Poes wil zwemmen in de waterbak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Poes wil zwemmen in de waterbak

Bericht door Kiwi »

Hallo,

Sinds 4 dagen zijn wij vergezeld door 2 poezen. Dit zijn onze eersten, dus we hebben er nog weinig verstand van.

1 van de poezen gedraagt zich nogal vreemd bij het drinken, we hebben een metalen waterbak op pootjes:

*Ze gaat voor/naast de waterbak liggen, legt haar hoofd op de waterbak alsof het een kussen is
*Ze begint behoorlijk actief te krabben onder en naast de waterbak terwijl ze ligt, onder wat gemiauw
*Ze kantelt haar kop en stopt deze half onder water, dus van wang tot oor
*Ze blijft ongeveer 30seconden zo onder water..en dan (onder water) begint ze pas met drinken

Dit doet ze iedere keer bij het drinken, soms meerdere keren dit achter elkaar. Eerst dacht ik: die ziet haar spiegelbeeld in spiegelende bodem van de waterbak..maar met een dof blauw bakje met water doet ze hetzelfde. Ook vreemd: normaal mag je haar niet aanraken, maar tijdens dit drinken kun je haar knuffelen, aaien, uitkammen etc etc...ze gaat er zelfs bij spinnen.

Ik vraag me dus af: is dit normaal? Ik zie er zelf het nut niet van in, en ze maakt door dit gedoe de keuken tot een waterballet..
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Poes wil zwemmen in de waterbak

Bericht door beestenbende »

hoi en welkom.
Dat katten trappelen voor de drinkbak is mij niet vreemd. Ik weet niet hoe oud de kat is, maar misschien is ze wel een andere bak of een watertankje gewend, waar elke keer kleine beetjes water uit komen.Op zich zou dit geen kwaad kunnen, maar lastig is het wel. Misschien is het probleem al verholpen door een kleinere bak neer te zetten, waar ze niet met dr hoofd in kan?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes wil zwemmen in de waterbak

Bericht door Kiwi »

Ze is 5 jaar en 1 maand oud. Wat ze vroeger gewend is weet ik niet, ze komt uit het asiel.
Een kleiner bakje lijkt mij niet handig..ze delen nu het water en voerbakje (op 1 na kleinste set)
Afbeelding
Een maat kleiner zou niet passen voor 120gram droogvoer.

Ergens komt het me wel goed uit hoor, terwijl ze zo lang bezig is met drinken mag ik haar kammen..en dat mocht wel eens..er komt ongeveer 2 handen vol haar uit per minuut kammen...
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Poes wil zwemmen in de waterbak

Bericht door Uumie »

Ja, katten kunnen behoorlijk raar doen bij de waterbak... Morisson bijvoorbeeld gaat ervoor staan, doet dan met zijn voorpoot 'graven' (net als een stier zegmaar), en gaat dan AL het water eruit scheppen om het van de vloer te drinken. Ook maakt hij de brokjes nat en slobbert ze daarna op. :icon_shifty: Rare wezens hoor, katten. Ik weet niet, ik zou me er niet al te druk om maken, maar fijn is anders natuurlijk. Misschien kun je alleen een kleiner drinkbakje neerzetten en de grotere voerbak gewoon houden?
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes wil zwemmen in de waterbak

Bericht door Kiwi »

Ik persoonlijk maak mij er wel druk om..ze ligt toch zo'n 1 a 2 uur per dag op haar zijkant, uitgerekt, met kopje in het water...staart vliegt alle kanten op.

Kan me niet voorstellen dat dit gewoon 'iets is wat katten doen'. Heb al een paar keer geprobeerd om haar rechtop te zetten (behoorlijk lastig, ze lijkt wel stoned of een natte handdoek) voor het bakje..maar binnen 10seconden valt ze gewoon weer om. Kleiner bakje of verplaatsen van het bakje maakt niet uit, ze doet dan hetzelfde.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Poes wil zwemmen in de waterbak

Bericht door lievelijn »

ik vind het ook een beetje vreemd gedrag..
Vlinder doet inderdaad ook wel eens der pootje in de bak, en gooit de boel over de grond.. maar ze gaat er niet in proberen te zwemmen..

durf niet zo goed te zeggen waarom ze dit doet ofzo...
maar misschien is een kattenfontein iets voor je.. daar kan ze der kopje niet helemaal insteken..

vraag me wel af of het ook echt schadelijk vboor haar is. anders weet ik niet of je er iets aan moet veranderen..
ga er nog even verder over nadenken...

zou wel even met der naar de DA gaan.. dan kan die in ieder geval alle medische oorzaken uitsluiten...
hoe zijn jullie aan de katten gekomen? als ze uit het asiel komen zou ik allereerst daar even contact mee opnemen..
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Poes wil zwemmen in de waterbak

Bericht door Uumie »

Ja, de dierenarts of het asiel is ook wel een goed idee. Stel dat er toch iets medisch aan de hand is, dan weet je dat in ieder geval. Vind het wel raar inderdaad dat ze echt met haar hoofdje onder water ligt. Tsja, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Een kattenfontein vind ik ook een goed idee! Succes!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie