjes (ik ga RC als voer en hillsbrokjes als lekkertjes) denk dat hij de snoepjes niet lekker vindt, want anders zou hij ze echt wel eten!
-Ik heb gelezen dat het handig is om een kat ook regelmatig te borstelen, alleen Karel wil niet echt stil zitten. Hij vind het wel leuk om af en toe naast je te zitten. Moet ik het gewoon blijven proberen? Is het belangrijk dat hij geborsteld wordt? (hij is kortharig) &Hoe moet ik het überhaupt doen met op schoot zetten? Hij is niet bang, maar wil ook niet op schoot zitten, naast je zitten is wel prima en als ik hem aai dan knort hij wel. Moet ik hem wel steeds proberen om op schoot te zetten ?
Borstelen is niet perse nodig maar kan zeker wel handig zijn! gewoon af en toe eventjes doen, dan went hij in ieder geval aan t gevoel! Vlinder nu bijna 1 vindt het heerlijk maar kan er ook nog steeds niet voor blijven stilzitten.. er is zoveel te ontdekken en te doen ;) Denk er even aan dat je katje nog maar heel jong is.. kleine kinderen willen ook niet de hele dag braaf op schoot zitten ;-) wees blij dat hij naar je toe komt, dit betekend dat hij je wel leuk gezelschap vindt! forceer niks want dan heeft hij misschien zelfs daar geen zin meer in.
Ik wil hem op een gegeven moment ook af en toe wat vlees geven als extra naast brokjes. Hoe pak ik dat aan? Ik heb van de dierenarts van die zakjes van RC en Iams gekregen, zal ik die als eerste proberen? -Een kat mag toch rundergehakt, tartaar, kip? Mag hij ook andere dingen zoals een stukje karbonade (zonder bot). En hoe pak ik dat het beste aan? Het lijkt me niet dat ik het moet geven als ik aan het koken ben, omdat hij dan elke keer gaat bedelen. Is het handig na het eten?
hiervoor verwijs ik je naar het barf topic!! zoek maar op barfen daar vindt je een berg info!
Wanneer kan ik hem laten wennen aan mogelijk een halsbandje of een tuigje?
jkort maar krachtig : zo snel mogelijk! hoe jonger je kat hoe flexibeler!!
Moeten de nagels geknipt worden of moet ik hem eraan wennen?
dit scheelt per kat, maar ook hier is meer info over te vinden op t forum even zoeken!
Heleboel vragen, maar het is mijn eerste kat. (Daarom o.a. ook gekozen om te beginnen met een kat, ook vanwege 2 konijnen en 2 cavia's )
hoop dat je je wel goed ingelezen hebt?? katten en cavia's en konijntjes zijn natuurlijk wel natuurlijke vijanden.. succes hiermee in ieder geval!!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Siris »

Ik wil alleen 1 ding zeggen GEEN VARKENSVLEES GEVEN!!! Voor de rest is hier op dit forum een schat aan info, net wat vlinder al aan geeft.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Isabelsedai
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2009 14:44

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Isabelsedai »

Alvast bedankt voor de antwoorden ;) Goed idee om andere brokjes als snoepjes te gebruiken.
En heel handig te weten dat ze geen varkensvlees mogen hebben.

Ik weet dat katten, cavia's en konijnen natuurlijke vijanden zijn, dus er kan altijd wat mis gaan, maar in principe is de cavia kooi dicht en hoewel de konijnen soms wel vrij los lopen, zal ik dit alleen doen als ik weet waar de kat is.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door lievelijn »

Siris schreef:Ik wil alleen 1 ding zeggen GEEN VARKENSVLEES GEVEN!!! Voor de rest is hier op dit forum een schat aan info, net wat vlinder al aan geeft.
en geen gekookt bot!! rauw bot mag wel.. al za die dat niet zomaar meteen eten
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Leonie89 »

mijn konijn en kat waren anders dikke vriendjes hoor :) lepeltje lepeltje in het konijnenhok liggen snurken.. je moet consequent zijn. duidelijk laten zien wat de kat wel en niet mag doen met de cavia's/konijnen..
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door lievelijn »

ja ik weet dat het prima kan! (zie lana&puck en coco&uhm de dwerghamster als ik t goed zeg ;-) ) maar het is wel een aandachtspuntje en een belangrijke... je wil niet dat je kat met je cavia in zijn bek komt aanrennen van zie mij eens ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Leonie89 »

ja zeker!! ik zeg ook niet dat het altijd goed gaat.. ik zeg dat het goed kan gaan, dat het idee dat cavia's/konijnen niet met katten kunnen niet altijd opgaat..
elvedinenleonie schreef: je moet consequent zijn. duidelijk laten zien wat de kat wel en niet mag doen met de cavia's/konijnen..
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Roos en Minousch »

Siris schreef:Ik wil alleen 1 ding zeggen GEEN VARKENSVLEES GEVEN!!! Voor de rest is hier op dit forum een schat aan info, net wat vlinder al aan geeft.
Gekookt Varkensvlees is geen probleem, dat zit heel vaak ook gewoon in blikvoer, maar geen RAUW varkensvlees.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Boomer »

Varkensvlees is juist hel slecht !! OOK gekookt varkensvlees.
Buiten de ziekte van aujenski ( wat door varkensvlees kan komen) krijgen veel dieren ( en mensen) vacht en huid problemen wegens allergiesche reacties.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Roos en Minousch »

Boomer schreef:Varkensvlees is juist hel slecht !! OOK gekookt varkensvlees.
Buiten de ziekte van aujenski ( wat door varkensvlees kan komen) krijgen veel dieren ( en mensen) vacht en huid problemen wegens allergiesche reacties.
Ze moeten er ook niet teveel van krijgen..
Kijk maar eens wat er vaak in blikvoer zit gewoon varkensvlees..
Ik geef het mijn katten ook niet.
En Aujeski krijgen ze alleen van Rauw Varkensvlees.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Boomer »

Mijn katten krijgen ook geen blikvoer :) Zelfs een klein stukje kan al een flinke allergiesche reactie veroorzaken.
Ik ben ook geen voorstander van gekookt vlees.Tenzij een kat slecht eet en ziek is. Dan zou gekookte kip kunnen helpen om de kat aan het eten te houden. Ik geef alles rauw en barf met mijn dieren.
Dit hoort eigenlijk onder kopje voeding :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Roos en Minousch »

Helaas zijn die van mij er kieskeurig, en als er maar vers of gekookt opstaat vreten ze het niet, dus vandaar de blik en de brok...
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door Gita »

@Snoepjes.
'Mijn' Nina weigert alle snoepjes, ze houdt er blijkbaar niet van. Is niet zo erg hoor. ;-) Toen Henk nog klein was dacht ie dat snoepjes om mee te spelen waren want zat niet in etensbakje. Nou ja is mijn invulling wat ie ervan dacht...
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Aantal vragen over opvoeden kitten

Bericht door lievelijn »

hahaha! dat ze geen snoepjes lusten is inderdaad geen probleem. Als ze maar eten ;-)
ik <3 Vlinder
Plaats reactie