# Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

# Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Uumie »

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden schreef ik dat mijn vriend en ik dachten over een derde katje, maar dat dit van de huisbaas niet mocht. Inmiddels is er wat veranderd en staan we weer voor ongeveer dezelfde vraag. Ik zal het verhaal even uitleggen.

James heeft last van stress, wat zich uitte in een blaasontsteking. We hebben een Feliway stekker besteld, maar ik wilde graag weten wat ik nog meer voor hem kon doen. Na een gesprek van 1,5 uur ( :oops:) met James' verzorger uit het asiel, kwam het volgende naar voren (ik zal het even kort weergeven):
- James is een speelse kat van 2
- George van 8 wil niet met hem spelen, althans niet zo vaak als James zou willen
- James kan zijn energie niet kwijt hierdoor
- James is gewend om heel intensief met andere katten te spelen
- De manier waarop wij mensen met hem spelen is toch anders
.... - Een speelmaatje voor James zou een goede keuze zijn.

Stiekem zie ik het wel zitten om een derde kat erbij te nemen, dus ik vroeg om wat specifiekere uitleg over het mogelijke speelmaatje. Een jong katje, minimaal 6 maanden oud en maximaal 3 jaar. Een vrouwtje zou volgens de verzorger de beste keus zijn, aangezien we al 2 mannen hebben. Twee katers in een ruimte van 50^m gaat nog, maar met 3 zou je problemen kunnen krijgen. Verder vroeg ik of de ruimte wel groot genoeg was, en zij legde uit dat een kat een territorium nodig heeft van ongeveer 10^m. Aangezien George en James al maten zijn (alleen geen speelmaten...) is het ook geen probleem om daar een poesje bij te zetten.

Ik belde de huisbaas en verwachtte om weer een afwijzing te krijgen, maar hij zei: "Tsja, jullie huren de ruimte, hij is nu even van jullie, in ieder geval de komende 2 jaar. Ik heb liever een kat 'teveel' dan een plassende kat. Zo lang jullie het goed schoonhouden en mij kunnen verzekeren dat ik jullie woning in originele staat, voor zover dat gaat, terug kan krijgen, hebben jullie toestemming."

De huisbaas is dus geen probleem meer, maar... Ik wil bezinnen eer ik ga beginnen. ;) Wat vinden jullie ervan? Is de ruimte groot genoeg? Zou het James inderdaad kunnen helpen? Qua geld en tijd is er absoluut geen probleem, aangezien mijn vriend een enorme opslag heeft gekregen, haha. ;)
We gaan zaterdag naar het asiel, gewoon om de katten even te knuffelen. Als er een poes tussen zit die 'geschikt' is en waarbij we de klik hebben, reserveren we haar zodat we nog even kunnen nadenken, maar dat kan niet te lang duren natuurlijk. Ik ben al voor 99% om, maar ik wil graag jullie advies wat dit betreft. Bedankt!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Leonie89 »

het klinkt als een goed idee.. natuurlijk kun je nooit zeker zijn of de nieuwe poes in de smaak gaat vallen bij je twee heren en andersom, maar dat moet je gewoon proberen..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Cari »

Wat een goed idee van je. Ik denk zeker dat het James zal helpen. Maar was het juist niet zo (info uit een ander topic) dat James de luiwammes was?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Uumie »

Cari, het probleem is dat James vaker dutjes doet dan George, maar tussendoor, als hij wakker is, constant met George wil spelen. Als George slaapt gaat dat sowieso niet, maar als George wakker is heeft hij daar vaak (90% van de tijd) geen zin in en kan James een mep krijgen. Dan zie je James heel teleurgesteld weglopen en ergens ver weg van George gaan slapen of spelen. James heeft ook zo'n 4 keer per dag een dol half uur, waarin de hele tent op zijn kop staat. George kan dat meestal niet zo waarderen, haha. ;)
De verzorgster zei dat James in het asiel een stuk actiever was, dus wellicht dat George hem niet de uitdaging biedt die hij zoekt? Dat hij uit verveling maar dutjes gaat doen? Natuurlijk proberen wij dan met James te spelen, maar hij is gauw uitgekeken op de spelletjes die we doen en gaat dan George weer bespringen... wat dan weer leidt tot de bovenstaande situatie.

En nog iets, mijn moeder ziet het absoluut niet zitten, en de ouders van mijn vriend zijn geen kattenmensen. :S

Nog een aanvulling: George speelt inderdaad ook nog veel, maar liever in zijn eentje met ons of met zijn speelgoed dan met James. Als hij aan het spelen is jaagt hij James ook soms weg, da's erg sneu om te zien. Zou het dan kunnen dat James met een jongere kat die graag met katten speelt wel 'tot zijn recht komt' en met haar zal gaan spelen?
Laatst gewijzigd door Admin op 08 mei 2009 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: LET OP: Gebruik de knop WIJZIG voor een aanvulling op een eerder bericht ipv een nieuw bericht onder je eigen bericht te plaatsen.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Katrin »

Uumie, wat je (schoon)ouders er van vinden is toch niet relevant, het is toch de keuze van jou en je vriend om misschien een derde poes er bij te halen?

Wel fijn dat de huisbaas er open voor staat.

Vraag me wel af waarom het nieuwe poesje minimaal een half jaar moet zijn, zou het niet soepeler verlopen met een wat jonger katje, of ben je bang dat James daar te ruw mee om zal gaan?
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Uumie »

Inderdaad, de meningen van (schoon)ouders zijn niet relevant (of zouden dat niet moeten zijn), maar toch heb ik het gevoel dat ik me voortdurend zal moeten verantwoorden tegenover hun. We zijn nog steeds hun kinderen, al zijn we allebei bijna 22. ;)
Verder, dat ruwe vind ik inderdaad wat eng. James is een bonk van een kater, als hij op zijn achterpoten staat komt hij bijna tot de bovenkant van het aanrecht. Hij is echt één van de grootste katers die ik heb gezien, en de grootste uit het asiel. (Er was nog wel een hele dikke, maar dat telt niet 8-) ). Daarbij weegt hij bijna 6 kilo. Als hij George uitdaagt om te spelen springt hij op hem, en George kan dat wel hebben, maar ik ben bang dat James een kitten serieus pijn kan doen hiermee. Vandaar liever een katje dat daartegen bestand is. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Katrin »

Niks van aantrekken hoor, ook al blijven jullie hun kinderen je bent ook volwassen en hebt hun toestemming niet nodig.

Ik snap het ja dat James wel eens te sterk zou zijn voor een klein kitten.

Al zien ze het vaak wel dat het een klein kitten is en zullen er dan ook wat voorzichtiger mee omgaan, alhoewel dat kan per kat verschillen natuurlijk.
En het kan ook zijn dat James tijdens het spelen zijn eigen kracht niet kent.

Ben benieuwd wat voor dametje jullie uit gaan kiezen.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Uumie »

Ik ben ook benieuwd. ;) We gaan eerst eens uitgebreid overleggen en morgen in het asiel kijken of er een leuke bij zit. Maar het is nog niet zeker dat we het doen, ik ben toch een beetje van 'bij twijfel, niet doen', hoewel ik ook heel impulsief kan zijn. We kijken wel hoe het loopt.

Ik geloof ook wel dat de meeste katten voorzichtiger zijn bij kittens, maar James is soms zo ontzéttend lomp! Dan springt hij 's nachts bijvoorbeeld in je blaas (of bij mijn vriend in nog minder prettige delen), of soms zelfs keihard op je gezicht. :shock: Hij loopt George ook regelmatig ondersteboven (maar dat kan ook zijn omdat George een tikje wankel is). Maar ik loop liever niet het risico dat een kitten wordt geplet. :lol:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door beestenbende »

He meis, wat een goed idee! Ik zou ook voor een poes gaan van ca 8-12 maanden, die zijn al iets sterker en kunnen niet zo snel letterlijk onder de voeten worden gelopen door jou banjer. Geweldig dat je huisbaas het nu wel ziet zitten zeg, pas wel op dat de poes geholpen is, anders heb je straks een compleet klein asiel, daar zal jij en je huisbaas weer minder vrolijk van worden...eh denk ik..Succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Uumie »

beestenbende schreef:He meis, wat een goed idee! Ik zou ook voor een poes gaan van ca 8-12 maanden, die zijn al iets sterker en kunnen niet zo snel letterlijk onder de voeten worden gelopen door jou banjer. Geweldig dat je huisbaas het nu wel ziet zitten zeg, pas wel op dat de poes geholpen is, anders heb je straks een compleet klein asiel, daar zal jij en je huisbaas weer minder vrolijk van worden...eh denk ik..Succes!
Dat sowieso, ik ben vrij fel tegen niet-geholpen poezen! :enaughty: Bovendien zijn de heren bepaalde onderdelen ook kwijt, en kunnen ze niet naar buiten. Mijn vriend en ik hebben heel wat te bespreken de komende tijd. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Boomer »

Persoonlijk zou ik nog even een paar weken wachten tot James helemaal beter is. Want volgens mij is nog steeds de vraag : is het een blaasontsteking (gekomen door stress? ( waar ik mijn vraagtekens bij heb omdat er meestal dan een bacterie in het spel is, door stress zou hij eerder overal gaan plassen zonder bloed ) ) of is het toch blaasgruis? Als James helemaal beter is en je merkt verschil met de feliway stekker dan is hij gestressed. Maar dat kan je alleen zien als hij helemaal beter is. Dat hij nu meer slaapt is logisch omdat hij gewoon niet lekker is. Dit heeft tijd nodig.
Ik gun je een nieuwe huisgenoot van harte , maar beslis niet te snel.
Ik klink nu weer als een boe-man maar ik wil gewoon dat je geen overhaastige beslissingen neemt in het nadeel van James ( een nieuwe huisgenoot kan ook weer stress veroorzaken).
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Uumie »

Haha, jij denkt altijd dat je een boeman bent. ;) Is niet zo hoor, je hebt me tot nu toe altijd goed advies gegeven. Maar inderdaad wil ik eerst zeker weten dat James beter is en er verder niks medisch aan de hand is. Sowieso, als we een katje zouden vinden morgen, dan zouden we het eerst reserveren en pas over een aantal weken ophalen. Uiteraard willen we ook niet het gevoel hebben bij het kiezen van een poes, zo van: "Nou, het moet maar, voor James". En je weet inderdaad vantevoren dat een nieuw poesje weer stress veroorzaakt, zelfs als het op de lange termijn zou helpen.
Met dit soort dilemma's zit ik dus, ik vind het fijn dat je me er weer op wijst voordat we inderdaad te snel beslissen (maar dat zal sowieso niet gebeuren). En vooral goed naar James kijken, wie weet vindt hij het prima zoals het is nu en we willen hem niet op de kast jagen. Helaas kan een kat je dit niet vertellen met taal, dus ik moet zijn lichaamstaal goed interpreteren.
Wat ik al zei, ik ben meer het type van 'bij twijfel, niet doen', dus het zou goed kunnen dat er pas een derde komt als we eenmaal verhuizen naar een grotere woning etc. Was alleen even benieuwd wat jullie zouden doen (en dat kan ook zijn wat jij zegt, Boomer. ;)).
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Cari »

Als James niet helemaal lekker is,zou ik inderdaad even wachten. Een zieke kat moet je niet opzadelen met zo'n ingrijpende gebeurtenis.
Maar even iets anders: weet je zeker dat je voor een poes wilt gaan? Mijn ervaring is dat katers inderdaad vaak goed met poezen kunnen samenleven, maar dan liefst op een vrij rustige manier. Gezellig samen slapen en zo. Als het echter om spelen gaat, zijn katers onderling vaak leuker. Het zijn soms net mensen "lekker dollen, jongens onder elkaar :pdtalc: :pdtalc: , geen gezeur van de meiden ;-) Poezen snauwen eerder en voelen zich eerder bedreigd. Ik heb zelf 4 katers en een poes en heb bij de katers onderling nooit problemen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Boomer »

Er waren zoveel positieve berichten en dan kom ik met een negatief bericht , vandaar de boeman.
Door het enthausiasme van iedereen kan je soms de werkelijkheid nog wel eens vergeten. En niet iedereen respecteerd dan een minder enthausiast bericht ;-)
Het is soms goed om door een ander weer wakker geschud te worden tot de werkelijkheid. Gelukkig blijf je naar James kijken en ga je geen overhaaste dingen doen.

Konden dieren maar praten, dan was het een stuk makkelijker.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Toch een poezendame bij de twee poezenheren?

Bericht door Uumie »

Nou, vandaag zijn we in het asiel geweest, gewoon om poezen te knuffelen. ;) Er zaten er sowieso niet echt tussen waarvan we zoiets hadden van JA! We hebben besloten te wachten tot we groter wonen, en als blijkt dat het echt beter zou zijn voor James dan wachten we sowieso totdat hij helemaal beter is.
Er zaten wel een paar poepies hoor! Een lieve schildpadpoes van 10, vond haar zo lief! Maar mijn vriend vindt haar lelijk :S. Verder zaten er een Bengaal, een Birmaan, een Britse Korthaar (die ook echt superlief was!) en een kruising Siamees. :shock: Ik heb voor heel wat euro's kat in mijn handen gehad vandaag, haha. ;)
Maar we wachten nog een tijdje. Ik vraag James wel wat hij ervan vindt, maar hij heeft volgens mij geen mening. Ik krijg in ieder geval geen antwoord. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gesloten