Introductie + vervolg komst nieuwe kater

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Introductie + vervolg komst nieuwe kater

Bericht door aiko »

hey iedereen

Ik zit met een klein dilemma.
Heel even korte schets. Ik ben dit forum allerlei dingen aan het lezen over een nieuwe kat introduceren.
Ik heb ondertussen een 10 tal boeken gelezen en het internet liggen afzoeken.
Hoe introduceer ik een kitten aan mijn kater van 6 maand.
Volgens mijn boeken: moet ik de kitten en mijn huidige kat apart houden voor een paar dagen, dan alleen de kitten er bij laten als ik thuis ben. Dit mag niet te lang duren en dan mag ik eens proberen ze snachts alleen te laten. Als dat lukt mag ik proberen de kitten bij mijn kater te laten als ik weg ben. (Dit lijkt me heel lang te duren) Dit lijkt mij op zich een ideaal ding als je een huis hebt.
Volgens forum en internet moet ik ze ook geleidelijk aan laten ontdekken. Maar duurt het naar mijn mening minder lang.

Even hier een beetje sceptisch zijn: Een paar maanden terug zat ik wel met 2 katten. Doordat er eentje heel ziek is geweest, moest ik mijn huidige kater isoleren en in een aparte kamer houden. Daardoor heeft hij volgens mij ook belangrijke aspecten in zijn leerperiode gemist. Bv hij is nog steeds bang als mensen wandelen.

Oke dat terzijde :oops: maar dan weten jullie waarom ik met het dilemma zit.

Volgens mijn Da moet ik mijn nieuwe kitten ineens bij de andere zetten. En er niet tussen komen als ze ruzie maken.
Dus nu zit ik met het probleem, welke methode ga ik toepassen.
Kan er iemand mij aub helpen, of zeggen hoe jullie dit doen?

aub :???:
Laatst gewijzigd door aiko op 07 apr 2009 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: help: dilemma

Bericht door Leonie89 »

ik zou een combinatie doen..

sowieso, kijk naar de katten zelf, niet naar de boekjes.. kijk hoe het gaat tussen de twee. inderdaad niet tussenbeide komen als er gevochten wordt, door dit vechten bepalen ze zegmaar wie de baas is.. s nachts (en als er niemand thuis is) zou ik ze in het begin nog wel even gescheiden houden, en kijk naar de situatie wanneer je ze s nachts bij elkaar zet..
hou ze goed in de gaten en doe alles in hun tempo.. als je een sociaal katje kiest gaat dit waarschijnlijk sneller dan bij een heel verlegen of juist dominant tiepje.. zoek iets wat bij jou kat past..
hou je ons op de hoogte ?
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: help: dilemma

Bericht door aiko »

Ja hou jullie zeker op de hoogte hoe het verloopt. Ik heb er al eentje gekozen een Silver tabby.
Begin april komt hij.
Maar begin plots naar mijn gevoel veel kennis te krijgen door dit forum en door de boekjes en internet.
Maar nu is het zo verwarrend dat ik echt niet meer weet wat te doen.
De week dat de nieuwe kitten komt ben ik samen met mijn vriend een hele week thuis, zodat we ze in het oog kunnen houden.

elvedinenleonie wat stel jij voor om te doen. Hoe zou jij die dingen combineren?
zelf heb ik dan gelezen dat ik eerst de nieuwe kat moet laten wennen aan de geur, en dan mijn andere kat ff weg doen.
Om de nieuwe kat te laten rondsnuffelen enz. Ik weet het echt niet meer.

Ik vind het gewoon zo zielig, moest ik die andere kat opsluiten in een klein slaapkamer. Met aiko vond ik dat al niet fijn.
Maar dat was wegens gezondheidsredenen.

Wat ik absoluut niet wil, is dat ze bij in bed slapen snachts. Daarom heeft de kitten dus maar 1 kamertje ter beschikking
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: help: dilemma

Bericht door Leonie89 »

ik zou de kat gewoon in de kamer laten en de kitten introduceren in de kamer.. dan gewoon kijken hoe het loopt en aan de hand daarvan kijken of ze gescheiden moeten worden.. ze zullen toch aan elkaar moeten wennen, dus wat blazen en grommen zal er altijd aan te pas komen.. als dit te erg wordt kun je ervoor kiezen om ze even te scheiden.. dan laat je ze elke dag even wat langer samen (uiteraard met jou erbij!) kittens passen zich meestal vrij snel aan, maar het wennen aan elkaar KAN lang duren.. dit zou ik doen, denk ik, maar ik kan het niet precies zeggen. ik zou gewoon kijken naar wat de katten vinden.. gaat het goed, laat je ze langer samen. is het echt te erg, zet je ze nog even appart.. maar zorg wel dat ze elke dag eventjes samen zijn, anders wennen ze niet aan elkaar..
nog iets, geef beide katten evenveel aandacht.. de oude kat zal flink jalours kunnen worden als je de kitten meer aandacht geeft. hij is tenslotte nieuw!
wacht het gewoon af wat zij doen en pas je daar op aan.. elke kat is weer iets anders, dus zal ook een iets andere aanpak nodig hebben.. boekjes zijn dan handig, maar ze kunnen je niet exact vertellen wat je moet doen en hoe snel je over moet gaan naar de volgende stap..
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: help: dilemma

Bericht door aiko »

daar heb je misschien gelijk in.

Na jouw vorige antwoord heb ik even met mijn vriend gepraat.
Ik was aan het denken. Om ze in de dag samen te laten, dan kunnen ze overal gaan, zodat ze ook niet altijd op elkaars dak zitten.
En savonds de nieuwe kitten, in de keuken te zetten. Zodat iedereen veilig is en kan rusten. Dan neem ik even een andere kattenbak voor in de living te zetten voor aiko. Zodat hij zijn behoefte kan doen in de kattenbak. Ook eten en drinken wordt mee verhuist.
Lijkt dit een goed plan?

Ik ga dan alleen de kattenbak als wij gaan slapen zetten voor aiko. In de dag gaat hij gewoon op de andere.
Nu vraag ik me er dan bij af? gaat hij dit gewoon worden? of deze plaats assosieren met kattenbak?

Tot hier toe is aiko gemakkelijk geweest ivm kattenbak. Desnoods zet ik hem in de badkamer dan nog gaat hij op de kattenbak.

Daarom dat ik hem een nieuwe kattenbak geef, ook omdat hij de oudste is van de 2, en het langste hier is, denk ik dat het beter is dat hij in de living blijft en De nieuwe kitten eventjes een paar nachten in de keuken moet slapen.
Of denk ik nu fout?
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: help: dilemma

Bericht door Leonie89 »

als je snachts de twee gescheiden houdt moet je twee kattenbakken en twee voerbakjes en waterbakjes hebben, een in de living voor aiko en een in de keuken voor de nieuwe kitten.
ik denk dat de verdeling zo goed is, aiko in de living en de kitten in de keuken.. zorg dan wel dat er in de keuken lekkere ligplekjes zijn anders is het ook zo'n gevangenis..
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: help: dilemma

Bericht door aiko »

ja dat wordt zeker gedaan:d er gaat een krabpaal staan:d en een lekkere rieten mand, met een kussentje en een dekentje:d en als het echt nog nodig is, iets lekkers warm :d

Dat is toch de bedoeling:d
Ik zou je een foto sturen van mijn twee kittens maar weet niet hoe ?

Dus aiko zal geen probleem hebben om nadien terug gewoon in de andere kattenbak te gaan?
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: help: dilemma

Bericht door Leonie89 »

nee, hoor.. en als je er niet zeker van bent. zet de kat gewoon even in de kattenbak, dan valt het kwartje wel.. wist ik ook niet, maar het werkt!

heb je je foto's op internet ergens staan? dan kun je het adres van de foto hier tussen [ img ] [ /img ] (zonder de spaties) plakken.. succes!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe introduceer ik een kitten aan mijn kater van 6 maand

Bericht door Admin »

Het kitten in 1 keer bij de andere zetten is nooit een goed idee en als deze eerste 'indruk' niet goed verloopt kan het veel langer duren eer ze aan elkaar gewend zijn.

Een introductie verloopt meestal niet zonder blazen, grommen of eindeloos nieuwsgierig achter het kitten aanlopen. Als het kitten erg klein is, is het vaak een goed idee om het spelen/stoeien in de gaten te houden, want sommige volwassen katten gaan soms te ruw om met zo'n klein beestje.
Normaal gesproken zijn ze binnen 1 week aan elkaar gewend.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe introduceer ik een kitten aan mijn kater van 6 maand?

Bericht door jlang84 »

Ik wist zelf niet hoe het "moest" (heb dan ook niet lang internet en ehb dit forum vandaag pas ontdekt eigenlijk :oops: )

Maar ik heb mijn kater van toen 2,5 maand even in de keuken gedaan met de deur dicht. Zodat de kitten (Kenzo) kon snuffelen in de woonkamer (heb niet zo'n groot huis namelijk).
Toen heb ik Kenzo ingewreven met een handoek waarmee ik erst Kosmos had ingewreven. Toen heb ik ze na een uurtje bij elkaar gelaten (gewoon de deur van de keuken opengedaan en maar zien wat er ging gebeuren). Ik heb geluk gehad, want Kosmos ging die kleine gelijk verzorgen (schoonlikken en op de kattenbak zetten) en dat voor een mannetje. :eclap:

Vond het erg schattig om te zien. Nu zijn ze maatjes van elkaar :grin:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe introduceer ik een kitten aan mijn kater van 6 maand?

Bericht door rieneke »

voor volwassen (geslachtsrijpe) katten is een introductie een must, en dan praat ik toch wel over minstens een week, maar soms zal het nog langzamer moeten.
maar een kitten zet ik vrolijk meteen in de kamer bij de rest, en dat gaat eigenlijk altijd wel goed, wel even bijblijven natuurlijk.
ik heb nu twee kleintjes in huis, en beiden werden in no time geaccepteerd.
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe introduceer ik een kitten aan mijn kater van 6 maand?

Bericht door jlang84 »

bij mij werd die kleine ook in no time geaccepteerd, is erg luek om te zien :grin:
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

aftellen

Bericht door aiko »

Hey iedereeen

Het aftellen voor mij is begonnen. Over wel geteld 5 dagen krijg ik mijn kitten.
Het word een britse korthaar. Een speelvriendje voor mijn katertje.
Omdat sommige vroegen om jullie op de hoogte te houden. Heb ik dit onderwerp er op gezet.
Hopen dat het rap donderdag is en dat we hem rap mogen gaan halen.
Heeft er nog iemand goede tips voor het transporteren van de nieuwe kat?

groetjes
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: aftellen

Bericht door Umimeis »

Gewoon in een kattenreismandje met een handdoek erin zodat hij lekker zacht ligt en eventueel een speeltje erbij, zo's muisje met catnip erin ofzo.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: Hoe introduceer ik een kitten aan mijn kater van 6 maand?

Bericht door aiko »

Nog 2 dagen te gaan en ik heb mijn katertje.

Volgens de fokker, is hij onvermoeibaar en geniet hij van het rond hollen in huis.

Dus het word een actief bazeke:d
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Plaats reactie