Ene kater jaloers op andere?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Uumie »

Hoi iedereen!

De afgelopen 3 dagen heb ik iets vreemds opgemerkt in de relatie tussen mijn mannetjes Morisson (6) en George (8). Ze zijn beide gecastreerde knuffelkonten. Morisson komt vaak uit zichzelf om aandacht vragen, George is wat verlegener. Maar nu doet het volgende probleem zich voor. Als ik zo ongeveer langer dan 5 minuten met George kroel en knuffel, wordt Morisson heel erg pissig. Hij verlaat dan de plek waar hij (meestal ligt te slapen) vandaan kwam, en loopt op George af. Hij kijkt George nog een paar seconden aan en werpt af en toe een blik op mij. En dan uit het niets geeft Morisson een gil en probeert George in zijn hals te bijten. Als George dan wegloopt, gaat Morisson erachteraan en haalt nog een keer uit. Vervolgens komt Morisson om mijn benen draaien. Daarna is het allemaal weer goed. :???: Als mijn vriend met George kroelt reageert Morisson helemaal niet zo.
Ik vind het zo vreemd dat Morisson misschien jaloers is, want hij krijgt meer dan genoeg aandacht - omdat hij er dus zelf om komt vragen. Ik wil George niet negeren alleen om Morisson tevreden te stemmen. Buiten dit zijn het best goede maatjes al. Morisson is hier nu iets meer dan 2 weken en George ruim 3 maanden. Buiten dit 'jaloerse' gedrag kunnen ze het goed vinden; ze wassen elkaar, slapen vaak samen en spelen samen. Geen van beide vertoont normaal gesproken territoriaal of dominant gedrag.

Ik weet niet goed hoe ik nu moet handelen. Moet ik er wat van zeggen als Morisson 'aanvalt', of moet ik het laten gaan? Kan ik Morisson duidelijk maken dat ik George echt niet voortrek als ik toevallig eens met George knuffel in plaats van met hem?
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Uumie »

*schopje* :oops:
Net gebeurde het weer, en ik zit er dan maar zo'n beetje bij omdat ik echt niet weet hoe ik moet reageren. Ik wil één van de twee niet het gevoel geven 'aan de kant gezet' te worden.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Umimeis »

En als je ze nu alle twee tegelijk aait....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Uumie »

Dat probeer ik ook vaak, maar soms komt George om aandacht vragen en is Morisson heel ergens anders, of andersom. Ik kan dan de kat die om aandacht komt vragen toch niet dwingen om naast de ander te gaan zitten zodat ik ze tegelijk kan aaien? Dan zou ik elke keer met de katten moeten slepen en ik denk niet dat ze daar zo blij van worden. Plus, ik wil ze ook allebei wat 'persoonlijke' aandacht geven, zonder dat de ander ernaast zit. Soms kan ik ze inderdaad tegelijk aaien, als ze toevallig op dezelfde plek liggen, maar erg vaak lukt dat niet. Daarnaast wil George absoluut niet meer knuffelen als ik hem oppak, dus dan loopt hij alsnog weg als ik hem naast Morisson zet.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door beestenbende »

Herkenbaar hier. Minet heeft ook de neiging om zichzelf er zo tussen te zetten en ons te dwingen om haar de aandacht te geven, meestal aai ik ze dan beiden of stuur haar met een licht duwtje weg, zo van even wachten op je buurt dame.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Uumie »

Gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem dan. ;) Morisson wegduwen helpt niet veel, hij probeer dan over mijn arm heen te komen om alsnog naar George te slaan, de gek. :???: Ook als ik hem aai op zo'n moment lijkt het wel of hij het niet eens opmerkt, zo gefocused is hij dan op George.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door lievelijn »

ik zou denken aan de plantenspuit met zulk gedrag!!\

misschien is het ook een idee om met je poezels te gaan clickeren.. niet elke kat vindt t leuk, maar ik heb er goede ervaringen mee. En heb ook gelezen van mensen die problemen hadden met de katten en jaloezie en dat het door samen te clickeren minder werd...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Uumie »

De plantenspuit staat helaas niet altijd klaar. Maar dat is van nu af aan misschien wel een tip. :lol:
En ik zal me eens inlezen over clickeren, het lijkt me inderdaad dat als ze samen activiteiten ondernemen dat ze dan een soort band ontwikkelen. Verder spelen ze wel gewoon samen, vooral verstoppertje of tikkertje. ;-) Maar bijvoorbeeld ook samen met de hengel of de touwtjes, en dan is er ook geen probleem.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door lievelijn »

als je wilt kun je me er over pben ;-) en als je zin hebt kunnen we ook een x afspreken.. woon nu immers vlakbij ;-)
neem ik mijn boekje mee en kunnen we eens kijken.. het is zowiezo heel leuk om te doern.. zeker als ze ook wat dingetjes kunnen :grin: helaas neem ik er niet altijd de tijd voor :oops: maar zelfs zonder de clicker gaat vlinder al poot geven als ik de lekkertjes vasthoud :oops:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Uumie »

Dat lijkt me heel leuk! James kon inderdaad ook pootjes geven, misschien heeft hij het op die manier wel geleerd! ;) Ik stuur je straks wel even een PBtje. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door lievelijn »

je hebt anwoord.. woon btw trouwens nu in roosendaal ;-) en ik heb een OV :P
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Ene kater jaloers op andere?

Bericht door Uumie »

Dat zou inderdaad heel makkelijk kunnen! OV's zijn handige dingen he? ;)

Sinds gisteren is het niet meer voorgekomen. Ik probeer ze zoveel mogelijk te aaien als ze dicht bij elkaar liggen, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Maar gisteren waren ze behoorlijk moe, een vriendin van me was langsgekomen en ze hebben heel druk met haar gespeeld. Dus ze kwamen niet zo om aandacht vragen. ;) Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie