Twee kittens tegelijk opvoeden

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Peachy
Huiskat
Huiskat

Twee kittens tegelijk opvoeden

Bericht door Peachy »

Ok, het duurt nog heel lang voor Juno en Kaya er zijn, de moederpoes is namelijk nog niet eens zwanger, maar ik zou toch graag alvast wat tips of ideetjes horen over het opvoeden van twee kittens tegelijk. Ja ik weet het, redelijk obsessief, ik hoor het vaak genoeg van vrienden :lol:

Alles wat ik tot nu toe op t forum heb gelezen (en geloof me, ik heb zo goed als elk onderwerp helemaal door gelezen) gaat over eerst 1 poes en dan een kitten of volwassen kat erbij. Maarrr ik zou graag wat tips krijgen over het opvoeden van 2 kittens tegelijk in mn eentje. Ja mijn vriend is er ook, maar hij was er heel duidelijk in dat hij rekening houdt met de kittens, maar ik voedt ze op.

Dus, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Samenwonend met lief Thomas en twee heerlijke kittens Juno en Smokey

viewtopic.php?f=5&t=18864
Katrin
Poema
Poema

Re: Twee kittens tegelijk opvoeden

Bericht door Katrin »

Tja het is niet veel anders dan 1 kitten opvoeden, als je ze corrigeert moet je dat bij 2 doen ipv 1.
Dat gaat in 1 moeite door.
Want wat nee is voor 1 kitten is ook nee voor nummer 2.
rav12
Huiskat
Huiskat

Bericht door rav12 »

Hier ook begonnen met twee 7-weken-oude-kittens. Ben het met Katrin eens. Enige wat uit mijn ervaring best lastig was is ze soms tegelijk te moeten corrigeren. Toen we ze net in huis hadden moesten we ze nog leren waar de kattenbak stond en er zijn een paar ongelukjes geweest, maar dat moet je meteen afleren, omdat ze anders steeds op die plek hun behoefte doen.
Verder: consequent leren waar ze wel een niet mogen komen en meteen corrigeren als ze iets doen wat niet mag (bijv. op het aanrecht lopen/liggen), afleren als ze het eenmaal gewend zijn is moeilijker. Wat dat betreft zijn het net kleine kinderen :P.

Gelijk vanaf het begin leren dat borstelen/nagels knippen fijn is/erbij hoort, dat is er bij mij bij ingeschoten. Natuurlijk oppassen dat je niet te ver knipt. Goede grote krabpaal aanschaffen zodat ze daar goed aan krabben (ipv je (stoffen) bank.

Hoe beter je ze vanaf het begin opvoedt, des te beter ze naar je luisteren. Het maakt het wel lastig dat je vriend rekening met ze houdt, maar ze niet wil opvoeden. Als hij dingen toestaat die jij ze afleert, raken ze in de war en blijven ze het gewoon doen. Dan heeft jouw opvoeding weinig zin. Ik wil me niet bemoeien met je relatie etc. maar als hij er niet achterstaat, is het dan wel verstandig om huisdieren te nemen?

Wel grappig dat je al namen voor ze hebt bedacht terwijl ze nog niet in eens de maak zijn :)
Peachy
Huiskat
Huiskat

Bericht door Peachy »

Oh, maar hij staat er wel 100% achter, alleen wilti niet dat hij straks "dingen niet meer kan doen omdat we katten hebben". Dus hij wilt gewoon zijn eigen leven verder leven, en best wat doen voor de katjes, maar hij wilt geen dingen opgeven. Alhoewel ik eigenlijk denk dat zodra die katjes hun nagels in zijn gitaar zetten, hij zich gauw genoeg gaat bemoeien met de opvoeding :-P

Annegret
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Annegret »

Ik ben met 2 kittens tegelijk begonnen en heb ze gewoon ook tegelijk opgevoed.
Ze samen op de kattebak gezet etc.
Vonden ze gek genoeg nog heel leuk ook want ze deden toen tegelijk hun behoefte en had ze binnen 2 dagen volledig zindelijk.
Ik vond het voordeel dat ze elkaar hadden en meteen lekker hun energie kwijt konden bij elkaar ipv in de bank te krabben enzo.
Heb een lege mand met gaten aan de zijkant in de kamer gezet en een doos en muisjes enzo.
Dat was hun speelgoed en de krabpaal stond er al voordat zij er waren en daar heb ik ze ook meteen opgezet............
Veel succes met opvoeden
Katrin
Poema
Poema

Bericht door Katrin »

Zou nou echt niet zo gauw dingen weten die je moet gaan laten omdat je katten in huis hebt, ben dan ook wel benieuwd hoe je vrienddat ziet Peachy.
ik denk dat jullie het allemaal niet te zwaar moeten zien, katten zijn intelligent en snappen op den duur heus wel wat mag en niet mag.
Maar goed heb zelf niet zoveel regels, alleen vind ik het niet echt zo fijn als ze boven slapen, maar omdat er nu een moederpoes met kittens is, mogen de 2 andere katten dit nu even wel.
Niet op het aanrecht.
Niet in de vitrage gaan hangen.
Dat was het wel zo'n beetje.
Ja en 1 krijgt even op zijn donder als hij aanstalten maakt om tegen de bank te piesen.
Peachy
Huiskat
Huiskat

Bericht door Peachy »

Hij is vooral bang dat hij niet meer zo vaak of tot laat uit kan gaan (ik heb m al een paar keer gezegt dat dat helemaal niet zo is, maar goed) Het scheelt dat ik geen vitrage heb, dus dat is alweer een regel minder waar ze zich aan moeten houden ;)

Katrin
Poema
Poema

Bericht door Katrin »

Precies, waarom zou je dat nu opeens niet meer kunnen, katten wennen er echt wel aan om een avond en een gedeelte van de nacht alleen te zijn.
Komt wel goed allemaal.
Kers-87
Kitten

Bericht door Kers-87 »

Erg fijn! Deze berichten!
Ik was opzoek naar deze informatie, ik krijg binnenkort
ook twee nieuwe poezels in huis, twee katertjes! Helemaal in de
wolken, maar ontzettend benieuwd naar hoe dat nou gaat, als die
twee donderstenen door het huis heen racen!

Wel ervaring met katten, maar (een) kitten(s) in huis is erg lang geleden!
Bij mijn ouders, toen ik een jaar of 10 was..... Haha! Een paar jaar later
nog een aanlopertje gehad en die besloten te houden, maar hem was geen lang
leven geschonken want hij is met zijn vriendje van de buren onder een auto gekomen :'(

De 'nieuwe' mogen dus niet naar buiten! Maar een 'goede opvoeding' gaat er zeker komen!

Bedankt voor alle tips! :-) :edance:

En Peachy! Ik snap je enthousiasme over je nieuwe katjes volledig!
Jij ook heeeel veel plezier! Zijn ze inmiddels al in de maak? ;-)
I never thought i'd be a cat-person!
Waiting for my two new babies to come home!
sandalle
Huiskat
Huiskat

Bericht door sandalle »

Hey daar, ook ik ben blij met deze topic.
Wij hebben onze eerste poezel in huis, volgende weer komt de andere. Ze schelen dan twee weekjes. (9weken en 11weken oud)
Met de eerste hebben we onze handen al vol :p zitten soms al eens met de handen in het haar, maar ik zie hem heel graag en hopelijk komt met veel liefde alles mooi op zijn plooien terecht.
Hij kent al alle capriolen en heeft soms zijn 'kuren', dan is alles ineens een prooi geworden. Maar het is een ongelofelijke schat.
Heeft iemand soms nog tips hoe ik onze tweede kitten aan de eerste moet voorstellen. (Heb gehoord dat kittens elkaar snel accepteren, dus hoop hun ook).

greetz en allemaal veel leute met de poezels!
Plaats reactie