Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
mileintje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009 10:15

Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje?

Bericht door mileintje »

Hallo

Ik heb een gecastreerde kater ( geschat zo'n 7 maanden ) die altijd goed op de bak ging. Sinds kort hebben wij de kattenbak in een "kast" gezet en in de deur van de "kast" een kattenluikje geplaatst... Het probleem is nu dat hij maar soms door dat luikje gaat en hij nu maar gewoon plast in de kamer en poept naast de deurmat.. Onze andere kat gaat er wel doorheen.. De bak weer terugzetten in de woonkamer gaat niet want ik ben zelf zwanger en eerdaags kruipt hier een kleintje rond.

Wie heeft er wat tips voor mij??? Hoe krijg ik hem door het luikje heen????
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door rieneke »

misschien in eerste instantie het luikje weghalen, zodat hij alleen door het gat in de deur hoeft te gaan?
als dit goed gaat en een gewoonte is geworden zou je het luikje weer kunnen terugplaatsen.
en doe een drupje chloor in de bak, om die extra aantrekkelijk te maken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door Sandra W »

Aangezien hij soms wel door het luikje gaat snapt hij het principe wel. Het kan dus zijn dat hij het luikje een beetje eng vindt en dan kun je inderdaad heel goed bovenstaande tips gebruiken, maar het kan ook zijn dat je katje stress ervaart door de veranderingen in huis door de komst van de nieuwe baby en daarom door middel van ongewenst poepen en plassen zijn ongenoegen uit.

Hij doet dit dan niet expres om je te pesten, maar omdat hij niet zo veel andere manieren heeft om zijn stress te tonen. Ik kan uit je beschrijving niet halen of je kat inderdaad stresstekenen vertoont, maar dit gebeurt wel vaak bij zwangerschap en bij een nieuwe baby, dus het zou wel goed kunnen. In dat geval moet je dan zorgen voor een rustige plek voor hem waar hij zich terug kan trekken en eventueel wat rustgevende middeltjes.

groeten,
Sandra
mileintje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009 10:15

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door mileintje »

Ik ga zeker gebruik maken van de tips die ik tot nu toe al gekregen heb..

Maar vanwaar de chloor in de bak???

Het is bij hem moeilijk zien of hij gestresst is.. We hebben hem vorig jaar augustus gevonden , toen hij waarschijnlijk rond de 4 weken oud was, in het bos. Onder de teken, zwaar vermagerd en verwilderd. Dus hij is altijd een beetje schrikachtig geweest...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door rieneke »

katten vinden chloor een ontzettend aantrekkelijke geur om overheen te plassen.
plasplekken moet je daarom nooit schoonmaken met chloor, maar eerst met biotex groen, en daarna schoonmaakazijn.
of je koopt ecodor.
succes!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door Sandra W »

Als je kat schrikachtig is kan iedere verandering hem stress geven, het is dus belangrijk om hem rustig de kans te geven om naar de bak te gaan. Kan de deur van de kamer waarin de kast met de bak staat dicht worden gedaan zodat hij niet gestoord wordt?

groeten,
Sandra
mileintje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009 10:15

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door mileintje »

bedankt allemaal voor de tips..!!

de deur zit altijd dicht... hij kan daar rustig zitten..
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door loonsy »

Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????
Met een flinke duw ;)
Sorry ik kon het niet laten :lol:

Nee, kan je hem misschien naar buiten/binnen lokken met wat voer of een stukje vis/vlees? Als je het een paar keer doet heeft hij het zo onder de knie geloof ik!

Succes ermee in ieder geval :)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Hoe krijg ik mijn kater door het kattenluikje????

Bericht door Umimeis »

Ik heb het mijn kat geleerd door het luik je een beetje open te zetten. Er zit bij mij namelijk een soort van vlaggetje waaraan je kan zien of ie buiten of binnen is. Dat vlaggetje had ik tegen de rand vh luikje gezet waardoor het raampje vh luikje op een kierstand stond.
Ook kun je het een beetje voordoen met je hand, wannner de kat voor het luikje staat of zit. Dan ziet ie dat je er tegen aan kan duwen.
En je kunt hem eventueel lokken met wat lekkers.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie