Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommel en Hummel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:55
Locatie: Geffen

Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door Bommel en Hummel »

Hallo allemaal!

Wij zijn Chris en Floor en de trotse eigenaar van Bommel, en sinds twee dagen ook van Hummeltje.
Bommel is een bijna één jaar oude kater en sinds september bij ons. We hebben hem uit het asiel gehaald, daar zeiden ze dat het misschien moeilijk zou worden omdat Bommel erg schuw was. Wij wilden het toch graag proberen. In het begin moest Bommel erg wennen, blies zelfs af en toe naar ons en was erg bang. Al gauw ging het hartstikke goed en kunnen we er mee lezen en schrijven.
Afgelopen week vonden we het tijd om aan gezinsuitbreiding te werken en hebben we Hummeltje gehaald. Een poesje van zes weken oud! Super schattig en erg ondernemend. Ze lijkt in niets op onze Bommel. Hummeltje rent, speelt en klimt overal omhoog. Vooral tenen zijn favoriet. Nu het probleem waar ik toch wel erg mee zit. Bommel lijkt Hummel niet te accepteren. Hij blaast, gromt en gaat in een hoekje zitten loeren. Hij durft zich dan ook niet meer te verroeren. Alsof hij bang is. We hebben Hummeltje een paar keer in haar transportbak in de kamer gezet. Bommel bleef grommen en viel de bak zelfs een paar keer aan. Ook tegen ons begint hij af en toe te slaan, blazen en te grommen. Ik weet niet meer wat nu wijsheid is. We hebben ergens gelezen dat we ze in het begin apart moeten houden, met een deur ertussen zodat ze elkaar wel kunnen ruiken en horen, maar niet kunnen zien (maakt niet uit, Bommel valt de deur gewoon aan). Of moeten we ze juist (als wij erbij zijn) wel bij elkaar zetten. En als we dat doen, moeten we dan Bommel aandacht geven (wat bijna niet gaat want hij is dan ook boos op ons) en mogen we met Hummeltje spelen? Moeten we boos worden op Bommel als hij blaast en gromt? Ik ben helemaal verliefd op ons nieuwe poesje en Bommel blijft natuurlijk onze lieveling, maar op deze manier vind ik het wel erg moeilijk en word ik er een beetje wanhopig van. Ik heb hier al meerdere verhalen gelezen waaruit bleek dat het uiteindelijk wel goed komt, maar Hummeltje is nog zo klein! Hebben jullie alsjeblieft wat tips voor ons?

Alvast bedankt!

Floor en Chris
Bommel en Hummel geven je kusjes...
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door beestenbende »

Hallo Floor en Chris,

Heb nog even geduld, het kleintje is er pas 2 dagen. Alles is nieuw voor de katten en ze moeten nog erg wennen. Je doet het goed, zoals ik het lees. Op dit forum is er een speciaal topic over acceptatie, klik bovenin maar eens op zoeken en dan zie je heel veel tips. Het eerste advies is heb geduld en zie het even aan, blazen en grommen is in het begin volkomen normaal.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door Uumie »

Hoi Floor en Chris,

Het is inderdaad wat beestenbende zegt vooral een hoop geduld hebben. Alles is nog nieuw en beide katten moeten nog wennen aan de situatie. Ik las eens ergens dat het wel 8 maanden tot een jaar kan duren voordat katten echt maten zijn, en sommigen worden nooit vriendjes. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. ;) Maar meestal accepteren ze elkaar wel na ongeveer twee weken, zo is dat hier in ieder geval altijd gegaan. Dan zijn ze een beetje aan elkaar gewend. Omdat Hummeltje een kitten is, zal Bommel over het algemeen ook wel wat voorzichtiger zijn.
Zoals ik het lees doen jullie het in ieder geval heel goed en zou ik me niet al te veel zorgen maken. Heel veel geduld en niet opgeven. ;) Succes en veel plezier met jullie poezels!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Bommel en Hummel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:55
Locatie: Geffen

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door Bommel en Hummel »

Hartstikke bedankt voor jullie bemoedigende woorden!

Bij deze een update:

Ik moet zeggen dat het erop lijkt dat er vooruitgang is geboekt. Bommel is niet meer bang, maar juist ontzettend nieuwsgierig. Hij blijft brommen en blazen naar de kleine Hummel, maar zoekt haar wel op. Als ze ook maar even uit het oog is rent Bommel door het huis om haar te zoeken, zodat ze van een afstandje kan gaan zitten loeren. Net zat Hummeltje op de bank te spelen, en Bommel wist niet goed wat hij moest doen. Hij maakte een paar keer aanstalten om er ook op te springen, maar dat was toch te spannend. Hij heeft van zo'n 30 cm afstand zitten kijken. Hummeltje heeft niks in de gaten en speelt rustig verder.

Ik hoop echt dat het goed gaat komen, en hopelijk zijn we snel van het geblaas van Bommel af want zo kennen we hem niet!

Floor
Bommel en Hummel geven je kusjes...
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door beestenbende »

Nou dit klinkt al heel goed hoor! even volhouden nog en dan zijn ze de beste maatjes, super!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Bommel en Hummel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:55
Locatie: Geffen

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door Bommel en Hummel »

Hallo!

Update nummer twee...

Vanmiddag zijn we met Hummeltje naar de dierenarts geweest. Alles in orde, ze zag er prima uit en weeg 650 gram...

Tussen Bommel en Hummeltje gaat het stukken beter...dat wil zeggen, Bommel gedraagt zich beter. Niet meer zo bang. Hij zoekt Hummeltje steeds op. Alleen lees ik overal dat het vrij normaal is dat de jonge garde de oude garde als autoriteit beschouwd...het lijkt erop dat het hier andersom is. Hummeltje is een ontzettend fel meisje. Ze laat Bommel prima toe en hij mag zeker dichtbij komen, maar zodra Bommel een beetje begint te grommen geeft ze me toch een gil! Ze haalt dan ook uit. Bommel blaast terug maar maakt zich ook snel uit de voeten. Vervolgens speelt dit hele tafereel zich opnieuw af. Ik hoopte eigenlijk dat Hummeltje in slaap zou vallen zodat Bommel rustig kon komen snuffelen, maar dit is nog niet gelukt, want als zij slaapt, slaapt hij ook.

Ik ben al een stuk geruster dan gisteren, toen was ik behoorlijk op het wanhopige af. Nu is het nog niet zoals ik hoopte dat het zou zijn, maar al stukken beter dan gisteravond.

Is het wel normaal dat een zes weken oud poesje zo tierig is naar de oudere kat?

Groetjes Floor en haar schatjes
Bommel en Hummel geven je kusjes...
Gebruikersavatar
Bommel en Hummel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:55
Locatie: Geffen

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door Bommel en Hummel »

Hallo allemaal!

Even een update over onze donderstralen!

Sinds twee dagen zijn Bommel en Hummeltje samen aan het spelen. Hoewel het voor Hummeltje af en toe nog wat wild gaat, zoekt ze Bommel (en daarmee vooral zijn staart) vaak op. Bommel vindt het reuze interessant en wil continue weten waar Hummeltje uithangt zodat hij haar kan bespringen. Ze racen hier door het huis alsof we op het circuit van Zandvoort zitten! Bommel wil Hummeltje graag likken, maar Hummeltje verzet zich dan met hand en tand zodat Bommel af en toe een vriendelijk doch leerzaam bijtje moet uitdelen...Hummeltje piept dan als een klein badeendje...of het nou echt pijn doet of dat het aanstelleritus is, is niet altijd even duidelijk. Bommel is ook erg alert op ons als hij met Hummeltje speelt. Ik hoef maar een keer mijn stem een beetje te verheffen of hij is weg. Als het me echt te gortig word, klap ik een keer hard in mijn handen zodat ze allebei schrikken. Het is erg leuk om te zien dat Bommel Hummeltje echt met rust kan laten wanneer ze slaapt. Ze heeft haar slaap hard nodig gezien de heftige activiteiten tussen de dutjes door.
Hummeltje is nog iets te klein voor haar drinkbakje, dus wanneer ze drinkt gaat ze met haar pootjes in het water staan. Bommel is de beroerdste niet en likt haar graag droog...wanneer hij de kans krijgt tenminste want Hummeltje heeft vier pootjes en die zal ze gebruiken ook!
's Nachts laten we ze nog niet samen, ik vind Hummeltje er nog te klein voor. Ik weet ook niet zeker of Bommel wel helemaal door heeft dat hij nog een beetje zachtjes moet doen met die kleine!

Nou, ik ben in ieder geval blij dat het gaat zoals het gaat!

Tot de volgende update!

Groetjes

Floor
Bommel en Hummel geven je kusjes...
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door Uumie »

Nou, dat klinkt echt hartstikke goed! :eclap: Leuk dat ze al samen spelen. Volgens mij worden dat wel dikke vrienden straks hoor. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Help! Bommel en Hummel gaan (nog) niet samen...wat te doen?!

Bericht door Katrin »

Kun je toch zien wat een verschil dit is met een paar dagen geleden.
Echt fijn om te lezen.


Mijn 2 oudste katten bijten de jongste ook ter correctie, even in de nek, of haar oren.
Maar nooit hard, het is echt een waarschuwing dat ze moet ophouden.

Goed dat Bommel haar met rust laat als ze slaapt.
Plaats reactie