Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
lola82
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2009 08:22

Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door lola82 »

Ik heb een 2-jarige poes Myo gemaand. Normaal is het een echte schat! We hebben sinds gisteren een katertje erbij van 9 weken. Ik heb hem nog geen naam gegeven voor het geval het niet lukt, want dan moet hij weg...

Myo zit de hele tijd te grommen, en soms te blazen, als hij in de buurt komt of als ze hem ziet. Ze is erg gestressed, eet slecht. Ze is bang en nu is ze naar buiten gevlucht. De kitten trekt zich er weinig van aan. Hij komt gewoon niet bij haar in de buurt.

Komt dit wel goed? Ik ben zo dol op Myo en ik zou het zo erg vinden als ze niet meer wordt zoals hiervoor (een knuffelige, zachtaardige, vriendelijke, ietwat onhandige poes).

Ik het een idee om de kitten af en toe in een bench te doen? Waar hij vandaan komt zat hij ook in de bench. Misschien geeft dit Myo wat rust en zelfvertrouwen.

Ik ben er wat wanhopig van, ik kan het echt niet aanzien dat Myo zich door mijn toedoen zo slecht voelt!

x
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Leonie89 »

nee hoor, dit is normaal gedrag bij een introductie.. zolang ze elkaar niet kapotvechten is er weinig aan de hand..
na een week of drie vier hoort dit wel over te zijn.. kan ook eerder gelukkig :) geef beide katten evenveel aandacht..
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Umimeis »

De katten hebben de tijd nodig om aan elkaar te wennen. Dit kan dagen duren, maar ook weeken (en soms maanden)
Je die nieuwe kat eventueel in de bench zetten, bovendien kan hij dan van daaruit rustiger aan zijn nieuwe omgeving wennen.
De andere kat kan dan ook rustig aan de andere kat snuffelen (via de bench) zonder dat ze elkaar aanvliegen.

En later kun ze zonder dat er een bench tussenzit aan elkaar laten wennen.
Maar dit gedrag is normaal hoor, en gaat meestal wel over.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
lola82
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2009 08:22

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door lola82 »

Bedankt voor de tips! Ik ben gelijk naar de de dierenwinkel gegaan en heb een bench gekocht. Myo vond het wel even fijn! Ze begon gelijk weer een beetje te eten. Ik probeer het nu gewoon af te wisselen: Myo in de kamer, kitten in de bench, Myo uit de kamer, kitten uit de bench! :grin:

Ik hoop dat het goed komt, want volgens mij ben ik het meest gestressed van allemaal...
lola82
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2009 08:22

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door lola82 »

Nou, we zijn weer een dag verder.
Met de kitten gaat het uitstekend! Hij eet goed, drinkt goed en speelt super veel. Hij voelt zich hier helemaal thuis!

Met Myo gaat het minder. Ze is zo bang... ze is tegen mij wel lief, gaat ook spinnen als ik haar aai tijdens het eten bijvoorbeeld. Maar ze blijft het liefst een heel eind bij de kitten uit de buurt. Ook als hij in de bench zit. Ik heb ze nu de hele tijd apart in een andere ruimte. Maar zelfs dat is Myo bang en wil ze het liefst naar buiten. Ik probeer haar zo veel mogelijk binnen te houden en geef haar daar alle ruimte om zich te 'verstoppen'.

Is het goed dat ik haar binnen laat? Ze moet toch aan zijn geur wennen toch? Heeft iemand nog een tip hoe ik met deze angstige kat om kan gaan? Ik heb gister middag al een Feliway verstuiver gekocht. Lijkt tot op heden niet te werken...
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Katrin »

Moeilijk is dat he je poes zo te zien, toch kan je het niet dwingen,ze moeten in hun eigen tempo
aan elkaar gaan wennen.
Ik zou haar toch af en toe naar buiten laten gaan, omdat ze anders nog meer gefrustreerd raakt, al heb je kans dat ze buiten gaat zitten mokken, en je haar naar binnen zult moeten dragen.
Geef haar maar veel aandacht, en verder is het maar afwachten.
Sterkte ermee.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Uumie »

Ik denk dat dit zeker wel goedkomt, het duurt gewoon even voordat Myo gewend raakt aan de aanwezigheid van je kitten. Wat Katrin ook al zegt, laat haar af en toe naar buiten, ik denk dat ze dat wel fijn zal vinden. En inderdaad, geef haar veel aandacht en wees lief voor haar, laat haar merken dat je haar niet 'vervangt' met het nieuwe kitten. Het komt uiteindelijk wel goed, geef het gewoon wat tijd. Het duurt ook wel even voordat de Feliway gaat werken, en bij sommige katten werkt het helemaal niet. Het enige wat je dan kan doen is afwachten, hoe moeilijk dat ook is.
Heel veel succes, en laat je ons weten hoe het verder gaat?
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
lola82
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2009 08:22

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door lola82 »

Super bedankt voor jullie geruststellend woorden. Ik heb er echt wat aan!

Gisteren toen de kitten lag te slapen heb ik een laken over de bench gegooid. Myo kon toen rustig zonder angst even aan de bench snuffelen, maar was er snel weer vandoor!

Gisteravond heb ik ze maar met zijn tweeen in de huiskamer gezet. Myo werd super kwaad en bang! De kitten was helemaal onder de indruk en hield mooi afstand. Na een tijdje gromde Myo alleen nog maar als de kitten op haar af kwam. Uiteindelijk ging ze zelfs achter hem aan als hij even uit het zicht was verdwenen. Uiteindelijk was de spanning er wat vanaf en heeft Myo lekker in de vensterbank, met een onspannen staart, naar de vogels buiten zitten loeren. Toen de kitten bij mij op schoot in slaap was gevallen ging ze op onderzoek uit en heeft ze zelf even in de bench gekeken. Ze gaat hem nu echt zoeken als ze hem even niet kan zien.

Ikzelf heb gisteren maar 1x heeeel hard moeten huilen, dus met mij gaat het ook weer doe goeie kant op! :grin:
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Katrin »

Ach, ik hoop dat je er niet meer om moet huilen.
Geef het gewoon de tijd, de ene dag gaat het beter dan de andere dag, maar ze zullen echt wel, aan elkaar wennen.
Zoals je gisteravond omschrijft durft Myo toch weer wat meer.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door beestenbende »

Als ik het zo lees, is het nog een kwestie van tijd en hebben ze elkaar helemaal geaccepteerd hoor, hou nog even vol!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
lola82
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2009 08:22

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door lola82 »

Hier even ene update!

Myo blaast nog steeds veel, is bang nog steeds niet erg gecharmeerd van Conner (zo heet hij). Als hij in de buurt komt of teveel aandacht aan Myo besteed gromt ze aan een stuk door, maar als hij gewoon aan het spelen is zit ze van een afstandje te gluren.

Gisteren heb ik voor Myo een speeltje gekocht met veren (ze is gek op veren!). We hebben lekker gespeeld in de huiskamer terwijl mijn vriend met Conner aan het spelen was. Maar kwaad dat Myo was! Ze leek wel een hond! Ze ging helemaal grommen als ze haar speeltje te pakken had en ik het af probeerde te pakken. Maar wel op de schattige Myo manier die ik van haar gewend ben, want het is een heel zachtaardige kat.

Gisteren en vanochtend heb ik ze wat tonijn gegeven en dat hebben ze op 30 cm van elkaar opgeten. Myo moest even kiezen tussen grommen en eten, maar de tonijn won! Dat noem ik vooruitgang! Ook is Myo weer een keer op haar eigen kattenbak geweest. Conner heeft een eigen bakje, maar hij vind die van Myo veeeeeel mooier, dus hij gaat steeds op die van haar. Ik laat het maar gaan, want het is fijn als ze het in de toekomst op 1 bak kunnen doen!

Verder mag Myo allemaal dingen die ze anders niet mag... op de slaapkamer, een theelepeltje echte melk, haar nagels scherpen aan de bank. Ze geniet altijd met volle teugen van dat soort gedrag. Dan zit ze me stieken aan de kijken en ik hoef maar een keer Myooooooo te zeggen en ze weet moet stoppen. Maar nu zijn er even geen regels voor haar, ze vind het heerlijk!

Myo haar vacht is wel minder mooi dan anders. Dus de stress eist zijn tol. Ik hoop dat het snel wat dragelijker wordt voor haar!

Met Conner is alles prima! Hij speelt zichzelf helemaal gek. Soms moet je echt oppassen, hij stuift door huis heen! En knuffelen kan hij ook als de beste!

Nou, dit was het weer even!

x
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Katrin »

Fijn dat het iets beter gaat met Myo, lekker met haar spelen is zo goed voor haar, al die aandacht.
Alleen zou ik persoonlijk de katten tijdens het eten zover mogelijk uit elkaar zetten, ook al heeft ze nu de tonijn vlak naast Conner opgegeten, ik denk dat het haar meer rust geef als Conner zover mogelijk weg is.
Ook het toestaan van dingen die verboden zijn zou ik niet al teveel toelaten, conner ziet ook dat Myo haar nagels aan de bank scherpt en zal het ook willen doen.
En wil je de privileges die Myo nu heeft straks weer terugdraaien?
Dat zal moeilijk zijn, en ze zal het niet snappen.
Ik denk dat je het meer moet zien in haar lekker knuffelen en veel met haar spelen.
Ik wil kinderen niet met katten vergelijken maar doe het toch maar even, mijn zoon had het moeilijk na de geboorte van zijn zus, dat uitte zich in moeilijk gedrag van zijn kant, had ik op dat moment alles goed gevonden wat hij deed, had ik vast een soort grenzeloos monster van hem gemaakt.
lola82
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2009 08:22

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door lola82 »

Hi Katrin!

Bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk hoor, met Myo en haar privileges. Bij een andere kat zou ik het ook zeker niet zo aanpakken! Maar Myo is een hele zachtaardige poes. Ik hanteer wel vaker mijn 'gedoogbeleid'. Als de 'regels' dan weer gelden maakt het haar niet zoveel uit. Dan doet ze het gewoon weer anders. Ik hoef ook nooit streng te zijn, ik zeg gewoon: Myo, niet doen. En dan luisterst ze. Het past bij haar karakter. Maar bij Conner zou ik het niet zoe doen, die heeft een heel ander karakter. Ik merk dat ik bij hem echt consequenter en strenger moet zijn!

Het tonijn eten is alleen als extraatje. Ik hou ze inderdaad apart met eten, zodat ze beide rustig kunnen eten. En 's avonds krijgen ze dan als extraatje wat tonijn, wat ze naast elkaar op mogen eten. Lijkt me wel een goed idee toch?

De tijd lijkt zijn werk te doen. Gisteren hebben ze allebei op de bank in coma gelegen. En Myo duft weer bij haar krabpaal (wat het bankkrabben dus weer overbodig maakt ;-)), Conner heeft de deurmat uitgekozen om zijn nagels te scherpen. Dat vind ik niet erg!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Katrin »

Goed om te lezen dat ze allebei op de bank in slaap zijn gevallen.

Ja dat kan natuurlijk dat Myo een zacht karakter heeft.
Conner is natuurlijk nog een heel speels kitten wat de regels in huis nog moet leren.
Zelf heb ik er drie en voor het gemak gelden hier dezelfde regels voor allemaal.
Niet dat ze zich daar altijd serieus iets van aantrekken, het blijven natuurlijk katten :smile:

Fijn om te lezen dat het langzamerhand beter gaat met Myo.
Gebruikersavatar
Bommel en Hummel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:55
Locatie: Geffen

Re: Komt dit wel goed? Nieuwe kitten bij kat

Bericht door Bommel en Hummel »

Hoi Lola!

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb een beetje hetzelfde probleem als jij hebt/had met Myo en Conner...Bommel is onze bijna 1 jaar oude kater en sinds een paar dagen hebben we Hummeltje erbij. Een zes weken oud poesje. Ik had natuurlijk gehoopt dat ze elkaar in de armen zouden vallen als vader en dochter, maar dit was ijdele hoop uiteraard. Het gaat al wel wat beter als twee dagen geleden, toen durfde Bommel niet uit de hoek te komen, maar vrienden zijn ze nog niet...

Vandaar dat ik me afvroeg hoe het nu is met Myo en Conner, we zijn inmiddels een tijdje verder dus vandaar!

Groetjes Floor
Bommel en Hummel geven je kusjes...
Plaats reactie