Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door aiko »

Hey

Ik heb nu ongeveer mijn 2de kat 3 maand en hij wordt er 6 maand.
Dus hij heeft 13 weken bij de mama gezeten.
Het is een niet al te slimme kat ( eigenlijk naar gelang wat hij wil).
Maar hij is precies niet handtam. Of hoe zeg je dat.
In begin als wij hem net hadden, ging hij zelfs lopen als wij in de buurt kwamen. Zelfs als hij een dutje zat te doen.
Dit heb ik hem wat kunnen afleren, door hem te laten doen.
Maar nu is hij nog altijd wat bang als je hem aait, al is het maar als hij ergens op zit. En je wilt hem dan eens aaien.
Dan is hij toch bang, ofwel gaat hij plat liggen, ofwel gaat hij lopen.
Misschien is bang een verkeerd woord, maar hij is het misschien niet gewoon.

Als hij op bed zit niet, dan mag en kan alles. Als je snoepjes of eten geeft, mag ook alles.
Het is niet dat hij bang is voor geluid, want de stofzuiger is geen probleem, dan gaat hij mee zuigen.

Ook begint mij op te vallen, dat hij zijn naam totaal nog niet kent.
Hij kent wel een bepaald geluidje, waar hij op reageert. Wel alleen als ik het doe, bij andere lukt het niet.
Dus doof denk ik dat hij ook weer niet is.
Maar toch maak ik mij een beetje zorgen over hem.
Het aaien, dat hij niet wil of kan verdragen, of zijn naam.

Het is soms toch handig, als de katten hun naam kennen. Mijn andere kat kent zijn naam perfect, dan komt hij aangelopen.
Maar als je kat de naam niet kent, en hij is per ongeluk in een kast gekropen dat hij niet kent. Dan zit ik met een schrik dat ik hem niet meer vind.

Heeft iemand hier een uitleg voor?

Elke keer ik hem probeer te aaien, zeg ik zijn naam, als ik hem eten of een snoepje geef zeg ik zijn naam. Maar het heeft geen effect.
Het aaien, heb ik geprobeerd, zoals mijn mama het mij heeft aangeleerd. Even aaien en dan stoppen.
Als je kat niet wilt gepakt worden, aai hem een keer en zet hem dan weer neer.

ooh: wat vind ik het toch jammer, het is zo een mooie kat, eigenlijk best wel lief in bed. Maar zou toch graag hebben, dat ik hem ook eens een keertje kan aaien, zonder dat hij op bed zit.


Ik denk dat mijn kat liever bij katten zit, dan een aaike te krijgen
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door beestenbende »

Oef lastig. Toch denk ik dat je met veel geduld een heel eind komt.Als voobeeld geef ik onze Jimmy, die vonden we aan de kant van de weg in een doos, erg bang en ook voor mensen. Juist door hem rust te bieden en af en toe wel eens te aaien, kwam hij hier boven op. Je zal het moeten accepteren als blijkt dat je domweg geen knuffelkat hebt. Hij wil wel op bed geaaid worden, dus hij is duidelijk qua voorkeuren. Het niet reageren op zijn naam is hier ook herkenbaar, beide britsjes hebben geloof ik geen idee dat ze uberhaubt een naam hebben. Zo te lezen is hij wel handtam maar heeft hij een eigen karakter, dat hij geaaid wil worden als het hem uitkomt. Forceer niets, want dan ben je terug bij af en aai rustig een aantal keren op een dag, maar laat hem verder gewoon zijn gang gaan, zou ik adviseren. Al met al heeft het ons ook veel maanden gekost om het vertrouwen te winnen en ook Jimmy heeft een voorkeur om op bed zijn aandacht te krijgen. Wij laten het maar zo!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door loek »

Hoi Aiko
Ik ben niet bepaald een kattenkenner ;-) Heb mijn katjes nu 1 week. Maar ik vermoed dat het gewoon in zijn karakter zit. Ik merk nu tussen mijn twee katten ook een verschil, terwijl ik ze hetzelfde behandel. De 1 is wel van het aaien. De ander wil wel graag bij je zitten, maar aaien mwah, niet echt leuk, soms gaat hij dan met zijn kop schudden, zo van wat zit er nu aan mijn koppie ;-) En soms loopt hij ook weg. Ik probeer hem soms wel te aaien, in de hoop dat hij er aan went. Maar meestal laat ik hem gewoon. Is al gezellig dat hij op mijn schoot wil liggen, dus laat ik dat vooral zo houden. Als ik hem nou steeds ga aaien wil hij dat misschien ook niet meer op een gegeven moment.

Maar kan me voorstellen dat je het jammer vind. Wie weet veranderd het nog?
Ik hoop dat iemand wat nuttige tips voor je heeft.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door aiko »

ja hier is het ook een britse korthaar die zijn naam niet kent. Hihi zouden het normaal gezien geen slimme katten zijn.

Op zich is het een lieve kat hoor. Op bed of als hij eten krijgt.
Maar vind het moeilijk, om uit te maken, wat nu net teveel is.
Bij het aaien. Ik weet mijn andere kater was in begin ook geen kroeler, maar sinds hij gecastreerd is is het beter.
Ik verweet dat toen altijd, omdat hij in isolatie moest zitten.
Maar deze niet, hij is 13 weken bij mama geweest, hij mag hier vrij rondlopen.
Het is ook geen schootligger,hij komt soms wel is een keertje naast u in de zetel liggen, maar verder niets.
Aja wel als hij de muis van de pc op het schermpje wilt volgen :lol: dan komt hij ook langs.

Eigenlijk heb ik een beetje pech, ik had zo graag een schootkat gehad. Maar het is zo.
Ik zou ze wel voor geen goud van de wereld willen afstaan deze twee, dus zal ik mij maar moeten aanpassen.
Misschien komt het ooit, dat ze er wel zin voor hebben, als ze ouder zijn of ons volledig vertrouwen.

Toch zou ik enkele tips willen krijgen, over mensen die met het zelfde probleem hebben gezeten.
Wat kan je doen, zodat je kat je vertrouwd, of toch ten minste een paar keer geaaid kan worden, al is het maar voor 2 minuten.
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door beestenbende »

Ik heb wel ervaring in het vertrouwen opbouwen bij een angstige kitten. Met veel geduld, en in een rustige omgeving voorzichtig aaien. Dit even volhouden en dan hem weer met rust laten. Daarbij kan het geven van een snoepje een goede afleiding zijn en meestal laten ze juist dan het aaien wel toe. (nu niet gelijk heel veel snoep geven, want dat geeft weer andere problemen (overgewicht) Til hem zo min mogelijk op en als hij op de bank of of bed komt dan even aandacht geven en verder hem echt laten gaan. Op die manier leren ze dat aaien en aandacht krijgen niet iets bedreigends is. Het kan best zijn dat als je hem later laat helpen hij wel verandert in een knuffelkont hoor, dus er is nog hoop! Maar onthou hoe meer jij hem in zijn waarde laat, hoe meer je straks mag terugkrijgen!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door Kattenbella »

Een kat heeft net als een mens een eigen karakter. Niet ieder mens is even open, spontaan, knuffelig en zo werkt het bij dieren ook.
Gewoon lekker je kat in zijn waarde laten en ontdekken wat jullie wel leuk en gezellig vinden om samen te doen. Neem hem zoals hij is en dan ga je alle mooie dingen zien die hij te bieden heeft en die zijn er echt wel!
Uit je bericht maak ik al op dat je hem voor geen geld kwijt wil, dus dit zal wel lukken ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door aiko »

Nee zou hem inderdaad niet kwijt willen.
Soms zit ik alleen thuis met hen, en dan bekijk ik wat ze aan het doen zijn.
Lekker spelen of elkaar plagen. Of net zo vreemd en raar liggen, dat het zelf ongemakkelijk ligt.

Vindt het fantastisch er naar te kijken. Zoals elke morgen kruipen ze nu naar de andere kamer, om daar voor de komde 2h niet uit te komen, omdat ze daar een heel groot raam hebben, om naar de vogels en beestjes te staren.

Het zijn mooie katten met een eigen willetje.
Misschien ooit, dat er eentje savonds eens op schoot komt liggen.
Voorlopig ga ik jullie raad opvolgen, om hem af en toe te aaien en hem dan gerust te laten.

Dank u voor jullie hulp
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door Kattenbella »

En let op, ineens ligt er iemand naast je of vraagt je aandacht!
Dat zijn katten ;-)
Succes en heel veel plezier!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door tacuma »

Hoe heet je kat eigenlijk? Het schijnt namelijk zo te zijn dat katten beter luisteren naar een
naam die op een -ie-klank eindigt. Onze eerste kat hebben we Tacuma genoemd, maar hij luistert
alleen maar als je hem Cumi noemt. Misschien dat je nog een -ie-klank kan toevoegen aan zijn
naam, of het een beetje verbasteren.

Verder pak je het prima aan, hoor! Als je de kat maar in zijn waarde laat, komt hij steeds meer
los. En áls ze dan eens spontaan op schoot komen zitten, of tegen je aan komen liggen, dan
voelt dat gewoon aan als een kadootje!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door aiko »

Die geen zijn naam niet kent is Enyo. Maar hij luistert naar niks :lol: we hebben al van alles gezegd.
Ja als hij nu gestraft is met de planten spuit, komt hij bij ons zich afdrogen, dan wil hij geaaid worden.
Maar kan hem niet altijd met een planten spuit nat maken he :roll: dat zou vreemd zijn.
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kat houd meer van andere katten dan van mensen

Bericht door Umimeis »

tacuma schreef:Hoe heet je kat eigenlijk? Het schijnt namelijk zo te zijn dat katten beter luisteren naar een
naam die op een -ie-klank eindigt. Onze eerste kat hebben we Tacuma genoemd, maar hij luistert
alleen maar als je hem Cumi noemt. Misschien dat je nog een -ie-klank kan toevoegen aan zijn
naam, of het een beetje verbasteren.

Verder pak je het prima aan, hoor! Als je de kat maar in zijn waarde laat, komt hij steeds meer
los. En áls ze dan eens spontaan op schoot komen zitten, of tegen je aan komen liggen, dan
voelt dat gewoon aan als een kadootje!

Groeten van Laura.
Da's ook 1 vd redenen waarom ik voor de naam Sam heb gekozen, als ik heb roep dan zeg ik altijd Sammy.
Bij Flea (je spreekt de naam uit als Flie) is dat lastig, maar luisterd alleen maar als ik hem Fleatje ( zegt: Flieeetje) noem.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie