mijn kater is gecastereerd..toch sproeid hij nog..help!!!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evelien80
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2009 11:34
Locatie: Hoogeveen (drente)

mijn kater is gecastereerd..toch sproeid hij nog..help!!!

Bericht door evelien80 »

ik heb 2 katten en 1 poes
alle 2 de katers zijn geholpen ;-) maar nu begint 1 van die katers te sproeien in de gang
als ik het schoon maak en er een middeltje op gooi dat katten niet lekker vinden ruiken doet hij het dood leuk ergens anders
mijn poes is drachtig zou het misschien komen omdat zij drachtig is? ik hoop dat jullie tips hebben om van dat sproeien af te komen..anders moet ik hem weg doen en dat zou ik heel erg vinden :cry:
gr evelien
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: mijn kater is gecastereerd..toch sproeid hij nog..help!!!

Bericht door Katrin »

Herken je probleem, ik weet niet hoe lang het al geleden is dat hij gecastreerd is, misschien dat dat er ook nog mee te maken heeft.
Maar ik heb dus ook een gecastreerde kater die af en toe zijn staart optilt en sproeit, gelukkig stinkt het niet zoals bij een ongecastreerde kater.
Ik heb een plantenspuit klaarstaan, maar echt opgelost is het niet, maar ik doe hem er niet voor weg.
Misschien is het inderdaad een reactie op de zwangere poes.
Hoop dat anderen meer tips kunnen geven.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: mijn kater is gecastereerd..toch sproeid hij nog..help!!!

Bericht door rieneke »

je kat weg doen omdat hij sproeit??? :shock: :evil:

veel katten sproeien uit onzekerheid, hun eigen luchtje ruiken geeft hun vertrouwen.
logisch dus dat een waterspuit of vies ruikende middeltjes niet helpen.
probeer liever feliway, of beter nog, de kat z'n eigen feromonen.
haal wat wattenschijfjes langs de wangen van de kat, en plak die op de sproeiplaats.
ververs ze zo eens per week.
wordt ook niet boos op de kat, maar benader 'm zo positief mogelijk, en kijk of je eventuele oorzaken van onzekewrheid weg kan nemen.

zo nodig kan je een gedragstherapeute inschakelen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: mijn kater is gecastereerd..toch sproeid hij nog..help!!!

Bericht door Cari »

Vervelend he, zo'n sproeiende kat. Gelukkig stinkt hij niet meer zo ;-)
Ik denk dat het zeker te maken heeft met de drachtige poes. Misschien gedraagt de poes zich ook anders ten opzichte van hem. Sproeien heeft te maken met afbakening van eigen terrein, vaak in combinatie met onzekerheid. Ik heb 4 katers en 1 poes (allemaal gecastreerd) en vang daarnaast in een aparte kamer zwervers op. Een van mijn katers (een x-siamees) gaat bij 'nieuwe gasten' geheid in ieder geval tegen de deur van de kattenkamer sproeien, maar soms ook op andere plekken. Ik maak het gewoon schoon en negeer het verder. Gebruik in ieder geval geen ammoniak of chloor voor de schoonmaak, dat moedigt ze aan om het nog eens te doen.
Zorg dat de sproeier zich niet nog onzekerder gaat voelen, dus geef hem zijn normale aandacht en sluit hem niet buiten, ook niet als de kittens er eenmaal zijn. Succes!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie