Plassen op vaste plekken behalve de kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Kelly_Seven
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2009 13:49

Plassen op vaste plekken behalve de kattenbak

Bericht door Kelly_Seven »

Het schuldige poesje betreft hier Seven ze is een jaar en 1 maand ongeveer nu. Sinds mijn vriend en ik met elkaar gaan(lange afstandsrelatie) merkten we dat ze als ik na het weekeinde weg ging wel veel in huis plaste ze heeft daarvoor zelfs vaste plekjes. De gang (2x!) en op de beide banken. In het begin deed ze dit ook op bed. Gezien het feit dat we sinds kort samen wonen hebben we mijn bed (daar was nog nooit door een kat op geplast) geplaats inclusief mijn kussens, dekbed en matras. Sindsdien heeft ze het nog niet weer gedaan op het bed. Echter snap ik dat een verhuizing voor het beestje veel stress mee kan brengen, maar voor dit deed ze het ook overal. Het is toen in het begin begonnen met het feit dat ik weg ging dat ze het een paar dagen deed. Een paar maanden later deed ze het gewoon altijd. Ik snap dat het voor Seven ook wat stressen is met nieuwe en meer spullen en een extra persoon in huis, maar aangezien ze het voor die tijd ook deed denk ik niet dat het daaraan ligt.
Ga vanmiddag even de banken en de plekjes schoonmaken met schoonmaakazijn zoals ik hier op het forum las.

Voor jullie en voor mij dat ik antwoord kan krijgen op mijn vraag is het handig om even als vast wat dingen te weten.

Seven is zindelijk geweest welis waar een paar maanden(voor mijn tijd)
Seven deed het altijd netjes op de bak toen zat er geen deksel op en inmiddels(meen ik dan) is ze gewend aan de deksel. (deze na lezen van forum toch weer verwijderd om dit te controleren of het werkt bij haar)
Seven was altijd heel aanhalig, nu is ze vaak ook wat chaggarijnig als ze aandacht krijgt, kun je een kat te veel aandacht geven en wat is te veel?
Ze is niet gesteriliseerd, maar naar mijn idee is ze ook niet krols gezien ze dan heel anders miauwen.
Ze komt niet buiten zonder toezicht buiten is voor haar de tuin hier kan ze sinds kort uit ontsnappen vandaar dus met toezicht. Er zijn hier namelijk al veel katten "opeens verdwenen of mishandeld thuis zijn gekomen we vertrouwen dat dus niet echt.
Ze heeft toegang tot het hele huis(behalve de slaapkamer, daar is ze alleen 's ochtends als wij wakker worden) maar wel een aantal fijne plekjes. b.v. de vensterbank. Hier hebben we voor haar dan ook kussentjes neergelegd zodat ze daar lekker kan liggen.

Wat kan de reden zijn van haar wildplas gedrag?
Se7en
Kelly_Seven
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2009 13:49

Re: Plassen op vaste plekken behalve de kattenbak.

Bericht door Kelly_Seven »

Wat ik ook nog vergeten te zeggen was is dat ze erg speels is. Ze heeft genoeg speelgoed en af en toe als ze dat wil, spelen wij ook even met haar. Ze heeft ook een eigen plekje waar haar voer en water staat. Hier lag ze toen ze klein was heel vaak, maar tegenwoordig is het toch meer de vensterbank.
Se7en
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen op vaste plekken behalve de kattenbak.

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je haar urine laten testen op een ontsteking in de blaas. Ze is ook chaggerijnig en minder aanhalig, dat kan duiden op pijn.
Je kan dit uitsluiten als haar urine getest is en tevens met je dierenarts overleggen hoe jullie dit probleem het beste kunnen aanpakken. Het kan natuurlijk toch met haar hormonen te maken hebben ook als is ze (nog) niet hoorbaar krols.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Kelly_Seven
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2009 13:49

Re: Plassen op vaste plekken behalve de kattenbak.

Bericht door Kelly_Seven »

Testen kan nooit kwaad natuurlijk, echter is het wel zo dat het chagrijnig zijn pas iets is van de laatste 4 ,5 week ( ik woon hier nu net een weekje). Gezien ze het al een langere tijd heeft dat ze overal plast kan het dan echt gewoon een blaasontsteking zijn of kunnen poezen verschillende en/of andere gekke dingen met hun blazen hebben. Ze slaapt wel heel veel overdag tegenwoordig( nu ben ik zelf niet zo drukte maker dus kan ze ook). Zijn er ook dingen als symptomen dat je kan merken dat ze iets heeft? Ze eet en drukt goed.
Se7en
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen op vaste plekken behalve de kattenbak.

Bericht door Kattenbella »

Juist omdat haar chaggerijnig zijn van kort geleden is is kan dit wijzen op pijn of ongemak. Ik zou dus zeker haar urine laten testen en dan verder kijken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie