'remspoor' na kattenbakbezoek

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Anonymous

'remspoor' na kattenbakbezoek

Bericht door Anonymous »

Al langere tijd hebben onze katten de vervelende neiging om 'de billen' aan de vloer af te vegen na hun bezoek aan de kattenbak. Gelukkig hebben we daar laminaat maar het liefst gebruiken ze (als ze de kans krijgen) het tapijt in de woonkamer.

Buiten dat het een stom gezicht is als ik ze betrap is het ook een smerige eigenschap :sad: , vooral als de ontlasting wat minder dik is :shock:, de dierenarts kon er ook weinig mee...

Hebben jullie hier ervaring mee, tips en/of suggesties???
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Overstappen op ander voer hetgeen misschien hardere keutels geeft en minder remsporen. Een halflangharige kat van mij heeft ook die gewoonte als er wat blijft hangen in z'n vacht. Verder heb ik geen tips voor je.
NathuendENDen
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2003 10:59
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door NathuendENDen »

Wat voor voer gebruik je nu??
Cats rule!!
Dogs Drool...
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hahah ja Daisy doet dat ook bij mij indien er ooit eens iets aan haar kontje hangt :D Geen gezicht!
Dat komt dan niet omdat ze zachte keutels heeft maar omdat ze onhandig heeft gestaan (we hebben zowel een dichte en een open kattenbak).
Yeri is overigens van zijn constante diarree afgekomen toen ik Royal Canin Sensible ben gaan gebruiken: licht verteerbaar

Groetjes
Danielle
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Lynx (halflanghaar) had soms ook iets in zijn haar bij zijn kontje hangen, maar hij smeerde het gelukkig nooit ergens aan af. Hij kreeg dat inderdaad toen we ze een ander voer gekocht hadden, omdat we het zo zielig vonden dat ze alleen RC Kitten van ons kregen. Maar nu we (gelijk weer) overgestapt zijn op Royal Canin heeft hij er geen last meer van, dan heeft hij inderdaad hardere keutels.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Die oudjes van ons hebben beide een nierdieet nodig, ik gebruik nu Specific FDK Renil van LEO (via dierenarts).
Gast

Warm rokend spoor

Bericht door Gast »

Ja ja,

Onze Mutsje doet dat ook. En toch moeten wij er altijd weer om lachen, zo'n komisch gezicht, met de voorpoten trekt ze zichzelf vooruit.

We hebben overdag een kattenbak in de ren, dan veegt ze haar kontje af aan de tegels, spuiten we gewoon schoon. En ja, 's morgens ligt er ook vaak een warm rokend spoor te wachten, en sta ik met de jif te boenen. Wat soms helpt? Twee lange uitgevouwen kranten voor de uitgang van de bak. Wel vastzetten onder de bak, dan vang je de eerste klont mooi op. :wink:

Groetjes, Ineke
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Ja , mijn tijger doet dit ook heel enkelt wel eens, de eerste keer stond ik echt te kijken van hee, wat doet die nou raar.

Mijn twee poezen doen dit echter nooit nou zijn die trouwens over het algemeen ook heel erg schoon op zichzelf.
Bij Tijger is dit wat minder hij is ook meestal grijs i.p.v. wit.

Groetjes Petra
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Wat een vervelend probleem zeg!
Ik herken het dus wel, alleen hier gata het anders. Linus heeft vaak wat zachtere ontlasting (ik geef nu RC indoor en sensible gemengd, maar denk dat ik maar opde sensible over ga) en hij heeft dan de gewoonte om keihard uit de kattenbak te racen, in de hoop dat de kledders eraf vallen!!! :shock:
Dit gebeurt dus ook, en halverwege de gang vindt ik dan kleddertjes poep... :mad: .

Meestal is hij ook niet zo van het meteen schoonlikken (jammergenoeg :???: Doet ie meestal later pas ), dus als ik 'm zo debiel hoor racen uit de kattenbak, weet ik al hoe laat het is. En dus ga ik met een stukje zacht keukerol of wc-papier naar 'm toe en dan laat ie gewillig zijn billen afvegen!!! T klinkt raar, maar hij gaat er echt voor staan naar me toe met zn benen wijd :lol: . Ik vidnt het allang prima, want anders smeert ie de rest dus aan de vloerbedekking als ie gaat zitten.

Maar goed, niet zo ideaal dus :shock: ! Goed voer doet een hoop of misschien wel alles (zoals ik hiervoor lees), dus ik zou ook zeggen, probeer het uit met speciaal voer.

Succes!

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Moest enorm om je beschrijving lachen Babiche :lol: :lol:
Net een echte peuter .... :wink:

Maar alle katten vertonen dit gedrag in principe. Als ze iets aan de kont voelen dat er niet hoort en ze krijgen het er zelf niet af, gaan ze schuiven en rennen. Is weliswaar voor ons een heel komisch gezicht, maar de kat heeft een probleem :???: die doet dat met een doel :wink: :lol:

Ik had met Spec een echt probleem, toen had ik nog echt heel lang haar en hij had een haar van mij binnen gekregen en die hing uit z'n kontje met een bungelend (hard) drolletje eraan met zo'n lekkere warme walm :???: ik wilde het verwijderen, maar het zat helemaal vast in z'n behind. Moest het knippen. Tweede poep (tijd later) zelfde geval, was natuurlijk de tweede helft van die haar... :lol:

Greetz,
Cis
Gast

Bericht door Gast »

Hoi allemaal.

Eerlijk gezegd heb ik het bij onze katten nog niet meegemaakt, maar het lijkt me inderdaad logisch dat het gebeurt. De kat moet toch zijn kont schoonmaken.
Wat ik bij ons wel zie zijn remsporen aan de zijkant van de kattenbak. Misschien vegen ze daar wel met hun kont langs om het schoon te krijgen? :???:

Zal er eens op letten.

Groetjes en succes ermee!
Tijgerandkids

Bericht door Tijgerandkids »

Hallo RonaldM

Wat ik zo hierover lees heb je het remspoorprobleem al langere tijd? Dus hij doet wel gewoon plassen en poepen zoals het hoort?

Het schuiven kan ook duiden op een probleem met de urinewegen. Mijn kater, Dribbel, heeft dat eens pijnlijk ervaren. Hij bleek niet te kunnen plassen, en schoof ook met zijn achterwerk over de vloer. Dan likt hij snel en schuift weer. Je zag ook een pijnlijke inspanning als hij op de wc zat. Binnen een dag probeerde hij overal in huis wel te plassen, maar er kwam niets uit. Het bleek een blaasgruisontsteking te zijn, waarbij dus de plasbuis verstopt raakt.

Dat is een redelijk veelvoorkomend probleem bij (gecastreerde) katers en ook heel acuut. Ze kunnen binnen een paar dagen overlijden aan niervergiftiging. Hij heeft het gelukkig overleefd omdat we er op tijd bijwaren.

Wat ik zo van jou lees, Ronald, is er in elk geval hiervan geen sprake dus maak je niet ongerust. Ik wilde het alleen even aangeven omdat iedereen het hier over de 'vaste' ontlasting heeft, en het dus ook iets met de urinewegen zou kunnen zijn. Volgens mij is het in elk geval niet een voorkeursmethode van schoonmaken voor een kat, wel?

Uhm, ze doen het allemaal zei je? Misschien ligt het dan aan de bak zelf? Als je meerdere katten hebt is het voor hen fijn om ook meerdere bakken te hebben. Ik merk bij mij dat ze de ene vaak voor plassen en de andere voor poepen gebruiken, keurig gescheiden (tenzij ze eens beide tegelijk doen). Ook het soort kattegrit wat je gebruikt kan van invloed zijn. Zelf gebruik ik een klontvormend grof grit van de AH. Al staat bak midden in de kamer, je ruikt niks en alles wordt meteen een klompje wat er makkelijk uit te scheppen is.
Tot slot misschien de plaatsing van de bak? Mijn katten hebben wel behoefte aan een beetje privacy, dus ik heb mijn bakken ergens onderstaan, met een schermpje ervoor.
Gesloten