Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Ik denk erover om misschien over twee jaar (na mijn studie) een opleiding tot kattengedragstherapeut (oftewel FGT) te gaan volgen.

Nu kan ik nergens een erkende opleiding vinden. Het zijn vooral cursussen van NTI en dergelijke bedrijven, maar ik wil een echt fatsoenlijk diploma halen en wellicht een praktijk oprichten.
Ik heb een opleiding van Martin Gaus gevonden, ik zal die ook nog wel even bellen en vragen wat de kosten zijn, want dat is nergens te vinden. Maar die lijkt zeer zwaar gesponsort te worden door Royal Canin, wat ik zelf nou niet bepaald een goed teken vind. Ik ga liever naar onafhankelijke docent.

Weet iemand van een dergelijke opleiding? Waar die zijn en wat die ongeveer kosten?
Alvast bedankt!

(btw: nivo is onbelangrijk, ik heb een VWO diploma en een universitaire bachelortitel)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Admin »

Bekende opleidingen zijn bijv. van Tinley:
Tinley Opleidingen organiseert en verzorgt workshops, cursussen en opleidingen over dierengedrag en dierengedragstherapie. Ook geven wij nascholing voor onder andere dierenartsen, dierenartsassistentes, hondengeleiders van politie, fokkers en asielpersoneel.
http://www.tinley.nl/
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Bedankt!

Die heb ik inderdaad ook gevonden. Het probleem daarmee is dat alle modules kris kras door het jaar worden gegeven en peperduur zijn. Een van de modules die een paar dagen duurt kost zelfs meer dan een heel jaar van mijn huidige universitaire opleiding. Het zou dus jaren gaan duren (meer dan vier in ieder geval) voordat ik die opleiding een keer afgerond krijg...

Dus ik twijfel daar heel erg over.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door rieneke »

ik heb drie modules tinley gedaan, en ik ben erg tevreden over de opleiding.
het is inderdaad reteduur, en ik heb iedere keer lang moeten sparen om weer een module te doen, maar het is zo de moeite en het geld waard!
de docenten zijn stuk voor stuk fantastisch, en je leert zo enorm veel.
een aanrader, ondanks de prijs!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Bedankt Rieneke.

Ik heb er gister nog wat over gedacht en denk inderdaad dat het toch Tinley wordt, maar dan doe ik er gewoon wat lang over.

Ik ga eerst volgend jaar mijn Master nog doen aan de VU. Daarna ga ik gewoon een fulltime baan in de criminologie zoeken. Als ik dan werk ga ik gewoon nog klein blijven wonen (ik heb uberhaupt niet veel ruimte nodig, als ik maar niks hoef te delen). Ik zet dan maandelijks 1.000 euro opzij. 500 voor de IBG en 500 voor de Tinley opleiding. Dan heb ik na een jaar meer dan genoeg. Ik ga dan gewoon de modules volgen en vrije dagen aanvragen op werk daarvoor. Op die manier moet het wel in 2 jaar lukken denk ik die opleiding.

Dan kan ik met die tactiek toch over 4 jaar misschien een praktijk openen als ik dat tegen die tijd nog wil! :grin:

Mocht iemand zich afvragen waarom ik dat nu niet doe: ik ben iemand van, waar je aan begint moet je afmaken. Ik heb nu bijna (op 1 vak na waar ik vrijdag tentamen voor heb) mijn bachelor gehaald, mijn Master duurt maar 1 jaartje, dus die pik ik dan ook gewoon mee, krijg ik toch nog stufie voor. Plus dat ik dan ook wat heb om op terug te vallen. Mocht mijn eventuele praktijk niet van de grond komen en ik nergens werk als FGT kan vinden, kan ik altijd de criminologie nog terug in! ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Umimeis »

Gelijk heb je Camoth! Mijn zusje heeft diverse Universitaire studies o.a. Rechten, SCW, Japans taal en letterkunde en nog veel meer studies, ik weet ze niet allemaal meer hihi, maar zeker wel 8 studies!! maar half gedaan en heeft nu nog steeds geen papiertje (ja behalve HBO Toerisme, maar die kant wil ze niet op)

Eerst afmaken waarmee je bezig bent, tenzij de studie echt niet bij je past ofzo.
En bovendien, je bent nog jong....dus....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Ik dacht eerst dat je ging zeggen dat ze die 8 studies ook had afgemaakt Umi :lol:
Je krijgt er nooit spijt van om een studie af te maken denk ik. Ik wilde ook geen VWO doen vroeger (wilde HAVO), ik twijfel nog steeds af en toe of ik het wel had moeten doen, maargoed, 'spijt' heb ik er niet van.

Ik heb een aantal vrienden van vroeger die nu nog elk jaar van studie wisselen, op die manier kom je nooit ergens. Beetje dscipline is alles wat je nodig hebt zeg ik dan altijd maar ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Umimeis »

Precies! Mijn zusje is nu helemaal gestopt met studeren en wil nu maar eens gaan werken (ze is nu 26).
Ze had een mooi parttime baantje op schiphol, maar door de crisis is ze nog niet eens daaraan kunnen beginnen omdat ze op dit moment geen geld hebben om hun nieuwe personeel te kunnen betalen (zeggen ze).
Nou waarom hebben ze haar dan aangenomen???
Nu gaat ze weer verder zoeken naar een andere baan......

Ik ben eigenlijk best wel blij dat ze niet meer studeerd, ik had er op ten duur echt geen vertrouwen meer in dat als ze weer eens een nieuwe studie koos, het dan ook zou afmaken.

Gewoon eerst een studie afmaken, je kan daarna nog altijd kijken of je verder wil studeren of wilt werken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Cari »

De Tinley opleiding is leuk om te doen, maar buiten proportie duur! Ik heb de 1e 2 modules gevolgd en had ook graag de 3e gedaan (dat is de meest interessante) maar dat is financieel voor mij onmogelijk :-( . Verwacht overigens niet dat je van een praktijk als kattengedragstherapeut kan leven - je moet het echt doen uit interesse. Ik vind Tinley wel een beetje een elite-clubje :eshifty:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Kattenbella »

Heb ik ook, waarom zo achterlijk duur :???:
Ik doe het maar met mijn eigen kennis ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Ja, die derde is inderdaad de leukste en meteen de duurste. Ik ga gewoon sparen.

Kan je daar echt niet van leven?
Ik kan altijd nog parttime in de crimo blijven werken en parttime een praktijk aan huis doen. Is dat een idee?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Kattenbella »

Jij kan het je veroorloven en ik vind het super dat je hierover nadenkt!
Wat jij spaart is ongeveer wat ik verdien ;-) Maakt niet uit, blijft dat ik het echt mooi vind dat je dit wil doen :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Camoth »

Tja, ik heb straks maar 2 kattenmondjes te voeden. Ik heb geen partner en vind dat eigenlijk ook wel prima zo.
Startsalaris voor iemand in mijn huidige vakgebied ligt rond de 5.000 euro bruto, dus zeg 2.500/3.000 netto.
Als ik gewoon een goedkoop klein appartementje kan vinden ergens in een dorp of voor mijn part ergens in het noorden of oosten van het land (politie en justitie heb je immers overal), dan kan ik daar makkelijk 500 euri van opzij leggen elke maand om te sparen voor die opleiding.
Beetje doorsparen voor een mooi startbedrag van een praktijkje aan huis (als ik een jaar spaar heb ik die opleiding er zo makkelijk uit dat ik genoeg overhoudt) en dan loopt het wel los. Ik blijf in het begin fulltime werken tot het begint te lopen en hoe beter het gaat, hoe meer ik afbouw met mijn werk in de crimo. Als ik een jeugdgevangenis vind om daar groepsleider te worden of beleidsmedewerker dan is dat helemaal niet moeilijk.

Het mooie is dan ook dat ik weinig risico loop; loopt de praktijk niet, ga ik gewoon weer fulltime in de crimo, zo denk ik dan.

Ik wilde eerst na mijn master nog een recherchekundige master gaan doen, maar dat begint me steeds meer tegen te staan eigenlijk. Ik ben dan verplicht om 5 jaar bij de politie te blijven werken in een functie die eigenlijk onder mijn opleidingsniveau ligt... Dan vind ik dit wel tig keer leuker om te doen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Cari »

Het uurtarief van een Tinley gedragstherapeut is dermate hoog, dat de meeste katteneigenaren er niet over peinzen... Katten zijn makkelijk te dumpen, als het te bont wordt en een vervangend kitten is gratis op Marktplaats te krijgen :-(
Als je dagelijks met katten (niet alleen je eigen) bezig bent en er veel over leest, kom je ook een heel eind ;-) Ik heb best wel wat opgestoken bij Tinley, maar een flink deel was me ook al bekend. Als ik de vergaarde kennis afzet tegen het betaalde bedrag... :ethink: ..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goede opleiding FGT (kattengedragstherapeut)?

Bericht door Kattenbella »

Lekker als je alles zo voorelkaar hebt en het goed gebruikt ;-)
Hier veel meer chaotisch en niet financieel zo ruim met inderdaad de kattenmondjes te voeren en de dierenarts te betalen, maar ook dat lukt ;-)

Voor jou, heel veel succes!

Cari, het is wel zo dat je inderdaad in de praktijk veel leert. Velen zullen niet zoveel weten van mijn kleurentheorie Dat is mijn eigen pedagogische kattenleer ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie