Kat met tuigje naar buiten!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door Tr1bal »

Goedemorgen dames,
even een tijdje afwezig geweest hier, maar ben weer terug met een vraagje :grin:

Dizzy rent altijd mee naar de voordeur als wij weggaan en wil graag naar buiten. Wij vinden dit in onze wijk iets te gevaarlijk en doen we dus liever niet.
Nu heb ik gisteren een tuigje gekocht en hem zo mee naar buiten genomen.
ECHT GRAPPIG! Hij liep als een hond mee aan de lijn, rent achter takjes aan, spingt constant in de lucht en staart recht omhoog!

MAAR... is dit iets wat ik zo kan blijven doen of heeft dit gevolgen voor het gedrag van de kat?
Ik wil dit namelijk maar af en toe doen, maar dan wordt Dizzy natuurlijk wel onrustiger als hij niet zomaar naar buiten kan.

groetjes Daan.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door Lotte »

Dizzy heeft nu natuurlijk ontdekt dat het geweldig is om mee naar buiten te gaan en zal dus het liefst zo vaak mogelijk willen.

Maar uitlaten aan de lijn kan je gewoon blijven doen, dat heeft verder geen gevolgen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door lievelijn »

we willen een foto!!!!!!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door beestenbende »

Bij ons in de straat wordt er ook een paar keer per week, een kat aan een tuigje uitgelaten.
Is inderdaad beetje vreemd gezicht, maar hij doet dit al jaren. Maar denk wel dat een veilige, afgezette tuin meer plezier en vrijheid geeft, voor jou en je kat. Maar ja, dat moet ook maar kunnen natuurlijk!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door Tr1bal »

Ja zit met het probleem dat ik in een flat woon..
Dus ze kunnen wel gewoon op het balkon, maar hij wil ook graag aan de voorkant op het gras.

Ik zal vanmiddag wel eens kijken of ik er een foto van kan maken
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door Seemy »

Wij laten Brenton af en toe even naar buiten aan het tuigje.
Ik ga er niet mee wandelen ofzo, maar hij kan dan in onze achtertuin lekker lopen snuffelen etc.
Dat zou bij jullie dan niet gaan....

1 x per week gaat hij even naar buiten (soms iets vaker soms even een weekje niet, ligt eraan)
Ook voor aankomende zomer vind ik dit handig om hem nu alvast een paar keer naar buiten te doen, dan is hij tegen de zomer aan al aan het tuigje gewend en kan hij lekker buiten zonder dat hij weg gaat.

Als ik het tuigje al laat zien wordt hij helemaal blij :edance: .

Verder zeurt hij er nooit om om naar buiten te gaan. Hij laat ook niet merken dat hij dat graag wil ofzo. Hij weet gewoon dat het tuigje ---> naar buiten <--- betekend.

Tussen mijn foto's hier staat wel een foto van een tijdje geleden toen er sneeuw lag... dat was ook erg leuk.
Toen was hij trouwens snel weer binnen hoor :lol: ... veel te koud natuurlijk!!! Het kitten tuigje past bijna niet meer haha
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door rieneke »

ik liet m'n katten vroeger ook een paar keer per week uit aan een tuigje.
ze konden wel op het balkon, maar de straat vonden ze ook machtig interessant.
ben er echter mee gestopt, omdat ze hele dagen bij de deur zaten te bleren.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door sandy »

Let er wel heel erg op dat je geen honden tegenkomt, want dan kan lekker buiten meelopen uitmonden in een drama..
Ik denk dat het gevolg is dat hij als een hondje gaat zitten wachten zodra jij aanstalten doet om de deur uit te gaan :lol:
Het probleem wat Rieneke dus heeft gehad is wel een risico al zou je het maar af en toe doen, buiten vinden ze nou eenmaal gewledig.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door lievelijn »

Let er wel heel erg op dat je geen honden tegenkomt, want dan kan lekker buiten meelopen uitmonden in een drama..
hahaha daarom gaan wij het hier niet proberen... achter ons huis loopt het loosloop gebied voor hondjes ;-)
ik <3 Vlinder
rianne21
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2008 16:46

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door rianne21 »

mmmm, ik wilde dat mijn kat het ook zo goed deed aan een tuigje...
Het tuigje gaat nog wel, maar de lijn vind ze echt 10x niks.
We proberen haar langzaam te laten wennen, maar hebben jullie nog tips om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor haar?
P.S. Het is voor in de tuin, dus niet op straat. Wij wonen aan een drukke straat, dus ik heb ook liever niet dat ze los loopt.
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door Tr1bal »

tja ik heb er al weer spijt van :)
Nu gaat ie elke keer bij de voordeur staan en springt hij van de grond op je schouders.
Hij gaat er dan ook niet vanaf :lol:
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door Seemy »

Wij hebben dus een binnenkat;
Seemy schreef:Wij laten Brenton af en toe even naar buiten aan het tuigje.
Ook voor aankomende zomer vind ik dit handig om hem nu alvast een paar keer naar buiten te doen, dan is hij tegen de zomer aan al aan het tuigje gewend en kan hij lekker buiten zonder dat hij weg gaat.

Iemand hier ervaring met een afzetting van gaas ofzo om de tuin :icon_shifty: ??

Ik vind het tuigje toch niet zo ideaal hoor ;-) als ik eigenlijk dacht ... helemaal niet eigenlijk...
Met zo'n tuigje kan hij dan wel niet weg maar die draad gaat echt overal omheen en en hij zit dan de hele tijd vast of hij draait zich weer ergens vast omheen... je moet er echt de hele tijd achteraan (hem losmaken) en het is helemaal niet fijn voor hem :???: .

Nu willen we een afzetting maken om de tuin met gaas. Alleen op de plekken waar geen schutting staat maar waar struiken staan waar hij doorheen kan (en wil ;-) )
Het lijkt me zo leuk dat hij vrij in onze tuin kan lopen en spelen zonder dat hij last heeft van die draad en zodat hij toch niet weg kan.


Heeft er hier iemand een afzetting om zijn tuin en hoe hoog is die dan?
En gaat dit goed of gaat jullie kat of poes er dan toch nog overheen en weg?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
fazerdriver
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 sep 2008 15:16
Locatie: Veldhoven

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door fazerdriver »

Ook ik wil graag dat mijn katten de tuin in kunnen zonder dat ze weg kunnen.
Ik heb rondom wel schuttingen maar ben toch bang dat ze weg kunnen. Daarom ga ik (ahum vrienden van mijn gaan het doen, ik betaal alleen :lol: ) mijn tuin overkappen met gaas. Ik weet dat er wordt gezegd dat het genoeg is om een schuine rand van ongeveer 60cm genoeg is dat de katten dan ook niet weg kunnen. Maar ik heb er een acrobaat bij zitten. Neem dus liever geen risico en ga heel de tuin overkappen. Zal wel foto's in mijn album plaatsen als het klaar is.
lilletje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2009 01:03

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door lilletje »

Ik heb voor mijn kat santi ook n tuigje omdat ie ook iedere keer weggaat van het terras. Hij vindt t niet zo heel leuk, omdat ie natuurlijk weet dat ie van het terras naar beneden kan. Ik kwam er ook pas achter dat ik het tuigje verkeerd omdeed. Ik deed het alleen om zn buik en niet om zn hals. Gister heb ik t voor het eerst goed omgedaan, hij trok natuurlijk erg, ik heb namelijk aan het tuigje nog een touw zitten, zodat ie wel over het hele teras kan lopen. Is zo´n tuigje niet gevaarlijk en zal ie er aan wennen als je t vaak genoeg omdoet en dan niet meer van het terras af willen gaan of niet? Ik kan het terras helaas niet afschermen.

Groetjes lilletje
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Kat met tuigje naar buiten!

Bericht door Kerone »

Mijn kat Bengel moest op een gegeven moment op advies van de DA een maand binnen zitten. Ze was een echte buitenkat en vond het verschrikkelijk binnen te blijven.
Dus ik een tuigje en lijntje gekocht. Ik had het bij mijn tante gezien, en dat ging geweldig goed.
Ik heb één keer met Bengel geprobeerd. Na een strijd om het tuigje goed om te krijgen, ben ik met haar aan het lijntje naar buiten gegaan. De wandeling duurde precies 30 seconden. Ze raakte zo in paniek en kwam in de knoop met het tuinhek en een boom, waardoor ze alleen nog maar meer in paniek raakte. Ik heb haar los gemaakt en heb haar dit nooit meer aan gedaan.

Ik denk dat het bij mij mis ging omdat ze het niet gewend was. Ze liep altijd buiten en kon doen wat ze wilde, en nu zat er plots een raar ding om haar lijf en kon ze niet haar gang gaan. De kater van mijn tante is van kleins af aan aanlijnt, en is er gewend aan geraakt. Als hij naar buiten wilt weet hij dat hij dat tuigje om moet, anders mag hij niet.

Als een kat eraan gewend is is niet gevaarlijk een tuigje te gebruiken, maar je moet er wel bij in de buurt blijven. Ze kunnen natuurlijk verstrikt raken en hebben dan even hulp nodig weer los te komen.
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Plaats reactie