Blikvoer of brokjes?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Blikvoer of brokjes?

Bericht door shiva »

Hallo, ik had een vraagje, ben nieuw hier dus hoop dat ik t goed doe.
Is t waar dat als je een kat blikvoer geef, zij dan eerder last krijgen van tandsteen of andere gebitsproblemen?
Is alleen maar brokjes geven beter?

Groetjes
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: blikvoer of brokjes?

Bericht door beestenbende »

ja, kijk maar eens wat rond over voeding in het forum. Dan kan je zelf een keus maken, meningen over vers, brokken en blik willen wel eens wat verschillen, maar toch.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: blikvoer of brokjes?

Bericht door Tommy2008 »

Mij is ooit verteld ...en ook terug te vinden op dit forum !
blikvoer bevat 80 % vocht en is lekker als lekkernij af en toe.
Aan alleen brokjes van goede kwaliteit heb een kat/poes genoeg !
En brokjes is zowiezo beter als natvoer voor het gebit ...of je moet vers geven !
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: blikvoer of brokjes?

Bericht door Muizenis »

Het is en blijft een eeuwig dilemma... ik heb het opgelost door ze beide te geven. Een goede kwaliteit brokjes en het goedkoopste blikvoer dat er is. Ook ik heb altijd gedacht dat droge brokken beter waren voor het gebit. Dit is dus een mythe. Domweg omdat katten een bepaald enzym missen in hun speeksel waardoor er juist eerder problemen door tandsteen ontstaan. Katten zijn van nature geen drinkers. Een vochttekort zullen ze niet zo snel aanvullen. Om dat voor te zijn krijgen ze iedere dag natvoer zodat ik zeker weet dat ze vocht binnen krijgen. Sofie zie ik namelijk zelden bij de waterbak!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: blikvoer of brokjes?

Bericht door rieneke »

brokken zitten vol met zetmeel, en zijn een regelrechte aanslag op de tanden.
blikvoer is stukken beter, ook al omdat het, net zoals vers vlees, 80% vocht bevat.
katten zijn enorm slechte drinkers, en krijgen zo toch genoeg vocht binnen.
maar het blikvoer moet wel van goede kwaliteit zijn, dus zonder granen!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: blikvoer of brokjes?

Bericht door Umimeis »

Kan deze gesloten worden? Er staat al genoeg hier over voeding op het forum....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: blikvoer of brokjes?

Bericht door shiva »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik geef Shiva Royal Canin indoor brokjes en heel af en toe 1 keer per maand hills maaltijdzakje, dit vind ze heel erg lekker
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: blikvoer of brokjes?

Bericht door Umimeis »

RC en Hills zijn de goede merken.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
mayagemund
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2009 23:35

Re: Blikvoer of brokjes?

Bericht door mayagemund »

Wat jammer dat op deze site vermeld wordt dat droogvoer beter zou zijn voor katten!!! Dit is nl. absoluut niet waar. Er wordt vermeld dat katten vleeseters zijn en daarna dat ze beter droogvoer kunnen eten, daar klopt dan toch wat niet? In droogvoer zit een heel laag percentage vlees. Bovendien moeten door de verhitting van het vlees om er droogvoer van te maken, de verloren vitaminen weer toegevoegd worden. Dit kan alleen maar kunstmatig gebeuren. Verder drinkt een kat uit zichzelf niet veel en aangezien brokken gemaakt worden door uit vlees water te onttrekken moet de kat dit zelf weer aanvullen, dit doet geen enkele kat. Zeer verontrustend feit is dat door het steeds meer voeren van minderwaardig voer en droogvoer onze katten er niet gezonder op worden. Steeds meer katten hebben nier problemen door het geven van verkeerd voedsel. Voer dat men koopt in de super markt voor 25 cent per blikje kan niet gezond zijn. Draai het blikje maar eens om en kijk eens naar de inhoud en de aanbevolen voeder dosering. In het algemeen staat er als aanbevolen voedingsadvies om 3-4 blikjes per dag te voeren om de kat de benodigde vitaminen en mineralen te geven die hij nodig heeft. En welke kat eet er zoveel? Verontrustend is dat er over het algemeen maar 4% vlees in deze blikken zit. Het blikje zelf kost 7,5 cent. Dus wat betalen we dan eigenlijk voor een kilo vlees? Hoogwaardig voer is werkelijk het beste wat men zijn dier, zowel hond als kat, kan geven. En dan het liefst blik, waarin alle vitaminen en mineralen bewaard zijn gebleven.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Blikvoer of brokjes?

Bericht door Muizenis »

Zoals eerder al gemeld, gezegd: de meningen lopen uiteen. En ik ben dan wel nieuwsgierig waar dan zo expliciet vermeld staat dat droogvoer beter is ;-)

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Blikvoer of brokjes?

Bericht door Siris »

Het is en blijft een eeuwig dilemma... ik heb het opgelost door ze beide te geven.
Ik ook, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik heb begrepen dat ze van alleen brokjes te weinig vocht binnen krijgen en alleen blikvoer slecht voor hun tanden en maag is. Dus ik geef ze brokjes en 's avonds als extra blikvoer/carnibest met water erdoor heen gemengd. Je hoeft ze heus niet heel veel ervan te geven.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Blikvoer of brokjes?

Bericht door Muizenis »

;-) Een volwassen kat heeft vier muizen per dag nodig om alles binnen te krijgen. Alleen... ik zie mezelf niet dagelijks 16 muizen hier naartoe slepen :icon_shifty: Sinds de kat steeds meer de functie van gezelschapsdier heeft gekregen i.p.v. werknemer die het erf van ongedierte verlost is er in het voedingspatroon voor de kat nogal wat veranderd. Het enige wat we nu doen is de "natuur" zo goed als mogelijk nabootsen. Niet iedereen geeft versvoer (16 muizen in mijn geval van vier volwassen poezen) dus probeer je diverse andere mogelijkheden uit. Niet alle katten vinden alle brokjes of blikjes even lekker. Dus je probeert maar wat uit en na verloop van tijd heb je het eten gevonden dat het beste bij jouw situatie past ;-) Mijn meissies lusten geen van allen paté, Sheba of Gourmet maar een blikje duo-brokken van Perfect huismerk... daarvoor hangen ze in mijn broekspijp :lol: Vorig jaar heeft er in de Consumentengids een heel uitgebreid artikel over kattenvoer gestaan. Waar het op neerkomt: echt slecht kattenvoer bestaat niet! Het enige waar je op moet letten is dat omdat natvoer verhit wordt er vitamine B verdwijnt. En er was maar 1 merk waarvan je kat na langdurig gebruik tekorten door zou KUNNEN krijgen en dat is Kitekat, volgens dat artikel. Maar wanneer je er "hoogwaardige" brokjes bij geeft is er geen probleem. Mijn wijsheid over de vier muizen komt ook uit dit artikel ;-)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Blikvoer of brokjes?

Bericht door Leonie89 »

ik geloof ook dat als je goede kwaliteit brokken koopt ze daar goed mee doen.. blikvoer zit veel vocht, ja, maar met een drinkfontein is dat ook verholpen..
wij geven RC brokjes en een a twee keer in de week natvoer als traktatie..
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Blikvoer of brokjes?

Bericht door sandy »

Ja maar ook lang niet elke kat vind een drinkfontein interessant :geenidee:
Ik zou willen dat ze hier meer blikvoer aten, maar meer als een half zakje gaat er niet in, alhoewel ik nog blijer zou zijn als ze vers zouden eten en alleen vers, maar helaas..
Ik voer nu dan ook kipfilet bij zodat ze in elke geval wat binnen krijgen, dat is het enige wat goed gegeten word.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Blikvoer of brokjes?

Bericht door Camoth »

Muizenis schreef:Zoals eerder al gemeld, gezegd: de meningen lopen uiteen. En ik ben dan wel nieuwsgierig waar dan zo expliciet vermeld staat dat droogvoer beter is ;-)

Groetties!
Dat staat hier: http://www.dekattensite.nl/html/hvekek.html#par3 ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie