Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
martientje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2009 16:30

Blaasgruis

Bericht door martientje »

Hallo!

Woensdag hebben we ontdekt dat mijn katje blaasgruis heeft! Hij was al een paar dagen zijn plasje door het hele huis aan het doen, en dinsdag avond viel het me op dat hij zoveel likte, daar beneden. Toen ging ik de link leggen, en was ik bang voor een blaasontsteking.
Woensdag bij de dierenarts zijn ze er achter gekomen dat hij blaasgruis heeft. Samen met veel dure voeding en pilletjes gingen we even later weer weg! Zijn er mensen die ervaring hebben met blaasgruis bij katten?
Ik vraag me nl af, hoelang er nog bloed in zijn plasje blijft, en hoelang het nog duurt dat hij overal zijn plasje loost.
Hij krijgt nu de duurdere voeding, brokjes en zakjes nat voer, maar meneer vind het nou niet echt super lekker! (terwijl mijn andere katje, die gezond is, het heerlijk vind)
Hoop op wat ervaringsverhalen.... vind het zo zielig voor hem!

O ja, wat me ook zorgen maakt... het contact tussen mijn 2 katjes zijn niet echt super. Ze grommen vaak, mijn andere katje wilt hem vaak pesten en dat kan hij dan weer niet hebben, zal dat weer beter worden?

Pilletjes geven gaat trouwens wel heel goed! Groetjes!!!
Baasje van 2 lieve katten. Gijs en Tommy. Beide 5 jaar oud!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Blaasgruis

Bericht door Roos en Minousch »

Ik heb ervaring met een poes met blaasgruis..
Hij zal eerst even moeten wennen aan het voer, geen idee welk merk je hebt meegekregen, maar ik had altijd Hills C/D daar warem 2 smaken van en die gingen er prima in.
Het plassen op andere plekken duurt meestal nog even , zolang ze pijn hebben, gaan ze de kattenbak mijden want dat associeren ze dus met pijn. Is de pijn weg gaan ze weer op de kattebak.

Het kan zijn dat de kat door de stress dit probleem krijgt.
Wat je kunt doen is een feliway stekker ophangen, en vaak zal het dan beter gaan.

Ik hoop dat hij snel opknapt, want het is geen pretje..
Ps Minousch is zelfs 2 keer er aan geopereerd, maar is nu al 2 jaar vrij van blaasproblemen, en ik heb haar nu op Sanabella staan, en daar doet ze het prima op.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door Nyncke »

Pas op met je gezonde kat, want die kan een ernstige vorm van blaasgruis krijgen door het eten van dat voer. Het is uiteindelijk een medicijn wat je geeft.

Mijn kater heeft blaasgruis gehad, de vorm die hij had heet struviet.
Van Prins heb je een soort voer dat struvite heet.
Dat is betaalbaar voer en voor die vorm van gruis, werkt het perfect. Je moet het minimaal 4 maanden geven, dan laten testen bij de da.

Ik heb daarna mijn katten over gezet op versvoer omdat ik las dat de urine daar zuurder van wordt, dan heb je minder kans op gruis. Hij doet het er perfect op.

Verder kan ik me niet meer precies herinneren hoe lang het duurde dat het beter ging, hij kreeg nl ook pilletjes ervoor.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Blaasgruis

Bericht door Roos en Minousch »

Mijn andere katten hebben gewoon meegegeten, en zolang er maar voldoen de water of natvoer bij zit is er geen probleem om ze mee te laten eten.

Wat je kan doen is een waterfonteintje kopen een catit of zo, daar gaan ze zeker beter van drinken, en dat is alleen maar goed voor de blaas. Een kat drinkt te weinig dus daarom is natvoer erg belangrijk.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Blaasgruis

Bericht door Cari »

Ik kreeg een paar jaar geleden een kater in opvang, die er slecht aan toe was en o.a. een blaasontsteking en blaasgruis had.
Een blaasontsteking kán ontstaan door stress en kán blaasgruis veroorzaken. Het zou kunnen dat jouw kat gestresst is door de pesterijen van zijn huisgenootje. In dat geval zal het probleem waarschijnlijk vaker terugkomen. Een kat kan anderszijds ook weer van het probleem afkomen. Mijn opvanger, die uiteindelijk gebleven is, doet het al weer jaren prima op gewoon voer.

Er is een verschil tussen blaasgruis OPLOSSEND voer en voer ter voorkoming van blaasgruis. Het eerste kan je echt beter niet aan je andere kat geven, want dat is inderdaad een soort medicijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Blaasgruis

Bericht door rieneke »

ik heb hier ook een gruiskatje.
heb je geen pijnstiller meegekregen?
mijn ervaring is dat de kat, zodra hij geen pijn meer voelt, netjes op de bak gaat.

wat het voer betreft, neem even contact op met de fabrikant, en vraag of je andere kat het ook mag eten.
ik geef urinary s/o, wat door gezonde katjes ook gegeten mag worden, mits ze ouder zijn dan 1 jaar, dit ivm de skeletopbouw.
het voer van prins zou ik pas in een later stadium gaan geven, als je kat gruisvrij is verklaard.
eerst nog maar even voer via de da geven.
vers voer (rauw vlees) is ook prima om te geven.
bedenk dat je in dit stadium de kat niets, maar dan ook niets anders mag geven!
beterschap voor je katje!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door Nyncke »

Je mag Prins Struvit niet geven als hij gruisvrij is!!!!

Dit is juist om het op te lossen en korte periode daarna, anders loop je de kans dat je juist 1 van de soorten oploopt die moeilijker te verhelpen zijn!!!!
Zodra ze gruis-vrij zijn, dan geef je adult of kitten, afhankelijk van de leeftijd.

Je mag het ook alleen maar geven als het struvit is, dus even bij de da vragen welke vorm gruis hij heeft. Pffff lastig hoor om zo je info door te geven....voor je het weet worden de problemen alleen maar erger.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Blaasgruis

Bericht door rieneke »

geen paniek hoor nyncke, hier is alles onder controle :smile:

ik weet blijkbaar niet genoeg van het voer van prins, ik zal eens contact met ze opnemen.
ze hebben gelukkig een goede antwoordservice.
ik wilde juist de prins als onderhoudsvoer gaan geven, als de rc urinary op is.
bedankt!
martientje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2009 16:30

Re: Blaasgruis

Bericht door martientje »

dank voor jullie antwoorden.

Ik zit nu even in een depri bui. Het lijkt nog niet echt beter te gaan en daarom ook mijn dringende vraag: Hoelang kan zoiets duren? Hoelang blijft hij nog bloeden?
Zou zo graag willen weten dat we op de goede weg zitten.. Morgen bel ik zowiezo de dierenarts weer even, maar poeh, wat is dat rot om je katje zo te zien!

Hij krijgt nu voeding van Hills Feline?!? Verder is de omgang tussen mijn katjes minder geworden sinds hij ziek is. Hij voelt zich natuurlijk niet sterk genoeg om maar even lekker te spelen met mijn andere kat!

Wie kan me nog even een pep talk geven?

Groetjes!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Blaasgruis

Bericht door Roos en Minousch »

Je moet de antibiotica de tijd geven..
Als hij maar blijft zitten en er komt niets uit, dan moet je als een speer de dierenarts weer bellen, want dan kan hij vertopt zitten.
En het komt wel weer goed met de andere kat..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Blaasgruis

Bericht door Cari »

Ik neem aan dat die pilletjes een antibioticum zijn?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
martientje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2009 16:30

Re: Blaasgruis

Bericht door martientje »

klopt!
Baasje van 2 lieve katten. Gijs en Tommy. Beide 5 jaar oud!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door Nyncke »

rieneke schreef:geen paniek hoor nyncke, hier is alles onder controle :smile:

ik weet blijkbaar niet genoeg van het voer van prins, ik zal eens contact met ze opnemen.
ze hebben gelukkig een goede antwoordservice.
ik wilde juist de prins als onderhoudsvoer gaan geven, als de rc urinary op is.
bedankt!
Gelukkig!
Ja, vraag meteen naar hun boekjes, die zijn heel duidelijk!
Het is niet zo ingewikkeld maar kennelijk wel om het helder over te brengen.
martientje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2009 16:30

Re: Blaasgruis

Bericht door martientje »

Daar zijn we weer.

Ik vertrouwde het toch niet. Vanmorgen begon hij te spugen en lopen koste hem ook moeite.
Meteen een afspraak gemaakt en nu is toch gebleken dat hij niet meer kon plassen.
Ze hebben hem meteen geholpen en daarna bloed onderzocht. Daar bleek uit dat 4 waardes te hoog waren! Ze hebben hem meteen opgenomen met een infuus. Hij blijft daar tot morgen einde van de dag, en als zijn bloed dan beter is, mag hij weer naar huis! Wat een ellende!
Ben erg blij dat ik een katten verzekering heb! Als je die rekening ziet, poeh!
Baasje van 2 lieve katten. Gijs en Tommy. Beide 5 jaar oud!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Blaasgruis

Bericht door Roos en Minousch »

Ik weet er alles van helaas.......
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie