Jonge kat bij oudere kat in huis

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
TryFi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2009 09:12

Jonge kat bij oudere kat in huis

Bericht door TryFi »

Hoi!

Mijn poes heet Fira (4 jaar) en de poes van mijn vriend Tribal (12 jaar). Sinds kort ben ik bij mijn vriend ingetrokken. Hij heeft een eengezinswoning en ik woonde altijd in een flat, waardoor Fira niet de mogelijkheid had om naar buiten te gaan (alleen op het balkon).
Fira is een jonge, speelse poes met een eigen willetje. Soms kan ze ineens gaan bijten of krabben als je haar aan het aaien bent. Tribal doet echt geen vlieg kwaad en daar kan je echt alles mee doen.
Fira is pas gesteriliseerd, zodat ze (straks) lekker naar buiten kan.
Tot nu toe gaat het nog niet zo goed tussen die twee. Fira loopt Tribal echt uit te dagen. Ze loopt op Tribal af en geeft haar dan ineens een klap en gaat blazen. Dat doet Tribal dan natuurlijk terug en rennen ze weer achter elkaar aan. Meestal is Tribal degene die weg rent en Fira rent er dan achteraan. Ook als ze elkaar ineens tegen komen gaat Fira blazen en krabben en achter Tribal aanrennen. Wat is nu de beste manier om dit aan te pakken?
Fira wordt hiervoor gestraft, maar ik vraag me af of dit goed is. Ze is namelijk nooit agressief tegen mij geweest en doet dat nu wel. Ze wordt gestraft omdat ze lelijk doet tegen Tribal, maar dan gaat ze in een hoekje zitten met platte oren en blijft grommen en blazen als je in de buurt komt en soms valt ze je ook ineens aan. Als ze langs Tribal loopt zonder te grommen of te blazen geef ik haar een complimentje. Misschien dat het dan tot haar door gaat dringen dat als ze Tribal niet aanvalt, wij haar ook niet straffen.
We willen graag dat Fira naar buiten gaat, maar ze wil zelf niet. Ze is een beetje bang en gaat alleen als ik ook naar buiten ga. Aangezien ik heel de dag werk en het ’s avonds donker is, is dit nog niet gelukt. Overdag zitten ze beide gewoon in huis. Waarschijnlijk ligt de een boven en de ander beneden. Tribal gaat ook nog niet echt naar buiten, omdat ze dat op dit moment nog te koud vindt! Dit loopt nu ongeveer 3/4 weken zo.
Wat is nu de beste manier om dit allemaal aan te pakken?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Jonge kat bij oudere kat in huis

Bericht door rieneke »

katten straffen werkt niet, met straffen kweek je alleen een bange/agressieve kat.
misschien kan je een langzame herintroductie overwegen?
wat betreft het naar buiten gaan, waarom zou je dat willen?
tenzij je een catproof afgezette tuin hebt natuurlijk.
er zijn helaas maar heel weinig plekken in nl waar een kat veilig naar buiten kan.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Jonge kat bij oudere kat in huis

Bericht door Sandra W »

Het is heel normaal dat volwassen katten met elkaar vechten of naar elkaar blazen/grommen als ze bij elkaar worden gezet en hoe meer je je er mee bemoeit hoe langer de machtstrijd zal duren. Je kunt dus beter alleen even in je handen klappen en NEE zeggen als de strijd echt te heftig wordt en ze verder maar gewoon hun gang laten gaan.

Daarnaast is het heel logisch dat je poes nu zo agressief naar jullie doet, want die wordt helemaal bang en gestresst van het straffen en die keert zich nu uit verdediging tegen jullie. Je kunt daarom beter direct stoppen met straffen, want het is daarnaast ook nog eens volkomen zinloos, aangezien ze het niet snapt en eigenlijk volkomen natuurlijk gedrag vertoont en dus ook niets fout doet.

Kijk ook eens in het topic over acceptatie/wennen van volwassen katten. Dit staat vol met goede tips en adviezen om je verder te helpen met deze lastige situatie.

Tenslotte zou ik je poes niet dwingen om naar buiten te gaan, want niet alle katten vinden dit leuk en vermaken zich verder prima binnen met leuke speeltjes en klimmogelijkheden.

groeten,
Sandra
TryFi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2009 09:12

Re: Jonge kat bij oudere kat in huis

Bericht door TryFi »

We gaan het proberen om haar niet te straffen en dan moet ik eigenlijk zeggen, mijn vriend gaat het proberen. Ik dacht al dat dit niet zo werken, omdat ze ook niks fout doet. Maar mijn vriend denkt daar anders over.
Vandaar dat ik eens het advies van anderen wilde horen.
Fira wordt niet verplicht om naar buiten te gaan. Bij mij in de flat kwam ze gelijk naar de buitendeur toe rennen als ik naar het balkon liep en rende gelijk naar buiten. Ook merk ik nu dat ze gelijk naast me bij de deur staat als ik naar buiten ga. Dus ze wil wel, maar ze vindt het nog een beetje eng. Logisch, want ze is het buitenleven helemaal niet gewend.
Gister is ze even samen met mij naar buiten geweest, maar ze durfde niet verder dan de voortuin en was na 5 minuten ook uitgesnuffeld.
Dus beetje bij beetje komt het vanzelf wel. Geduld is een schone zaak.
Plaats reactie