Kattenbak juist NIET met chloor?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door Camoth »

Ik vertelde de fokker van mijn aanstaande kitten dat ik als de kitten ongelukjes zou hebben eventueel de bak met chloor kon schoonmaken, maar zij zegt daarop per e-mail:

"Neeeee…niet met chloor, dat is schadelijk voor katten, katten hebben een helegevoelige neus, dus dat moet je echt niet doen, als je haar op het bakje of in het bakje zet weet ze echt wel waar ze het moet vinden, je kunt haar bv na een half uurtje er weer op zetten, mocht ze gaan miauwen en onrustig open neer lopen moet je haar ook op het bakje zetten, ze is geheel zindelijk."

Uhm... huh? :?:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door lievelijn »

ja daar hebben we t al eens eerder over gahd.. de combi chloor en kattenplas is ook geen goede...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door Camoth »

Aaah.. ik zocht met de zoekfunctie op "kattenbak, chloor" maar daar vond ik het niet.
Maar dan zal ik dat dus niet doen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door lievelijn »

ik durf niet te zeggen waar we t erover hadden... maar als t goed is heft je katje t niet nodig hoor!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door rieneke »

chloor is prima om kattenbakken mee schoon te maken, mits je wel goed naspoelt.
katten vinden de geur uiterst aantrekkelijk, en een drupje chloor kan prima werken om een onzindelijke kat de bak op te lokken.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door Kiwi »

Wij hebben een drupje chloor op een doek gedaan, en daarmee over de bodem van de kattenbak gewreven. Ze hadden geen moeite de bak te vinden.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door beestenbende »

ik gebruik ook 2x per week chloor en spoel dan goed na. Blijf dit ook doen vanwege de hygiene, als je maar goed naspoelt is er volgens mij niets aan de hand toch?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door rieneke »

waar je wel mee uit moet kijken is dettol, dat is giftig voor katten.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door Umimeis »

Ik gebruik altijd chloor wanneer ik de bak schoonmaak.

Oke, wist niet dat Dettol giftig is voor katten. Welke schoonmaakmiddelen nog meer dan?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door rieneke »

bij normaal gebruik loopt het met de meeste schoonmaakmiddelen wel los dacht ik.
maar dettol bevat een stofje wat zich stapelt in het lichaam.
dat lijkt jaren goed te gaan, totdat je ineens een kat met ernstig leverfalen hebt.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door lievelijn »

beestenbende schreef:ik gebruik ook 2x per week chloor en spoel dan goed na. Blijf dit ook doen vanwege de hygiene, als je maar goed naspoelt is er volgens mij niets aan de hand toch?
chloor is helemaal niet zo'n goede schoonmaker hoor.. dus voor de hygiene is dit onzin :oops: sorry er lopen hier 1,5 scheikundige in huis dan weet je dat soort onzin.. Net als bleek.. mensen associeren dat met goed schoon omdat het zo sterk ruikt ;-) maar in feite doen de meeste schoonmaakmiddelen meer...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door Umimeis »

rieneke schreef:bij normaal gebruik loopt het met de meeste schoonmaakmiddelen wel los dacht ik.
maar dettol bevat een stofje wat zich stapelt in het lichaam.
dat lijkt jaren goed te gaan, totdat je ineens een kat met ernstig leverfalen hebt.
Ok thnx!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
assepoez
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mei 2009 13:39

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door assepoez »

Mij werd ook geadviseerd om de bak eens met chloor schoon te maken maar ik had daar geen fijn gevoel bij. Maar nu ik lees hoe jullie het doen is dat het proberen waard! :eclap:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door Camoth »

lievelijn schreef: chloor is helemaal niet zo'n goede schoonmaker hoor.. dus voor de hygiene is dit onzin :oops: sorry er lopen hier 1,5 scheikundige in huis dan weet je dat soort onzin.. Net als bleek.. mensen associeren dat met goed schoon omdat het zo sterk ruikt ;-) maar in feite doen de meeste schoonmaakmiddelen meer...
Voor goeie hygiene moet je een oppervlak eerst met gewoon schoonmaakmiddel schoonmaken en daarna met chloor. Dan werkt het wel heel goed.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kattenbak juist NIET met chloor?

Bericht door Admin »

rieneke schreef:bij normaal gebruik loopt het met de meeste schoonmaakmiddelen wel los dacht ik.
maar dettol bevat een stofje wat zich stapelt in het lichaam.
dat lijkt jaren goed te gaan, totdat je ineens een kat met ernstig leverfalen hebt.
Ik wil het niet betwisten, maar ik ben eens op zoek gegaan naar een serieuze (al dan niet wetenschappelijke) bron voor deze bewering, maar heb eigenlijk niets gevonden. Wel vind je een hele riedel met websites en fora, waar iedereen hetzelfde herhaalt zonder een bron te vermelden (Dettol is overigens niet het enige middel ivm met katten waar spookverhalen over bestaan, zonder een wetenschappelijke achtergrond).

Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt. Als je Dettol verdunt zoals op de fles staat en de afgedane oppervlakken nawrijft met een vochtige doek en dan eerst laat drogen, dan geloof ik niet dat een kat er iets aan overhoudt als die er overheen loopt.

Bij gebruik van allerlei vloeistoffen en schoonmaakmiddelen moet je wel gewoon blijven nadenken en rekening houden met je huisdieren. En overdaad schaadt: sommige mensen gebruiken de hele dag door een plantenspuit met verdunde Dettol, met als gevolg dat als hun kinderen naar school gaan, zij om de haverklap ziek worden, omdat ze weinig afweer hebben tegen bacterien waarmee zij thuis niet in aanraking komen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie