Katten bij elkaar brengen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

hallo allemaal!
ook ik heb en vraagje ivm het bij elkaar brengen van 2 katten. mijn eerste kat, mickey is een kater van 3 jaar. sinds agelopen zaterdag heb ik als nieuwe aanwinst een poes, minoes van 2,6 jaar erbij. minoes komt uit t asiel en was de eerste dagen erg schuw. ze komt nu een beetje los. mickey bewust even buiten beeld gehouden de eerste 3 dagen, maar wil ze nu toch graag bij elkaar brengen. al een kleine poging gedaan, maar t enige wat ze doen is naar elkaar grommen en blazen. na een tijdje vindt mickey dat niet meer interresant en loopt weg... minoes daarintegen loopt m dan gewoon achterna en gaat voor de deur zitten waar mickey op dat moment zit... is dit normaal, moet ik t anders aanpakken of ze gewoon maar met rust laten??? help help help!!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door beestenbende »

Dit is inderdaad normaal gedrag, een nieuwe indringer krijgt meestal een vriendelijke"" begroeting in de vorm van blazen en grommen. Het is puur de bedoeling dat er kenbaar wordt gemaakt dat een indringer op zijn of haar terrein niet wordt geaccepteerd. Na een aantal dagen zul je zien dat ze rustiger zijn en elkaar gaan opzoeken. Niet ingrijpen, tenzij het een echt gevecht wordt. Geef Mickey wat extra aandacht en laat ze hun gang maar een beetje gaan...succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

dank je wel voor snelle reactie!!
vind t maar moeilijk allemaal...
hebben (nog) niet naar elkaar geslagen, mickey is een beetje een sulletje die alles wel goed vind..
blijkt wel in z'n wegloopgedrag :grin:
het advies van niet in te grijpen kreeg ik ook al van t asiel, alleen als t echt te erg was een sleutelbos of zo op de grond gooien dat ze schrikken en dus stoppen met vechten.
vind dit nogal heftig of juist wel doen?
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

dank je wel voor snelle reactie!!
vind t maar moeilijk allemaal...
hebben (nog) niet naar elkaar geslagen, mickey is een beetje een sulletje die alles wel goed vind..
blijkt wel in z'n wegloopgedrag :grin:
het advies van niet in te grijpen kreeg ik ook al van t asiel, alleen als t echt te erg was een sleutelbos of zo op de grond gooien dat ze schrikken en dus stoppen met vechten.
vind dit nogal heftig of juist wel doen?
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door Uumie »

Dat met die sleutelbos helpt wel hoor! Net als in je handen klappen. Onze katers hebben 1x gevochten toen ze hier net waren. Ik klapte in mijn handen en het was over. Nooit meer gedaan ook ;)
Maar het werkt echt, het wordt hier op het forum ook regelmatig als tip gegeven.

Succes met je katten, het komt vast wel goed. De onze zijn nu ook dikke vrienden. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door beestenbende »

het lijkt inderdaad heftig, maar ze schrikken ervan zodat ze elkaar juist niet in de haren vliegen. Hoe minder je je ermee bemoeit hoe sneller ze elkaar zullen accepteren, bij ons duurde dat meestal een dag of twee en hadden elkaar dan geaccepteerd, maar je moet dus even nog geduld hebben. En maak je niet teveel zorgen, want 9 van de 10x loopt het stroef in het begin en worden ze dikke maatjes later...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

superbedankt zover!
maak me misschien inderdaad wel meer zorgen als nodig is, maar je wil natuurlijk t beste voor ze allebei!
en ook geduld is niet mn sterkste kant wat blijkt dat ik dat hierin toch echt nodig heb..
zitten nu beide boven, mickey op de slaapkamer en minoes pontificaal voor de deur...
hoop echt dat t goed komt :grin:
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door Uumie »

Dat snap ik helemaal, ik kon ook niet wachten tot ze samen zouden spelen of slapen. ;) Maar die dag komt er echt nog wel, en waarschijnlijk ga je net zoals ik helemaal giechelen en blij zijn :lol:
Het komt echt wel goed, het is gewoon even wennen. Stel je voor dat er bij jou iemand voor de deur staat, zegt dat hij bij je komt wonen, jouw eten gaat eten, alle aandacht van jouw man/vriend krijgt etc... dat gaat ook niet vanzelf, en zo is het bij katten ook.
Gewoon geduld hebben, hoe irritant het ook is! (en ik ken het hoor, ben de ongeduld zelve ;))
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

tja inderdaad, zo had ik t nog niet bekeken... ;-)
is inderdaad ook niet niks, voor allebei niet.
terwijl ik t juist gedaan had voor mickey (en voor mezelf natuurlijk) dat ie wat gezelschap heeft.
krijgt zoveel indianenverhalen te horen als je naar info zoekt dat je dr bijna bang van wordt dat t dus echt niet goed komt..
toch nog een vraagje, hoe kan ik t beste met minoes omgaan nu ze nog zo schuw is? loopt nu wel al rond als ik in de woonkamer ben, terwijl ze de eerst 2 dagen alleen maar achter de bank gezeten heeft.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door Uumie »

George was precies zo toen hij hier kwam. Gewoon lief tegen haar praten, aandacht geven, trakteren op een snoepje etc... Op een gegeven moment merken ze dan wel dat ze niet bang hoeven te zijn. En als ze geen zin heeft in aaien ofzo, laat haar dan maar eventjes. In ieder geval niks forceren, zij moet haar plekje nog even vinden.
Maar bedenk wel dat je Mickey ook aandacht moet geven, anders wordt hij misschien jaloers als hij ziet dat je veel met Minoes bezig bent. Uiteindelijk zal hij je wel dankbaar zijn voor het gezelschap hoor, George werd ineens heel wat levendiger en vrolijker nadat we onze tweede kater hadden gehaald. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

thnx voor de tips, haar gewoon met rust laten is dus t beste ;-)
mickey is veel buiten maar als ie dr is knuffel ik ff lekker met m.
laat m ook lekker alleen eten zonder pottenkijkster en hij mag alleen op de slaapkamer, zijn plekkie.
minoes gaat wel al op dr rug liggen, wel 3 meter van me af maar toch :grin:
gister liep ze zelfs langs de bank waar ik op zat!!!
al heel wat voor haar, aangezien ze me nog steeds met argusogen bekijkt...
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door beestenbende »

dat zijn in ieder geval goede tekenen hoor. Wij hebben ook een katertje in hier, die erg angstig was. Juist door hem met rust te laten en geduldig te zijn, is hij nu een van de grootste knuffelkonten. Maar wat ik lees is het een kwestie van tijd, dat alles goed komt hoor!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

even laatste up-date...
zitten nu bij elkaar in de woonkamer en na wat kort blazen en grommen zit mickey nu bij t raam van de zon te genieten en minoes zit onder de tafel.
elkaar volkomen negeren...
en ik maar zo bang zijn dat ze met elkaar zouden vechten. kijken de ander niet aan...
hoort dit ook bij t proces?
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door Uumie »

Ja, dit hoort er ook bij. ;) Het is volkomen normaal, dat gebeurde hier ook, ze hebben elkaar een dag of 5 genegeerd. Maar ik vind het wel een heel goed teken dat er niet meer geblazen wordt! :eclap:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
kimmie263
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2009 10:41

Re: katten bij elkaar brengen

Bericht door kimmie263 »

help help, nou weet ik t echt ff niet meer...
mickey komt net thuis van buiten en krijgt sávonds altijd een bakje natvoer dus nu ook.
zet dit voor hem neer in de keuken terwijl minoes in de kamer zit. zij loopt op hem af, hij blaast een paar keer, zij trekt er zich niks van aan en begint gewoon te eten!!
mickey druipt zielig af :-(
durft zelfs de kamer niet in en is weer gevlucht naar buiten...
what to do????
Plaats reactie