Hallo,
Wij hebben eind december 2008 een kater van 5 jaar uit het asiel gehaald.
Het is echt een buitenkat en een jager. Nu mag hij sinds eind februari los buiten lopen. Dat gaat op zich hartstikke goed. Als een van ons thuis is komt hij ongeveer om het uur even binnen kijken wat wij aan het doen zijn. Soms miauwt hij dat we dan even met hem mee naar buiten moeten gaan. Als we met hem mee gaan en even aandacht geven of met hem lekker in het zonnetje gaan zitten, vindt hij het al wel weer goed en kunnen wij ieder ons eigen dingen weer doen.
Laatst haden we Japie in de achtertuin gelaten. Hij onderzocht de tuin eens even. Plots kwam de poes (denken we) van de achetrburen in onze achetrtuin en wilde eigenlijk alleen kennismaken met Japie, puur vriendschappelijk. Maar onze Japie die zette gelijk zijn bolle rug op, haren overeind en blazen. De poes probeerde nog dichterbij Japie te komen maar kreeg in de gaten dat het toch eigenlijk niet positief zal gaan werken. Besloot dus zachtjes de ander kant op te gaan, hield onze Japie natuurlijk wel in de gaten. Plots rende Japie achter de poes aan, zij rennen en rennen richting het padje naar de voortuin. Japie zat haar tot aan straatkant achterna. En kwam daarna hartstikke trots weer terug gelopen.
En vandaag keek ik tijdens het strijken boven uit het raam en zag Japie (zo heet hij) aan de overkant op een stuk open land lopen nog aan ongeveer straatkant.
De jonge herders hond van de buren (van ongeveer half jaar oud) kwam met zijn baasje aangelopen en had niet in de gaten dat Japie daar zat. De hond ging op zijn gemak zitten om zijn behoefte te doen, plots ziet hij onze Japie met een bolle rug, haren overeind en blazend staan. Schrikt kijkt naar zijn baasje en weet niet wat hij moet doen. Japie loopt naar hem toe met dezelfde houding. De buurman roept de hond terug, hond loopt richting zijn baasje.
In plaats van dat Japie zijn eigen ding gaat doen, loopt hij de hond achterna met nog steeds dezelfde houding. De buurman en zijn hond moesten ongeveer 1 huis terug lopen pas toen liep Japie weer in onze eigen voortuin. Maar hield de buurman met zijn hond wel even in de gaten. De buurman en zijn hond liepen daarna wel weer hun eigen ronde netzoals altijd wel oplettend natuurlijk.
Wij snappen wel dat hij 'zijn' territorium wil bewaken. Maar dat dat zover moet gaan, vinden wij eigenlijk te zot/gek.
Wat moeten we met onze Japie doen????? Heeft iemand tips voor ons???
Groetjes Elise
Onze kater terroriseert alle katten én honden uit de buurt
Re: Onze kater terroriseert alle katten én honden uit de buurt
Hoi Lieske, ik denk dat je aan dit gedrag weinig zal kunnen veranderen, denk dat het gewoon in Japie zit, om de baas te zijn over zijn territorium.
Straffen op de een of andere manier zal hij denk ik echt niet snappen.
Ik neem aan dat hij gecastreerd is?
Anders zal hij na castratie wel rustiger worden.
Mijn oudste kater Co is gelukkig heel tolerant want ik leef in een katrijke buurt, behalve als er 1 rode kater in mijn tuin komt, dan is hij niet te houden en vecht hem de tuin uit, heb dat rooie beest al lang niet meer gezien.
Misschien als Japie wat langer gewend is in het buiten zijn bij jullie dat hij dan wat rustiger word.
Straffen op de een of andere manier zal hij denk ik echt niet snappen.
Ik neem aan dat hij gecastreerd is?
Anders zal hij na castratie wel rustiger worden.
Mijn oudste kater Co is gelukkig heel tolerant want ik leef in een katrijke buurt, behalve als er 1 rode kater in mijn tuin komt, dan is hij niet te houden en vecht hem de tuin uit, heb dat rooie beest al lang niet meer gezien.
Misschien als Japie wat langer gewend is in het buiten zijn bij jullie dat hij dan wat rustiger word.