Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

Hallo,

Ik heb een katertje van nu bijna 10 maanden die last heeft van chronische niesziekte. Ik heb hem overgenomen van zijn vorige eigenaar toen hij ongeveer 6 maanden was. Hij komt uit het asiel en had al van jongs af aan last van niesziekte. Ondanks inentingen (ook op latere leeftijd, kort achter elkaar) en antibiotica-kuurtjes is de niesziekte chronisch geworden. Hij heeft altijd wel één tranend oogje, maar is er voor de rest niet echt ziek meer van. Af en toe, wanneer z'n weerstand om de een of andere reden wat minder is, komen de klachten terug. Het begint dan met zo nu en dan niezen, een snotneus en een wat heftiger lopend oogje. Hij kan in die tijden ook wat slomer zijn en wat minder eetlust hebben. Normaal gesproken is het namelijk een heel speels, levendig beestje. Meestal gaat het na een paar dagen vanzelf wel over, maar als het langer aanhoudt ga ik naar de dierenarts voor een kuurtje.

Nu heb ik er sinds twee weken een kitten bij. Ik heb hem weer van iemand overgenomen, omdat diegene er niet voor kon zorgen en ik niet wist waar hij anders terecht zou komen. De kitten is nog niét ingeënt tegen niesziekte, maar dat zou deze week moeten gebeuren want hij is nu 9 weken. Ik heb de katten in het begin zoveel mogelijk gescheiden gehouden, ook omdat ze natuurlijk aan elkaar moeten wennen. Mijn oudere katertje was namelijk in de tijd dat het kitten erbij kwam gewoon gezond en nieste totaal niet. Ik heb de dierenarts hierover gebeld en die vertelde mij dat het wel zou kunnen, maar dat zo'n situatie altijd wel een gokje is. De kitten is nog helemaal gezond, niest niet en vertoond eigenlijk geen tekenen van niesziekte (wat natuurlijk niet uitsluit dat hij nu al drager van het virus zou kunnen zijn). Daarnaast ben ik erachter gekomen dat het broertje van de kitten wél niesziekte heeft en dit waarschijnlijk van zijn moeder gekregen heeft. Dit lijkt mij dan wel een teken dat mijn kitten sowieso al drager van het virus was, toch..?

Probleem is dat mijn oudere katertje sinds een paar dagen weer een beetje aan het kwakkelen is. Ik denk dat het ook te maken heeft met de komst van het nieuwe katje, omdat dit wel wat stress met zich mee brengt. Ik houd ze nu apart in twee kamers, maar dit kan natuurlijk geen besmetting tegenhouden. De kitten lijkt nog steeds gezond. Ziet er goed uit, niest niet, eet, drinkt gezond en verzorgd zichzelf goed. Ik plaats nu dit berichtje omdat ik graag advies wil. Vanwege de feestdagen is de dierenarts pas woensdag weer beschikbaar, maar ik vraag me af of ik eventueel niet zelfs langs de spoeddierenarts moet. Weet iemand verder hoe het gaat als ik de kitten net heb ingeënt, is hij dan niet extra ontvankelijk voor het virus? En zou ik ze misschien tot 12 weken (als hij tweemaal geënt is) helemáál apart moeten houden, in andere huizen o.i.d.? Ik maak me in elk geval een beetje zorgen. Ondanks dat ze het allebei nu eigenlijk goed maken (ook m'n katertje zal snel weer opknappen na een kuurtje) weet ik niet zo goed hoe ik met deze situatie om moet gaan.

Hoop dat iemand tips of advies heeft, alvast bedankt!

groetjes,

S
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door Kattenbella »

Hallo Sophie,

Volgens mij heeft het weinig zin langs de spoeddierenarts te gaan tenzij je andere katje erg ziek is. Voor je kitten heeft het volgens mij geen zin, want die is immers niet ziek.

Verder vind ik het eigenlijk erg moeilijk. Niest je oudere kat veel snot? Volgens mij heeft het verder inderdaad niet zoveel zin ze gescheiden te houde, maar het zal dan waarschijnlijk wel iets uitmaken met besmetting.

Overleg ook met je dierenarts hoe een eventuele reactie op een enting zou kunnen zijn bij je kitten. Kan hij dan eventueel juis wel niesziekte krijgen, omdat dit al in huis hangt?

Je andere kat zou ik homeopatische middelen geven zoals echinaforce om zijn weerstand op peil te houden. Op den duur werken de kuren ook niet meer.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Re: chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

bedankt voor je reactie..

m'n oudere kat niest sinds vandaag inderdaad weer met snotklodders enzo. heeerlijk. :grin: ik gebruik vaak ook al andere dingen hoor, zoals Lysine en nog wat andere homeopatische middeltjes, maar ze werken niet altijd even goed. probleem is wel, dat ik dat nu niet in huis heb en dus pas vanaf dinsdag daarmee kan beginnen. maar eigenlijk maakt het volgens mij al niet meer zoveel uit. op internet lees ik dat het virus in waterdruppeltjes zit die in de lucht blijven hangen, die waterdruppeltjes komen al in de lucht gewoon door het uitademen van de kat. de virusdeeltjes blijven dan 20 uur lang in leven. maar daaruit maak ik wel op, dat als mijn ene kat de ander zou kunnen besmetten, dit allang gebeurt is. en misschien is de kitten dus allang geïnfecteerd maar vertoond hij geen ziekteverschijnselen. of hij is (waar ik heeeeel erg op hoop :eshifty: ) resistent en daarmee alleen drager van het virus. zal inderdaad de dierenarts vragen of ik met een inenting hem dan juist wél ziek kan maken. maar moeten niet alle katten gewoon standaard ingeënt worden??? en nog één vraag: kunnen katten ook niezen zonder dat ze niesziekte hebben? m'n kitten maakt af en toe wel eens geluidjes, het lijkt helemaal niet op niezen maar ik wil het toch eventjes weten. het lijkt namelijk eerder uit z'n keel te komen. mijn andere kat had dat ook wel eens, als hij bijvoorbeeld op z'n rug lag. net als m'n hond vroeger trouwens, denk dat het er eerder mee te maken heeft dat ze dan niet zo lekker adem halen. maar zou het graag willen weten!

groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door Kattenbella »

Het kan zijn dat ze last heeft van een haarbal. Hier hoesten ze dan ook weleens en overgeven. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, dan zou ik het moeten horen ;-)

Lastig dat je andere kat al zo jong chronische nies heeft. Wordt zij hierna ook weer standaard geent ondanks haar nies?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Re: chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

ja, m'n kat wordt elk halfjaar geënt. normaal gesproken doet de dierenarts dat elk jaar, maar nu wil hij kijken of het alsnog verholpen kan worden door het allemaal wat korter op elkaar te doen. in het begin is hij een paar keer nog korter achtereen geënt. ik merk er in elk geval vrij weinig van. ik bedoel, ik heb het idee dat hoe goed m'n kat zich voelt niet zoveel samenhangt met hoevaak hij geënt wordt en de hoeveelheid antibiotica-kuurtjes die hij krijgt. natuurijk helpt het wel wat, maar soms kan het juist ook weer terugkomen door het enten en de aanspraak op de weerstand die daarbij hoort. vind het wel lastig in te schatten wat de beste aanpak zou zijn. soms heb ik ook wel het idee dat de dierenarts met dit soort voorstellen komt, omdat hij dan weer wat verdient. klinkt misschien lullig, maar zo komt het soms wel over. ik wil natuurlijk het beste voor m'n kat en daarom doe ik het ook allemaal. maar het is wel heel erg duur elke keer dat hij geënt wordt en het wordt niet vergoed door de verzekering. maarja heb natuurlijk zelf de keuze gemaakt om een kat met niesziekte in huis te nemen, dus ik moet niet zeuren. :eshhh:

ik heb nog een heel andere vraag;
ik heb nog nooit zo'n jong kitten gehad (van 9 weken) en ik vroeg me iets af: z'n urine stinkt echt verschrikkelijk. bij mijn andere kat is dit helemaal niet zo. is dat misschien normaal bij een kitten ofzo? ik haal eigenlijk altijd gelijk alles uit de kattenbak wanneer m'n katten poepen of plassen, maar bij deze kan ik gelijk de hele bak weer schoonmaken zo erg stinkt dat kleine plasje. weet jij daar verder iets over?

groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door Kattenbella »

Drinkt hij wel genoeg. Katten en ook mensen die niet genoeg drinken stinken ook meer.
Ik zou dit zeker allemaal meenemen naar de dierenarts woensdag.

Eerder enten van je andere kat weet ik niet of dat zo goed is. ik zou me als je hem laat enten mij gewoon aan het schema houden. Volgens mij raakt alles best in de war ook met al die kuren.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

tsjah, ik weet het ook niet. ik bedoel, de dierenarts kwam ermee maar ik heb ook steeds het idee dat ie er alleen maar nog extra overhoop van is. ga het wel eens goed bespreken met de dierenarts.

m'n kitten drinkt wel genoeg ja, daar had ik ook al op gelet. vind juist eerder dat hij veel drinkt dat te weinig. hoop in elk geval dat ik dinsdagochtend gelijk een afspraak kan maken, want zit met genoeg vragen. maar zou niet zo goed weten wat te doen als de dierenarts aanraad ze een tijdje helemaal apart te houden. kan er namelijk nergens mee terecht. maar zo ver is het nog niet. eerst maar eens afwachten wat de dierenarts zegt.

dankjewel voor je reacties steeds!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door Kattenbella »

Anders een andere dierenarts, second opinion. Ik vind dat meerder enten toch heel vreemd, maar misschien is er iemand hier die mij kan aanvullen. Ik ben natuurlijk geen dierenarts ;-)

ben wel heel benieuwd wat er gezegd wordt bij de dierenarts over je katten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

nou, heb de dierenarts net gebeld. hij zegt dat het beter is een kitten te enten met 12 en 16 weken (?!), nog nooit van gehoord maargoed hij zal het wel weten. verder denkt hij dat de kitten dus eventueel al drager van niesziekte was en daarmee mijn oudere katertje weer 'aangestoken' heeft. ga er dus zo heen met alleen hem. krijgt denk ik alleen een antibioticakuurtje. het gaat sowieso vandaag al een stuk beter met hem. heb wel nog het een en ander te vragen straks, zoals of ik ze dus wel of niet bij elkaar moet doene enzo. en ik ga toch ook nog vragen of hij even naar de kleine wil kijken, gewoon voor de zekerheid.

ik zal wel even laten weten wanneer ik wat meer weet.
groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door Kattenbella »

He Sophie, vraagje: krijgt je chronisch zieke kat een volle dosis enting of steeds een beetje? Het laatste schijnt wel te kunnen werken.
Wens je nogmaals succes en ik ben benieuwd hoe het gaat. Mijn comlimenten voor je inzet!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

ik zou eigenlijk niet weten of dat een volle dosis is of niet. zal het eens vragen. kwam net thuis en m'n kat is echt al helemaal opgeknapt van de antibiotica! snottert nog wel wat, maar hartstikke vrolijk en alles. :eclap:
de kleine wordt over twee weken ingeënt. het zou kunnen dat hij daar dan wel ziek van wordt, maar dat is alleen wanneer hij nu dus al drager is of besmet zonder symptomen. maar dat is een gok die ik dus zal moeten nemen. aan de andere kant als hij nu niet ziek is en ik laat hem niet inenten blijft de kans dat hij ooit besmet wordt door de andere kat altijd aanwezig. hij zal dus sowieso geënt moeten worden. ook voor als hij in de toekomst eens naar buiten mag.
ben weer helemaal leeggelopen bij die dierenarts. maar toch, als je dan thuis komt en je ziet dat je kat zo'n stuk opgeknapt is, dan maakt het me allemaal niets meer uit! :edance:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door Kattenbella »

He meid, nogmaal mijn applaus, maar blijf ook kritisch he! ;-) Gelukkig gaat het goed met beiden en dat zal ook wel zo blijven met jouw zorg :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

dankjewel. toch nog even een vraagje:

het kleine kitten nieste net toen hij aan het spelen was en helemaal onder een pluizig dekentje lag. zou het gewoon kunnen zijn dat hij niest omdat de stof z'n neus 'kietelde'? ik dacht dit al eens eerder aan hem te merken toen hij het puntje van zijn staart probeerde schoon te maken en daarbij haartjes in zijn neus kreeg.
hij niest voor de rest namelijk helemaal niet. kan het gewoon zijn dat het niezen is wat een mens ook kan hebben als iets kriebelt? of niest een kat echt alleen als het niesziekte is??
hebben jou katten ooit wel eens geniest?
hij is voor de rest echt helemaal gezond he, geen traanoogjes, korstjes of snot of wat dan ook.. :shock:
misschien zit ik er ook een beetje te panisch op te letten, maar wil het toch even weten.

groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door Kattenbella »

Ik weet het niet, goed in de gaten houden en als ze goed gaat niet te druk maken ;-)
Hoe gaat het met je andere kat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sophietje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2009 01:33

Re: Chronische niesziekte en een kitten erbij?

Bericht door sophietje »

andere kat gaat prima. is echt bijna helemaal opgeknapt van de antibiotica.
niezen van de kleine heb ik ook niet meer gezien, alleen heeft hij nu sinds gister diarree. :-( is dat bij een kitten niet best wel gevaarlijk? ik bel voor de zekerheid morgen de dierenarts nog maar even op. maar weet jij daar iets van? en wat kan ik hem geven. ik had iets gelezen over rijst met gekookte kip ofzo, maar mag een kitten van bijna 10 weken dat ook?

groetjes
Plaats reactie